e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

ThomasEL

Fine forbrukstall det, Kølis! Og alltid greit å vite at et strekk man kjører regelmessig ( f eks til ei hytt) kan gjøres uten lading.

Rent tidsmessig ville du vel derimot kommet fortere frem med litt høyere snittfart og en kjapp ladepause..?

26,7 mil med 77km/t tar 3t 27 min
26,7 mil med 95 km/t tar 2 t 48 min

Altså 39 minutter kortere kjøretid.

Hvis vi da tenker at avkjøring, tilkobling, frakobling og utkjøring tar tilsammen 10 minutter, så hadde du fortsatt hatt nesten 30 minutter til rådighet for lading.
På lynlader hadde du neppe trengt mer enn maks 15 minutter for å dekke det ekstra forbruket, og hadde således kommet frem et kvarter før ved å øke til 95km/t og ta et ladestopp...

Men følger deg veldig på tanken at det er godt å vite at det går an :+1: Er jo nettopp derfor jeg har stresset litt i forhold til om min bil vil klare hytta like godt vinterstid som jeg hadde trodd på forhånd.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på søndag 10. mai 2020, klokken 08:50
Fine forbrukstall det, Kølis! Og alltid greit å vite at et strekk man kjører regelmessig ( f eks til ei hytt) kan gjøres uten lading.

Rent tidsmessig ville du vel derimot kommet fortere frem med litt høyere snittfart og en kjapp ladepause..?

26,7 mil med 77km/t tar 3t 27 min
26,7 mil med 95 km/t tar 2 t 48 min

Altså 39 minutter kortere kjøretid.

Hvis vi da tenker at avkjøring, tilkobling, frakobling og utkjøring tar tilsammen 10 minutter, så hadde du fortsatt hatt nesten 30 minutter til rådighet for lading.
På lynlader hadde du neppe trengt mer enn maks 15 minutter for å dekke det ekstra forbruket, og hadde således kommet frem et kvarter før ved å øke til 95km/t og ta et ladestopp...

Men følger deg veldig på tanken at det er godt å vite at det går an :+1: Er jo nettopp derfor jeg har stresset litt i forhold til om min bil vil klare hytta like godt vinterstid som jeg hadde trodd på forhånd.
Mellomlander i kveld ved Grelland 2, HOLMESTRAND, Vestfold og Telemark
Adr. sendt til bilen..! 

Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

Gøy hvis du oppdaterer oss i kveld med litt «snacks» om ladeeffekt etc 😉👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Hjem igjen fra fjellet i ettermiddag. Her er de nakne fakta:

Distanse: 192,6km
Snittforbruk: 1,88kWt/mil
Snittfart: 74km/t
Start-SOC: 87%
Slutt-SOC: 29%
Temperatur: Mellom +2 og +7 grader
Vei: Stort sett tørr, regn siste 1,5 milene

Totalt forbruk: 1,88kWt/mil • 19,26 mil = 36,2kWt
Beregnet nettokapasitet: 36,2kWt/0,58 = 62,4kWt

Hyggelige forbrukstall. Men hadde jo nå 800 negative høydemeter.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på søndag 10. mai 2020, klokken 13:35
Gøy hvis du oppdaterer oss i kveld med litt «snacks» om ladeeffekt etc
Hold 10km/t over fartsgrensen der det var mulig - regn første timen og en del trafikk; snittfarten ble 84km/t. Forbruk 27,2
Ladet der vi hadde planlagt,  SOC 16%. Ladet med en hastighet på ca 100kw til 66% (håper jeg husker rett, da det var beregnet SOC ved destinasjon jeg var opptatt av).
SOC hjemme på 11%.

2021 Audi e-tron SB 55

Kølis

Hold 10km/t over fartsgrensen der det var mulig - regn første timen og en del trafikk; snittfarten ble 84km/t. Forbruk 27,2
Ladet der vi hadde planlagt,  SOC 16%. Ladet med en hastighet på ca 100kw til 66% (håper jeg husker rett, da det var beregnet SOC ved destinasjon jeg var opptatt av).
SOC hjemme på 11%.

2021 Audi e-tron SB 55

Kølis

Holdt 10km/t over fartsgrensen der det var mulig - regnet første timen og en del trafikk; snittfarten ble 84km/t. Forbruk 27,2
Ladet der vi hadde planlagt,  SOC 16%. Ladet med en hastighet på ca 100kw til 66% (håper jeg husker rett, da det var beregnet SOC (8%) ved destinasjon jeg var opptatt av).
SOC hjemme (destinasjon) på 11%.

2021 Audi e-tron SB 55

ThomasEL

Et par tanker etter turen min henholdsvis opp og ned Setesdalen i helga (referert noen innlegg tidligere i tråden)

Etter turen opp var jeg litt pessimistisk til om de 19,3 milene vil la seg gjennomføre uten lading på veien. Etter litt tenking er jeg noe mer optimistisk.

Forbruk opp med 800 netto høydemeter +: 48,3kWt
Forbruk ned med 800 netto høydemeter - : 36,2kWt

48,3kWt / 36,2kWt = 1,33

Forbruket ble altså 33% høyere på turen opp enn turen ned. Tilnærmet lik gjennomsnittsfart begge veier (73km/t opp, 74km/t ned).

Man kan altså på sett og vis si at 1600 høydemeter økte forbruket med ca 33%

Jeg har «råd» til å øke forbruket med ca 24% opp vinterstid sammenliknet med nå (60kWt/48,3kWt = 1,24)

Det bør vel kanskje kunne holde... Tviler vel på at våt vei og litt kulde stjeler like mye rekkevidde som 1600 høydemeter... (1600 høydemeter gir et teoretisk merforbruk på ca 12kWt)
Vil jo også uten å ofre mye komfort kunne sette ned farten fra ca 95km/t til 85km/t på de typisk retteste strekningene...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 12. mai 2020, klokken 18:40
Jo, men det er vel enklere å gå ut fra at forbruket øker ca 20 % på turen med stigning på 800 m. Det er jo den veien som er kritisk, og hva du sparer hjem er jo bare en bonus 😉
Eller bare å regne at 2,8 tonn som løftes 800 meter krever teoretisk 6 kwh. Med varmetap stemmer dette bra med forbruket du har beregnet.

ThomasEL

Sitat fra: TM på tirsdag 12. mai 2020, klokken 18:55
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 12. mai 2020, klokken 18:40
Jo, men det er vel enklere å gå ut fra at forbruket øker ca 20 % på turen med stigning på 800 m. Det er jo den veien som er kritisk, og hva du sparer hjem er jo bare en bonus 😉
Eller bare å regne at 2,8 tonn som løftes 800 meter krever teoretisk 6 kwh. Med varmetap stemmer dette bra med forbruket du har beregnet.

Ja, forsåvidt enig i det!
Bortsett fra at jeg ikke vet hva forbruket hadde vært på tilsvarende vei uten netto høydemeter, så litt vanskelig å vite hva man skal legge 20% TIL....

Jepp, jeg regnet også ut teoretisk ekstraforbruk på 6kWt med 800 høydemeter, og tilsvarende "forbrukslette" med 800 negative høydemeter.

Det viste seg å stemme ganske eksakt med praktisk erfaring - brukte jo nettopp ca 12kWt mer opp enn ned.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Øyvis Prøyvis

Hei ThomasEl
Hvis jeg tolker spørsmålet ditt riktig kan du jo ta utgangspunkt i forbruket ditt hver vei og trekke fra høydemeterne. De blir forbruket ditt ca 48,3-6=42,3 opp, og 36,2+6=42,2 ned. Dette skulle tilsi et forbruk på ca. 0,22kWh/km eller 220 Wh/km for den gitte strekningen uten klatring. Kanskje du kan bruke dette som utgangspunkt når du legger til 20%?
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Trond.m

Det beste er vel å ta utgangspunkt i WLTP forbruket. Det er vel ca 25 kwh/100 km. Jeg har erfaring fra en tilsvarende tur som ThomasEL på ca 19 mil og 800 moh med både 55 og 50. På tørr vei og temperatur har jeg ligget på ca 30 kwh/100 km opp. og 20 kwh/100 km ned. Det gir en praktisk rekkevidde på e-tron 50 på 19-20 mil med 10 % rest SOC. Blir det slaps og snø i veibanen så tror jeg nok ThomasEL må regne med å fylle på litt underveis. Selv har jeg en Kiwi butikk med 3 22 kW laderer + 1 DC lader der jeg handler på vei til hytta. En halvtime på 11 kW mens jeg handler vil nok være nok til å fjerne rekkeviddeangsten og der er det aldri kø.

ThomasEL

Sitat fra: TM på onsdag 13. mai 2020, klokken 06:28
Det beste er vel å ta utgangspunkt i WLTP forbruket. Det er vel ca 25 kwh/100 km. Jeg har erfaring fra en tilsvarende tur som ThomasEL på ca 19 mil og 800 moh med både 55 og 50. På tørr vei og temperatur har jeg ligget på ca 30 kwh/100 km opp. og 20 kwh/100 km ned. Det gir en praktisk rekkevidde på e-tron 50 på 19-20 mil med 10 % rest SOC. Blir det slaps og snø i veibanen så tror jeg nok ThomasEL må regne med å fylle på litt underveis. Selv har jeg en Kiwi butikk med 3 22 kW laderer + 1 DC lader der jeg handler på vei til hytta. En halvtime på 11 kW mens jeg handler vil nok være nok til å fjerne rekkeviddeangsten og der er det aldri kø.

Takk for gode innspill, dere :-)

Selv om turene våre tilsynelatende absolutt er sammenlignbare, TM, så virker det jo som om du har et betydelig høyere forbruk enn meg på tørr vei og ok temperatur (30kWt/100km mot mine 25,1kWt/100km nå i helga)...? Mulig du har lenger strekninger med høyere fart?

Det stemmer nok fort at jeg bør ta et ladestopp på de verste dagene med snø og slaps hele veien, samtidig som jeg tross alt har en del å gå på i forhold til forbruket mitt nå i helga... Da brukte jeg totalt like over 48kWt på turen opp. Kan som nevnt øke forbruket med 24% sammenliknet med helgas tur, og fortsatt være innenfor 60kWt totalforbruk på turen opp.

Jeg har med andre ord fortsatt et håp om at dette bør gå de fleste dager i året, dog sannsynligvis ikke absolutt alle.

(Jeg kjører rett forbi hele fem hurtigladerlokasjoner på veien opp, hvorav tre av de ligger like ved dagligvarebutikker, så således ingen krise om det kniper. Men veldig mye gøyere hvis det er er mulig uten, uten å ofre for mye hastighet og/eller komfort  ;) ;) )

(Har forøvrig også lekt litt med tanken om jeg skulle spurt selger om det er mulig å "nedgradere" til 19" vinterhjul... Kan jo fort være det ville vært det lille som skulle til for å klare de verste vinterdagene....)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

Som flere har nevnt her, så ser "Abetterrouteplanner" ut til å stemme ganske godt med virkeligheten når det gjelder gjenværende batteristatus ved destinasjon.
På turen min opp Setesdalen i helgen bommet den med kun ett prosentpoeng. (Jeg kom frem med ett prosentpoeng lavere SOC, men jeg kjørte ca 10 min fortere enn den hadde stipulert med tanke på fartsgrenser)

Har forsøkt meg litt på et vinterscenario og lagt inn følgende parametere:
- Start SOC: 95% (vanskelig å starte med nøyaktig 100% siden forvarming vil "stjele" litt før avreise)
- Degradering: 5% (noe jeg tipper vi får veldig raskt etter utlevering av ny bil)
- Temperatur: - 5 grader
- Føre: Heavy snow /rain
- Ekstra vekt: 500kg

Appen stipulerer da ankomst med 3% SOC

Selvsagt ikke mye margin, men i praksis vil nok ikke værforholdene vær SÅ ille så mange dager i året.

Jeg er heller ikke redd for å ankomme med litt lav SOC. (Kjører forbi en hurtiglader et par km før jeg er fremme på hytta, før de siste 100 høydemeterne, så kan "nødlade" der hvis jeg bommer)

Er i det hele tatt gradvis blitt litt optimist igjen... (Nå håper jeg bare de får fikset appforbindelsen snart. Tredje døgnet den står inne på verksted nå pga dette.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Bare pass på å starte lading Asap  med 3% på vinteren, SOC kan falle når batteriet blir nedkjølt - så får ikke 12V lading, og da kommer det ikke igang igjen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA