Elbilforum.no
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Vw e up på søndag 02. juni 2019, klokken 15:33
Hei.
Så denne idag.
https://www.drivingelectric.com/skoda/1093/skoda-vision-iv-concept-review
"Production of the electric Skoda SUV is set to start in mid-2020, with sales starting in 2021"
Får håpe de klarer det litt tidligere enn det...
"although whether the coupe or conventional SUV goes into production first has yet to be decided."
Går i mot det andre artikler har skrevet tidligere, hvor det hevdes at SUV-utgaven går i produksjon først.
"..prices expected to start at under £30,000.
Jeg vet ikke hvordan prisforholdet pleier å være på bil i UK kontra Norge, men ~350 000kr - kan det være realistisk?
Hei.
Mener å ha lest at prisen skal ære i nærheten av en godt utstyrt Skoda Kodiaq, ca kr 475000.
Sitat fra: Vw e up på søndag 02. juni 2019, klokken 18:47
Hei.
Mener å ha lest at prisen skal ære i nærheten av en godt utstyrt Skoda Kodiaq, ca kr 475000.
Hvis den kommer i både 2WD og 4WD (som nevnt i artikkelen), så er det nok 2WD og "startpris" som er rundt 475 000?
Henta frå Electric cars world news
https://www.facebook.com/ELECTRIC-CARS-World-News-179507768868062/?__xts__[0]=68.ARD_v7i4h5EJJKDS30WMlib7YCopIh8ksQSnMMnR5ALn1VJvFlB-70xdPphXks_UEhXxSsTWmUODIgMVKPhGIsdyqEK2lNIWPU0in9J_ED-Ex3Y7VFig0o5wNB2qfSym4e66M0Cxx3J_AJ3cdggtxisV51Lx0bAMX-r6U5-lnRtMrqsKXpqvd8xFTCv4rzOabBWMDa1o7lj4KKFlXkWjnUuD110QwnsK0brCNfJ_rfrENscnpkN8hFoyrgqTS0p50v6pmPThhxwJGPJH6JM5Jls_PCdIsm5g0OZS7PCTMHfLKBANz00ikGUR4l5s8SPmW_rMUPXb6Ci_K5gV99gfmBCO5_-0uP7HSY9ma8aMjv_G1uFlzg6OTnod&__tn__=k*F&tn-str=k*F
https://www.autoevolution.com/news/skoda-vision-iv-concept-gets-driven-still-looks-brilliant-135056.html
Er det bekreftet at den kommer med hengerfeste ?
De skriver om det på siden, men det er vel skrevet av markedsavdelingen før bilens spesifikasjoner er klare.
ŠKODAs signaturegenskaper som klasseledende plass og smarte "Simply Clever"-løsninger er en selvfølge. Du skal ha komfort til hytta med 4x4 firehjulstrekk, kunne trekke det du måtte ønske med tilhenger, og samtidig ha et uanstrengt forhold til lading med lang rekkevidde. En elektrisk ŠKODA skal kunne dekke alle dine bilbehov.
Kan se ut som prodmodellen kan komme med vanlige speil:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
https://www.facebook.com/SkodaNorge/videos/2261632027486866/?t=0
Tipper det blir slik som med etron at man kan velge å oppgradere til kameraspeil :)
Kommer de kun som 4 seter?
Det er jo ingen info om at dem kommer som 5 seter?
Synes det er merkelig at de ikke er tydelige på dette..
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.
Sitat fra: Scrooge på onsdag 26. juni 2019, klokken 21:03
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.
SitatVision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats
Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:00
Sitat fra: Scrooge på onsdag 26. juni 2019, klokken 21:03
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.
SitatVision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats
Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.
Vet ikke helt hva de mener med 'traditional wagon version'.
Virker ikke som kameraspeil er noen suksess på Audi e-tron. https://www.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-med-digitale-speil/3423797677.html
Sitat fra: batterimannen på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:14
Vet ikke helt hva de mener med 'traditional wagon version'.
Det betyr nok stasjonsvogn-lignende karosseri, altså vanlig SUV/crossover, og ikke coupe-form.
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 26. juni 2019, klokken 22:00
Sitat fra: Scrooge på onsdag 26. juni 2019, klokken 21:03
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.
SitatVision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats
Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.
Som er den alle i Norge har reservert. Den kommer først, dvs. den kommer etter Citigo iV, men før "Vision iV" som produksjonsmodellen neppe kommer til å hete.
Dette ser bra ut. Jeg gleder meg til denne bilen. Se dagens nyhet om status på reservasjoner.
https://www.fvn.no/bil/i/70xVp8/Stor-interesse-for-Skodas-elbil
Kopi fra nyheten:
19. juni åpnet vi for å forhåndsbestille en plass i bestillingskøen av familiebilen. Mandag 1. juli hadde vi 170 reservasjoner lokalt hos oss og over 5000 i Norge som har betalt 5000,- hver for plass i køen! Det er helt rått og sier alt om at kundene gleder seg, sier Røed som medgir at Skoda har kommet seint i gang med elektrifiserte modeller.
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. juli 2019, klokken 14:31
Dette ser bra ut. Jeg gleder meg til denne bilen. Se dagens nyhet om status på reservasjoner.
https://www.fvn.no/bil/i/70xVp8/Stor-interesse-for-Skodas-elbil
Kopi fra nyheten:
19. juni åpnet vi for å forhåndsbestille en plass i bestillingskøen av familiebilen. Mandag 1. juli hadde vi 170 reservasjoner lokalt hos oss og over 5000 i Norge som har betalt 5000,- hver for plass i køen! Det er helt rått og sier alt om at kundene gleder seg, sier Røed som medgir at Skoda har kommet seint i gang med elektrifiserte modeller.
Kjekt å få en oppdatering på antall reservasjoner i Norge.
Ikke så mye nytt, men litt interessant lesning
https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.
Sitat fra: Guleböj på fredag 12. juli 2019, klokken 10:39
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.
"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
1600 kg er ikke så verst.
"Eksempelvis oppgir Skoda 83 kWh batteri på denne konseptbilen, men de er raske med å fortelle at det kun er på konseptutgaven. Største batteri på produksjonsmodellen vil naturligvis bli 82 kWh brutto, som største batteri i MEB-jungelen er. "
Får håpe de ikke kun leverer mindre batterier mindre enn 82 kwh på de første bilene, sånn som de gjør på ID.3. Bør bli rundt 500 km WLTP for at dette skal bli en skikkelig bil.
Får håpe de ikke toner ned produksjonsmodellen for mye. Synes at konseptbilene ser veldig bra ut, så blir produksjonsmodellen kjedelig. Håper at SUV-utgaven kommer til å se bedre ut enn Skoda Karoq, som blir nevnt i artikkelen.
Noen som tør å gjette på hvordan Skoda kommer til å ligge i pris i forhold til Ford Mach-E (450 km utgaven)?
Hvorfor lager man denne uten frunk? Har de noe de der som gjør at de ikke får plass, det gjør jo Tesla. Eller er det for å få bilen billigere/differensiert fra Crozz som da kanskje får frunk?
Sitat fra: kodax på fredag 12. juli 2019, klokken 15:22
Hvorfor lager man denne uten frunk? Har de noe de der som gjør at de ikke får plass, det gjør jo Tesla. Eller er det for å få bilen billigere/differensiert fra Crozz som da kanskje får frunk?
Varmepumpe m.m.? Ikke sikkert de har samme type kjøling som f. eks. Tesla, og trenger mer plass. Ikke vet jeg...
Sitat fra: batterimannen på fredag 12. juli 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Guleböj på fredag 12. juli 2019, klokken 10:39
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.
"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
1600 kg er ikke så verst.
"Eksempelvis oppgir Skoda 83 kWh batteri på denne konseptbilen, men de er raske med å fortelle at det kun er på konseptutgaven. Største batteri på produksjonsmodellen vil naturligvis bli 82 kWh brutto, som største batteri i MEB-jungelen er. "
Får håpe de ikke kun leverer mindre batterier mindre enn 82 kwh på de første bilene, sånn som de gjør på ID.3. Bør bli rundt 500 km WLTP for at dette skal bli en skikkelig bil.
Får håpe de ikke toner ned produksjonsmodellen for mye. Synes at konseptbilene ser veldig bra ut, så blir produksjonsmodellen kjedelig. Håper at SUV-utgaven kommer til å se bedre ut enn Skoda Karoq, som blir nevnt i artikkelen.
Noen som tør å gjette på hvordan Skoda kommer til å ligge i pris i forhold til Ford Mach-E (450 km utgaven)?
Enig, håpar at dei ikkje øydelegg konseptet for mykje...
Tja, blir jo berre tipping, men vil anta Ford ligg høgare i pris.
Noterer meg i saken over at bilen skal være ca. 2 cm kortere enn I-pace utvendig lengde, men hele ca. 24 cm kortere akselavstand. Kanskje ikke så rart frunken må droppes?
https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881
Altså er de nok en produsent som ikke utnytter det som ligger i elbilkonseptets natur i forhold til plasseringsvennlighet opp mot plass og kjøreegenskaper. Kupéen begrenses dermed av hjulhus, motorer og påfølgende deformasjonssoner. De må gå ALL IN nå! Jaguar skal definitivt ha for satsningen og forsøket (passer ikke vår bruk), mens resten er halvhjertet. Vi får se med Porschen, men kan virke som de også går mer helhjertet til verks.
Ipace passer ikke deres bruk, men du er spent på taycan? Ble veldig interessert i hva slags behov dere har! :)
Ja den Skoda Vision tror jeg blir veldig bra. Var å så på VW ID.3 på Aker Brygge som jo har samme plattform som Vision. Den ID.3 virker stor. Se min youtube video. Lenke nederst. Gleder meg veldig til å se Vision.
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?
Skal den ikke vises i mars da?
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:42
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?
Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.
Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.
Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2019, klokken 07:49
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 10. september 2019, klokken 22:42
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?
Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.
Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.
Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Pga 2WD og ikke 4WD?
Sitat fra: kaiat på onsdag 11. september 2019, klokken 09:47
Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?
Skoda forhandleren i Tromsø fortalte meg at bilen skulle vises i mars men husker ikke hvilken messe det var snakk om, kanskje Geneve ja.
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 20:40
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Det stemmer vel ikke helt? Vel har I-pace hjuloppheng tilpasset fra F-pace og andre Land Rover, og Audi har hjuloppheng tilpasset fra Q7, men vanskelig å si at chassiset ikke er en ganske anderledes plattform enn de andre bilene de er i slekt med. Kan ikke se at disse felleskomponentene skal gi dårligere rekkevidde.
Sitat fra: kodax på torsdag 12. september 2019, klokken 20:40
Sitat fra: Zubzero på torsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Vekten er vel i stor grad grunnet batteriet? Er det grunn til å tro at vision Iv blir så mye lettere?
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Ang fordelene med å bygge en egen platform for elbil: Denne er et par år gammel, men vel fortsatt relevant:
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/trends-in-electric-vehicle-design
SitatNative EVs optimize battery packaging; non-native EVs force the battery into the awkward footprint of the ICE platform, which limits the realized energy capacity. The native EV battery pack, by contrast, can take a simple, rectangular shape, giving native EVs up to twice the range—over 300 kilometers per charge and up to approximately 400 kilometers for the best performers, according to the Environmental Protection Agency—without forcing up the price (Exhibit 1). In addition, native EVs achieve a larger interior space (up to 10 percent by regression line) for the same wheelbase compared with not only non-native counterparts, but also standard ICE vehicles in the same segment.
Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...
Og med 77 kWh netto blir det i så fall 37.5 mil.. Langt i fra imponerende, og på grensen til uaktuelt...
Sitat fra: Zubzero på mandag 16. september 2019, klokken 07:14
Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...
Tja, jeg ligger på 190-195Wh/km i snitt sommerstid med Tesla X75D, som er en enda større bil. Så det er fint mulig. Klart, vinter og hengerkjøring drar snittet opp til omkring 220Wh/km i årssnitt.
Sitat fra: Zubzero på mandag 16. september 2019, klokken 07:14
Sitat fra: tornaldo på søndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...
'OPP MOT 500 km'...de er jo fortsatt på konseptstadiet.
Den blir vel en uansett del mindre enn X og nærmere Y i størrelse, som estimeres til 540k rekkevidde i AWD. I.D. Neo LR estimeres til 550km.
Hengerfeste fra start og 5 seter bekreftet:
"ŠKODA bekrefter at deres store elektriske familiebil settes i produksjon med hengerfeste og fem seter. Dermed er det meste lagt til rette for norske barnefamilier som enn så lenge venter på et fullgodt alternativ i elbilmarkedet."
https://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skodas-store-elektriske-familiebil-kommer-med-tilhengerfeste?utm_source=ACS&utm_medium=epost&utm_campaign=SKODA_938729&utm_term=forh%E5ndsbestilt&utm_content=knapp
«Elbilmarkedet mangler i dag et helt vesentlig alternativ: De store, trygge, fullelektriske bilene med lang rekkevidde og ikke minst en pris som er attraktiv for en vanlig småbarnsfamilie. Det er det vi kommer til markedet med nå, i en klasse hvor alternativene primært er kostbare modeller fra premium-orienterte merker som Mercedes og etter hvert også Volvo», sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.
Dette la jeg merke til i pressemeldingen. Polestar koster 469 000,- så da kan det bli billigere enn den.
Bilen ser snasen ut, spent på spec.
Sitatfør vi snart lanserer produksjonsutgaven av VISION iV,
Ja når er forventet lansering..?
Vedrørende SUV Vs. Coupe:
Škoda's First MEB-Based Test Mule Spotted In VW Tiguan Skin
It's expected that the first model in 2020 will be the production version of the Škoda Vision iV concept, which might turn out to be a Volkswagen ID.4 derivative (although there's a chance it could be an ID.3 derivative).
https://insideevs.com/news/376791/skoda-first-meb-based-test-mule/amp/
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.
Sitat fra: Amatøren på mandag 21. oktober 2019, klokken 20:31
Med den karosserifasongen med rails og klassisk (fornuftig) dashbord noe ala e-Golf eller det som er i Tiguan, så vil jeg vurdere Skoda.
De er nødt til å konstruere den mer aerodynamisk i mine øyne, så enkelte kompromisser er de nødt til å inngå. Tiguan har 0.35 cd, det er for høyt - til sammenligning har I-Pace 0.29, e tron 0.28 og Model X 0.24. Det er naturligvis flere faktorer å ta hensyn til her, og i tillegg vil luftinntaket i fossilutgaven på Tiguan ha skylda for en del av det høye tallet. Allikevel interessant å se hvor gode Tesla er på akkurat dette punktet sammenlignet med de fleste andre fabrikkene.
Andre modeller:
Model 3 - 0.23
Ioniq - 0.24
Model S - 0.24
Model X - 0.24
ID.3 - 0.267
Leaf - 0.28
Kona - 0.29
e-Niro - 0.30
Bolt/Ampera E - 0.308
Jeg ser sammenhengen mellom aerodynamisk og rekkevidde.
Ulempen derimot er at de da gjerne blir mer dråpeformet. Altså skrår mye ned bak. Det går ut over mulighet til å få inn enheter med stort volum (ikke det samme som mange små som kan stables rundt om kring i bilen) samt å kunne få god avstand mellom lastestativ så man får bedre stabilitet ved transport av lange gjenstander.
Alt etter behov selvfølgelig. Derfor trakk jeg frem Tiguan som en grei praktisk fasong på bil når den først var nevnt. Noen rekkevidde vinner blir den ikke.
Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?
XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.
Sitat fra: esan på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:03
Ser vi kan forvente en rekkevidde på 50 mil. Hva er da grunnen til at Volvo XC40 får under 40 mil med en tilsvarende batteristørrelse?
Hva er grunnen til at en NIssan varebil går bare 20 mil på 40 kwh. Karoseriet.
Det er vel få biler som brukte mer bensin enn de gamle Volvoene.
Sitat fra: gekko300 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:33
XC40 tallene er ikke klare, alt de har sagt er "over 40 mil".
Skodaen er "opptil 50 mil", dvs sikkert for en 2WD versjon.
Er det grunn til å tro at 4wd bruker mer strøm enn 2wd?
2WD vil nok være lettere, så jeg vil anta den får noe bedre rekkevidde. Vi får vente og se. :)
Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?
Nei, ingen betydning, gitt at effektivitet er lik (og det vet man ikke enda.)
Men, føreren kan brenne mer energi om han benytter disse kreftene til masete kjøring med mye akselerasjon og ditto bremsing/regen, ettersom regen ikke er 100% effektiv. Men dette handler ikke om bilen, men om sjåføren.
Sitat fra: esan på fredag 01. november 2019, klokken 13:23
Forholdet mellom batteristørrelse og rekkevidde har vel kanskje med hvor mange hester man tar ut? Ser at Volvo tar ut rundt 100 hk mer enn Skoda. Det kan vel kanskje forklare kortere rekkevidde for Volvo?
Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;
-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.
-motoreffekt betyr ingenting. Hvorfor skulle det det?
-vekt betyr mindre enn folk tror. Kontinuerlig fart på flat vei så betyr det ingenting. I en WLTP syklus så blir det endel start og stop. I motsetning til på fossil så får man mye av den ekstra energien som brukes til å akselerere litt høyere masse får man igjen når man regenerer igjen. Effektiviteten varierer fra bil til bil, men 5% +/- for stor eller liten batteripakke, ekstra motor eller Dtål vs aluminiumskarosseri betyr nok ikke så mye.
-drivlinje. Her er det tydelig at det er potensial. I-pace sliter som kjent med dette. At Tesla klarte å få enda bedre drivlinje 5% bedre effekt av ny drivlinje i siste raven indikerer at det er mye å hente.
-Luftmotstand VELDIG mye. Denne er eksponensiell med fart og står kjapt for 90% av regnestykket. Tabellen over forklarer derfor mye. Når det er sagt så kjenner jeg nok at Jaguar sine tall ser litt bedre ut enn forventet. Stutt (men pen) rumpe og dårlig effektivitet gjør at jeg tror at denne egentlig er høyere
Long Range RWD: (1,730 kg)
Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): (1,847 kg)
Så 117 kg mer. Dog enig i at vekt ikke har så mye å si. Lavere luftmotstand slår nok mer ut på forbruk.
Sitat fra: Sandvika på lørdag 02. november 2019, klokken 07:39En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.
Munroe & Associates listet Tesla model 3, BMW i3 og Ampera e sine motorvekter fra 47 til 52 kg, og kablene er jo grove så det kan bli totalt opp mot 60 kilo. Men jeg er enig i at vekt betyr lite i jevn fart. Det er jo å sette massen i bevegelse fra stillestående eller bremset fart som koster.
Sitat fra: Sandvika på lørdag 02. november 2019, klokken 07:39
Ser ut som om mange her drar med seg logikk fra fosilverden inn i diskusjon angående rekkevidde.min påstand er som følgende;
-4wd betyr i utgangspunktet ingenting. Ikke noe ekstra drivverk som skal dras rundt.På TMS så man at forbruket gikk noe ned med dual motor da de to motorene kunne optimaliseres for forskjellig steder i turtallsregisteret. En ekstra motor, inverter og kabling til dette veier neppe mer en et par titals kilo.
Det er da fortsatt dobbelt opp med drivaksler, diff og reduksjonsgir som ikke er gratis å holde i gang. At man kan optimalisere motorene for forskjellig fart var genialt på Model S. På 3ern som bruker bakmotoren uansett fram til man trykker hardt på gassen så er jo oppgitt rekkevidde en del høyere på rwd vs awd.
Her er vel en god indikasjon på hvordan interiøret blir:
https://www.dinside.no/motor/favoritten-blir-ny-og-ladbar/71808648
Ser ut som en neddempet produksjonsvariant av konseptet
Nja, det kan være at de distanserer noe når det gjelder de "vanlige" bilene og Vision E.
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. november 2019, klokken 19:49
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Da kan du få kjøpe Audi e-tron, ;)
Sitat fra: Sandvika på lørdag 16. november 2019, klokken 20:51
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. november 2019, klokken 19:49
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Da kan du få kjøpe Audi e-tron, ;)
Etter å ha sett bildene fra Ford, virker det som konseptbildene til Skoda passer rett inn i tidsbildet nå, og er ikke "futuristisk". Når det er sagt, kunne jeg levd godt med "konservativt" interiør, og eksteriøret fra vision-konseptet. Jeg er ikke sikker på at forsikringsselskapet mitt tar regningen om ungene "kommer borti" en stor skjerm slik at den løsner.
Jeg håper virkelig Skoda kommer med noen ny informasjon nå. Jeg mener jeg har ett ganske så høyt kønummer (23xx), og er redd for at jeg ikke skal få noen bil neste år. Håper de leverer flere biler enn 4000 neste år. Hva tror dere? Med tanke på at VW skal levere 5000 ID.3 neste år, får vi krysse fingrene.
Sitat fra: EspenFe på mandag 18. november 2019, klokken 15:42
Jeg håper virkelig Skoda kommer med noen ny informasjon nå. Jeg mener jeg har ett ganske så høyt kønummer (23xx), og er redd for at jeg ikke skal få noen bil neste år. Håper de leverer flere biler enn 4000 neste år. Hva tror dere? Med tanke på at VW skal levere 5000 ID.3 neste år, får vi krysse fingrene.
Kanskje de kommer med en ny spørreundersøkelse rundt juletider? ;D
Jaha, etter at den seneste nye elbilen, Fords Mach E også viste seg være rimelig ubrukelig som familiebil i Norge så er nå trykket på Vision og ID 4 ennå større! Håper virkelig de leverer på bagasjevolum, taklast, tilhenger, skiluke etc!
Sitat fra: tromsø på tirsdag 19. november 2019, klokken 18:03
Jaha, etter at den seneste nye elbilen, Fords Mach E også viste seg være rimelig ubrukelig som familiebil i Norge så er nå trykket på Vision og ID 4 ennå større! Håper virkelig de leverer på bagasjevolum, taklast, tilhenger, skiluke etc!
Ville sagt det motsatt: Om likheten mellom Tesla mod Y og Ford Mach-E er så store som det ser ut til, og Tesla som vanlig leverer med to av tre: bagasjerom, hengerfeste eller mulighet til taklast -
så skal Skoda lytte svært dårlig til sitt største elbilmarked for å kløne det til.
Det er minst et par hundre tusen fra Vision iv opp til (ipace og) etron, som er de eneste som har levert noenlunde på firepunktslisten din (og min).
Er det noen som har sett bilder av hvordan bilen kommer til å se ut? Synes at det er litt rart at tusenvis av mennesker har reservert bilen bare basert på bilder av en konseputgave, en prototype, som det i tillegg er uklart når den kommer. Hvorfor er det så vanskelig å informere om status på produksjonen?
Jeg synes at nye etron Sportback var fin. Hvis Skodaen lar vente på seg, er det fristende å bestille en etron.
Sitat fra: Ledam på søndag 24. november 2019, klokken 22:49
Er det noen som har sett bilder av hvordan bilen kommer til å se ut? Synes at det er litt rart at tusenvis av mennesker har reservert bilen bare basert på bilder av en konseputgave, en prototype, som det i tillegg er uklart når den kommer. Hvorfor er det så vanskelig å informere om status på produksjonen?
Jeg synes at nye etron Sportback var fin. Hvis Skodaen lar vente på seg, er det fristende å bestille en etron.
Nei, fordi produksjonsutgaven ikke er vist frem.
Produksjonsversjonen vises fram 12. Januar i Norge - dog med kameraforbud da det er før verdenspremieren. Synd jeg er bortreist den dagen. Får satse på at noen her tar turen og avlegger skriftlig rapport. :)
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lAm3PM/denne-bilen-far-norske-kunder-se-fr-verdenspremieren
Det ser ut til å bli en fantastisk bil. Jeg bare gleder meg.
"ŠKODA Norge forventer mer pågang etter at den produksjonsklare bilen er vist, noe som altså skjer for aller første gang i Norge. Før-premieren skjer på et eksklusivt arrangement søndag 12. januar, hvor bare kunder som har forhåndsbestilt bilen blir invitert. Arrangementet finner sted på Gardermoen."
Gardermoen ja.. tror ikke jeg hadde dratt selv om jeg hadde hatt muligheten.
Satser på å dra dit, denne er høyaktuell for meg.
Får håpe man får se innvendig også (kanskje til og med prøvesitte?) ikke bare sitte på tribune og kikke på eksteriøret.
Gleder meg til å sjekke den ut, bare til å bestille flybilletter!
Jeg gjorde det samme med Mustang Mach-E, det var veldig nyttig.
"ŠKODAs elektriske familie-SUV lanseres neste år... kan nå bli en av de første i verden som får se den produksjonsklare utgaven."
Vil det si en SUV-utgave som ikke er vist som konsept, eller har de begynt å kalle den utgaven som er vist frem som Vision iV som familie-SUV?
Har lest at de skal lansere vanlig suv først og den lik konseptet kommer senere. Jeg håper de har endret planene, ellers går jeg for Polestar2 eller Mach-e
Sitat fra: telcontar på mandag 25. november 2019, klokken 16:47
Har lest at de skal lansere vanlig suv først og den lik konseptet kommer senere. Jeg håper de har endret planene, ellers går jeg for Polestar2 eller Mach-e
Da vil jeg informere Dem at De er i mindretall :P
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
oh no :P
Sitat fra: telcontar på mandag 25. november 2019, klokken 16:47
Har lest at de skal lansere vanlig suv først og den lik konseptet kommer senere. Jeg håper de har endret planene, ellers går jeg for Polestar2 eller Mach-e
Hvor har du lest det?
Jeg har lest at SUV kommer nå og personbilstørrelse kommer senere.
Sitat fra: Bigdrago på mandag 25. november 2019, klokken 20:39
Sitat fra: telcontar på mandag 25. november 2019, klokken 16:47
Har lest at de skal lansere vanlig suv først og den lik konseptet kommer senere. Jeg håper de har endret planene, ellers går jeg for Polestar2 eller Mach-e
Hvor har du lest det?
Jeg har lest at SUV kommer nå og personbilstørrelse kommer senere.
Dere skriver det samme :P
Sitat fra: batterimannen på mandag 25. november 2019, klokken 21:42
Sitat fra: Bigdrago på mandag 25. november 2019, klokken 20:39
Sitat fra: telcontar på mandag 25. november 2019, klokken 16:47
Har lest at de skal lansere vanlig suv først og den lik konseptet kommer senere. Jeg håper de har endret planene, ellers går jeg for Polestar2 eller Mach-e
Hvor har du lest det?
Jeg har lest at SUV kommer nå og personbilstørrelse kommer senere.
Dere skriver det samme :P
Jepp, suv først, konsept coupe saken senere
Jepp! Blir tur til Gardermoen i januar.
Jeg droppet ID3 grunnet 3 mangler. Takstativ, hengefeste og stort nok bagasjerom.
Skoda får trolig alle 3. Bilen som vises på Gardermoen er 40 cm lenger enn ID3. 466 cm vs 426 cm Hvis 25 av disse centimeterne tilfaller bagasjerommet og taklinjen ikke blir helt gal så kan dette bli bra.
Rart det skal være så vanskelig å gi bilen et navn. De skal vise en produksjonsklar bil i januar, men noe annet enn konseptnavnet kan de ikke gi. Hmm... El-Kodiaq-ish :P
Tror instrumentpanelet blir tatt fra ID3, slik Seat har gjort. Det jeg liker med dette er å slippe ^girspak^ i midtkonsollen. Her har nemlig koppholdere første pri ;)
Det jeg frykter mest er at Skoda gjør som VW og først tilbyr 58 kWt batteriet ved lansering. Det ville være skuffende. Hva tror dere?
Sitat fra: Como på torsdag 28. november 2019, klokken 10:29
Jepp! Blir tur til Gardermoen i januar.
Jeg droppet ID3 grunnet 3 mangler. Takstativ, hengefeste og stort nok bagasjerom.
Skoda får trolig alle 3. Bilen som vises på Gardermoen er 40 cm lenger enn ID3. 466 cm vs 426 cm Hvis 25 av disse centimeterne tilfaller bagasjerommet og taklinjen ikke blir helt gal så kan dette bli bra.
Rart det skal være så vanskelig å gi bilen et navn. De skal vise en produksjonsklar bil i januar, men noe annet enn konseptnavnet kan de ikke gi. Hmm... El-Kodiaq-ish :P
Tror instrumentpanelet blir tatt fra ID3, slik Seat har gjort. Det jeg liker med dette er å slippe ^girspak^ i midtkonsollen. Her har nemlig koppholdere første pri ;)
Det jeg frykter mest er at Skoda gjør som VW og først tilbyr 58 kWt batteriet ved lansering. Det ville være skuffende. Hva tror dere?
Tipper de er nødt til å levere det største batteriet her, spesielt i konkurranse med Mach-E som har hele 98.9kWh batteri.
Har troen på at Skoda kan innfri på det meste her, men eneste bakdelen jeg ser per i dag er batteriet på antydet 77kWt. Det blir tilsvarende Volvo XC-40, som forøvrig med sin firkantede fasong vil nok greie maks 20 mil vinterstid.
Skoda kommer nok bedre ut på aerodynamikk, men likevel føler batteriet burde vært nærmere 100kWt for å kunne konkurrere på rekkevidde også.
Praktisk rekkevidde blir vel da ikke mer enn 25 mil vinter og 30-35 mil sommer.
Sitat fra: torlie på torsdag 28. november 2019, klokken 13:41
Har troen på at Skoda kan innfri på det meste her, men eneste bakdelen jeg ser per i dag er batteriet på antydet 77kWt. Det blir tilsvarende Volvo XC-40, som forøvrig med sin firkantede fasong vil nok greie maks 20 mil vinterstid.
Skoda kommer nok bedre ut på aerodynamikk, men likevel føler batteriet burde vært nærmere 100kWt for å kunne konkurrere på rekkevidde også.
Praktisk rekkevidde blir vel da ikke mer enn 25 mil vinter og 30-35 mil sommer.
77 jeg er jo som en Tesla 85, og det var jo banebrytende for bare et par år siden. det ble solgt bøtter og spann av X75 som har nærmere 72 kWh og X90 med ca 83 kWh. Jeg tror det kan bli ok og et fornuftig nivå. Håper de går fullt inn på disrupsjon, dvs ingen startknapp, rattgir, app som funker, enpedal-ish, >100 kW lading og effektivt varmeapparat.
Klarer man tømme 77 kW på 30 mil om sommeren så vil nok også politiet gjerne ta en prat med sjåføren.
Med mindre man driver kontinuerlig bremsetesting og sitter i badebuksa med varmen på fullt trøkk.
Jeg ville ikke hatt en såpass liten bil med større batteri, det er mye å drasse rundt på 1-200 kilo ekstra 365 dager i året bare for å unngå ladestopp de 2 gangene i året jeg krysser fjellet fra øst til vest, eller kjører til Stockholm eller København.
Sitat fra: Olemann på torsdag 28. november 2019, klokken 17:22
Klarer man tømme 77 kW på 30 mil om sommeren så vil nok også politiet gjerne ta en prat med sjåføren.
Med mindre man driver kontinuerlig bremsetesting og sitter i badebuksa med varmen på fullt trøkk.
77kWh på 30 mil er rett over 250Wh/km. Det er ikke noe problem å komme opp det forbruket.
Blir interessant å se hva som eventuelt vil rettferdiggjøre en eventuell prisforskjell mellom Vision og ID4 når deler platform, motor, batterier mm.
Sitat fra: kodax på torsdag 28. november 2019, klokken 22:31
Blir interessant å se hva som eventuelt vil rettferdiggjøre en eventuell prisforskjell mellom Vision og ID4 når deler platform, motor, batterier mm.
Blir nok ikke så stor forskjell i pris, men om de varierer litt på utstyrslista, så kan de ha større sprik mellom merkene også.