Skrevet av Emne: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.  (Lest 10467 ganger)

terjewa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #45 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:13 »
«Elbilmarkedet mangler i dag et helt vesentlig alternativ: De store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie. Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som Mercedes og etter hvert også Volvo», sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

Dette la jeg merke til i pressemeldingen. Polestar koster 469 000,- så da kan det bli billigere enn den.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1495
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #46 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 10:39 »
Bilen ser snasen ut, spent på spec.

ProsjektX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 339
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #47 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:38 »
Sitat
før vi snart lanserer produksjonsutgaven av VISION iV,
Ja når er forventet lansering..?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Carnet

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #48 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 19:51 »
Vedrørende SUV Vs. Coupe:

Škoda's First MEB-Based Test Mule Spotted In VW Tiguan Skin

It's expected that the first model in 2020 will be the production version of the Škoda Vision iV concept, which might turn out to be a Volkswagen ID.4 derivative (although there's a chance it could be an ID.3 derivative).

https://insideevs.com/news/376791/skoda-first-meb-based-test-mule/amp/

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2166
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #49 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 20:31 »
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

lirekassa

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 469
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #50 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 22:25 »
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.

De er nødt til å konstruere den mer aerodynamisk i mine øyne, så enkelte kompromisser er de nødt til å inngå. Tiguan har 0.35 cd, det er for høyt - til sammenligning har I-Pace 0.29, e tron 0.28 og Model X 0.24. Det er naturligvis flere faktorer å ta hensyn til her, og i tillegg vil luftinntaket i fossilutgaven på Tiguan ha skylda for en del av det høye tallet. Allikevel interessant å se hvor gode Tesla er på akkurat dette punktet sammenlignet med de fleste andre fabrikkene.


Andre modeller:

Model 3 - 0.23
Ioniq - 0.24
Model S - 0.24
Model X - 0.24
ID.3 - 0.267
Leaf - 0.28
Kona - 0.29
e-Niro - 0.30
Bolt/Ampera E - 0.308

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2166
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #51 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 08:55 »
Jeg ser sammenhengen mellom aerodynamisk og rekkevidde.

Ulempen derimot er at de da gjerne blir mer dråpeformet. Altså skrår mye ned bak. Det går ut over mulighet til å få inn enheter med stort volum (ikke det samme som mange små som kan stables rundt om kring i bilen) samt å kunne få god avstand mellom lastestativ så man får bedre stabilitet ved transport av lange gjenstander.

Alt etter behov selvfølgelig. Derfor trakk jeg frem Tiguan som en grei praktisk fasong på bil når den først var nevnt. Noen rekkevidde vinner blir den ikke.
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

esan

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #52 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:03 »
Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?

gekko300

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #53 på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:33 »
XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.

sveander

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 304
  • VW E-UP
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #54 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:35 »
Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?

Hva er grunnen til at en NIssan varebil går bare 20 mil på 40 kwh. Karoseriet.

Det er vel få biler som brukte mer bensin enn de gamle Volvoene.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP

sveander

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 304
  • VW E-UP
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #55 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:35 »
XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.

Er det grunn til å tro at 4wd bruker mer strøm enn 2wd?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP

gekko300

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #56 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:29 »
2WD vil nok være lettere, så jeg vil anta den får noe bedre rekkevidde. Vi får vente og se.  :)

esan

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #57 på: fredag 01. november 2019, klokken 13:23 »
Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1367
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #58 på: fredag 01. november 2019, klokken 15:15 »
Nei, ingen betydning, gitt at effektivitet er lik (og det vet man ikke enda.)

Men, føreren kan brenne mer energi om han benytter disse kreftene til masete kjøring med mye akselerasjon og ditto bremsing/regen, ettersom regen ikke er 100% effektiv. Men dette handler ikke om bilen, men om sjåføren.


Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?

Sandvika

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 556
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #59 på: lørdag 02. november 2019, klokken 07:39 »
Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;

-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.

-motoreffekt betyr ingenting. Hvorfor skulle det det?

-vekt betyr mindre enn folk tror. Kontinuerlig fart på flat vei så betyr det ingenting. I en WLTP syklus så blir det endel start og stop. I motsetning til på fossil så får man mye av den ekstra energien som brukes til å akselerere litt høyere masse får man igjen når man regenerer igjen. Effektiviteten varierer fra bil til bil, men 5% +/- for stor eller liten batteripakke, ekstra motor eller Dtål vs aluminiumskarosseri betyr nok ikke så mye.

-drivlinje. Her er det tydelig at det er potensial. I-pace sliter som kjent med dette. At Tesla klarte å få enda bedre drivlinje 5% bedre effekt av ny drivlinje i siste raven indikerer at det er mye å hente.

-Luftmotstand VELDIG mye. Denne er eksponensiell med fart og står kjapt for 90% av regnestykket. Tabellen over forklarer derfor mye. Når det er sagt så kjenner jeg nok at Jaguar sine tall ser litt bedre ut enn forventet. Stutt (men pen) rumpe og dårlig effektivitet gjør at jeg tror at denne egentlig er høyere