Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

RJK

Det har du nok rett i. "Native americans" er jo stort sett utvandrede fra Asia, fra tiden det gikk å ta seg relativt  tørrskodd over Beringstredet.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: geear på søndag 26. september 2021, klokken 15:54
Hadde det ikke vært for oss europeere som kom og okkuperte USA og Canada og innførte fantasiløse engelske og franske navn på alt mulig, så hadde det vært mange flere slike navn der borte. ;)

Det er litt rester igjen i visse områder, for eksempel Alaska.

Det er veldig mange amerikanske stedsnavn som kommer fra forskjellige indianerspråk. F.eks. Chicago, Miami, Minneapolis og de fleste delstater sine navn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Det er vel ingen som har påstått noe annet. Det fjerner ikke poenget med at det er innført haugevis med fantasiløse navn (som høres mer "amerikanske" ut, fordi de er fra engelsk).

Tilbake til topic:
Har noen testet Packline FX SUV på Y?

geear

Dere som har hatt Teslaer med mulighet for taklast før, hvordan reagerer kameraene i frontruta på en boks som henger over? AP/regn/lyssensor?

Ser det at med 210 cm lang boks, så stikker den ganske godt frem hvis bakluka skal kunne gå helt opp.

Har sjelden behov for å ha med lange ski, så vurderer å gå for en litt kortere boks..

Jeronan

I was first worried as well, but the Thule Motion XT XL (210 in length) wasn't sticking out much at all. I couldn't even notice it myself looking up through the front window.

This on our previous Model S 75D. I did had to limit the rear hatch just a little.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

S is a very different car, including length. I had a 210 box on my Y, and as I said, it sticks out well over the cameras unless you limit the hatch. It doesnt look strange, just worried about the functionality of the camera assembly. Would prefer to not limit the hatch to head hitting height unless really necessary.

ToWalkOrDrive

#66
Ingen problemer.
Så lenge den ikke stikker utenfor panseret så er jeg fornøyd  ;D
Hadde en lang boks på LBH 235 x 940 x 350 på Model 3, og merket ingen forskjell på lys, regnsensor eller andre ting, men den hadde ubrukelig regnsensor (Model Y er 3000% bedre), så jeg brukte uansett ikke regnsensor på Model 3. Auto-fjernlys synes jeg er ganske ubrukelig på Model Y og synes jeg. I små svingete veier skrur den seg bare av...? Synes det er bedre å kontrollere det selv.
Sånn luftmotstandsmessig/lyd så tror jeg ikke det er noen ulempe at den stakk så langt frem. Luften kan uansett ikke gå over boksen. Laget ikke mer lyd med boksen på enn med bare bøylene, men så var det en super smooth Thule Dynamic 900....som ikke selges mer...

På Model Y er bakerste bøyle lenger bak på bilen, så boksen blir mer i vater, og boksen trekkes lengre bak enn på Model 3, pluss den får mer støtte. Må innrømme at jeg støpte to lag med karbonmatter/epoxy i bunn av boksen for å stive den opp for å gjøre den lettere å åpne. Jækla bøyde takbøyler....
Tesla Model Y                         2021-

tmn

#67
EDIT: Nevermind. Jeg stappan ikke dypt nok nedi.

Lar spørsmålet stå skulle noen plutselig være like n00b som meg.

Dere som har festa stativet til Model Y. La dere merke til om de to fremre festene hadde hengsler ved festepunktet? Eller om det var noe ulikt med dem?

Jeg er godt vandt med å sette på takstativ på Model 3, og vet det skal være noe festepunkter på undersiden av glasset. Jeg kjente det på de to punktene bak på Model Y, men kjente ikke noe spor under de to foran hos meg, ikke så jeg noe heller. Da ble jeg med en gang veldig skeptisk
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geear

Bruk plastspatelen eller hva en skal kalle det, og klem den helt nedtil glasset, når kroken/bøylen da vippes på nedsiden av den, så treffer den langt nok nede..

geear

#69
Packline FX SUV viser seg å passe veldig godt. Var også buet i bunn, måtte ikke trekkes nedtil. Og lokket går fint opp og igjen. Kunne godt hatt den enda lenger bak og hellet begrenset bakluka litt, for å få kameraassemblyet mindre dekket av boksen, men fremre feste på takboksen stopper der.

Minikrise med chromelista rundt, men ser ut som den bare er limt utenpå ferdig lakkert boks, så det er mulig det er håp om å kunne rive den av. Hvis ikke må jeg få lakkert den. Pluss popnaglene.

Betydelig mer lyd gjennom glasstaket i 100. Ikke optimalt for motorvei, men vi kjører som regel maks 90 til fjellet.

Elgaaen

Ingen som har testet med Skiguard 830 eller 860 enda?

geear

Skiguard har bilde av 830 S på Model Y på nettsidene sine, så den må passe.

https://skiguard.no/produkter/takbokser/skiguard-830-s/?make=tesla&type=model-y-21

830 T tror jeg ikke er noe godt valg, da må en tre disse buede bøylene gjennom hullene først, og så klare å tre hele greiene nedpå de fire festene på taket etterpå. Anbefaler defintivt å montere bøylene separat fra boksen, og feste boksen etterpå.

kTesla

Plukker opp igjen denne tråden, da det nærmer seg nye leveringer.

Har model 3 med skiguard 830T, veldig fornøyd med den. På model Y tror jeg ikke den passer så fint, og jeg ønsker uansett en som er noen cm høyere. Sett litt på Thule Motion XT XL, men den virker kanskje litt vel høy. Så ser litt på Calix Aero Loader, den som står "feil vei". Etter det jeg husker, så fant Tesla-Bjørn ut at den hadde ca 9% lavere forbruk, og 1-2 db lavere støy, målt mot tilsvarende modell, som satt på taket slik vi er vant med.

Er det noen som har Calix Aero Loader, og kan gi noen erfaringer fra denne på model Y? Tar også gjerne imot erfaringer fra Thule Motion XT XL :)


ToWalkOrDrive

Sitat fra: kTesla på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:03
Plukker opp igjen denne tråden, da det nærmer seg nye leveringer.

Har model 3 med skiguard 830T, veldig fornøyd med den. På model Y tror jeg ikke den passer så fint, og jeg ønsker uansett en som er noen cm høyere. Sett litt på Thule Motion XT XL, men den virker kanskje litt vel høy. Så ser litt på Calix Aero Loader, den som står "feil vei". Etter det jeg husker, så fant Tesla-Bjørn ut at den hadde ca 9% lavere forbruk, og 1-2 db lavere støy, målt mot tilsvarende modell, som satt på taket slik vi er vant med.

Er det noen som har Calix Aero Loader, og kan gi noen erfaringer fra denne på model Y? Tar også gjerne imot erfaringer fra Thule Motion XT XL :)

Bare for å si noe om forskjellen på Model 3 og Model Y: På Model 3 er den fremre takbøylen mye lavere enn den bakre (som er nesten på midten av taket). På Model Y har de fikset det, sånn at takbøylene er ca like høyt oppe.

Dette medfører at på Model 3-takboksen montert vanlig vei fungerer som en brems, siden den bakre delen av takboksen blir enda høyere enn normalt, mens hvis du snur den 180 grader blir takboksen nesten flat på toppen...dermed får du en voldsom forbruksforbedring ved å snu den. På Model Y får du dermed ikke like stor effekt av å ha takboks feil vei, eller ved å bruke boks designet bak/frem.

Ser at Thule anbefaler Vector takboks til elbiler, men den er jo veldig dyr...så dermed vil den nok aldri lønne seg rent økonomisk...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA