Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

dsi

Får også model y snart og er på utsikt etter takboks. Har sett litt på Packline nx premium eventuelt xl utgaven. Er det noen som har erfaring med de?

ladov

Hva blir totalhøyden sånn ca? Hvor høy garasjeportåpning bør jeg har for ikke å bekymre meg?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:11
Hva blir totalhøyden sånn ca? Hvor høy garasjeportåpning bør jeg har for ikke å bekymre meg?
Bilen er 163cm, og en skiboks med stativ er nok sjelden mer enn 30cm. Det gir nok en makshøyde i de fleste tilfeller på under 195cm.  Du skal altså ha en rimelig lav åpning dersom en 195cm høy bil ikke kommer inn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:21
Sitat fra: ladov på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:11
Hva blir totalhøyden sånn ca? Hvor høy garasjeportåpning bør jeg har for ikke å bekymre meg?
Bilen er 163cm, og en skiboks med stativ er nok sjelden mer enn 30cm. Det gir nok en makshøyde i de fleste tilfeller på under 195cm.  Du skal altså ha en rimelig lav åpning dersom en 195cm høy bil ikke kommer inn.

Da vil du bli overrasket over at de fleste garasjeporter fra feks Igland har bare 195-205cm fri innkjøringshøyde🙂

Litt høydeforskjell utenfor porten,så tar ting fort borti.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ladov

Sitat fra: Radial på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:21
Sitat fra: ladov på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:11
Hva blir totalhøyden sånn ca? Hvor høy garasjeportåpning bør jeg har for ikke å bekymre meg?
Bilen er 163cm, og en skiboks med stativ er nok sjelden mer enn 30cm. Det gir nok en makshøyde i de fleste tilfeller på under 195cm.  Du skal altså ha en rimelig lav åpning dersom en 195cm høy bil ikke kommer inn.

Da vil du bli overrasket over at de fleste garasjeporter fra feks Igland har bare 195-205cm fri innkjøringshøyde🙂

Litt høydeforskjell utenfor porten,så tar ting fort borti.
Det var nettopp noe sånt jeg tenkte på. Har noen fine striper på den gamle takboksen siden porten *akkurat* ikke var høy nok..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:17
Sitat fra: Radial på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:21
Sitat fra: ladov på tirsdag 15. februar 2022, klokken 20:11
Hva blir totalhøyden sånn ca? Hvor høy garasjeportåpning bør jeg har for ikke å bekymre meg?
Bilen er 163cm, og en skiboks med stativ er nok sjelden mer enn 30cm. Det gir nok en makshøyde i de fleste tilfeller på under 195cm.  Du skal altså ha en rimelig lav åpning dersom en 195cm høy bil ikke kommer inn.

Da vil du bli overrasket over at de fleste garasjeporter fra feks Igland har bare 195-205cm fri innkjøringshøyde🙂

Litt høydeforskjell utenfor porten,så tar ting fort borti.
Det var nettopp noe sånt jeg tenkte på. Har noen fine striper på den gamle takboksen siden porten *akkurat* ikke var høy nok..
Tipper de fleste boksene gir en høyde under 190cm. Da jeg bygde garasje for en del år siden ble jeg fortalt at standard lysåpning var min 210cm. Alt etter hva slags beslag man velger stjeler portene noen cm av dette, men svært sjelden mer enn 10cm. Uansett, så er det jo bare å måle og regne det ut selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Tror jeg har skrevet det tidligere her, men har portåpning på ca. 191 cm, og bilen går inn med originale takbøyler og Packline FX SUV, med 1,5-2 cm klaring. Den står relativt høyt over taket. Specs finnes på nett.

tmn

#82
Sitat fra: kTesla på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:03
Plukker opp igjen denne tråden, da det nærmer seg nye leveringer.

Har model 3 med skiguard 830T, veldig fornøyd med den. På model Y tror jeg ikke den passer så fint, og jeg ønsker uansett en som er noen cm høyere. Sett litt på Thule Motion XT XL, men den virker kanskje litt vel høy. Så ser litt på Calix Aero Loader, den som står "feil vei". Etter det jeg husker, så fant Tesla-Bjørn ut at den hadde ca 9% lavere forbruk, og 1-2 db lavere støy, målt mot tilsvarende modell, som satt på taket slik vi er vant med.

Er det noen som har Calix Aero Loader, og kan gi noen erfaringer fra denne på model Y? Tar også gjerne imot erfaringer fra Thule Motion XT XL :)

Jeg kjører med en Thule Motion XT Alpine. Den er på størrelse med Motion XT XXL i lengde og bredde, bare lavere. Så pittelitt større enn XL, ca 17cm lengre og 10 cm lavere. Lengden gjør at jeg må justere bakluka litt ned. Alt i alt fornøyd med boksen. Sitter bra. At bakluka er litt lavere har ikke plaga meg noe. Kjekt å ha plass til ski i en skiboks ;)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

kTesla

Sitat fra: tmn på onsdag 16. februar 2022, klokken 22:48
Sitat fra: kTesla på tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:03
Plukker opp igjen denne tråden, da det nærmer seg nye leveringer.

Har model 3 med skiguard 830T, veldig fornøyd med den. På model Y tror jeg ikke den passer så fint, og jeg ønsker uansett en som er noen cm høyere. Sett litt på Thule Motion XT XL, men den virker kanskje litt vel høy. Så ser litt på Calix Aero Loader, den som står "feil vei". Etter det jeg husker, så fant Tesla-Bjørn ut at den hadde ca 9% lavere forbruk, og 1-2 db lavere støy, målt mot tilsvarende modell, som satt på taket slik vi er vant med.

Er det noen som har Calix Aero Loader, og kan gi noen erfaringer fra denne på model Y? Tar også gjerne imot erfaringer fra Thule Motion XT XL :)

Jeg kjører med en Thule Motion XT Alpine. Den er på størrelse med Motion XT XXL i lengde og bredde, bare lavere. Så pittelitt større enn XL, ca 17cm lengre og 10 cm lavere. Lengden gjør at jeg må justere bakluka litt ned. Alt i alt fornøyd med boksen. Sitter bra. At bakluka er litt lavere har ikke plaga meg noe. Kjekt å ha plass til ski i en skiboks ;)

Takk for mange gode svar alle sammen. Tror jeg sikter meg inn på den der, Thule Motion XT Alpine. Klarer du å få til en måling av høyden montert på bilen?

Hva angår høyder. Mange av takboksene er jeg har sett på har høyde fra 35-45 cm. Model Y er 163 cm høy. Legger vi på ett par cm klaring til taket, så er mange av takboksene rundt 200+ cm. Bare en obs til andre som kjøper, tror dessverre ikke man finner særlig mange takbokser som gir totalhøyde under 190 cm.

Har sjekket høydene på parkeringshus i Bergen, og det varierer fra 180-200 cm. Riktignok har de en risikomargin, men jeg ønsker i utgangspunktet ikke å skrape boksen mot høydeskiltet ved innkjøring. Derav utgår Thule Motion XT Xl/XXL versjonene. Calix har oppgitt høyde på 37 cm. Thule Motion XT Alpine har oppgitt 35 cm. Vector 35,5cm, men den koster nok mer enn den smaker for min del. Med mindre den avgir mye mindre vindsus, pga den bøyde fronten..

Smekk

Ser på nettsiden til Skiguard har de avbildet Model Y med Skiguard 830T.
Den ser jo veldig mye penere ut når den er lavere mot taket enn 830S?

https://skiguard.no/produkter/takbokser/skiguard-830-s/?make=tesla&type=model-y-21


TMYP 22 - Bestilt
E-Golf - 19
TM3 AWD Long Range- 19

Arne1

Bestilte Thule Flow i dag. Tror det blir bra, fin pris også :)

krister461

Sitat fra: Smekk på torsdag 03. mars 2022, klokken 18:40
Ser på nettsiden til Skiguard har de avbildet Model Y med Skiguard 830T.
Den ser jo veldig mye penere ut når den er lavere mot taket enn 830S?

Enig, men regner med det er ganske mye mer styr å få boksen av og på bilen med 830T. Noen som har erfaringer å dele?

geear

Sitat fra: Smekk på torsdag 03. mars 2022, klokken 18:40
Ser på nettsiden til Skiguard har de avbildet Model Y med Skiguard 830T.
Den ser jo veldig mye penere ut når den er lavere mot taket enn 830S?

https://skiguard.no/produkter/takbokser/skiguard-830-s/?make=tesla&type=model-y-21



Mye mer styr å montere også. Jeg tar av og på min Packline med Izi2Connect eller hva de nå heter, på et minutt. Og med kun takbøylene så er det mye mindre lyd enn med boksen på.

S10G

Sitat fra: krister461 på torsdag 03. mars 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Smekk på torsdag 03. mars 2022, klokken 18:40
Ser på nettsiden til Skiguard har de avbildet Model Y med Skiguard 830T.
Den ser jo veldig mye penere ut når den er lavere mot taket enn 830S?

Enig, men regner med det er ganske mye mer styr å få boksen av og på bilen med 830T. Noen som har erfaringer å dele?

For min del vil jeg styre unna skibokser med tunnel på tesla. På mine tidligere biler har jeg kun benyttet skiguard med tunnel, men disse har da ikke hatt massivt glasstak. Selv med Skiguard sin takheis, er erfaringene at boksen er ustabil ned mot feks rails. Ser for meg (ja, det blir synsing) at det kan bli utfordringer ved montering mot festepunktene ved glasset, når boksen kommer litt skeivt ned eller vingler litt. Men er man flere enn en ved montering så kan sikkert dette gå bra. Jeg tar av og på boks etter behov - og vil nok fortsette å gjøre det også med Elbil. Syntes også det er fint å slippe å be inn til dugnad hver gang takboksen skal på. Da blir izi2connect som nevnt over - et perfekt valg for min del.

krister461

izi2connect er veldig praktisk. Noen som har erfaringer med festene til 830S?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA