Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Orbit

Den holder innstillingen så lenge du ikke benytter ACC. Går du inn i ACC gjør den regen etter eget hode, og når du slår av ACC er bilen tilbake i seiling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Det er vel også en forskjell på om predektiv regen er på (har aldri kjørt uten), da går den tilbake til seiling hver gang du rører gassen.

Det fungerer veldig bra, men tar noen noe tid å bli vant til. Motsatt, så er det uvant å kjøre biler hvor regen alltid er på (eller av) etterpå. Tok meg selv i å kjøre veldig ujevnt med e-golfen vår i går, som jeg kjører lite for tiden.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

@orbit, takk for bakluketips, fungerte bra!

Er inne på andre dagen med etron og ja, regen funksjonen er meget forskjellig til min gamle 2014 Leaf som jeg kunde kjøre med en pedal.

Men hvordan slår man av ACC og bruker vanlig cruise isteden for å få regen hele tiden?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Lurer også på hvis bakre kamera har spyling?
Mener jeg leste det et sted..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

opheim

Sitat fra: tromsø på tirsdag 03. mars 2020, klokken 18:36
Men hvordan slår man av ACC og bruker vanlig cruise isteden for å få regen hele tiden?

Det kan du ikke. Du kan imidlertid slå rekuperasjon over til manuell, da kan du aktivere full regen med to knepp på venstre ratt-paddle når du starter, så vil den holde den innstillingen helt til du slår av bilen igjen.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

opheim

Sitat fra: tromsø på onsdag 04. mars 2020, klokken 12:06
Lurer også på hvis bakre kamera har spyling?
Mener jeg leste det et sted..

Jepp. Kan aktiveres manuelt når bilen står i revers via MMI, eller ved å spyle bakruten - da aktiveres også spyleren på ryggekameraet. Det er en kjent feil på bilene at spylervæsken ser ut til å "trekke seg tilbake" mot tanken når den ikke er i bruk, som gjør at det kan ta noe tid før du får væske ut på både vindu og kamera bak. Audi skal visstnok komme med en fiks på det etterhvert.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

DagUp

Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.

hemi

Det fungerte med e-up og e-golf, så bør fungere fint med audi, det er om appen lar deg komme inn og gjøre noe :p

Trond.m

Sitat fra: DagUp på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.
Forvarming virker jo også om du ikke er tilkoblet en lader, så det forstår jeg ikke. Men appen er så ustabil så nå har jeg innstilt på automatisk forvarming når bilen låses opp. Da slipper jeg i det minste å gå inn i bilen for å slå det på.  Da går forvarmingen bare i 5 minutter, men bilen blir rask varm. Forvarming av batteri har jeg ikke noen erfaring med.

jonste

Sitat fra: DagUp på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.

Har forvarming på både vår E50 og E55. Begge lader på hver sin 16A kurs. Opplever at forvarmingen tar 1-2% av batteriet, da står temp på 28grader i bil.
Begge kan også varmes uten å være tilkoblet så klart.
Kommer fra e-Golf og Leaf, og synes derfor at systemet for planlegging av e-tron er litt unødvendig knotete, men en vanesak.

DagUp


elektro

#461
Sitat fra: DagUp på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.

Jeg har opplevd a isen på ruta ikke begynner å smelte før jeg trekker ut kontakten på hytta, hvor jeg bruker 8A Schuko. Det er en 2019 e55. Om bilen varmer da i det hele tatt er jeg usikker på, men på f.eks. e-Golf som er nevnt her, så blir den også svært lite varm på 5A (ca. 1,1 kW), sånn at du er usikker på om den har forvarmet. e-Golf blir ganske varm på 10A (ca. 2,2 kW) og ordentlig varm på 16A 230V (ca. 3,5 kW) for å si det sånn. Varmeapparatet  på e-tron har mye høyere effekt på max. Har lest litt forskjellig, men minst 10 kW. Om dette er inkl. batterivarme er jeg usikker på, men det hevdes at denne uansett ikke starter over -10 grader.

Uansett, det som er rart er at batteriet synker med et par prosent når jeg forvarmer e55 tilkoblet 16A 400V (ca. 10,4 kW) hjemme. :o Det virker imidlertid som den begynner å lade opp batteriet igjen samtidig, men bare hvis det ikke er noe nytt tidsur aktivt, f.eks. neste morgen. Ellers har jeg opplevd at den har trukket så mye som 5% altså 4,2 kWh, på en forvarming (30 min). Som forsåvidt gir mening hvis den trekker alt fra batteriet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Meldola

Sitat fra: TM på onsdag 04. mars 2020, klokken 14:07
Sitat fra: DagUp på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.
Forvarming virker jo også om du ikke er tilkoblet en lader, så det forstår jeg ikke. Men appen er så ustabil så nå har jeg innstilt på automatisk forvarming når bilen låses opp. Da slipper jeg i det minste å gå inn i bilen for å slå det på.  Da går forvarmingen bare i 5 minutter, men bilen blir rask varm. Forvarming av batteri har jeg ikke noen erfaring med.


Hvor i menyen setter man at bilen skal varme i fem minutter når den låses opp? kan ikke si at jeg har kommet over denne når jeg har rotet rundt  :P
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Hårek

Skal være i MMI under Bil - Klima - Parkeringsklimaanlegg - *
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geiro

Sitat fra: elektro på torsdag 05. mars 2020, klokken 06:46
Sitat fra: DagUp på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:13
Jeg vurderer en ny e-tron. Har fått høre fra en eier at forvarming ikke starter når bilen er tilkoblet en lader med lavere kapasitet (f.eks 16A) og ladegrense er satt til 100%. Bilen burde jo kunne forvarmes med det som eventuelt er tilgjengelig.

Jeg har opplevd a isen på ruta ikke begynner å smelte før jeg trekker ut kontakten på hytta, hvor jeg bruker 8A Schuko. Det er en 2019 e55. Om bilen varmer da i det hele tatt er jeg usikker på, men på f.eks. e-Golf som er nevnt her, så blir den også svært lite varm på 5A (ca. 1,1 kW), sånn at du er usikker på om den har forvarmet. e-Golf blir ganske varm på 10A (ca. 2,2 kW) og ordentlig varm på 16A 230V (ca. 3,5 kW) for å si det sånn. Varmeapparatet  på e-tron har mye høyere effekt på max. Har lest litt forskjellig, men minst 10 kW. Om dette er inkl. batterivarme er jeg usikker på, men det hevdes at denne uansett ikke starter over -10 grader.

Uansett, det som er rart er at batteriet synker med et par prosent når jeg forvarmer e55 tilkoblet 16A 400V (ca. 10,4 kW) hjemme. :o Det virker imidlertid som den begynner å lade opp batteriet igjen samtidig, men bare hvis det ikke er noe nytt tidsur aktivt, f.eks. neste morgen. Ellers har jeg opplevd at den har trukket så mye som 5% altså 4,2 kWh, på en forvarming (30 min). Som forsåvidt gir mening hvis den trekker alt fra batteriet.

Jeg har forstått det slik at strøm tas fra batteriet, og at det når det synker ett par prosent så etterfylles det fra lader.

Utfordringen som nevnt av Dag her er min erfraing fra hytta når jeg har hatt lademål 100% og så prøvd å starte Parkeringsklimatisering fra appen, dette går ikke siden man da ikke kan holde 100%, setter jeg lademål ned til 90% i appen så starter varmingen med en gang. Samme ville skjedd om jeg koplet fra lader da den jo uansett ikke lader lengre og trenger å overholde ønsket om 100%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA