Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Motor kjører ny rekkeviddetest i dag. Samme forutsetninger som sist hvor klatreetapper vil gi uforholdsmessig store forskjeller mellom modellene, men artig å følge med allikevel :)

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Morsomt og interessant

Flott at de har tatt med nye deltagere som Taycan og Xpeng G3

Daniel_0007

Tipper topp 3 blir alle Tesla  :D
Men syns ikke live dekningen er så bra, hadde vært bra å vite hvor langt de alt har kjørt på kartet samt soc men blir vel som sist gang at de oppdaterer artikellen et par ganger iløpet av dagen slik at man kan se hvor langt de har kjørt
Model 3 2019 LR Rwd

Counterpointer

Det blir vel som sist med også mye forskjellige løsninger for hver enkelt bil (basert på sjåførens holdning ol tror jeg). Så de som er opptatt av detaljer vil alltid finne en del å plukke på.

Men en får en bred oversikt under forholdsvis like forhold i en test med reelle forhold samtidig.

Om de startet samtidig har de jo spredd seg temmelig mye på kort tid.

RJK

Ser ut som sjåføren i XPeng "jukser" og tar seg en tur der det er lavere fart, og ikke holder motorvei akkurat nå...

Edit: Eller så var GPS-posisjonen veldig "off". Nå ser det ut som den er på E6 igjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Disse foreløpige resultatene må vel være på ett gitt tidspunkt, og ikke på samme sted?

Tesla Model S: 334 km / 64%
Tesla Model X: 401 km / 69%

Audi e-tron Sportback 55: 249 km / 48%
Audi e-tron 55: 244 km / 57%

Ellers gir det ingen mening...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Mye rart med den artikkelen. Den er datert 8. juni, og det står at de starter kl 0900 ved Vulkan i Oslo.
Og så står det at alle bilene fortsatt kjører, også en e-Golf. De må da snart være i Finnmark etter å ha kjørt i mer enn 2 døgn, og for en rekkevidde bilene plutselig har fått.  :P

Øyvind.h

Rekkevidde/prosent er antakelig et snapshot i tid ja og ikke alle på en plass. Ellers virker det litt merkelig. De startet kl 9, men ikke alle bilene forlot garasjen samtidig. Feltet var spredt helt fra start. Sånn sett tipper jeg snitthastighet ikke skal variere så mye mellom bilene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Heldiggrisen som har fått egolf eller mini å kjøre i dag får jo en litt slappere dag på jobben enn han som sitter i en Model s  :)

Ellers er det veldig lite info å se på den livedekningen. Det er jo bare kommenteringen som gir noe info. Og der er det veldig sporadisk informasjon


Magnus Hansen

Sitat

15:09: MG ZS EV stoppet etter 310 km (WLTP: 263 km)

15:07: Seat Mii Electric stoppet etter 278 km (WLTP: 258 km)

15:07: Skoda Citigo-e stoppet etter 280 km (WLTP: 258 km)

14:44: Mini Electric stoppet etter 272 km (WLTP: 234 km)

14:43: Første bil har stoppet! VW e-Golf stoppet etter 259,2 km (WLTP: 222 km)


jman76

#10
Imponerende resultater for MG-en og Minien. Har ikke Minien rundt 26 kWh brutto?

Daniel_0007

Sitat fra: jman76 på onsdag 10. juni 2020, klokken 15:26
Imponerende resultater for MG-en og Minien. Har ikke Minien rundt 26 kWh brutto?

Nei 32,6 men ser ikke ut som de kjører så fort så ikke rart de kommer lenger enn wltp, de burde gjort det samme bare på motorvei nedover sverige slik tesla bjørn giør
Model 3 2019 LR Rwd

Amatøren

Hva med dekktrykk (i forhold til anbefalt fra produsent) og innstillinger av klima?

e-Golf har redusert effekt i ECO modus og tror e-tron også har redusert effekt på klima hvis man velger alternativ innstilling. I hvert fall hvis man velger range mode hvis tidligere opplysninger jeg har fått stemmer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

knut3448

Vet ikke hvordan de har fått for seg at e-nv200 har 280km wltp-rekkevidde... Det er jo mer enn Leaf med samme batteripakke. Riktig wltp-rekkevidde er vel 200km.

Litt tullete at de har tatt med et fjell i denne testrunden? Det betyr at de bilene som ikke rekker frem til fjellet antakelig vil slå sitt wltp-tall mye enklere enn de som må kjøre opp fjellet. En sammenligning av resultatene har ikke mye verdi da.

Stikkkontakt

Vet vi noe om dekkdimensjoner på deltakerne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA