Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motor.no - ny rekkeviddetest i dag

Startet av Øyvind.h, onsdag 10. juni 2020, klokken 09:52

« forrige - neste »

RJK

#90
Sitat fra: telcontar på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:04
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 10:53
Sitat fra: telcontar på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:51
Lagde et regneark for hele testen, med differanse i km og prosent over WLTP.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nFvD9UkrvJUuh-1ErzpoFrKwYGQae72QTgGO4tVmIxs/edit?usp=sharing

Basert på tall hentet her: https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-direkte-sommer-2020/

Det er litt mistmatch mellom hva som ligger på Motor.no og NAF (https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/) sin info. Jeg har valgt å legge inn Motor.no sine tall.

Flott oversikt. Hadde du kunne gjort den slik at man kan sortere etter overskriften for de forskjellige kolonnene direkte i arket?

Kan selvsagt laste ned en kopi, men siden du eier den, så skal jeg ikke tukle med fila di.

:-)

Velg filter som heter 'Filter', da kan du sortere på alle kolonnene :-)

Klikker jeg på linken, så får jeg bare opp i lesemodus, så trodde ikke jeg fikk gjort det der. Men det gikk likevel. Men får nok ikke lagret...

Da ble topp 5 basert på prosentmessig oppnådd rekkevidde basert på oppgitt WLTP rekkevidde

Nissan E.NV200 - 139 %
Opel Ampera-E - 121 %
Renault Zoe ZE 50 - 119,2 %
Hyundai Kona - 118,4 %
MG ZS EV - 117,9 %

Topp 5 etter antall km over blir som følgende:

Opel Ampera-E - 89 km
Hyundai Kona - 88.4 km
Nissan E-NV200 - 78 km
Renault Zoe ZE 50 - 73 km
Kia E-Niro - 69,5 km

Og, etter faktisk oppnådd rekkevidde, som vi nå vet

Tesla Model S - 645,3 km
Tesla model 3 - 612 km
Hyundai Kona - 568,4 km
Tesla Model X - 546,7 km
Kia E-Niro - 524,5 km

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pekle

Litt nitpick på regnearket: det som vises er ikke diff i prosent, men prosent av WLTP (ville vært sensasjonelt om alle hadde en diff fra WLTP på over 100% ;) )

RJK

#92
Sitat fra: pekle på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:44
Litt nitpick på regnearket: det som vises er ikke diff i prosent, men prosent av WLTP (ville vært sensasjonelt om alle hadde en diff fra WLTP på over 100% ;) )

Så det egentlig, men lot det stå da jeg regnet med at folk skjønte dette.

;-)

Ja, nå var ikke regnearket mitt, men jeg gjorde/gjentok samme "feil" i oversikten over topp 5. Avviket er altså differansen minus 100, altså 39 % for vinneren etter det måltallet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:17
Kanskje «premiummerkene» skal gjøre som Xpeng; bruke Tesla patenter slik at det blir stell på rekkeviddeproblemene.
Trenger ikke å bruke noen "Tesla patenter", det bør holde fint med å bruke like store batterier og like smale hjul ;D

jman76

I vintertesten gikk VW-trillingene ganske mye lenger enn 40-Leafen, mens Leafen nå går betydelig lenger enn trillingene i sommertesten.

Counterpointer

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 11. juni 2020, klokken 00:32
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juni 2020, klokken 23:21
Har ikke nye Ampera-E litt større batteri?

MY20 Chevy Bolt har 66kWh batteri mot "gamle" 60kWh, men usikker på om Ampera-e også har blitt tilgodesett denne oppgraderingen. Oppgitt WLTP tall Motor har brukt er for 60kWh.
Sånn jeg forstår det så er drivlinjen identisk på Bolt og Ampera-E, det er bare noen kosmetiske forskjeller.

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:55
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:17
Kanskje «premiummerkene» skal gjøre som Xpeng; bruke Tesla patenter slik at det blir stell på rekkeviddeproblemene.
Trenger ikke å bruke noen "Tesla patenter", det bør holde fint med å bruke like store batterier og like smale hjul ;D
Tviler sterkt på at 75 kWh og 235/40-18 ville gitt noen «premiumbil» 612 km

Counterpointer

Sitat fra: jman76 på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:06
I vintertesten gikk VW-trillingene ganske mye lenger enn 40-Leafen, mens Leafen nå går betydelig lenger enn trillingene i sommertesten.
Nå brukte de 62 kWh Leafen, så det er temmelig opplagt.

pekle

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:14
Sitat fra: jman76 på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:06
I vintertesten gikk VW-trillingene ganske mye lenger enn 40-Leafen, mens Leafen nå går betydelig lenger enn trillingene i sommertesten.
Nå brukte de 62 kWh Leafen, så det er temmelig opplagt.
De kjørte begge, og observasjonen stemmer.

telcontar

Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: pekle på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:44
Litt nitpick på regnearket: det som vises er ikke diff i prosent, men prosent av WLTP (ville vært sensasjonelt om alle hadde en diff fra WLTP på over 100% ;) )

Så det egentlig, men lot det stå da jeg regnet med at folk skjønte dette.

;-)

Ja, nå var ikke regnearket mitt, men jeg gjorde/gjentok samme "feil" i oversikten over topp 5. Avviket er altså differansen minus 100, altså 39 % for vinneren etter det måltallet.

Hvis noen vil gjøre mer ut av oversikten, så kan dere få tilgang til å endre filen. Jeg har ingen problemer med det

Counterpointer

Sitat fra: pekle på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:34
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:14
Sitat fra: jman76 på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:06
I vintertesten gikk VW-trillingene ganske mye lenger enn 40-Leafen, mens Leafen nå går betydelig lenger enn trillingene i sommertesten.
Nå brukte de 62 kWh Leafen, så det er temmelig opplagt.
De kjørte begge, og observasjonen stemmer.
Sorry. Min feil. Festet meg kun ved 62 kWh og overså 40

jman76

Noen tilfeldigheter er det selvsagt i en slik test, men kan dekkdimensjoner gi så store utslag?
Som Leaf-eier får jeg være fornøyd med at jeg kjører mine lengste turer kun om sommeren :)

RJK

Sitat fra: telcontar på torsdag 11. juni 2020, klokken 12:38
Sitat fra: RJK på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: pekle på torsdag 11. juni 2020, klokken 11:44
Litt nitpick på regnearket: det som vises er ikke diff i prosent, men prosent av WLTP (ville vært sensasjonelt om alle hadde en diff fra WLTP på over 100% ;) )

Så det egentlig, men lot det stå da jeg regnet med at folk skjønte dette.

;-)

Ja, nå var ikke regnearket mitt, men jeg gjorde/gjentok samme "feil" i oversikten over topp 5. Avviket er altså differansen minus 100, altså 39 % for vinneren etter det måltallet.

Hvis noen vil gjøre mer ut av oversikten, så kan dere få tilgang til å endre filen. Jeg har ingen problemer med det

Ikke behov for dette etter mine ønsker. Jeg fikk ut av den akkurat hva jeg ønsket, så takk for den.

Kommentaren var som et svar til han som påpekte "feilen" i teksten. Jeg svarte først som om det var du selv som kommenterte det jeg skrev, men skjønte så et det var en annen bruker som kommenterte regnearket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Står det noen plass hvor de ulike bilene stoppet? Tenker på dette med høyde over havet. Tommelfinger regel er vel ca 3-4km ekstra rekkevidde pr 100 høyde meter.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Maxwell_400

Sitat fra: xyzzy på torsdag 11. juni 2020, klokken 10:02
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:59
Ble bilene kjørt til de stoppet eller kjørt til 0% SOC ?

Til de stoppet.
Det er dette som står i teksten :

"De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen."
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA