Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

janbanan

I bilen og i navigasjon estimeres det en rekkevidde.
Denne regnes ut fra siste forbruk og SoC.

Men hva beregnes SoC til å være når den teoretiske rekkevidden er brukt opp, er det 0%, eller ligger det inne en sikkerhets margin her?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

evtronDK

Sitat fra: janbanan på lørdag 07. mars 2020, klokken 09:48
I bilen og i navigasjon estimeres det en rekkevidde.
Denne regnes ut fra siste forbruk og SoC.

Men hva beregnes SoC til å være når den teoretiske rekkevidden er brukt opp, er det 0%, eller ligger det inne en sikkerhets margin her?

Der er diverse tests (bl.a. den tyske 200km/t test på YouTube), der viser at når man rammer 0% SOC, så er der ca. 2x500m kørsel tilbage.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

daktari

Min app har kanskje fungert 2 av 3 ganger jeg forsøker. Men dette kan kanskje Audi fremskaffe tall på. Men hva faktisk oppetid er vet jeg ikke, denne uka har vi ikke brukt bilen, og dermed heller ikke behov for appen. For alt vi vet kan oppetid være 10%, bare at vi ikke akkurat da brukte appen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#483
Appen er et ekstremt irritasjonsmoment. Det kan da ikke være greit å levere et produkt som de vet ikke virker. Forvarming kan jeg stille inn til å starte med nøkkelen, så jeg skal klare meg uten app.

Er det noen som har kontaktet forbrukermyndighetene om det ?  Man kan sikkert kreve omlevering hvis de ikke klarer å rette feilen innen rimelig tid, men det er jo ingen løsning når feilen gjelder nesten alle biler.

Det hadde nesten vært bedre om bilen ble levert uten app mot et passende prisavslag.

Viking800

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 14:59
Appen er et ekstremt irritasjonsmoment. Det kan da ikke være greit å levere et produkt som de vet ikke virker. Forvarming kan jeg stille inn til å starte med nøkkelen, så jeg skal klare meg uten app.

Hvordan starter man med nøkkel? Og hvor lenge varmer bilen da?

Hilsen en som venter på bil.

Orbit

Bilen kan settes opp til å varmes i fem minutter når den låses opp. Det er som oftest nok, gitt 10kW varmeapparat. Så ved å låse opp og igjen blien fra nøkkel, blir den varm.
Sitat fra: Hårek på torsdag 05. mars 2020, klokken 09:29
Skal være i MMI under Bil - Klima - Parkeringsklimaanlegg - *
Parkeringsklimatisering er et termometer opp til høyre på skjermen, mens siste * er tannhjulet for innstillinger, samme sted.

Selv har jeg slått dette av nå på vinteren, for å unngå at bilen varmes dersom en bare skal hente noe i bilen. Når bilen først er dekket med kald og tørr snø, vil slik småvarming gi et islag på rutene som tar lenger tid å tine når en først skal kjøre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Ja, det burde vært en måte å stoppe oppvarmingen på i slike situasjoner.
Mulig at man kan gjøre det fra MMI, men er usikker.

daktari

Etter min erfaring er 5 minutter langt fra nok til å få varm bil, kun en liten lunk men kalde seter og ratt. og helt sjanseløst for avising.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: TM på lørdag 07. mars 2020, klokken 18:35
Ja, det burde vært en måte å stoppe oppvarmingen på i slike situasjoner.
Mulig at man kan gjøre det fra MMI, men er usikker.
Den kan stoppes fra MMI. Parkeringsvamer vises på øverste skjerm når en åpner døren, og kan slås av der ved å trykke på klokkesymbolet.
Sitat fra: daktari på lørdag 07. mars 2020, klokken 18:40
Etter min erfaring er 5 minutter langt fra nok til å få varm bil, kun en liten lunk men kalde seter og ratt. og helt sjanseløst for avising.
Enig, dette er mest en vår/høst funksjon, evt brukbar også på vinter ved parkering i garasje. På vinter utendørs er det mye mer som skal til. Og en liten 5-minutter oppvarming innimellom på snødekt bil gir bare mer nedising av ruter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på lørdag 07. mars 2020, klokken 20:59
5-minutteren vises faktisk i appen også.
Ja, men det forutsetter at bilen har kontakt med serveren.....noe den som regel ikke har.
Forvarming med nøkkel ser jeg på som en nødløsning for å slippe å åpne opp en bil som er nediset og app som ikke fungerer. Går ut fra at man kan starte flere 5 minutter etter hverandre ved behov.

Hyperstress

Hvor stiller en inn denne 5-minutteren? Trodde jeg hadde trålet meg gjennom alle innstillinger, men har ikke sett denne.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Angående Autopassbrikken:  Jeg festet den under lokket på "frunken". Vil det funke? Noen som har den i frunken, eller under panser?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hemi

Alle mine autopass ligger hjemme, det funker, så tipper frunken funker!

Hyperstress

Holder det å bare ha avtale, og en ikke trenger å benytte brikken?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA