e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:02
Rapport fra tur opp Rv Setesdalen med e-tron 50

Veiforhold: Tørt
Vær: Lettskyet
Temperatur: Fra 18 grader ved start, gradvis fallende til + 5 grader på Hovden

Distanse: 192,6 km
Gjennomsnittsfart: 73 km/t
Netto stigning: 800 meter

Forbruk: 2,51kWt/mil
Start-SOC: 89%
Ankomst-SOC: 11%

Det var de harde fakta. Og så videre hvis vi gjør litt "asian math", som Teslabjørn ville sagt det:

Beregnet netto batterikapasitet:
2,51kWt/mil * 19,26 mil / 78% = 61,98kWt
Jeg håper dette lav tallet skyldes at det blir noe unøyaktig ved å ikke kjøre en hel syklus fra 100% og nesten til 0... At ikke jeg har mistet nesten 3kWt allerede....!

Beregnet rekkevidde hvis jeg hadde ladet til 100%:
19,26 mil / 78% = 24,7 mil

Noenlunde fornøyd høydemeterne tatt i betraktning. Samtidig, skal dette gå om vinteren, så bør jo jammen marginen i fint vårvær være såpass.

Skuffet over utregnet beregnet batterikapasitet (knappe 62kWt). Håper ikke det er helt reelt.
.., hadde du ikke ladet med en gang ved destinasjon, men ventet ett par tre timer hadde SOC økte til 13-14%.
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

JegHaterKontoer

Sitat fra: Kølis på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:10
Litt dumt av meg å ta dette i denne linken da det finnes en annen med tema..
Men spør allikevel, får man 50kw uansett fra en hurtiglader med SOC under 80%..? Eller går den under 50kw tidvis? Og med SOC over 80%..?
Da ønskelig med svar fra de som har erfaring og ikke kun teorien

Ikke bli så opphengt i SoC på akkurat 80%. Det er forskjell på ladere og ladehastighet er ikke alltid bestemt av bilen. Jeg tok en tur til en sørlandskommune før Corona kom og ladet 2 ganger på veien for å unngå å lade på hjemturen. I Larvik på Ionity fikk jeg over 100kW ved 90% SoC, mens på Fortum 50kW fikk jeg senere på samme tur bare rundt 22kW ved samme SoC.

Ladeoperatørene liker vel ikke å si det men det er forskjell på laderene og det kan like godt være de som bestemmer hastigheten din.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

Kølis

Sitat fra: JegHaterKontoer på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Kølis på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:10
Litt dumt av meg å ta dette i denne linken da det finnes en annen med tema..
Men spør allikevel, får man 50kw uansett fra en hurtiglader med SOC under 80%..? Eller går den under 50kw tidvis? Og med SOC over 80%..?
Da ønskelig med svar fra de som har erfaring og ikke kun teorien

Ikke bli så opphengt i SoC på akkurat 80%. Det er forskjell på ladere og ladehastighet er ikke alltid bestemt av bilen. Jeg tok en tur til en sørlandskommune før Corona kom og ladet 2 ganger på veien for å unngå å lade på hjemturen. I Larvik på Ionity fikk jeg over 100kW ved 90% SoC, mens på Fortum 50kW fikk jeg senere på samme tur bare rundt 22kW ved samme SoC.

Ladeoperatørene liker vel ikke å si det men det er forskjell på laderene og det kan like godt være de som bestemmer hastigheten din.
Hadde tatt seg ut om den øvrige 90% av bilparken hadde slik «prising» av drivstoff. INOITY/Tesla med abonnent er de eneste som kun tar betalt for Kw. Ellers vet vi rett og slett ikke hva vi får. Merkelig at pristilsynet ikke ser på dette.
Forstår hensikten med tidskostnaden, liker heller ikke ladekø. Men dette påvirker utvilsomt prisen pr. Kw. Og som ditt eksempel med 22Kw ved en 50Kw til en bil som kan ta imot 120/150Kw bør ikke være akseptabelt.
Men uansett, lading unntagen destinasjonslading er batteribiler store svakhet - og derfor avgiftsfrihet ved kjøp.
Blir spennende fremtid med alle endringene vi kan vente oss - på godt og vondt.
2021 Audi e-tron SB 55

Tellus

Absolutt forskjell på ladere ja. Kjørte fra Trondheim for ikke lenge siden med  relativt lite strøm på batteriet. Hadde tenkt å lade på Klett, men fant ut at vi ville stoppe for en matbit på Støren. Der var de to 50 kW laderne plassert håpløst langt unna kroa på Støren. Ladet derfor bar ca 10 minutter for å nå Berkåk. På Støren fikk som forventet 50kW. På Berkåk er det to hurtigladere hvor jeg kun med nød kan komme inntil den lengst til høyrer med I-Pace. Med e-tron er det bare å kjøre forbi tipper jeg.

Fikk kun rundt 35 kW av en eller annen grunn. Etter en halv times lading stoppet det helt opp. Da vi gikk til bilen for å sjekke var vedkommende som ladet på den andre laderen i telefoniske kontakt med Fortum. Noe var tydligvis helt galt. Begge laderene hadde stoppet. Vi reiste med med halvfull tank og tok ny ladestopp på Hanestad. Der fikk vi 50 kW helt opp til der ladekurven begynner å falle (ca 80%) for I-Pace.

Støren og Berkåk er heretter strøket av listen  :)

Kølis

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mai 2020, klokken 23:00
Absolutt forskjell på ladere ja. Kjørte fra Trondheim for ikke lenge siden med  relativt lite strøm på batteriet. Hadde tenkt å lade på Klett, men fant ut at vi ville stoppe for en matbit på Støren. Der var de to 50 kW laderne plassert håpløst langt unna kroa på Støren. Ladet derfor bar ca 10 minutter for å nå Berkåk. På Støren fikk som forventet 50kW. På Berkåk er det to hurtigladere hvor jeg kun med nød kan komme inntil den lengst til høyrer med I-Pace. Med e-tron er det bare å kjøre forbi tipper jeg.

Fikk kun rundt 35 kW av en eller annen grunn. Etter en halv times lading stoppet det helt opp. Da vi gikk til bilen for å sjekke var vedkommende som ladet på den andre laderen i telefoniske kontakt med Fortum. Noe var tydligvis helt galt. Begge laderene hadde stoppet. Vi reiste med med halvfull tank og tok ny ladestopp på Hanestad. Der fikk vi 50 kW helt opp til der ladekurven begynner å falle (ca 80%) for I-Pace.

Når jeg kjørte Golf tenkte jeg aldri på dette, men nå har jeg et annet bruksmønster og ikke minst et annet forbruk.
Det kan ikke fortsette å være greit å betalte for tiden, det er strømmen vi skal betale for.

Tilbake til tema tilhørende denne linken.
Mistenker at bilen min bruker mer strøm med sommerdekk. Har 20" både vinter og sommer.
Skal til hytta i kveld og da tenkt å forsøke sneglefarten i høydefeltet for å nå frem uten lading. Klart én gang et forbruk på 20,9 med vinterdekk (SOC 99% ved start og 11% ved destinasjon). Opphold i dag og skal da kjøre i de samme hastighetene. Blir spennende å se.

(5 km/t over i alle fartsgrenser, unntagen 90 og 100 sonene. 100 km/t i 110 sonene)
2021 Audi e-tron SB 55

Trond.m

Det er vel normalt at piggfrie vinterdekk gir lavere forbruk enn sommerdekk, særlig i litt kaldt vær. Det kommer vel av mykere gummi, men ved sommertemperatur vil jeg tro forbruket er nokså likt. Det kan også ha litt å si at vinterdekkene er innkjørt, mens du kanskje har nye sommerdekk.

Kølis

Bilen er registret 11 mars, er vel sånn passe nytt begge sett da ;-)
2021 Audi e-tron SB 55

daktari

Sitat fra: Kølis på fredag 08. mai 2020, klokken 05:32
Sitat fra: Tellus på torsdag 07. mai 2020, klokken 23:00

Når jeg kjørte Golf tenkte jeg aldri på dette, men nå har jeg et annet bruksmønster og ikke minst et annet forbruk.
Det kan ikke fortsette å være greit å betalte for tiden, det er strømmen vi skal betale for.

Tilbake til tema tilhørende denne linken.
Mistenker at bilen min bruker mer strøm med sommerdekk. Har 20" både vinter og sommer.
Skal til hytta i kveld og da tenkt å forsøke sneglefarten i høydefeltet for å nå frem uten lading. Klart én gang et forbruk på 20,9 med vinterdekk (SOC 99% ved start og 11% ved destinasjon). Opphold i dag og skal da kjøre i de samme hastighetene. Blir spennende å se.

(5 km/t over i alle fartsgrenser, unntagen 90 og 100 sonene. 100 km/t i 110 sonene)
hvilke dekk har du? Virker som Hakka 3 bruker mindre en CVC 7 på vinteren hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kølis

Vet ikke, ligger på dekkhotell.
Men i kveld vet jeg da forbruket vinter kontra sommer (iallefall for min bil)
2021 Audi e-tron SB 55

ThomasEL

Kjørte som sagt i går 19,26 mil med et snittforbruk på 2,51kWt/mil. (800 m netto stigning på turen)
Jeg brukte altså ca 48,4kWt.

Dette på tørr vei og temperatur mellom 18 grader og 5 grader.

Hvor mange prosent tenker dere det er naturlig at forbruket vil øke med i tilsvarende fart ved våt veibane og temperatur mellom 0 og -5 grader?

Hvis man er litt edruelig og antar en tilgjengelig batterikapasitet på 60kWt, så har jeg maksimalt mulighet til å øke forbruket med 60kWt/48,4kWt = 1,24, altså 24% hvis jeg skal unngå lading...

Jeg vil jo kanskje gjette på at forskjellen i forbruk mellom tørr vei og temp på mellom 5-18 grader kontra våt/stedvis snødekt vei og 0 - minus 5 grader kan utgjøre betydelig mer enn 24%...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

evtronDK

Sitat fra: ThomasEL på fredag 08. mai 2020, klokken 10:07
Kjørte som sagt i går 19,26 mil med et snittforbruk på 2,51kWt/mil. (800 m netto stigning på turen)

Hvor mange prosent tenker dere det er naturlig at forbruket vil øke med i tilsvarende fart ved våt veibane og temperatur mellom 0 og -5 grader?

Hvis man er litt edruelig og antar en tilgjengelig batterikapasitet på 60kWt, så har jeg maksimalt mulighet til å øke forbruket med 60kWt/48,4kWt = 1,24, altså 24% hvis jeg skal unngå lading...

Jeg vil jo kanskje gjette på at forskjellen i forbruk mellom tørr vei og temp på mellom 5-18 grader kontra våt/stedvis snødekt vei og 0 - minus 5 grader kan utgjøre betydelig mer enn 24%...

Jeg har typisk oplevet 20% højere forbrug på våd vej, 5-6 grader og motorvej 130km/t. (fra typisk 30kwh/100km til 35-36kwh/100km)
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

daktari

Sitat fra: evtronDK på fredag 08. mai 2020, klokken 10:24

Jeg har typisk oplevet 20% højere forbrug på våd vej, 5-6 grader og motorvej 130km/t. (fra typisk 30kwh/100km til 35-36kwh/100km)
Støtter dette, ca 20% pluss/minus ved våt vegbane. Motvind betyr også en god del. 5 m/s vind (som er meldt i dag) er jo 18 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Sitat fra: daktari på fredag 08. mai 2020, klokken 10:30
Sitat fra: evtronDK på fredag 08. mai 2020, klokken 10:24

Støtter dette, ca 20% pluss/minus ved våt vegbane. Motvind betyr også en god del. 5 m/s vind (som er meldt i dag) er jo 18 km/t.

Tenker dere da ca 20% ekstra kun pga våt kontra tørr veibane? Eller da også tatt høyde for lavere temperatur?

Det er  ingen krise for oss om det kan være nødvendig med et ladestopp på vei til hytta. Men 19,4 mil uten noe motorveistrekk hadde vi nok, til tross for 800 høydemeter, sett for oss at ville gå 9 av 10 ganger med 50-en... Og så et lite ladestopp på ekstremdager med snøslaps i veibanen hele turen og motvind.
Men altså at behov for ladepause på denne etappen ble noe unntaksvis, ikke regelen.

Men nå når vi brukte omlag 77-78% batterikapasitet på en fin vårdag, så kjente jeg at skepsisen kom... Blir ladepause mer regelen enn unntaket på vinterstid....?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: ThomasEL på fredag 08. mai 2020, klokken 12:09

Men nå når vi brukte omlag 77-78% batterikapasitet på en fin vårdag, så kjente jeg at skepsisen kom... Blir ladepause mer regelen enn unntaket på vinterstid....?
Hvis du vil unngå å komme frem med tomt batteri så vil jeg tro du ender opp med det ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. mai 2020, klokken 12:26
Sitat fra: ThomasEL på fredag 08. mai 2020, klokken 12:09

Hvis du vil unngå å komme frem med tomt batteri så vil jeg tro du ender opp med det ja.

Litt kjipt... Trodde jo det å gå fra en Nissan Leaf 40kWt til en Audi skulle føles som en oppgradering... Leafen vår manglet vel bare omkring en mil på å klare det på vinterføre med takboks... Og i NAFs vintertest gikk vel e-tron 50 ca 5 mil lenger enn Leafen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA