Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

ardevd

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 21. oktober 2019, klokken 09:25
Hei, vil bare takke for den kjempe innsatsen du har gjort, kult å kunne styre bilen fra PC'en gjennom python biblioteket og via app'en.

Veldig kjekt å høre! Flott at python-biblioteket finner mange bruksområder :)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Det er så bra jobbet dette!!! Kjempeflott med alternativ app.

Battery health fikk jeg 100 %
Kan du si noe mer om hvordan den henter ut tallet, er det et estimat / hvor mye skal man legge i den informasjonen?

ardevd

Sitat fra: Chimp på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:12
Det er så bra jobbet dette!!! Kjempeflott med alternativ app.

Battery health fikk jeg 100 %
Kan du si noe mer om hvordan den henter ut tallet, er det et estimat / hvor mye skal man legge i den informasjonen?

API'et rapporterer dette indirekte utifra mine antakelser.

Du har en verdi, kalt EV_RANGE_VSC_INITIAL_HV_BATT_ENERGYx100 som oppgir tilsynelatende ideel batterikapasitet i kWh. Dermed har du EV_RANGE_VSC_REVISED_HV_BATT_ENERGYx100 som virker å oppgi nåværende batterikapasitet. Så bare deler jeg de på hverandre for å få ut en prosentverdi.

Det er så presist som dataene fra API'et er så det er vanskelig å si. Det virker å variere litt fra dag til dag og SoC men ikke mer enn +- 1% i mitt tilfelle ihvertfall.

ardevd

Sitat fra: daktari på mandag 21. oktober 2019, klokken 11:15
@ardevd, orker du lage en for e-tron også?

Hvis noen kjøper en E-tron til meg kan jeg vurdere det  :laugh:

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. oktober 2019, klokken 07:02
Kunne og tenke meg at appn ga en indikasjon på normalt kjølevæske nivå og. Bremse og spylevæske er lett å sjekke, mens kjølevæsken er klar og jeg klarer ikke å se nivået hos meg i beholderen. Regner med at det er mulig å lese ut dette og ?

Hvor er kjølevæskebeholderen i I-Pace og hva er hensikten? Er det for å kjøle batteriet?

Maxwell_400

Within I‑PACE Concept, three temperatures all need to be controlled: the battery, the motors and the driver's cabin. The car's sophisticated thermal management system heats and cools all of these individually, and harvests energy from one to the other. So if heat is generated in the electric motor, this is used to heat either the interior or the battery, or both. Transferring heat energy in this way means that the battery is used less for heating, resulting in more of the battery's power being available for greater range.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#22
I-pace har 3 individuelle kjøle/varme systemer som er fylt med kjølevæske som transporterer energi.  Hvis du åpner panseret og tar ute den midterste plastplaten som dekker bakre del av motor rommet vil du se at det mest av plassen rundt lagringsboksen er fylt av "bare rør"  :)   Du kan les mer her: https://autotechreview.com/technology/propulsion-system-of-the-new-jaguar-i-pace
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Kult! Indikator på kjølevæske kommer i neste oppdatering ihvertfall :)

Theppan

#24
ardevd: Fantastisk app du lager.

To ønsker:
1. Omregning av ladetid i timer og min til faktisk tidspunkt når bilen er ladet 100% (eller den % sats som du setter).
2. Estimert faktisk ladehastighet i kW. Hvis du bare henter inn data fra server via APIene, kunne du kanskje ved å aktivere "mål ladehastighet" (som en knapp) starte en prosess som logger mottatt effekt i en periode på f. eks 2(?) min og deretter  automatisk regne ut hva dette blir i kW. Nyttig som en sjekk når du lader hjemme, men enda mer interessant når du hurtig/lynlader.


Forøvrig leser jeg av i bilen at jeg har Telematic 16.2, har ellers SW 19A.11......
Leser av på appen din  TCU Config: J7A3-70713-AV og TCU Software ver: J8A2-70712-AV.
Bilen skal inn til Motorpool imorgen og blir da oppgradert til 19B.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Theppan

#25
Denne parameteren i grønt under lading ble jeg ikke klok på. Kan være at kW angir faktisk mottatt ladeeffekt, med tiden 8/h finner jeg ikke noe logikk på. Den endrer seg hele tiden under hele ladeprosessen og sier ikke noe om hvor lenge bilen har ladet, eller hvor lenge det er til bilen er fulladet.


Forøvrig så viste appen Battery health på 94% etter at jeg installerte den. Da var batteriet ca 50% ladet. Etter å ha kjørt til 0% og nå ladet opp igjen har denne parameteren endret seg gradvis oppover fra 88% :( og nå opp og tilbake til 99%. :)
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

ardevd

Sitat fra: Theppan på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:03
Denne parameteren i grønt under lading ble jeg ikke klok på. Kan være at kW angir faktisk mottatt ladeeffekt, med tiden 8/h finner jeg ikke noe logikk på. Den endrer seg hele tiden under hele ladeprosessen og sier ikke noe om hvor lenge bilen har ladet, eller hvor lenge det er til bilen er fulladet.


Forøvrig så viste appen Battery health på 94% etter at jeg installerte den. Da var batteriet ca 50% ladet. Etter å ha kjørt til 0% og nå ladet opp igjen har denne parameteren endret seg gradvis oppover fra 88% :( og nå opp og tilbake til 99%. :)

Jeg har også inntrykk av at batterihelsen gir mets mening ved 100%. Jeg har aldri sett den lavere enn 98% hos meg ,em det er tydelig at den varierer mer ved lavere SoC enn ved full. Aner ikke hva det skyldes men det er data rett fra API'et så det er ikke så mye jeg får gjort annet enn å presentere de.

8/h indikerer i dette tilfellet at for hver time med lading får du 8 km rekkevidde. kW-verdien er beregnet basert på API-data men disse dataene er upresise nok til at kalkulert ladeeffekt blir for lav, spesielt ved høyere effekt. Jeg jobber med å se om det er andre verdier jeg kan bruke som er mer presise. Noen ganger er dataene spot on og beregnet effekt er super-presis mens andre ganger er den way off.

Ingeniøren

#27
Sitat fra: Theppan på mandag 21. oktober 2019, klokken 21:03
Denne parameteren i grønt under lading ble jeg ikke klok på. Kan være at kW angir faktisk mottatt ladeeffekt, med tiden 8/h finner jeg ikke noe logikk på. Den endrer seg hele tiden under hele ladeprosessen og sier ikke noe om hvor lenge bilen har ladet, eller hvor lenge det er til bilen er fulladet.


Forøvrig så viste appen Battery health på 94% etter at jeg installerte den. Da var batteriet ca 50% ladet. Etter å ha kjørt til 0% og nå ladet opp igjen har denne parameteren endret seg gradvis oppover fra 88% :( og nå opp og tilbake til 99%. :)

Godt å høre  :+1:. Opplever det samme da jeg startet på 94 ved ca 50%, dippet til 91 og er nå 92 ved ca 70-80%. Tror det er så enkelt som at cellene er ubalanserte. Balansering skjer først når man har fulladet og bilen bør stå en stund på 100 % slik at alle cellene får sitt og ikke bare de som ligger nærmest strømkilden. Selv har jeg vel ikke vært på 100 % siden i juli en gang, litt bevist men ser nå at å full lade i blant er lurt.... Sikker ikke dumt å kjøre nesten tom heller, en gang i blant...

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

#28
Mulig at battery health er et mål på spenningsforskjeller over battericellene/modulene.
Hvis batteriet ikke er godt balansert vil vi kunne avlese større forskjeller enn ved et balansert batteri.
Hvis noen av cellene begynner å bli dårlige så arter dette seg typisk ved at de enten når maks cellespenning for tidlig under lading eller at de faller til minimum cellespennig for tidlig ved utlading.

Balansering gjøres best ved et fulladet batteri, men kan i prinsippet også gjøres under lading.
Hvis det er slik battery health måles så bør man kun avlese den ved et battery som er fulladet ved saktelading og fått noen timer på seg til å balansere.

Theppan

Hvis det du skriver stemmer, så blir neste spørsmål om balansering avhenger av hvilken lader du har eller ikke. Vil noe 3,6 kW ladere være bedre til dette i forhold til andre, eller styres ladingen 100% fra bilen?
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA