Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet i-pace

Startet av Theotokos, mandag 08. januar 2024, klokken 22:01

« forrige - neste »

Theotokos

Kona har en i-pace kjøpt ny i 2019. Den har alltid ladet tregere enn min Audi på en eldre teslalader, men jeg har ikke tenkt mer over det. Må har vi installert en zaptec og her kan jeg se kw-forskjellen. Audien lader på 10.6 kw. Men i-pacen tar bare imot 4.3. Det er vanvittig tregt. Hva slags ombordlader har i-pace som standard? Hvilken hastighet får dere på hjemmeladerne??

RJK

Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.

E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.

https://www.elbilgrossisten.no/products/jaguar-i-pace
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Theotokos

Ah, jeg har 400v anlegg 25a 3-fas... Så da er altså effekten «over hodet» på i-pacen? Er det en enkel måte å fikse dette på som ikke ødelegger effekten for audien?

sjokomelk

Tidlig i-Pace har 32A 1-fas lader. Det kan høres ut som om ladeboksen din er konfigurert for 3x20A 400V 3-fas. e-Tron vil på den klare å trekke 3x16A = 11kW (maks effekt på normal lader i bilen), mens i-Pace klarer bare 1x20A = 4,6kW.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

e-Tron har 3 ladere som hver kan belastes 230 x 16A = 11 kW
(400 V mellom faser benyttes ikke, det er 230 V mot nøytral som benyttes.)

En måte å få opp hastigheten på I-pace er en 3-fase til enfase omformer.
Ved å ta inn 3 x 230V x 11 A og gjøre om til 1 x 230 V x 32A = 7,3 kW

Teslabjørn demonstrerte en slik trefase til enfase omformer i en av videoen sine nylig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 08. januar 2024, klokken 22:10Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.

E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.

E-tron får ikke 10kW på IT nett, den lader med åpen delta som gamle Tesla S/X, som gir 18% økt ladehastighet over enfas på trefas IT, med bedre fordeling av strømtrekk på faselederne. 

Dette indikerer 16A trefas TN lading. I-Pace frem til -21 modell støtter kun enfas lading, derav i underkant av 4kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:09
Sitat fra: RJK på mandag 08. januar 2024, klokken 22:10Har du IT-nett? Kan virke slik, og at du da begrenses av bilen fordi den kun klarer å lade 1-fas, på det jeg tipper er 16A på sikringen.

E-tron støtter det ikke offisielt, man skal visstnok klare å lade "3-fas"- på IT litt likt Teslaer. Jeg tipper det er derfor du får minst dobbelt så rask lading i kWh på denne vs. i-Pacen.

E-tron får ikke 10kW på IT nett, den lader med åpen delta som gamle Tesla S/X, som gir 18% økt ladehastighet over enfas på trefas IT, med bedre fordeling av strømtrekk på faselederne. 

Dette indikerer 16A trefas TN lading. I-Pace frem til -21 modell støtter kun enfas lading, derav i underkant av 4kW.
Nå tenkte jeg tilnærmet dobbelt av det han fikk på i-pacen, ikke at han fikk fulle 10-11 kW. Men det med åpen delta er vel slik Tesla fikser det, men er vel eneste som klarer dette tilnærmet fullverdig.

Jeg prøvde å sjekke på i-Pace, men stod bare at den støttet 11 kW og 3-fase. Stod ingenting i det jeg fant om at det kun gjaldt etter en viss tid eller en viss modell, så antok det da var løst likt fra dag 1, eller fikset på SW-oppdatering.

Men takk for info, da lærte jeg det! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

De første I-pacene støtte bare 1-fas lading, hvertfall min. Var problem da vi gateladet i Trondheim en natt og fikk 16A 3,6 kW bare på en 11 kW lader. (Er det derfor Oslo kommune stort sett setter opp 1fas 32A 7 kW ladestolper?)

Min 2019 etron støttet ikke 3-fas på IT via Tesla Wall charger gen 2. Tror det funka på Easee.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:38(Er det derfor Oslo kommune stort sett setter opp 1fas 32A 7 kW ladestolper?)
Det er veldig mye gammel kabling/trafoer med IT-nett i Oslo, så 3-fas ladestopler er relativt skjeldne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:38De første I-pacene støtte bare 1-fas lading

3fas/11kW lading kom på MY21, samtidig med 3-delt bakseterygg og Pivi Pro infotainment.

Trekkoppbil

Erfaring med EV320, ved vanlig hjemmelading på 16A, så suger den 11kw AC, og lader ca 9kw DC.

Etter at effektavgiften kom, så har det vært behov for å sette ned ladestrømmen til vanlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA