Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Theppan på onsdag 23. oktober 2019, klokken 10:44
Jeg får 78.65 kWh på 100%. Da med battery health 96%. For to dager siden, før oppgradering til 19B, var battery 78.85 og  battery health 99%.

Får se om battery health krabber opp igjen etter en lengre kjøretur med dertil opplading.

Ok, har og 19B...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Theppan på onsdag 23. oktober 2019, klokken 13:27
Hmmm. Det er derfor jeg litt lenger opp stilte spørsmål om det er forskjell på ulike ladere (Ladekladder eller ladestasjoner).

Jeg registrerer at når  batteriet er ladet 100% (Ladehastighet går noe ned siste par timene) så kobler laderen ut.
Gjennom Jaguar sin app og WattCat så ser jeg at batteriet lades i ca 1/2 time etter at appene rapporterer 100%.

Deretter skrur laderen seg av. Da kan jo ikke batteriene balanseres.
Mulig jeg skal teste med ladekladden også, men har registrert det samme med en annen type2 lader.

Men er det ikke bilen som styrer dette så lenge kontakten står i ? Ladet bilen full i natt vha vegglader og koblet meg på igjen på jobb i dag med kladd og bilen var full igjen ila en times tid. Fulgte litt med ila dagen og så at tallet for kWh økte sakte men sikker ila av dagen mens health holdt seg konstant.

Litt usikker på Jaguar, men for min forrige bil BMW i3 ble det anbefalt å koble bilen til laderen om man reiste bort over lengre tid, nettopp for at bilen skulle kunne lade bilen over tid ved behov.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

dsi

Fikk 84,25kWh og 99% på health. Tok ca 30-40 min fra 100% til helt fult og ladingen stoppet.

Første gang jeg brukte WattCat og godt fornøyd med resultatet, men er det troverdig at jeg får så mye på batteriet etter alle testene som er gjort?
Bilen ble tatt ut i november i fjor og godt nesten 20.000.

Kule APP, kunne godt tenkt meg den til IOS også :)

Ingeniøren

Sitat fra: dsi på torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:09
Fikk 84,25kWh og 99% på health. Tok ca 30-40 min fra 100% til helt fult og ladingen stoppet.

Første gang jeg brukte WattCat og godt fornøyd med resultatet, men er det troverdig at jeg får så mye på batteriet etter alle testene som er gjort?
Bilen ble tatt ut i november i fjor og godt nesten 20.000.

Kule APP, kunne godt tenkt meg den til IOS også :)

Hvilen InControl programvare har du 18 C/D 19A/B ? Flere med 19B som får lave health readings.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

dsi


Ingeniøren

En annen ting som ikke funger optimalt i appn er avlesning av dekktrykk. Synes den har indikert litt lavt trykk rundt 2.3 bar foran og 2.4 bar bak - det skal være 2.5 bar.

Sjekket trykket i dag og det var litt lavt så jeg økte det til 2.6 bar bak og 2.5 bar foran - justert ca +0.1 bar. Bruker en meget presis dekktrykkmåler men bilen sier 2.4 men de kan likegodt være 2.5 da den bruker bare 1 desimal, så greit nok.

Appn derimot sier nå at trykker er gått ned til 2.2 foran og bak. Hvis det er slike avvik er ikke disse avlesningene mye verdt eller må man kanskje ut å kjøre før avlesningen blir riktige ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. oktober 2019, klokken 18:33
En annen ting som ikke funger optimalt i appn er avlesning av dekktrykk. Synes den har indikert litt lavt trykk rundt 2.3 bar foran og 2.4 bar bak - det skal være 2.5 bar.

Sjekket trykket i dag og det var litt lavt så jeg økte det til 2.6 bar bak og 2.5 bar foran - justert ca +0.1 bar. Bruker en meget presis dekktrykkmåler men bilen sier 2.4 men de kan likegodt være 2.5 da den bruker bare 1 desimal, så greit nok.

Appn derimot sier nå at trykker er gått ned til 2.2 foran og bak. Hvis det er slike avvik er ikke disse avlesningene mye verdt eller må man kanskje ut å kjøre før avlesningen blir riktige ?

Dette er et kjent problem. Det virker som om API'et rapporterer dekktryk som er ca 0.2 Bar for lavt. Stemmer det med dine erfaringer også? Jeg har meldt det inn til API-teamet til JLR. Så får vi se om de tar tak i det eller om jeg bare bør legge på 0.2 på de verdiene API'et melder.

RayBomb

Sitat fra: dsi på fredag 25. oktober 2019, klokken 18:29
Har installert 19B for en ukes tid siden.
Det finnes 2 versjoner av 19B
Hvilken snakker du om?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

_OE_

Ang. avlesning av dekktrykk så avhenger jo det av sensoren i dekket og hvor stort avvik denne gir

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på fredag 25. oktober 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. oktober 2019, klokken 18:33
En annen ting som ikke funger optimalt i appn er avlesning av dekktrykk. Synes den har indikert litt lavt trykk rundt 2.3 bar foran og 2.4 bar bak - det skal være 2.5 bar.

Sjekket trykket i dag og det var litt lavt så jeg økte det til 2.6 bar bak og 2.5 bar foran - justert ca +0.1 bar. Bruker en meget presis dekktrykkmåler men bilen sier 2.4 men de kan likegodt være 2.5 da den bruker bare 1 desimal, så greit nok.

Appn derimot sier nå at trykker er gått ned til 2.2 foran og bak. Hvis det er slike avvik er ikke disse avlesningene mye verdt eller må man kanskje ut å kjøre før avlesningen blir riktige ?

Dette er et kjent problem. Det virker som om API'et rapporterer dekktryk som er ca 0.2 Bar for lavt. Stemmer det med dine erfaringer også? Jeg har meldt det inn til API-teamet til JLR. Så får vi se om de tar tak i det eller om jeg bare bør legge på 0.2 på de verdiene API'et melder.

Det stemmer veldig bra med det jeg opplever. Bilen viser 2.4, WattCat 2.2 bar.

Og så er det en annen sak. Sensorene er drevet av et batteri. Vet ikke hvordan systemet til Jaguar fungerer men vil det at WattCat har visning av dekktrykk  i dashboard gjøre at sensorene i dekket kalles opp oftere slik at batteriet kanskje dør etter ett år ? I fall er det over og ut med WattCat for min del - så viktig er ikke dekktrykket, og bør i fall flyttes til en undermeny  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Du kan ta det helt med ro der. Bilen sender status til InControl periodevis og hvilke sensorer som aktiveres når det skjer er uvisst men antakeligvis ikke alle. Dekktrykk-verdiene sendes dermed sammen med alt annet samtidig og er ikke noe WattCat ber om eksplisitt. Det er dermed ingen forskjell fra den offisielle appen. Det er bare at den offisielle appen velger å ikke vise dataene.

Ingeniøren

#56
Ny versjon på plass ser jeg.

Litt greit å føle på at jeg har bidratt til at "Colant" rapporteres (forrige versjon), trykket i dekkene nå rapporteres tilnærmet korrekt, samt at WattCatt er rettet til WattCat  :+1:.  Mulig angivelsen av trykk er blitt litt høy nå men vanskelig å si da det bare er en desimal så 2.5 bar blir fort 2.4 eller 2.6...

Driver å sykler batteriet for å bedre helsen så det har blitt mye WattCat i det siste  - stå på  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

aviocat

"Battery voltage". Hvor er volt verdien hentet fra?
Startup battery, auxiliary battery eller er det fra DC/DC converter.
I-Pace SE solgt
BMW iX1

Ingeniøren

Hva med batteritemperatur - finnes det muligheter for å implementere det ?

Kan være nyttig ifm hurgiglading nå vinterstid. Etter det jeg har lest så må man opp på 30 C eller så for å nå 100 kW.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Sitat fra: aviocat på onsdag 06. november 2019, klokken 19:35
"Battery voltage". Hvor er volt verdien hentet fra?
Startup battery, auxiliary battery eller er det fra DC/DC converter.

Lurer også på dette, og hva bør man ha i volt?

Og hva er TCU battery? Denne har variert litt i prosent hos meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA