e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

Kølis

2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

tromsø

Sitat fra: Kølis på lør 25. apr 2020, kl. 07:51
Mitt beste tips!
Bruk litt tid på den med å legge inn riktige «verdier».
Utrolig nær virkelighet!!!

https://apps.apple.com/no/app/a-better-routeplanner-abrp/id1490860521?l=nb

Hva for verdier bruker du for e50 på sommer respektive vinter, tørt respektive vått/snø?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: Kølis på lør 25. apr 2020, kl. 07:10
Fra Sundvollen med e-tron 50 til Tromøya i går, 270 km.
To stk i bilen og bra mye bagasje (full bil med nedslått baksete).
Hadde veldig lyst å se om vi ikke behøvde å lade langs veien, tross mye motorvei. Hadde igjen 11% ved destinasjon og da med et forbrukt på fine 20,9 kWh/100 km.
Kjørestilen sparte oss for reisetid, det er det ingen tvil om. Veldig greit å vite ved utfartsdager at dette er mulig. For ladekø er rett og slett den værste form for kø (sier jeg som kjøpte 50).

5 km/t over i alle fartsgrenser, unntagen 90 og 100 sonene.
Og i forsøket kun 100 km/t i 110 sonene.
Snittfart 78 km/t (typisk med A6'n 85 km/t).
Tørt føre og ca. 14 grader.

En annen case, ikke sikker på at en 55 hadde funket bedre. Jada kjørt normalt på motorveien og fint det, men med nødlader. Jeg lader med 10A (ikke 8A) og e-tron tar da 2 kw. Ladetid 1d, 4t og 27m. Jeg skal lade ca 60 kw, en nesten tom 55 tar hvor lang tid?

Spent for hjemturen, blir høyre kjørefelt da også 😆
bra lavt forbruk. Jeg ligget ca 30% over din fart i 110-sonen... hvor lang tid brukte du?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kølis

3 timer og 27 minutter.
På en god dag med A6'n bruker vi 3 timer og 10 minutter. Men det er ikke mulig på en typisk utfartsdager, selv om veien begynner å bli veldig bra.
På fredag var det omkjøring ved Brokelandsheia og frem til Sørlandsporten, tapte tid på det. Så tidssammeøligningen blir feil.
Jada, sparte sikkert litt strøm pga omkjøringen, men med 11% ved destinasjon hadde det gått uansett - som er poenget mitt. Langt fra sikkert jeg gidder å kjøre slik hver t/r hytta, men skal forsøke å kjøre hjem uten ladestopp. Har nå kjørt nært 200 000 km med batteribil, min erfaring er at det er forskjell på hvilken retting man skal. 😆🚙💨💨

Sjekket ladingen nå kl 06:45, har 95%. Trolig ferdig kl 08:47.
(Var en kjapp til tur Arendal i går)
2021 Audi e-tron SB 55

Kølis

Sitat fra: tromsø på lør 25. apr 2020, kl. 23:01
Mitt beste tips!

Hva for verdier bruker du for e50 på sommer respektive vinter, tørt respektive vått/snø?

Prøv deg frem med turer du selv har kjørt.
2021 Audi e-tron SB 55

ThomasEL

Sitat fra: Kølis på søn 26. apr 2020, kl. 07:08
Sitat fra: tromsø på lør 25. apr 2020, kl. 23:01
Mitt beste tips!

Prøv deg frem med turer du selv har kjørt.

Er ikke hele poenget at man kan bruke samme «referanseverdi» hele tiden her?? Og så legger man bare inn de variable parameterne som
- vind
- temperatur
- veibane (våt/tørr/snø)
- Antall prosent antatt degradering

Og så beregnes et forbruk med utgangspunkt i referanseverdien (f eks 2,50 kWt/mil) men justert for høydeforskjell, temp, føre etc...

Eller må du justere selve referanseverdien også fra tur til tur? I så fall må man vel ha så detaljekunnskap om ruta at man nesten like godt kan gjøre hele beregningen selv🤪
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Referanseverdiene fungerer bra, men felgstørrelse vil påvirke dette (og er ikke noen opsjon i ABRP). På 20" sommerfelg treffer ABRP spot-on for meg, mens faktisk forbruk er ca 3-5% under ABRP-estimat på 19" vinter (noe pga felg, men også R3 vinterdekkene ruller lettere). Med 21"+ felg bør du nok heve referanseverdien noen prosent. Utenom, er det å få lagt inn riktig vær og føre nok for å få "riktig" resultat.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Mulig dette spørsmålet er såpass generelt at det ikke hører hjemme spesifikt på Audi-forumet, men la gå:

Er det noen som har forstått logikken mellom bilens offisielle WLTP forbruk og bilens offisielle WLTP rekkevidde?

For å ta eksempel med e-tron 50 Advanced business:
WLTP forbruk blandet kjøring: 2,46 kWt/mil
WLTP rekkevidde blandet kjøring: 30,3 mil

Hvis man multipliserer dette teoretiske forbruket med den teoretiske rekkevidden, så får man at det trengs 74,5kWt tilgjengelig batteri!
(30,3 mil • 2,46kWt/mil = 74,5kWt)

Produktet av kjørelengde og forbruk burde jo logisk sett være lik batteriets nettokapasitet (64,7kWt)..!! Evt heller litt under med tanke på tap grunnet indre motstand.

Noen som kan forklare hvordan dette henger sammen?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Orbit

WLTP-forbruk er målt ut fra energi hentet fra vegg, dvs inkl ladetap. Så du bruker 74,5 kWh på strømmåleren hjemme for å fullade, mens bare 64,7 kWh ender opp på batteriet. Dette tilsvarer ca 13% ladetap (tap i AC/DC-omformer samt varmgang).

Forbruksvisning i bil er energi hentet ut fra batteri, og vil derfor være lavere enn WLTP under samme forhold. Så dersom du skal kjøre med forbrukt likt med WLTP, skal du få 2,14 kWh/mil i bilen. Det er derfor "alle" klarer å kjøre under WLTP.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tir 28. apr 2020, kl. 12:41
WLTP-forbruk er målt ut fra energi hentet fra vegg, dvs inkl ladetap. Så du bruker 74,5 kWh på strømmåleren hjemme for å fullade, mens bare 64,7 kWh ender opp på batteriet. Dette tilsvarer ca 13% ladetap (tap i AC/DC-omformer samt varmgang).

Forbruksvisning i bil er energi hentet ut fra batteri, og vil derfor være lavere enn WLTP under samme forhold. Så dersom du skal kjøre med forbrukt likt med WLTP, skal du få 2,14 kWh/mil i bilen. Det er derfor "alle" klarer å kjøre under WLTP.

Takk for informativ og god forklaring👍👍

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Elmic82

Da fikk jeg min første tur utenom all småkjøringa. Tur - retur Sortland - Harstad.
Kjørte stort sett 5-10 over fartsgrensen og et par tre forbikjøringer. Sol, ca 5 grader, tørr vei, omtrent ingen vind og lite trafikk. Startet på 100% og ingen forvarming. 1 stopp på ca 1,5 time før returen.
Var 9% igjen da jeg kom hjem

Er nok fullt mulig å runde 300+ på en lading på en varmere dag 😀
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

daktari

Sitat fra: Elmic82 på tor 30. apr 2020, kl. 17:03
jepp, klart det. Bare å senke farten ytterligere. 400 km er kanskje mulig, Teslabjørn kjørte jo 728 km på en fulladet P85d  for 4 år siden, 39 km/t snittfart.

https://youtu.be/Z5W4LJ5zL9g
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Da fikk jeg min første tur utenom all småkjøringa. Tur - retur Sortland - Harstad.
Kjørte stort sett 5-10 over fartsgrensen og et par tre forbikjøringer. Sol, ca 5 grader, tørr vei, omtrent ingen vind og lite trafikk. Startet på 100% og ingen forvarming. 1 stopp på ca 1,5 time før returen.

Tallene dine gir omlag 62,2kWt (av teoretisk 64,7kWt netto) «when we do the quick math», som Teslabjørn ville sagt det.

Ikke så hakkende galt det. Er det andre som har kjørt 50-modellen fra 100% og ned mot nesten 0 som enten har regnet på det eller tatt vare på tallene fra tripteller og prosentvisning?
- Havner de fleste omlag 62-63kWt tilgjengelig?

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Elmic82

Sitat fra: ThomasEL på tor 30. apr 2020, kl. 21:17

Tallene dine gir omlag 62,2kWt (av teoretisk 64,7kWt netto) «when we do the quick math», som Teslabjørn ville sagt det.

Ikke så hakkende galt det. Er det andre som har kjørt 50-modellen fra 100% og ned mot nesten 0 som enten har regnet på det eller tatt vare på tallene fra tripteller og prosentvisning?
- Havner de fleste omlag 62-63kWt tilgjengelig?

Eter å ha kjørt bare småturer i disse corona tider så ble jeg litt bekymret med tanke på at jeg slet med å komme under 3 kWh på mila.

Men den bruker MYE på korte turer (0-3mil).  På langkjøring kan man kjøre som normalt og allikevel få grei rekkevidde virker det som ☺️
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Kølis

Et par helger siden til hytta; Sundvollen - Tromøya (270km) hadde jeg igjen 11% ved destinasjon. Pent vær og var da aldri over 100km/t for å teste min 50.
Sist torsdag startet turen eksakt likt, men betydelig dårligere vær med regn. Snittet før Larvik 25,2. Altså nødvendig med ladestopp og etter det gadd jeg ikke sneglefarten. Glemte å sjekke snittet ved destinasjon.
Ladet da hos IONITY. Erfaringen min er at oppstartstiden er så lang hos IONITY at jeg nesten kan like greit hurtiglade fremfor lynlade for det lille jeg trenger for denne distansen. Hastigheten hos IONITY var 80-95.
Virker som kjølingen av pistolgrepet er det som ventes på.
Jeg bruker kortet fra Audi.
(løfter på ledningen før oppstart, ellers låseproblemer).
Neste tur til hytta tenker jeg at jeg forsøker igjen sneglefart i høydefeltet, men hvis jeg må lade gjøres det der det passer oss. Og da trolig ikke på baksiden av bensinstasjon på en gudsforlatt plass ved Larvik.  
2021 Audi e-tron SB 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA