Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

JLindberg

Må man bruke tape/plastik for å beskytte glasstaket?

Handyman

Sitat fra: JLindberg på fredag 04. mars 2022, klokken 12:28
Må man bruke tape/plastik for å beskytte glasstaket?
Glasset har ikke kontakt med takstativet.
Beskyttelse der føttene er kontakt med lakken kan være en fordel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Silkefot

Er vant med å heise takboks inkludert takstativ opp i taket på garasjen når den ikke er i bruk, er det enkelt å løsne takstativet med takboks på og siden sette det fast igjen tror dere?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

geear

Enkelt hvis du har en voksen på hver side til å styre posisjonen til føttene over krokene. Da er det bare å sette det nedpå, skru på muttere, låse og sette på deksler. Tar ikke lang tid.

JLindberg

Sitat fra: Handyman på fredag 04. mars 2022, klokken 13:08
Sitat fra: JLindberg på fredag 04. mars 2022, klokken 12:28
Må man bruke tape/plastik for å beskytte glasstaket?
Glasset har ikke kontakt med takstativet.
Beskyttelse der føttene er kontakt med lakken kan være en fordel.

Har du konkret forslag til beskyttelse. Gjerne med link til Biltema? :)

Handyman

Sitat fra: JLindberg på onsdag 09. mars 2022, klokken 08:42
Sitat fra: Handyman på fredag 04. mars 2022, klokken 13:08
Sitat fra: JLindberg på fredag 04. mars 2022, klokken 12:28
Må man bruke tape/plastik for å beskytte glasstaket?
Glasset har ikke kontakt med takstativet.
Beskyttelse der føttene er kontakt med lakken kan være en fordel.

Har du konkret forslag til beskyttelse. Gjerne med link til Biltema? :)
Det følger beskyttelsesfilm med stativet. Om man mangler disse kan man lage egne av gjennomsiktig tape eller kjøpe beskyttelsesfilm som man klipper til selv. På glasset trenger man ikke gjøre noe.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/beskyttelsesfilm/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Redgarden

Med fare for å avspore tråden: Noen som har erfaring med å IKKE bruke takboks? Men bare ha skiene i feks Thule Snowpack eller Yakima FatCat? Sistnevnte ser jo veldig fin ut mhp å ta av og på når du trenger det. Men blir skiene veldig møkkete og fulle av salt av å ligge ubeskyttet oppå taket der?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. mars 2022, klokken 10:44
Med fare for å avspore tråden: Noen som har erfaring med å IKKE bruke takboks? Men bare ha skiene i feks Thule Snowpack eller Yakima FatCat? Sistnevnte ser jo veldig fin ut mhp å ta av og på når du trenger det. Men blir skiene veldig møkkete og fulle av salt av å ligge ubeskyttet oppå taket der?
Jeg har skiboks men bruker den ikke. Bruker bare bøylene med Snowpack om jeg må ha ting på taket.
Enklere å ta av og på. Legger dem baki bilen når vi skal på hytta, og monterer dem på taket om trenger det når vi skal i bakken. Om vi bare er 4 personer legger jeg bare skiene inni bilen.
Med våre behov kommer nok ikke skiboksen på taket igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Har du bøylene på hele tiden? Merker du noe til støy/merforbruk?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 09. mars 2022, klokken 12:26
Har du bøylene på hele tiden? Merker du noe til støy/merforbruk?
Nei jeg tar bare bøylene på når jeg trenger dem, og det er ikke så ofte med Y som med 3.
På 3 var det svært lite økt forbruk med kun bøylene. Med Snowpack var økt forbruk mindre enn med skiboks.
Svært lite støy med kun bøyler, noe støy med snowpack, omtrent det samme med skiboks.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Redgarden

Sitat fra: Handyman på onsdag 09. mars 2022, klokken 11:10
Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. mars 2022, klokken 10:44
Med fare for å avspore tråden: Noen som har erfaring med å IKKE bruke takboks? Men bare ha skiene i feks Thule Snowpack eller Yakima FatCat? Sistnevnte ser jo veldig fin ut mhp å ta av og på når du trenger det. Men blir skiene veldig møkkete og fulle av salt av å ligge ubeskyttet oppå taket der?
Jeg har skiboks men bruker den ikke. Bruker bare bøylene med Snowpack om jeg må ha ting på taket.
Enklere å ta av og på. Legger dem baki bilen når vi skal på hytta, og monterer dem på taket om trenger det når vi skal i bakken. Om vi bare er 4 personer legger jeg bare skiene inni bilen.
Med våre behov kommer nok ikke skiboksen på taket igjen.

Har du skiene i skiposer, eller bare ubeskyttet på taket? Blir de rustne og ekle av alt saltet på veiene, eller går det bra? (hvis du kjører rundt på saltede motorveier i det hele tatt da?)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. mars 2022, klokken 13:39
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. mars 2022, klokken 11:10
Sitat fra: Redgarden på onsdag 09. mars 2022, klokken 10:44
Med fare for å avspore tråden: Noen som har erfaring med å IKKE bruke takboks? Men bare ha skiene i feks Thule Snowpack eller Yakima FatCat? Sistnevnte ser jo veldig fin ut mhp å ta av og på når du trenger det. Men blir skiene veldig møkkete og fulle av salt av å ligge ubeskyttet oppå taket der?
Jeg har skiboks men bruker den ikke. Bruker bare bøylene med Snowpack om jeg må ha ting på taket.
Enklere å ta av og på. Legger dem baki bilen når vi skal på hytta, og monterer dem på taket om trenger det når vi skal i bakken. Om vi bare er 4 personer legger jeg bare skiene inni bilen.
Med våre behov kommer nok ikke skiboksen på taket igjen.

Har du skiene i skiposer, eller bare ubeskyttet på taket? Blir de rustne og ekle av alt saltet på veiene, eller går det bra? (hvis du kjører rundt på saltede motorveier i det hele tatt da?)
Bruker normalt ikke pose da jeg bruker Snowpack, og det er lite/ingen salting der jeg kjører med ski på taket. ER men redd for rust etter å ha kjørt i saltlake kan man jo spyle utstyret ved ankomst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JLindberg

#102
Fik bil levert for 8 dager siden. I dag skulle takstativ monteres (originalt) men fik ikke dette til. Tror det er en feil på bilen.

Denne "metal receiver" som ses på billedet kunne ikke komme langt nok ned i venstre side foran, slik at takstativet kunne monteres. Det var ikke et hak/fordypelse som metal receiveren kunne komme ned i. Dette problem var det ikke de 3 andre steder hvor de andre metal receivere skulle monteres.

Når jeg fortsatte installasjonsprosessen uansett denne metal receiver ikke var like langt nede som de 3 andre, var takstativet løst i venstre side foran selvom mutteren/wingnut var strammet så mye det var mulig med håndkraft. Mutteren ble stram med en gang og ikke gradvist slik de muttere ble, så det var tydeligt denne ikke var montert korrekt.

Tesla service i Trondheim har først tid 19 mai(!!), så har ringet til salgsavdelingen og de foreslo at jeg kom innen om servicesenteret uten å ha avtale for å snakke med dem om dette.

Hvis ikke dette kan løses raskt vurdere jeg å bruke angreretten. Denne må så brukes innen de neste par dager. Andre som har opplevd tilsvarende problem?




geear

Prøvd å se om du kan se eller kjenne kroken? Kanskje du bare bommer litt? Eller at åpningen er fullt med maling? Eller kan du ha bøyd kroken?

Ser ikke bort fra at det er mulig festet ikke er der heller, altså. Produksjonsfeil forekommer nok, sikkert roboter som sveiser dette.

Du må iallfall ikke skru til uten å være sikker på at den er i hullet, da kan du hekte den mot glasstaket og knuse det i stedet..

Vaduz

På min S er det ene festet ca 2cm fra pilen som indikerer festet. Kjenn litt frem og tilbake, også ut til 2-3 cm i hver retning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA