Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

Laderen sitter i bilen. Det vi kaller elbillader på veggen er bare et rele som åpner for strøm etter å ha snakket med bilen og gitt beskjed hvor mye den kan levere. Om det er en ladekladd med schuko eller en 32 A vegg lader spiller ikke stor rollen bortsett fra at den siste er raskere.

Ellers, etter å ha klatt ladet på jobb stort sett siden jeg fikk bilen, og hoppet over et par dagen når jeg så jeg nærmet med 100% begynner jeg å forstå hvorfor Jaguar ikke har implementert muligheten for permanent begrensing av ladning til f.eks 80 %. Det er ikke sunt for batteriet da det har godt av å lades til 100% oftere enn jeg har trodd...

Lader hjemme i kveld og passert nettopp 80 % og health prosenten har passert 95 ! Regner med ting er i balanse i morgen tidlig en gang. :+1:

Ellers må jeg korrigere noe jeg skrev  tidligere:  At jeg ikke klart å sjekke nivået på kjølevæske. Det finne 3 beholdere i bilen, i tillegg til spyleværsken, 2 med frostvæske og en med bremsevæske. Den i midten har bremsevæske og den er så klar at den synes ikke gjennom beholdere. Løsnet lokket i dag og sjekket, og det var mer enn nok bremsevæske  :+1:

Når det gjelder appn og stopp av lading så ser det ut til at lading stopper litt før det som er innstilt. I går når jeg testes stoppet lading ved 68 og ikke 70% og i dag ved 78 og ikke 80%. Inger problem å starte lading igjen
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Spennende at WattCat virker å være ganske spot on når det gjelder batterihelse og at det kan brukes som en indikator på battericeller i ubalanse!

Takk for rapport.

Ny oppdatering publisert i dag. API'et rapporterer status på kjølevæske men tiden får vise om den faktisk gir noe nyttig data :)

Og helt riktig at Max-soc funksjonen noen ganger kan bomme litt på ladestansen. :)

Tellus

#32
Batteriet har ikke vondt  godt av å ikke lades helt opp til maks,  men BMS kan bli litt dårlig kalibrert hvis det går for lang tid mellom fullading. Det verste som kan skje er at vist batteriprosent blir mer unøyaktig. Noen permanent skade tar ikke batteriet av dette. Å derimot la batteriet bli stående på høy SOC er ikke bra med tanke på batteriets levetid.

Mr_Bane

Må man ha Android-enhet eller kan dette kjøres på PC/mac?

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Mr_Bane

#35
Jeg har gjort en rekke tester ved å se på bilens oppgitte snittforbruk, ganget dette opp med avstanden, delt på antall prosent batteri forbrukt og ganget med 100 for å få batteriets kapasitet ved 100%. Normalt ender jeg på 74-75kW. Jeg ser det samme i appen når jeg deler kW på SoC * 100. Hva kan dette skyldes? Er det flere som opplever det samme? 100% bør vel være 84,7kW?

Tellus

Kjører du fra fulladet til viste 0% bør du havne på 81-tallet kWh med en tilnærmet ny bil. Hvis du konsekvent havner rundt 75 kWh vil jeg tro noe kan være galt med bil/batteri.

Chimp

Når battery i appen går til 100% bør det stå 84+. På 99% hadde jeg 84,5

ardevd

Sitat fra: Chimp på onsdag 23. oktober 2019, klokken 06:44
Når battery i appen går til 100% bør det stå 84+. På 99% hadde jeg 84,5

Jeg får sjeldent mer enn 81-82. Vet ikke hvorfor.

Ingeniøren

På 100% i morges indikerte appn 81,7 kWh kapasitet, mens batterihelse var forsatt 96%. 81.7 er temmelig nøyaktig 96% av 84.7.... Mulig jeg kjører den ned på lav batteristand og opp igjen slik en annen her inne hadde suksess med.

Ellers har appn en skrivefeil i teksten under der man setter "max state of charge" - det står WattCatt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 20:50
Spennende at WattCat virker å være ganske spot on når det gjelder batterihelse og at det kan brukes som en indikator på battericeller i ubalanse!

Takk for rapport.

Ny oppdatering publisert i dag. API'et rapporterer status på kjølevæske men tiden får vise om den faktisk gir noe nyttig data :)

Og helt riktig at Max-soc funksjonen noen ganger kan bomme litt på ladestansen. :)

Manualen sier vel noe slikt som at disse nivå skal sjekkes jevnlig. For min del innebærer det og løsne 2 deksler og skru av et lokk på bremsebeholder, noe jeg garantert ikke vil gjøre ofte. Da ar det mye enklere å sjekke en app.

Nå vet jeg ikke hva API'n melder men hvis det bare er normal og for lav så får man samme melding i bilen i form av et varsel og da er nytteverdien begrenset. Om AIP kan sende melding av type lav før man får melding i bilen er nytten høy....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mr_Bane

Er kWh oppgitt under lading direkte fra API, eller er det en beregning med variabler?

Theppan

Jeg får 78.65 kWh på 100%. Da med battery health 96%. For to dager siden, før oppgradering til 19B, var battery 78.85 og  battery health 99%.

Får se om battery health krabber opp igjen etter en lengre kjøretur med dertil opplading. 
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

Tellus

#43
Tror det er viktig at bilen får tid til å balansere for å få maks kWh.
Hvis bilen får stå tilkoblet noen timer på 100% samt at batteriet nylig har vært kjørt ned under 10% bør det sikre at BMS er godt kalibrert.

Theppan

Hmmm. Det er derfor jeg litt lenger opp stilte spørsmål om det er forskjell på ulike ladere (Ladekladder eller ladestasjoner).

Jeg registrerer at når  batteriet er ladet 100% (Ladehastighet går noe ned siste par timene) så kobler laderen ut.
Gjennom Jaguar sin app og WattCat så ser jeg at batteriet lades i ca 1/2 time etter at appene rapporterer 100%.

Deretter skrur laderen seg av. Da kan jo ikke batteriene balanseres.
Mulig jeg skal teste med ladekladden også, men har registrert det samme med en annen type2 lader.
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA