Her er en grovskisse på hvordan jeg tror laderen er bygd opp (dvs tilsvarende BMW i3 sin lader, som jeg har skjema for). Det er tre AC/DC-moduler (M1-3), som ved lading på 3-fas får tilført hver sin linjespenning (L1-3) pluss nøytral. Ved lading på 1-fas, er det relé S2+S3 som i stedet kobler L1+N til alle modulene. Hvor mange moduler som faktisk aktiveres ved 1-fas avhenger av tilgjengelig strøm.
Feilen ligger spekulativt i/ved S2, som gjør at M2 ikke får tilført spenning når laderen konfigureres for 1-fas. En feil på S3, ville gitt et litt annet resultat, hvor lading på 1-fas aldri ville gå over 20 A, men ellers fungere som normalt. F.eks. om S2 står ugunstig plassert på kretskortet i loddeprosessen (typisk nært kanten), kan en av terminalene bli kaldloddet (dvs dårlig kontakt).
PS: Kun spekulasjon fra min side, vi har forhåpentligvis snart fasit fra hybrid88 sin bil.
[ You are not allowed to view attachments ]