Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

ronnynilsen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 12. juli 2022, klokken 18:41
Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 18:33
Sitat fra: EKN på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:34
Er det noen som vet hvor høy MY LR blir med originale takbøyler fra Tesla shoppen montert? Har forsøkt å søke rundt om for informasjonen, men finner ikke noe nøyaktig mål.

Målte min nå, og toppen av bøylen bak er ca 8cm høyere enn taket, foran er toppen av bøylen 6-7cm over taket avhengig av hvordan du måler (taker er mere skrått der).
Hvis du legger en rettholt mellom bøylene og måler på det høyeste punktet av taket. Hva får du da?

7.5 cm ser det ut som. Mulig bakerste bøyle er litt høyere, men er ikke helt vannrett der jeg parkerer bilen, så vanskelig å se nøyaktig. Men bøylene bygger uansett maks 8 cm over, sannsynligvis bare 7.5 cm.
Tesla model Y LR 2022

elviseh

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:17
Ingen problemer.
Så lenge den ikke stikker utenfor panseret så er jeg fornøyd  ;D
Hadde en lang boks på LBH 235 x 940 x 350 på Model 3, og merket ingen forskjell på lys, regnsensor eller andre ting, men den hadde ubrukelig regnsensor (Model Y er 3000% bedre), så jeg brukte uansett ikke regnsensor på Model 3. Auto-fjernlys synes jeg er ganske ubrukelig på Model Y og synes jeg. I små svingete veier skrur den seg bare av...? Synes det er bedre å kontrollere det selv.
Sånn luftmotstandsmessig/lyd så tror jeg ikke det er noen ulempe at den stakk så langt frem. Luften kan uansett ikke gå over boksen. Laget ikke mer lyd med boksen på enn med bare bøylene, men så var det en super smooth Thule Dynamic 900....som ikke selges mer...

På Model Y er bakerste bøyle lenger bak på bilen, så boksen blir mer i vater, og boksen trekkes lengre bak enn på Model 3, pluss den får mer støtte. Må innrømme at jeg støpte to lag med karbonmatter/epoxy i bunn av boksen for å stive den opp for å gjøre den lettere å åpne. Jækla bøyde takbøyler....


FÅr du lukket opp bakluken uten å justere den? Med Dynamic 900 til Model Y ? :)

elviseh

evnt noen andre som har provd seg med en thule dynamic L (900) ?

den er 235 lng utvendig

geear

Med den lengden får du den nok godt over kameraene iallfall. Uten at jeg vet hvor mye det betyr for "regnsensoren" i praksis.

ToWalkOrDrive

#124
Sitat fra: elviseh på lørdag 15. oktober 2022, klokken 11:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. september 2021, klokken 18:17
Ingen problemer.
Så lenge den ikke stikker utenfor panseret så er jeg fornøyd  ;D
Hadde en lang boks på LBH 235 x 940 x 350 på Model 3, og merket ingen forskjell på lys, regnsensor eller andre ting, men den hadde ubrukelig regnsensor (Model Y er 3000% bedre), så jeg brukte uansett ikke regnsensor på Model 3. Auto-fjernlys synes jeg er ganske ubrukelig på Model Y og synes jeg. I små svingete veier skrur den seg bare av...? Synes det er bedre å kontrollere det selv.
Sånn luftmotstandsmessig/lyd så tror jeg ikke det er noen ulempe at den stakk så langt frem. Luften kan uansett ikke gå over boksen. Laget ikke mer lyd med boksen på enn med bare bøylene, men så var det en super smooth Thule Dynamic 900....som ikke selges mer...

På Model Y er bakerste bøyle lenger bak på bilen, så boksen blir mer i vater, og boksen trekkes lengre bak enn på Model 3, pluss den får mer støtte. Må innrømme at jeg støpte to lag med karbonmatter/epoxy i bunn av boksen for å stive den opp for å gjøre den lettere å åpne. Jækla bøyde takbøyler....


FÅr du lukket opp bakluken uten å justere den? Med Dynamic 900 til Model Y ? :)

Har brukt Dynamic 900 et par ganger etter at jeg gikk over til Model Y, men siden det er plass til så sinnsykt mye inni bilen (pluss 3-delt baksete med tanke på ski), så boksen henger stort sett i boden. Så jeg husker ikke helt om jeg måtte stoppe bakluken når boksen sto på. Husker det i hvert fall ikke som et problem.

Dynamic 900 er vel en utgått modell, så finnes bare som rester i butikkene (som BG Stavanger).

Mimrebilde fra Model 3...

Regnsensoren har jeg gitt opp uansett....viskerne går for sakte på auto....kanskje den tar bedre bilder med litt regnbeskyttelse fra takboksen  :) Har ikke testet.
Tesla Model Y                         2021-

elviseh

Takk for svar :)

Ser det er flere som bruker Thule Vector L til model Y, uten å nevne at det har påvirket sensor.

Personline synes Dynamic 900 er en mye penere boks, mer aerodynamisk ser den også ut til å være. Det blir spennende se om det påvirker bakluken. Lover godt at du ikke kan huske det som et problem, worst case får jeg justere hvor høyt bakluken åpner seg.

Vedrørende sensor, så er jeg enig at auto er dårlig. SÅ får se om jeg merker forvirring mtp lengden på boks.

OddAxel

Jeg «vekker» denne tråden igjen :-)

Driver å ser på takboks til Model Y, har sett på Thule Motion XT XL som ser ok ut og gir mye plass. Er avhengig av litt høy boks til å frakte Fjellpulken. Lurer på om noen vet akkurat hvor høy bilen blir med den boksen? Jeg har performance.

Ser for meg at man er godt over 2 meter, men vet ikke hvor mye av høyden som er «under» takstativet, og på den måten ikke bygger opp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OddAxel på fredag 03. februar 2023, klokken 14:36
Jeg «vekker» denne tråden igjen :-)

Driver å ser på takboks til Model Y, har sett på Thule Motion XT XL som ser ok ut og gir mye plass. Er avhengig av litt høy boks til å frakte Fjellpulken. Lurer på om noen vet akkurat hvor høy bilen blir med den boksen? Jeg har performance.

Ser for meg at man er godt over 2 meter, men vet ikke hvor mye av høyden som er «under» takstativet, og på den måten ikke bygger opp.

Tror du ender ikke så langt fra 2,05, om boksen bygger ca 40cm fra toppen av bøylen (totalt 44cm). Fra Reddit:
Tesla Model Y                         2021-

OddAxel

Takk for svar! Da skjønner jeg at bilen er litt under 1.65 på det høyeste med stativ montert. Blir nok kanskje litt «close» med Motion XT XL når garasjen tillater Max 2.05😅

Noen som har erfaringer med Thule Motion XT Alpine til Model Y? Mulig å få noen bagger og annen baggasje oppi den, og ikke bare ski, eller er den veldig lav?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OddAxel på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:10
Takk for svar! Da skjønner jeg at bilen er litt under 1.65 på det høyeste med stativ montert. Blir nok kanskje litt «close» med Motion XT XL når garasjen tillater Max 2.05😅

Noen som har erfaringer med Thule Motion XT Alpine til Model Y? Mulig å få noen bagger og annen baggasje oppi den, og ikke bare ski, eller er den veldig lav?

Tallet for boksen er usikkert, så når det er så nært / close så er det sikkert lurt å sjekke nøyaktig hvor mye boksen bygger....

eller bla opp 35000 på luftfjører, eller senke garasjegulvet 😉

https://robotcraftsman.co.uk/onair-tesla-model-3/?cmp_id=17413787881&adg_id=144138480442&kwd=model%20y%20air%20suspension&device=m&gclid=Cj0KCQiAofieBhDXARIsAHTTldr5Ty4q-h9GSiYjTWXQjEIt3eEd8UrIvx2Hq10sEa7sx-Zprd8aq8EaAiN4EALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

Fredrik1

Sitat fra: OddAxel på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:10
Takk for svar! Da skjønner jeg at bilen er litt under 1.65 på det høyeste med stativ montert. Blir nok kanskje litt «close» med Motion XT XL når garasjen tillater Max 2.05😅

Noen som har erfaringer med Thule Motion XT Alpine til Model Y? Mulig å få noen bagger og annen baggasje oppi den, og ikke bare ski, eller er den veldig lav?

Tok med Thule Motion XT Alpine fra forrige bilen over på Model Y. Helt super boks. Masse plass. Eks; IKEA poser, 100L duffel bag-er, barnesykkel, barnevogn-understell (ikke alt samtidig vel og merke). Har egentlig sjelden ski oppi.

Ulempen er at bakluka må senkes en del.

OddAxel

Takk for svar! Det høres veldig lovende ut:-)

Ok, stikker denne lengre bak enn Motion XT XL? Sett på flere videoer hvor man ikke trenger å senke luken på den:-)

Fredrik1

Antar det, XL er en del kortere.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elviseh på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:35
Takk for svar :)

Ser det er flere som bruker Thule Vector L til model Y, uten å nevne at det har påvirket sensor.

Personline synes Dynamic 900 er en mye penere boks, mer aerodynamisk ser den også ut til å være. Det blir spennende se om det påvirker bakluken. Lover godt at du ikke kan huske det som et problem, worst case får jeg justere hvor høyt bakluken åpner seg.

Vedrørende sensor, så er jeg enig at auto er dårlig. SÅ får se om jeg merker forvirring mtp lengden på boks.

Tok bilde av Model Y med Thule Dynamic 900 nå. Jeg måtte begrense bakluken bittelitt (bare å stoppe og dra, og holde inne åpneknappen så lagres ny stopp), men ikke noe som har praktisk betydning.

Forbruket er det heller ikke noe å si på. Men som nevnt, dette er en utgått modell, og kun få butikker har den igjen på lager. En annen ting å ta med seg er at de aller fleste bokser nok går helt fint på denne bilen.
Tesla Model Y                         2021-

torChamp

#134
Tenker at det er «Alpine» serien til Thule eller 830S til Skiguard som gjelder på model Y, da de fleste parkeringshus er 2.0/2.1 m. Felles garasjen her er 2.07 m.

Med Thule Vector Alpine blir det slik: 163 + 7.5 + 32 = 2.025 meter total høyde.
Vi kjører ut og inn av garasjen vanligvis uten last, så får ikke hjelp av det heller.

Hvorfor Thule Vector koster litt?
Her har Thule gjort tester i vindtunnel på moderne biler, derav den vinge profil på selve boksen også. Det ligger en trykkbølge rundt bilen i fart, og her bør det ikke være noen i veien for det skaper mye lyd...

Dette review forteller dette:
https://gearjunkie.com/motors/thule-vector-luxury-cargo-box-review


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA