Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.  (Lest 19761 ganger)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4216
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #90 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 14:18 »
Har troen på at Skoda kan innfri på det meste her, men eneste bakdelen jeg ser per i dag er batteriet på antydet 77kWt. Det blir tilsvarende Volvo XC-40, som forøvrig med sin firkantede fasong vil nok greie maks 20 mil vinterstid.

Skoda kommer nok bedre ut på aerodynamikk, men likevel føler batteriet burde vært nærmere 100kWt for å kunne konkurrere på rekkevidde også.

Praktisk rekkevidde blir vel da ikke mer enn 25 mil vinter og 30-35 mil sommer.
77 jeg er jo som en Tesla 85, og det var jo banebrytende for bare et par år siden. det ble solgt bøtter og spann av X75 som har nærmere 72 kWh og X90 med ca 83 kWh. Jeg tror det kan bli ok og et fornuftig nivå. Håper de går fullt inn på disrupsjon, dvs ingen startknapp, rattgir, app som funker, enpedal-ish, >100 kW lading og effektivt varmeapparat.
« Siste redigering: Torsdag 28. November 2019, klokken 17:30 av daktari »
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Olemann

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1551
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #91 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 17:22 »

Klarer man tømme 77 kW på 30 mil om sommeren så vil nok også politiet gjerne ta en prat med sjåføren.
Med mindre man driver kontinuerlig bremsetesting og sitter i badebuksa med varmen på fullt trøkk.

Jeg ville ikke hatt en såpass liten bil med større batteri, det er mye å drasse rundt på 1-200 kilo ekstra 365 dager i året bare for å unngå ladestopp de 2 gangene i året jeg krysser fjellet fra øst til vest, eller kjører til Stockholm eller København.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7465
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #92 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 18:07 »
Klarer man tømme 77 kW på 30 mil om sommeren så vil nok også politiet gjerne ta en prat med sjåføren.
Med mindre man driver kontinuerlig bremsetesting og sitter i badebuksa med varmen på fullt trøkk.
77kWh på 30 mil er rett over 250Wh/km. Det er ikke noe problem å komme opp det  forbruket.
Model 3 LR - i bestilling | Model Y P - i bestilling |
I-Pace HSE 2019 | x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1575
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #93 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 22:31 »
Blir interessant å se hva som eventuelt vil rettferdiggjøre en eventuell prisforskjell mellom Vision og ID4 når deler platform, motor, batterier mm.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

lirekassa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 588
    • Vis profil
Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
« Svar #94 på: Fredag 29. November 2019, klokken 10:20 »
Blir interessant å se hva som eventuelt vil rettferdiggjøre en eventuell prisforskjell mellom Vision og ID4 når deler platform, motor, batterier mm.

Blir nok ikke så stor forskjell i pris, men om de varierer litt på utstyrslista, så kan de ha større sprik mellom merkene også.