Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

ardevd

Hei!

Etter jeg bestilte min I-Pace i September 2018 benyttet jeg ventetiden til å reverse InControl Remote API'et og utvikle et Python bibliotek for fjernstyring av bilen. Neste oppgave var å erstatte den grufulle mobil-appen.

Resultatet har tatt form i WattCat, en Android-app som gir deg en haug med nfo om bilen og muligheten til fjernstyring. Det har pågått en lukket alpha-test en stund men når er første åpne beta-versjon tilgjengelig for alle. Bruk denne linken for å bli med på testen.

Merk at appen ikke er ferdig. Funksjoner mangler, og det er enkelte kjente "feil". De fleste av disse skyldes det enkle faktum at dataene som kommer fra API'et er feil eller upresise. Jeg melder inn disse til mine kontakter i JLR fortløpende men vi får se når/om de blir utbedret.

Jeg tar gjerne i mot alle tilbakemeldinger, spørsmål og forslag. Dette er på sett og vis min gave til alle engasjerte I-Pace-eiere der ute og jeg håper vi sammen kan lage noe som gjør eierskapet av bilen enda bedre :)

Enjoy! :)

Ta del i testen her: https://play.google.com/apps/testing/no.redbird.wattcat

elbilmanne

Jeg har testet denne en stund, og synes den fungerer kjempebra! Takk for innsatsen!

ardevd

Sitat fra: elbilmanne på lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:33
Jeg har testet denne en stund, og synes den fungerer kjempebra! Takk for innsatsen!

Takk for fin tilbakemelding! Mer funksjonalitet og flere utbedringer er på vei ;)

RayBomb

Digger appen. Den er mye bedre enn Jaguar sin offisielle app etter min mening. Suverent!
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

#4
Herlig ! Kom som smurt for meg og så slapp jeg å gå veien om I-Pace forum UK  :+1: :+1:

Installert og tok en rask skann av funksjoner og her finnes jo volt avlesning, dekktrykk, justering av lade stopp og en masse mer som er nyttig - supert ! I tillegge er responsen umiddelbar. Vet ikke om jeg har Telematikk 16.2 da det ikke vises i bilen men den ble nylig oppdatert til det siste programvare. Typisk viste mannen i skranken ikke hva jeg snakket om når jeg bad om dette i tillegg til siste InControl programvare som nå er på 19B..35..

Ble litt foruroliget av at battery health på min viser 94 % ?? Kan de skyldes at jeg ikke har ladet til 100% på flere måneder - lader for det meste på jobb og ligger stort sett mellom 50 til 90 %.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Så hyggelig at appen funker bra for deg.

Å lade til 100% er ikke noe problem. Du må faktisk helt ned til 50% før det gir noen målbar gevinst.  Mye bruk av hurtiglading er en mye større bekymring hva gjelder levetiden på batteriet. Det er også lurt å unngå å kjøre bilen tom.

Hvor langt har du kjørt? Batterihelse på 95% er litt lavt. Verdiene kommer rett fra API'et men det varierer litt fra tid til annen. Lad opp til 100% og se hva den sier. Hvis den holder seg stabilt på 95% kan du vurdere å spørre forhandler om råd, avhengig av hvor langt bilen har gått osv. Har du kjørt 50000km så er det ikke sikkert at 95% er så unormalt.

Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:32
Så hyggelig at appen funker bra for deg.

Å lade til 100% er ikke noe problem. Du må faktisk helt ned til 50% før det gir noen målbar gevinst.  Mye bruk av hurtiglading er en mye større bekymring hva gjelder levetiden på batteriet. Det er også lurt å unngå å kjøre bilen tom.

Hvor langt har du kjørt? Batterihelse på 95% er litt lavt. Verdiene kommer rett fra API'et men det varierer litt fra tid til annen. Lad opp til 100% og se hva den sier. Hvis den holder seg stabilt på 95% kan du vurdere å spørre forhandler om råd, avhengig av hvor langt bilen har gått osv. Har du kjørt 50000km så er det ikke sikkert at 95% er så unormalt.

Bilen fikk jeg i juli og den har ikke gått mer enn 3500 km. Har heller ikke hurtigledet mer en 4-5 ganger. Skal få  den opp på 100 % og se om det gjør utsalg :-). Vet fra BMW i3 at dette kan svinge avhengig av hvordan men lader bilen. Der er det og en indikator man kan lese av, men den har vist seg å være relativt upålitelig...

Vet du hvordan man finner ut hva versjon man har av Telematikk når det ikke vises, hadde 14.2, nå mulig 16.2. Man kan kanskje teste om lade stoppen virker ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

API'et gir en SW-versjon for TCU'en men det er vanskelig å si hva den korrelerer med.

Jeg har ihvertfall J8A2-7012-AS.

Hvis du har det samme så kan det jo hende at du har 16.2 du også :P

Uansett, bare prøv. Som nevnt i appen er problemet med eldre TCU-versjoner bare at ladingen kommer til å starte igjen kort tid etter den stopper.

Ingeniøren

#8
Sitat fra: ardevd på søndag 20. oktober 2019, klokken 09:54
API'et gir en SW-versjon for TCU'en men det er vanskelig å si hva den korrelerer med.

Jeg har ihvertfall J8A2-7012-AS.

Hvis du har det samme så kan det jo hende at du har 16.2 du også :P

Uansett, bare prøv. Som nevnt i appen er problemet med eldre TCU-versjoner bare at ladingen kommer til å starte igjen kort tid etter den stopper.

Ser ut som jeg har TCU software J8A2-70712-AS og TCU config J7A3-70713-AS hva nå enn det betyr.

Startet en lade test fra 66% som skal stoppe på 70%. Ser ut som bilen responderte på det og får se om det fungere.

Ser og at da datt battery health til 91%... så vet ikke helt om vi kan stole på dette  ;D

Edit: Lading stoppet i alle fall ved 70%. Skal la den stå litt for å se om den eventuelt starter igjen...ser og at 12V spenningen går opp til 15.6 V når batteriet lades og ned til 13.5 V når lading har stoppet.

Er nok en celle balansering som må til, dvs lade opp til 100% og la den stå tilkoblet på 100% kanskje en dag eller så. Er på vei dit. Ser at jeg nok må lade fullt oftere en jeg har gjort til nå...

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Min har ihvertfall aldri vært lavere enn 98% og er stort sett på 99-100% så hvis du er nede på 91%-95% er det litt rart. Se hvor mange kWh du har på batteriet når det er full-ladet så får vi se.

volchr78

Har testet Wattcat en stund og den blir bare bedre og bedre. Mye bedre respons i denne enn i InControl Remote. Eneste jeg savner nå er oversikt over reiser og forbruk.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


ardevd

Sitat fra: volchr78 på mandag 21. oktober 2019, klokken 00:09
Har testet Wattcat en stund og den blir bare bedre og bedre. Mye bedre respons i denne enn i InControl Remote. Eneste jeg savner nå er oversikt over reiser og forbruk.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Det kommer :) takk for fin tilbakemelding!

Ingeniøren

Etter kun å ha benyttet den under et døgn er det en ting jeg savner og det er en indikasjon på at noe skjer i bakgrunnen.

F.eks i morges når jeg manuelt startet forvarming så lurte jeg på om jeg hadde trykket før jeg så at viften begynte og gå - det går noen sekunder mens appn snakker med bilen. Det samme når jeg dro opp lade begrensningen fra 70 til 100, så fikk jeg ikke noe indikasjon om at ladingen da startet igjen, noe den gjorde. Ladingen hadde forøvrig holdt seg på pause gjennom natten så det fungerer  :).

Kunne og tenke meg at appn ga en indikasjon på normalt kjølevæske nivå og. Bremse og spylevæske er lett å sjekke, mens kjølevæsken er klar og jeg klarer ikke å se nivået hos meg i beholderen. Regner med at det er mulig å lese ut dette og ?

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 21. oktober 2019, klokken 07:02
Etter kun å ha benyttet den under et døgn er det en ting jeg savner og det er en indikasjon på at noe skjer i bakgrunnen.

F.eks i morges når jeg manuelt startet forvarming så lurte jeg på om jeg hadde trykket før jeg så at viften begynte og gå - det går noen sekunder mens appn snakker med bilen. Det samme når jeg dro opp lade begrensningen fra 70 til 100, så fikk jeg ikke noe indikasjon om at ladingen da startet igjen, noe den gjorde. Ladingen hadde forøvrig holdt seg på pause gjennom natten så det fungerer  :).

Kunne og tenke meg at appn ga en indikasjon på normalt kjølevæske nivå og. Bremse og spylevæske er lett å sjekke, mens kjølevæsken er klar og jeg klarer ikke å se nivået hos meg i beholderen. Regner med at det er mulig å lese ut dette og ?

Prima tilbakemeldinger. Vær på utkikk etter nevnte forbedringer i neste oppdatering :)

Maxwell_400

Hei, vil bare takke for den kjempe innsatsen du har gjort, kult å kunne styre bilen fra PC'en gjennom python biblioteket og via app'en.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA