Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer informasjon og litt testing av noen journalister.

Startet av Vw e up, søndag 02. juni 2019, klokken 15:33

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:42
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kaiat

Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2019, klokken 07:49
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:42
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?

Zubzero

Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?

batteribilen

Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?

Pga 2WD og ikke 4WD?

tromsø

Sitat fra: kaiat på onsdag 11. september 2019, klokken 09:47

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?

Skoda forhandleren i Tromsø fortalte meg at bilen skulle vises i mars men husker ikke hvilken messe det var snakk om, kanskje Geneve ja.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

kodax

Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 20:40
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Det stemmer vel ikke helt? Vel har I-pace hjuloppheng tilpasset fra F-pace og andre Land Rover, og Audi har hjuloppheng tilpasset fra Q7, men vanskelig å si at chassiset ikke er en ganske anderledes plattform enn de andre bilene de er i slekt med. Kan ikke se at disse felleskomponentene skal gi dårligere rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Zubzero

Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 20:40
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Vekten er vel i stor grad grunnet batteriet? Er det grunn til å tro at vision Iv blir så mye lettere?

tornaldo

OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

kodax

Ang fordelene med å bygge en egen platform for elbil: Denne er et par år gammel, men vel fortsatt relevant:
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/trends-in-electric-vehicle-design
SitatNative EVs optimize battery packaging; non-native EVs force the battery into the awkward footprint of the ICE platform, which limits the realized energy capacity. The native EV battery pack, by contrast, can take a simple, rectangular shape, giving native EVs up to twice the range—over 300 kilometers per charge and up to approximately 400 kilometers for the best performers, according to the Environmental Protection Agency—without forcing up the price (Exhibit 1). In addition, native EVs achieve a larger interior space (up to 10 percent by regression line) for the same wheelbase compared with not only non-native counterparts, but also standard ICE vehicles in the same segment.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Zubzero

Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

gekko300

Og med 77 kWh netto blir det i så fall 37.5 mil.. Langt i fra imponerende, og på grensen til uaktuelt...

jkirkebo

Sitat fra: Zubzero på mandag 16. september 2019, klokken 07:14
Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

Tja, jeg ligger på 190-195Wh/km i snitt sommerstid med Tesla X75D, som er en enda større bil. Så det er fint mulig. Klart, vinter og hengerkjøring drar snittet opp til omkring 220Wh/km i årssnitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lirekassa

Sitat fra: Zubzero på mandag 16. september 2019, klokken 07:14
Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

'OPP MOT 500 km'...de er jo fortsatt på konseptstadiet.

Den blir vel en uansett del mindre enn X og nærmere Y i størrelse, som estimeres til 540k rekkevidde i AWD. I.D. Neo LR estimeres til 550km.

Guleböj

Hengerfeste fra start og 5 seter bekreftet:

"ŠKODA bekrefter at deres store elektriske familiebil settes i produksjon med hengerfeste og fem seter. Dermed er det meste lagt til rette for norske barnefamilier som enn så lenge venter på et fullgodt alternativ i elbilmarkedet."

https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skodas-store-elektriske-familiebil-kommer-med-tilhengerfeste?utm_source=ACS&utm_medium=epost&utm_campaign=SKODA_938729&utm_term=forh%E5ndsbestilt&utm_content=knapp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA