Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 18:27
Er dette en svakhet ved testen, eller en effekt av realitetene? Her er det en gitt strekning som skal forseres, som starter med mye opp, som er vanlig når man skal passere et fjell, og ned igjen straks fjellpartiet er forsert.
Sier ikke at det ikke er represantivt for en tur, men når en bil kommer akkurat over kneika og ruller 5 mil til mens en annen stopper rett før kan man ikke bruke det til å si at den ene bilen har 5 mil lengre rekkevidde enn den andre. Så det eneste denne testen er god for er å illustrere rekkevidden til bilene i akkurat denne testen. Hadde man startet på toppen av ett fjell, kjørt ned og så flatt hadde resultatene blitt annerledes. Ikke samme rekkefølge en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:48
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:39
Kona vant vel sist. Blir det dobbeltseier :) ?

Status på Lillehammer var at Model 3 og S lå vesentlig bedre an enn både Model X og Kona.

Model X har stoppet, og Kona på vei mot Vinstra, så den stopper nok snart. Står mellom TMS og TM3 nå ser det ut til. Ikke overraskende egentlig. Ihvertfall om TM3 er LR utgaven. TM3 SR+ ville vel ligget side om side med Kona, og kanskje tapt.

Er en LR ja, stod 560 wltp, sr+ hadde vel kommet kortere enn kiaene vil jeg tippe
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:53
Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 18:27
Er dette en svakhet ved testen, eller en effekt av realitetene? Her er det en gitt strekning som skal forseres, som starter med mye opp, som er vanlig når man skal passere et fjell, og ned igjen straks fjellpartiet er forsert.
Sier ikke at det ikke er represantivt for en tur, men når en bil kommer akkurat over kneika og ruller 5 mil til mens en annen stopper rett før kan man ikke bruke det til å si at den ene bilen har 5 mil lengre rekkevidde enn den andre. Så det eneste denne testen er god for er å illustrere rekkevidden til bilene i akkurat denne testen. Hadde man startet på toppen av ett fjell, kjørt ned og så flatt hadde resultatene blitt annerledes. Ikke samme rekkefølge en gang.

Klart at det blir anderledes, men de fleste av oss bor naturlig nok i lavlandet, ikke oppe på Dovrefjell. Derfor blir dette reelt for mange.

Men jeg trodde de skulle ned mot Oslo igjen, men ser ut som de kjører opp igjen mot Otta og Dombås...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:58
Men jeg trodde de skulle ned mot Oslo igjen, men ser ut som de kjører opp igjen mot Otta og Dombås...
Stod vel i testbeskrivelsen at de som kom ned til Ringebu skulle begynne på en ny runde mot Dombås.

Tipper Kona gir seg snart og så blir det jevnt mellom S og 3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ved å avslutte så høyt som mulig gjør de i hvert fall kvelden litt kortere :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 20:00
Sitat fra: RJK på onsdag 10. juni 2020, klokken 19:58
Men jeg trodde de skulle ned mot Oslo igjen, men ser ut som de kjører opp igjen mot Otta og Dombås...
Stod vel i testbeskrivelsen at de som kom ned til Ringebu skulle begynne på en ny runde mot Dombås.

Tipper Kona gir seg snart og så blir det jevnt mellom S og 3.

Kona ser fremdeles grønn ut, mens S er oransje. Mulig Kona faktisk klarer S likevel... Men TM3 ser ut til å bli klar vinner...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 20:05
Ved å avslutte så høyt som mulig gjør de i hvert fall kvelden litt kortere :D
Sant nok. Var og interessant å se resultatene mellom etron, I-Pace og EQC. Overrasket over forskjellen mellom etron variantene, men var kanskje forskjellige hjul på de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

En time siden Model X stoppet. Antar de andre må ha tatt en pause..?

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 10. juni 2020, klokken 20:26
En time siden Model X stoppet. Antar de andre må ha tatt en pause..?

Tror de triller videre. Ser i chatten at Kona er 0 % SoC, og triller rundt ladestasjonen, TM3 har passert 600 km og er på rundt 3 % SoC. TMS vet jeg ikke, da det ikke er svart på den.

Edit:

20:29: Hyundai Kona stoppet etter 568,4 km (WLTP: 480 km)


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Begge Teslaene har snudd og kjører mot Vinstra...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Kona gikk 20km lenger enn X, men brukte en time lenger. Regner med at de sørger for at bilene holder forholdsvis lik gkennomsnittshastighet? Kan jo også forklares med forskjell i pauser

Magnus Hansen


RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 10. juni 2020, klokken 20:39
Kona gikk 20km lenger enn X, men brukte en time lenger. Regner med at de sørger for at bilene holder forholdsvis lik gkennomsnittshastighet? Kan jo også forklares med forskjell i pauser

Er og litt forskjell på hvor mye over SoC de klarer å kjøre. Mistenker Teslaene generelt stopper kanskje nært oppgitt tall? Flere andre biler har en god netto som ikke vises, og de kan da trille endel lengre etter 0. Og da blir det fort at det blir mer lavfarts trilling nær ladern, for å slippe å ta bilene på planet av en redningsbil. Det drar jo selvsagt ned snittfarten.

Forøvrig:

20:40: Tesla Model 3 stoppet etter 612 km (WLTP: 560 km)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#58
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. juni 2020, klokken 20:14
Sant nok. Var og interessant å se resultatene mellom etron, I-Pace og EQC. Overrasket over forskjellen mellom etron variantene, men var kanskje forskjellige hjul på de.
Begge Etron skulle være 86kWh versjon i hvert fall. Lurer på om snittfarten kan være litt forskjellig mellom bilene, for det skiller en hel time mellom to biler (E55 an og EQC) som stoppet med omtrent nøyaktig samme kjørelengde. Så stor spredning var det ikke i feltet fra start.
Men - det utgjør sikkert ikke mer enn noen få prosent opp eller ned. Får det ikke nøyaktig uansett mtp at de også avsluttet på forskjellig høydemeter.
Resultatene ble egentlig omtrent som forventet. IPace har løftet rekkevidden sin en del med ny sw virker det som. Men trioen plasserer seg jo ganske så likt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Rjk: tidligere hadde Tesla en ganske raus buffer. I en engelsk test endte de opp med å kjøre i evigheter på parkeringsplass før den gikk tom. Såpass lenge at de fikk spørsmål om hva de holdt på med fra en i nærheten :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA