Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer informasjon og litt testing av noen journalister.

Startet av Vw e up, søndag 02. juni 2019, klokken 15:33

« forrige - neste »

terjewa

«Elbilmarkedet mangler i dag et helt vesentlig alternativ: De store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie. Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som Mercedes og etter hvert også Volvo», sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

Dette la jeg merke til i pressemeldingen. Polestar koster 469 000,- så da kan det bli billigere enn den.

hemi


ProsjektX

Sitatfør vi snart lanserer produksjonsutgaven av VISION iV,
Ja når er forventet lansering..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Carnet

Vedrørende SUV Vs. Coupe:

Škoda's First MEB-Based Test Mule Spotted In VW Tiguan Skin

It's expected that the first model in 2020 will be the production version of the Škoda Vision iV concept, which might turn out to be a Volkswagen ID.4 derivative (although there's a chance it could be an ID.3 derivative).

https://insideevs.com/news/376791/skoda-first-meb-based-test-mule/amp/

Amatøren

Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

lirekassa

Sitat fra: Amatøren på mandag 21. oktober 2019, klokken 20:31
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.

De er nødt til å konstruere den mer aerodynamisk i mine øyne, så enkelte kompromisser er de nødt til å inngå. Tiguan har 0.35 cd, det er for høyt - til sammenligning har I-Pace 0.29, e tron 0.28 og Model X 0.24. Det er naturligvis flere faktorer å ta hensyn til her, og i tillegg vil luftinntaket i fossilutgaven på Tiguan ha skylda for en del av det høye tallet. Allikevel interessant å se hvor gode Tesla er på akkurat dette punktet sammenlignet med de fleste andre fabrikkene.


Andre modeller:

Model 3 - 0.23
Ioniq - 0.24
Model S - 0.24
Model X - 0.24
ID.3 - 0.267
Leaf - 0.28
Kona - 0.29
e-Niro - 0.30
Bolt/Ampera E - 0.308

Amatøren

Jeg ser sammenhengen mellom aerodynamisk og rekkevidde.

Ulempen derimot er at de da gjerne blir mer dråpeformet. Altså skrår mye ned bak. Det går ut over mulighet til å få inn enheter med stort volum (ikke det samme som mange små som kan stables rundt om kring i bilen) samt å kunne få god avstand mellom lastestativ så man får bedre stabilitet ved transport av lange gjenstander.

Alt etter behov selvfølgelig. Derfor trakk jeg frem Tiguan som en grei praktisk fasong på bil når den først var nevnt. Noen rekkevidde vinner blir den ikke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

esan

Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?

gekko300

XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.

sveander

Sitat fra: esan på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:03
Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?

Hva er grunnen til at en NIssan varebil går bare 20 mil på 40 kwh. Karoseriet.

Det er vel få biler som brukte mer bensin enn de gamle Volvoene.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

sveander

Sitat fra: gekko300 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:33
XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.

Er det grunn til å tro at 4wd bruker mer strøm enn 2wd?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

gekko300

2WD vil nok være lettere, så jeg vil anta den får noe bedre rekkevidde. Vi får vente og se.  :)

esan

Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?

Olemann

Nei, ingen betydning, gitt at effektivitet er lik (og det vet man ikke enda.)

Men, føreren kan brenne mer energi om han benytter disse kreftene til masete kjøring med mye akselerasjon og ditto bremsing/regen, ettersom regen ikke er 100% effektiv. Men dette handler ikke om bilen, men om sjåføren.


Sitat fra: esan på fredag 01. november 2019, klokken 13:23
Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?

Sandvika

Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;

-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.

-motoreffekt betyr ingenting. Hvorfor skulle det det?

-vekt betyr mindre enn folk tror. Kontinuerlig fart på flat vei så betyr det ingenting. I en WLTP syklus så blir det endel start og stop. I motsetning til på fossil så får man mye av den ekstra energien som brukes til å akselerere litt høyere masse får man igjen når man regenerer igjen. Effektiviteten varierer fra bil til bil, men 5% +/- for stor eller liten batteripakke, ekstra motor eller Dtål vs aluminiumskarosseri betyr nok ikke så mye.

-drivlinje. Her er det tydelig at det er potensial. I-pace sliter som kjent med dette. At Tesla klarte å få enda bedre drivlinje 5% bedre effekt av ny drivlinje i siste raven indikerer at det er mye å hente.

-Luftmotstand VELDIG mye. Denne er eksponensiell med fart og står kjapt for 90% av regnestykket. Tabellen over forklarer derfor mye. Når det er sagt så kjenner jeg nok at Jaguar sine tall ser litt bedre ut enn forventet. Stutt (men pen) rumpe og dårlig effektivitet gjør at jeg tror at denne egentlig er høyere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA