Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SNART SKJER DET GARDERMOEN :-) ŠKODA NORGE MED EKSKLUSIV FØR-PREMIERE 12. JANUAR

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 26. november 2019, klokken 20:14

« forrige - neste »

kodax

Sitatstøtte må ha en insentiveffekt, den må altså føre til at noe skjer som ikke ville skjedd uten støtten. Støtten må også være proporsjonal. Det vil si at staten ikke kan gi mer støtte enn det som er nødvendig for å oppnå den tilsiktede effekten
https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-en-prisbombe-fra-2021/71900239

Norge som har såpass mange elbiler vil altså kunne ha større problemer med å få gjennomslag for argumenter enn andre land med mindre elbil-andel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Pingle

Sitat fra: kodax på tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:45
Sitatstøtte må ha en insentiveffekt, den må altså føre til at noe skjer som ikke ville skjedd uten støtten. Støtten må også være proporsjonal. Det vil si at staten ikke kan gi mer støtte enn det som er nødvendig for å oppnå den tilsiktede effekten
https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-en-prisbombe-fra-2021/71900239

Norge som har såpass mange elbiler vil altså kunne ha større problemer med å få gjennomslag for argumenter enn andre land med mindre elbil-andel.
Vi har allerede en skattemodell som er tilpasset hybrider med kort rekkevidde, og gir dårlige løsninger.

Skulle jeg valgt bil etter hode og lommebok, uten tanke for miljøet, får jeg ikke mest bil for pengene ved å kjøpe elbil, men ved å kjøpe fossil (med eller uten hybrid; hybrid med ledning er jo gunstig, da...).

Og nåværende modell er dårlig tilpasset EØS, som mye annet. Dette kunne jo ha vært løst enkelt for mange år siden:
- Null moms på bil (ev moms og bunnfradrag).
- CO2-avgift basert på EPA - eller helst enda mer realistisk målemetode (50% småkjøring opptil 50 km, 50% Oslo-Trondheim?).
- Moms på ekstrautstyr osv bør ikke være noe til hinder for slik modell.

Problemet er at moms er "bra" som misunnelsesavgift, i likhet med hestekraftavgift og vektavgift.

I en litt mer ideell verden burde 100% utslippsfrie biler vært et godt argument overfor ESA. Dessverre er det mye gammel bilindustri i gangene i EU, slik at elbiler kan 
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA