e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, ons 20. nov 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: Kølis på ons 06. mai 2020, kl. 07:31

Ladet da hos IONITY. Erfaringen min er at oppstartstiden er så lang hos IONITY at jeg nesten kan like greit hurtiglade fremfor lynlade for det lille jeg trenger for denne distansen. Hastigheten hos IONITY var 80-95.
Virker som kjølingen av pistolgrepet er det som ventes på.
Jeg bruker kortet fra Audi.
(løfter på ledningen før oppstart, ellers låseproblemer).
Neste tur til hytta tenker jeg at jeg forsøker igjen sneglefart i høydefeltet, men hvis jeg må lade gjøres det der det passer oss. Og da trolig ikke på baksiden av bensinstasjon på en gudsforlatt plass ved Larvik.

Er dette snakk om Ionity ved Ringdalsskogen?
Er det spesifikt for denne lokasjonen at det mangler noe kabelkjøling/pistolkjøling?
- Mener nemlig å huske at det var på denne lokasjonen nybiltester.no også fikk dårlig ladehastighet på e-tron 50. Betydelig dårligere enn de fikk på Kjerlingland v Lillesand...

Når du skriver lang oppstartstid hos Ionity, er det den såkalte "hand shake" (opprettelse av kommunikasjon mellom bil og lader) som tar så lang tid?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 09:03
Sitat fra: Kølis på ons 06. mai 2020, kl. 07:31

Ladet da hos IONITY. Erfaringen min er at oppstartstiden er så lang hos IONITY at jeg nesten kan like greit hurtiglade fremfor lynlade for det lille jeg trenger for denne distansen. Hastigheten hos IONITY var 80-95.
Virker som kjølingen av pistolgrepet er det som ventes på.
Jeg bruker kortet fra Audi.
(løfter på ledningen før oppstart, ellers låseproblemer).
Neste tur til hytta tenker jeg at jeg forsøker igjen sneglefart i høydefeltet, men hvis jeg må lade gjøres det der det passer oss. Og da trolig ikke på baksiden av bensinstasjon på en gudsforlatt plass ved Larvik.

Er dette snakk om Ionity ved Ringdalsskogen?
Er det spesifikt for denne lokasjonen at det mangler noe kabelkjøling/pistolkjøling?
- Mener nemlig å huske at det var på denne lokasjonen nybiltester.no også fikk dårlig ladehastighet på e-tron 50. Betydelig dårligere enn de fikk på Kjerlingland v Lillesand...

Når du skriver lang oppstartstid hos Ionity, er det den såkalte "hand shake" (opprettelse av kommunikasjon mellom bil og lader) som tar så lang tid?
Jepp, er vel kun der det er IONITY før Lillesand ;-)
Tar mange minutter før det begynner å lade og når man venter må man holde opp ledningen for å redusere vekten slik at man er sikker på at bilen får låst pistolen.
Trodde jeg skulle tisse på meg sist, er noe i hode til en med tredje batteribil siden 2015 - plugg og løp til WC.
Hver gang (nesten) jeg er innom står det en e-tron tilkoblet hos GrønnKontakt. De som gjør det har kanskje mer erfaring enn meg, med at 50 ikke får hastigheten den bør hos IONITY og dermed sparer tid da de ikke skal ha så mye strøm.

2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

Hvor høy start-SOC hadde du da du fikk 95kW som makseffekt?

Synd man ikke kan se batteritemp... Du hadde vel kjørt 12-13 mil før lading da?

Litt skuffende hvis man sjelden kommer over 100kW med 50-en. Særlig siden det så veldig lovende ut i Teslabjørns tester med OVER 120kW som maks...
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 20:43
Hvor høy start-SOC hadde du da du fikk 95kW som makseffekt?

Synd man ikke kan se batteritemp... Du hadde vel kjørt 12-13 mil før lading da?

Litt skuffende hvis man sjelden kommer over 100kW med 50-en. Særlig siden det så veldig lovende ut i Teslabjørns tester med OVER 120kW som maks...
46% etter 13-14 mil (10km/t over fartsgrensene)
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Kølis

Sitat fra: Kølis på ons 06. mai 2020, kl. 21:13
Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 20:43
Hvor høy start-SOC hadde du da du fikk 95kW som makseffekt?

Synd man ikke kan se batteritemp... Du hadde vel kjørt 12-13 mil før lading da?

Litt skuffende hvis man sjelden kommer over 100kW med 50-en. Særlig siden det så veldig lovende ut i Teslabjørns tester med OVER 120kW som maks...
46% etter 13-14 mil (10km/t over fartsgrensene)
Men når jeg har lav SOC får jeg hastighet!
Samme sted annet tidspunkt.
Hadde nesten ikke noe når jeg begynte å lade, gikk rett til høy ladehastighet. Så mener teori og praksis ikke samsvarer.
Har jeg høyere mer enn 45% får jeg lav hastighet i hele ladeperioden. 
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

turfsurf

Sitat fra: Kølis på ons 06. mai 2020, kl. 21:13
46% etter 13-14 mil (10km/t over fartsgrensene)
Det er vel bare en drøy time. Sikkert ikke nok til varmt batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Det virker vel som om man bør ankomme lynladerne med noe lavere SOC for å få maks fart. Om det er høy SOC i seg selv som er årsaken, eller for lav batteritemp (batteritemp går hurtigere opp når SOC begynner å bli lav, fordi det da trekkes flere ampere for å holde motoreffekten oppe v kjøring), skal være usagt, men jeg tipper kanskje det siste.

Andre som har erfaring med å lynlade med såpass høy start SOC som 40-50%? Og er det evt samme tendens på 55, at man ikke får full gnu hvis man ikke starter ladingen med under 20-30% SOC?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Sitat fra: turfsurf på ons 06. mai 2020, kl. 21:22
Sitat fra: Kølis på ons 06. mai 2020, kl. 21:13
46% etter 13-14 mil (10km/t over fartsgrensene)
Det er vel bare en drøy time. Sikkert ikke nok til varmt batteri.
He, he.., to timer før den er tom i høy hastighet - ikke mulig å hoppe over ett IONITY ladested med en 50
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

At du får knallgod ladefart når du starter med veldig lav SOC, passer jo godt med ladekurven Teslabjørn presenterer i Youtubefilmen som sammenlikner en ladesesjon fra 5-100% mellom e-tron 50 og 55

Den videoen viser at 50 har en mer aggresiv lading enn 55 ved lav SOC, hele 1,8 C  (120kW/64,7kWt)

Både det du rapporterer og så langt jeg kan se et par andre også har rapportert, tyder jo i alle fall på at det er en fordel å ankomme lynladerne med under 30-40% SOC med 50 modellen.

(Utfordringen er jo at det fortsatt er såpass spredt med lynladere at man ikke kan velge fra øverste hylle hvor man vil lade med tanke på ideell SOC... Heldigvis lader jo e-tron 50 fort sammenliknet med de fleste andre biler da, også om man bare skulle få 80-100 kW makseffekt)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kølis

Litt dumt av meg å ta dette i denne linken da det finnes en annen med tema..
Men spør allikevel, får man 50kw uansett fra en hurtiglader med SOC under 80%..? Eller går den under 50kw tidvis? Og med SOC over 80%..?
Da ønskelig med svar fra de som har erfaring og ikke kun teorien
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

evtronDK

Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 21:25
Det virker vel som om man bør ankomme lynladerne med noe lavere SOC for å få maks fart. Om det er høy SOC i seg selv som er årsaken, eller for lav batteritemp (batteritemp går hurtigere opp når SOC begynner å bli lav, fordi det da trekkes flere ampere for å holde motoreffekten oppe v kjøring), skal være usagt, men jeg tipper kanskje det siste.

Andre som har erfaring med å lynlade med såpass høy start SOC som 40-50%? Og er det evt samme tendens på 55, at man ikke får full gnu hvis man ikke starter ladingen med under 20-30% SOC?

Jeg får oftest 125-150kw på e55 med det samme med mindre bilen kun har kørt meget lidt. Det dropper først ved 80%
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

geear

Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 22:03
At du får knallgod ladefart når du starter med veldig lav SOC, passer jo godt med ladekurven Teslabjørn presenterer i Youtubefilmen som sammenlikner en ladesesjon fra 5-100% mellom e-tron 50 og 55

Den videoen viser at 50 har en mer aggresiv lading enn 55 ved lav SOC, hele 1,8 C  (120kW/64,7kWt)

Både det du rapporterer og så langt jeg kan se et par andre også har rapportert, tyder jo i alle fall på at det er en fordel å ankomme lynladerne med under 30-40% SOC med 50 modellen.

(Utfordringen er jo at det fortsatt er såpass spredt med lynladere at man ikke kan velge fra øverste hylle hvor man vil lade med tanke på ideell SOC... Heldigvis lader jo e-tron 50 fort sammenliknet med de fleste andre biler da, også om man bare skulle få 80-100 kW makseffekt)
Grei effekt i kW, men på grunn av høyt forbruk så er ikke distanse per ladetid like flott. I praksis er det jo det som betyr noe.

Kølis

Sitat fra: gr på tor 07. mai 2020, kl. 19:04
Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 22:03
At du får knallgod ladefart når du starter med veldig lav SOC, passer jo godt med ladekurven Teslabjørn presenterer i Youtubefilmen som sammenlikner en ladesesjon fra 5-100% mellom e-tron 50 og 55

Den videoen viser at 50 har en mer aggresiv lading enn 55 ved lav SOC, hele 1,8 C  (120kW/64,7kWt)

Både det du rapporterer og så langt jeg kan se et par andre også har rapportert, tyder jo i alle fall på at det er en fordel å ankomme lynladerne med under 30-40% SOC med 50 modellen.

(Utfordringen er jo at det fortsatt er såpass spredt med lynladere at man ikke kan velge fra øverste hylle hvor man vil lade med tanke på ideell SOC... Heldigvis lader jo e-tron 50 fort sammenliknet med de fleste andre biler da, også om man bare skulle få 80-100 kW makseffekt)
Grei effekt i kW, men på grunn av høyt forbruk så er ikke distanse per ladetid like flott. I praksis er det jo det som betyr noe.
Lagt ut tilsvarende bilde tidligere. Dette en t/r Sundvollen - Torpo i Hallingdal uten ladestopp.
Har flere turer hvor forbruket er under 21kw. På slike veier holder jeg 5-10km/t over fartsgrensen. Temp ca 10°C, 20" vinterdekk og oppholdsvær.
Men jeg også har et helt annet forbruk i hverdagen, kun på langturer jeg får til dette. Men 30 tallet ser jeg aldri.

2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

Kølis

Sitat fra: ThomasEL på ons 06. mai 2020, kl. 22:03
At du får knallgod ladefart når du starter med veldig lav SOC, passer jo godt med ladekurven Teslabjørn presenterer i Youtubefilmen som sammenlikner en ladesesjon fra 5-100% mellom e-tron 50 og 55

Den videoen viser at 50 har en mer aggresiv lading enn 55 ved lav SOC, hele 1,8 C  (120kW/64,7kWt)

Både det du rapporterer og så langt jeg kan se et par andre også har rapportert, tyder jo i alle fall på at det er en fordel å ankomme lynladerne med under 30-40% SOC med 50 modellen.

(Utfordringen er jo at det fortsatt er såpass spredt med lynladere at man ikke kan velge fra øverste hylle hvor man vil lade med tanke på ideell SOC... Heldigvis lader jo e-tron 50 fort sammenliknet med de fleste andre biler da, også om man bare skulle få 80-100 kW makseffekt)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Audi e-tron SB 55
2020 Audi e-tron SUV 50, solgt
2017 VW e-Golf («300»), solgt
2015 VW e-Golf, («190»), solgt

ThomasEL

Rapport fra tur opp Rv Setesdalen med e-tron 50

Veiforhold: Tørt
Vær: Lettskyet
Temperatur: Fra 18 grader ved start, gradvis fallende til + 5 grader på Hovden

Distanse: 192,6 km
Gjennomsnittsfart: 73 km/t
Netto stigning: 800 meter

Forbruk: 2,51kWt/mil
Start-SOC: 89%
Ankomst-SOC: 11%

Det var de harde fakta. Og så videre hvis vi gjør litt "asian math", som Teslabjørn ville sagt det:

Beregnet netto batterikapasitet:
2,51kWt/mil * 19,26 mil / 78% = 61,98kWt
Jeg håper dette lav tallet skyldes at det blir noe unøyaktig ved å ikke kjøre en hel syklus fra 100% og nesten til 0... At ikke jeg har mistet nesten 3kWt allerede....!

Beregnet rekkevidde hvis jeg hadde ladet til 100%:
19,26 mil / 78% = 24,7 mil

Noenlunde fornøyd høydemeterne tatt i betraktning. Samtidig, skal dette gå om vinteren, så bør jo jammen marginen i fint vårvær være såpass.

Skuffet over utregnet beregnet batterikapasitet (knappe 62kWt). Håper ikke det er helt reelt.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA