Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model y dørhåndtak vinter

Startet av førategangtesla, onsdag 03. januar 2024, klokken 17:21

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fredag 05. januar 2024, klokken 09:27
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 04. januar 2024, klokken 23:00
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. januar 2024, klokken 22:05
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 04. januar 2024, klokken 17:59Jeg har kjøpt wd40 silicon i dag, den er trygg på både plast og gummi, så jeg får prøve meg  :laugh:
Det er vel original WD40 som Tesla anbefaler. Silikon kan ha noen ulemper, men det går sikkert bra.
Jeg liker ikke å bruke olje på/i nærheten av plast/gummi da det kan reagere. Silikon har i det minste den egenskapen at det ikke reagerer med noe inni håndtaket og den fungerer strålende i flere titalls minusgrader. Vi får satse på at det blir bra  :laugh:
Vanlig WD40 og VD40 Silicone er to ganske forskjellige produkter. Den første er et vanndrivende middel, og den andre er et smøremiddel. Smøring kan skade friksjonsdemperen slik at den nesten ikke virker når det blir varmt. Elektriske koblinger liker heller ikke silikon.
Så når Tesla anbefaler vanlig WD40 så er det det man bør bruke tenker jeg. Men hvis vet bedre enn Tesla så blir det jo en annen sak ;-)

prøvde å treffe kun denne fjæren bak håndtakene og det som ligger bak, friksjonsdemperen? 10 minus ute og etter 5 timer så åpnet håndtaket glatt som smør og gikk pent igjen uten å nøle, så foreløpig en suksess :laugh: får håpe jeg ikke går på en smell da  :laugh:

førategangtesla

Da har det gått omtrent en uke og håndtakene har ikke sittet fast en eneste gang og de glir lett tilbake på plass som om det skulle være midt på sommeren  :+1:  :laugh:  Jeg har trodd at disse satt fast ytterst, men nå som samtlige håndtak går som smør så ser jeg jo at de har sittet bak håndtaket ved treghetsdemperen går jeg utifra.

Tesla ringte meg opp for noen dager siden siden jeg lagde en "service request" på dette og den er da kansellert, fikk beskjed om at wd40 silikon var helt kurrant å smøre med heldigvis  :laugh:

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 10. januar 2024, klokken 18:23...fikk beskjed om at wd40 silikon var helt kurrant å smøre med heldigvis  :laugh:
Så bra!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA