Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda Vision iV => Emne startet av: Vw e up på søndag 02. juni 2019, klokken 15:33

Tittel: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Vw e upsøndag 02. juni 2019, klokken 15:33
Hei.
Så denne idag.
https://www.drivingelectric.com/skoda/1093/skoda-vision-iv-concept-review
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannensøndag 02. juni 2019, klokken 17:18
"Production of the electric Skoda SUV is set to start in mid-2020, with sales starting in 2021"

Får håpe de klarer det litt tidligere enn det...

"although whether the coupe or conventional SUV goes into production first has yet to be decided."

Går i mot det andre artikler har skrevet tidligere, hvor det hevdes at SUV-utgaven går i produksjon først.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Guleböjsøndag 02. juni 2019, klokken 18:25
"..prices expected to start at under £30,000.

Jeg vet ikke hvordan prisforholdet pleier å være på bil i UK kontra Norge, men ~350 000kr - kan det være realistisk?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Vw e upsøndag 02. juni 2019, klokken 18:47
Hei.
Mener å ha lest at prisen skal  ære i nærheten  av en godt utstyrt Skoda Kodiaq, ca kr 475000.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannensøndag 02. juni 2019, klokken 19:53
Hei.
Mener å ha lest at prisen skal  ære i nærheten  av en godt utstyrt Skoda Kodiaq, ca kr 475000.

Hvis den kommer i både 2WD og 4WD (som nevnt i artikkelen), så er det nok 2WD og "startpris" som er rundt 475 000?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: MooCowtorsdag 06. juni 2019, klokken 20:38
Henta frå Electric cars world news
https://www.facebook.com/ELECTRIC-CARS-World-News-179507768868062/?__xts__[0]=68.ARD_v7i4h5EJJKDS30WMlib7YCopIh8ksQSnMMnR5ALn1VJvFlB-70xdPphXks_UEhXxSsTWmUODIgMVKPhGIsdyqEK2lNIWPU0in9J_ED-Ex3Y7VFig0o5wNB2qfSym4e66M0Cxx3J_AJ3cdggtxisV51Lx0bAMX-r6U5-lnRtMrqsKXpqvd8xFTCv4rzOabBWMDa1o7lj4KKFlXkWjnUuD110QwnsK0brCNfJ_rfrENscnpkN8hFoyrgqTS0p50v6pmPThhxwJGPJH6JM5Jls_PCdIsm5g0OZS7PCTMHfLKBANz00ikGUR4l5s8SPmW_rMUPXb6Ci_K5gV99gfmBCO5_-0uP7HSY9ma8aMjv_G1uFlzg6OTnod&__tn__=k*F&tn-str=k*F
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Vw e uplørdag 08. juni 2019, klokken 08:49
https://www.autoevolution.com/news/skoda-vision-iv-concept-gets-driven-still-looks-brilliant-135056.html
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: TMonsdag 19. juni 2019, klokken 15:54
Er det bekreftet at den kommer med hengerfeste ?

De skriver om det på siden, men det er vel skrevet av markedsavdelingen før bilens spesifikasjoner er klare.


ŠKODAs signaturegenskaper som klasseledende plass og smarte "Simply Clever"-løsninger er en selvfølge. Du skal ha komfort til hytta med 4x4 firehjulstrekk, kunne trekke det du måtte ønske med tilhenger, og samtidig ha et uanstrengt forhold til lading med lang rekkevidde. En elektrisk ŠKODA skal kunne dekke alle dine bilbehov.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: kodaxonsdag 19. juni 2019, klokken 18:09
Kan se ut som prodmodellen kan komme med vanlige speil:
 [ You are not allowed to view attachments ]
https://www.facebook.com/SkodaNorge/videos/2261632027486866/?t=0
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Siggenonsdag 19. juni 2019, klokken 18:37
Tipper det blir slik som med etron at man kan velge å oppgradere til kameraspeil :)
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Leaftekna2018onsdag 26. juni 2019, klokken 20:03
Kommer de kun som 4 seter?

Det er jo ingen info om at dem kommer som 5 seter?
Synes det er merkelig at de ikke er tydelige på dette..
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Scroogeonsdag 26. juni 2019, klokken 21:03
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Rosstopheronsdag 26. juni 2019, klokken 22:00
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.

Sitat
Vision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats

Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannenonsdag 26. juni 2019, klokken 22:14
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.

Sitat
Vision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats

Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.

Vet ikke helt hva de mener med 'traditional wagon version'. 

Virker ikke som kameraspeil er noen suksess på Audi e-tron. https://www.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-med-digitale-speil/3423797677.html
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Rosstopheronsdag 26. juni 2019, klokken 22:41
Vet ikke helt hva de mener med 'traditional wagon version'. 

Det betyr nok stasjonsvogn-lignende karosseri, altså vanlig SUV/crossover, og ikke coupe-form.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: lirekassaonsdag 26. juni 2019, klokken 23:21
7-seter er også nevnt for SUV-utgaven om jeg leser dette rett: lenke (https://www.carsales.com.au/editorial/details/geneva-motor-show-sleek-skoda-vision-iv-concept-shown-off-in-geneva-117308/)
Krysser fingrene for at det stemmer.

Sitat
Vision iV will be joined by a traditional wagon version that could offer seven seats

Leser det som at det kommer en annen bil i tillegg til Vision iV, som muligens får 7 seter.

Som er den alle i Norge har reservert. Den kommer først, dvs. den kommer etter Citigo iV, men før "Vision iV" som produksjonsmodellen neppe kommer til å hete.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 07. juli 2019, klokken 14:31
Dette ser bra ut. Jeg gleder meg til denne bilen. Se dagens nyhet om status på reservasjoner.

https://www.fvn.no/bil/i/70xVp8/Stor-interesse-for-Skodas-elbil

Kopi fra nyheten:

19. juni åpnet vi for å forhåndsbestille en plass i bestillingskøen av familiebilen. Mandag 1. juli hadde vi 170 reservasjoner lokalt hos oss og over 5000 i Norge som har betalt 5000,- hver for plass i køen! Det er helt rått og sier alt om at kundene gleder seg, sier Røed som medgir at Skoda har kommet seint i gang med elektrifiserte modeller.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannensøndag 07. juli 2019, klokken 16:55
Dette ser bra ut. Jeg gleder meg til denne bilen. Se dagens nyhet om status på reservasjoner.

https://www.fvn.no/bil/i/70xVp8/Stor-interesse-for-Skodas-elbil

Kopi fra nyheten:

19. juni åpnet vi for å forhåndsbestille en plass i bestillingskøen av familiebilen. Mandag 1. juli hadde vi 170 reservasjoner lokalt hos oss og over 5000 i Norge som har betalt 5000,- hver for plass i køen! Det er helt rått og sier alt om at kundene gleder seg, sier Røed som medgir at Skoda har kommet seint i gang med elektrifiserte modeller.

Kjekt å få en oppdatering på antall reservasjoner i Norge. 
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: PThfredag 12. juli 2019, klokken 10:25
Ikke så mye nytt, men litt interessant lesning
https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Guleböjfredag 12. juli 2019, klokken 10:39
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannenfredag 12. juli 2019, klokken 11:07
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.

"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
1600 kg er ikke så verst.

"Eksempelvis oppgir Skoda 83 kWh batteri på denne konseptbilen, men de er raske med å fortelle at det kun er på konseptutgaven. Største batteri på produksjonsmodellen vil naturligvis bli 82 kWh brutto, som største batteri i MEB-jungelen er. "
Får håpe de ikke kun leverer mindre batterier mindre enn 82 kwh på de første bilene, sånn som de gjør på ID.3. Bør bli rundt 500 km WLTP for at dette skal bli en skikkelig bil. 

Får håpe de ikke toner ned produksjonsmodellen for mye. Synes at konseptbilene ser veldig bra ut, så blir produksjonsmodellen kjedelig. Håper at SUV-utgaven kommer til å se bedre ut enn Skoda Karoq, som blir nevnt i artikkelen.

Noen som tør å gjette på hvordan Skoda kommer til å ligge i pris i forhold til Ford Mach-E (450 km utgaven)? 
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: kodaxfredag 12. juli 2019, klokken 15:22
Hvorfor lager man denne uten frunk? Har de noe de der som gjør at de ikke får plass, det gjør jo Tesla. Eller er det for å få bilen billigere/differensiert fra Crozz som da kanskje får frunk?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: lirekassafredag 12. juli 2019, klokken 15:42
Hvorfor lager man denne uten frunk? Har de noe de der som gjør at de ikke får plass, det gjør jo Tesla. Eller er det for å få bilen billigere/differensiert fra Crozz som da kanskje får frunk?

Varmepumpe m.m.? Ikke sikkert de har samme type kjøling som f. eks. Tesla, og trenger mer plass. Ikke vet jeg...
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: MooCowfredag 12. juli 2019, klokken 23:06
De bekrefter (i den grad man kan stole på de) i alle fall at det ikke blir kamera-speil eller frunk. Sistnevnte er nedtur.. På den positive siden sier de at det blir hengerfeste.

"Elbil24 vet fra før at ID Crozz får hengerfeste med mulighet for å trekke 1,6 tonn, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe avvik på dette for Skoda sin del."
1600 kg er ikke så verst.

"Eksempelvis oppgir Skoda 83 kWh batteri på denne konseptbilen, men de er raske med å fortelle at det kun er på konseptutgaven. Største batteri på produksjonsmodellen vil naturligvis bli 82 kWh brutto, som største batteri i MEB-jungelen er. "
Får håpe de ikke kun leverer mindre batterier mindre enn 82 kwh på de første bilene, sånn som de gjør på ID.3. Bør bli rundt 500 km WLTP for at dette skal bli en skikkelig bil. 

Får håpe de ikke toner ned produksjonsmodellen for mye. Synes at konseptbilene ser veldig bra ut, så blir produksjonsmodellen kjedelig. Håper at SUV-utgaven kommer til å se bedre ut enn Skoda Karoq, som blir nevnt i artikkelen.

Noen som tør å gjette på hvordan Skoda kommer til å ligge i pris i forhold til Ford Mach-E (450 km utgaven)?

Enig, håpar at dei ikkje øydelegg konseptet for mykje...

Tja, blir jo berre tipping, men vil anta Ford ligg høgare i pris.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: daktarilørdag 17. august 2019, klokken 11:04
Noterer meg i saken over at bilen skal være ca. 2 cm kortere enn I-pace utvendig lengde, men hele ca. 24 cm kortere akselavstand. Kanskje ikke så rart frunken må droppes?

https://www.elbil24.no/biler/endelig-en-fullverdig-elbil-for-de-mange/71390881
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: grlørdag 17. august 2019, klokken 17:29
Altså er de nok en produsent som ikke utnytter det som ligger i elbilkonseptets natur i forhold til plasseringsvennlighet opp mot plass og kjøreegenskaper. Kupéen begrenses dermed av hjulhus, motorer og påfølgende deformasjonssoner. De må gå ALL IN nå! Jaguar skal definitivt ha for satsningen og forsøket (passer ikke vår bruk), mens resten er halvhjertet. Vi får se med Porschen, men kan virke som de også går mer helhjertet til verks.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Vaduzlørdag 17. august 2019, klokken 19:40
Ipace passer ikke deres bruk, men du er spent på taycan? Ble veldig interessert i hva slags behov dere har! :)
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 24. august 2019, klokken 08:47
Ja den Skoda Vision tror jeg blir veldig bra. Var å så på VW ID.3 på Aker Brygge som jo har samme plattform som Vision. Den ID.3 virker stor. Se min youtube video. Lenke nederst.  Gleder meg veldig til å se Vision.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: lirekassatirsdag 10. september 2019, klokken 22:42
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: gekko300onsdag 11. september 2019, klokken 07:48
Skal den ikke vises i mars da?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batterimannenonsdag 11. september 2019, klokken 07:49
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: kaiatonsdag 11. september 2019, klokken 09:47
Blir overrasket om Skoda viser denne i Frankfurt allerede nå. Når er neste 'mulighet'?

Så at et annet merke skulle vente med å vise frem til Tokyo messen, som starter 24 oktober.
Ellers er det vel LA auto show i slutten av november. Er vel en eller annen messe nesten hele tiden.

Det kan jo også hende at de viser frem en kamuflert bil under kjøring, eller noen andre bilder utenfor disse showene.

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Zubzerotorsdag 12. september 2019, klokken 18:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: batteribilentorsdag 12. september 2019, klokken 19:06
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?

Pga 2WD og ikke 4WD?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: tromsøtorsdag 12. september 2019, klokken 19:11

Tviler på at du får se noen Skoda i Tokyo eller LA da merket ikke selges i disse markedene... Genève kanskje, i mars neste år?

Skoda forhandleren i Tromsø fortalte meg at bilen skulle vises i mars men husker ikke hvilken messe det var snakk om, kanskje Geneve ja.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: kodaxtorsdag 12. september 2019, klokken 20:40
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: daktarifredag 13. september 2019, klokken 15:16
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Det stemmer vel ikke helt? Vel har I-pace hjuloppheng tilpasset fra F-pace og andre Land Rover, og Audi har hjuloppheng tilpasset fra Q7, men vanskelig å si at chassiset ikke er en ganske anderledes plattform enn de andre bilene de er i slekt med. Kan ikke se at disse felleskomponentene skal gi dårligere rekkevidde.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Zubzerofredag 13. september 2019, klokken 19:02
Hvordan kan de mene at den skal få opp mot 500km WLTP rekkevidde med 82kWh brutto batteripakke, når I pace og e-tron med sine batterier på over 90kWh går kortere?
Hverken eTron eller iPace er bygget på en helt ny platform dedikert for elbil, de er tunge og de (i hvert fall eTron) har dårlig aerodynamikk. Tipper hjuldimensjonen også blir mindre.
Vekten er vel i stor grad grunnet batteriet? Er det grunn til å tro at vision Iv blir så mye lettere?
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: tornaldosøndag 15. september 2019, klokken 09:58
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: kodaxsøndag 15. september 2019, klokken 10:20
Ang fordelene med å bygge en egen platform for elbil: Denne er et par år gammel, men vel fortsatt relevant:
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/trends-in-electric-vehicle-design
Sitat
Native EVs optimize battery packaging; non-native EVs force the battery into the awkward footprint of the ICE platform, which limits the realized energy capacity. The native EV battery pack, by contrast, can take a simple, rectangular shape, giving native EVs up to twice the range—over 300 kilometers per charge and up to approximately 400 kilometers for the best performers, according to the Environmental Protection Agency—without forcing up the price (Exhibit 1). In addition, native EVs achieve a larger interior space (up to 10 percent by regression line) for the same wheelbase compared with not only non-native counterparts, but also standard ICE vehicles in the same segment.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: Zubzeromandag 16. september 2019, klokken 07:14
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: gekko300mandag 16. september 2019, klokken 08:00
Og med 77 kWh netto blir det i så fall 37.5 mil.. Langt i fra imponerende, og på grensen til uaktuelt...
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: jkirkebomandag 16. september 2019, klokken 11:10
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

Tja, jeg ligger på 190-195Wh/km i snitt sommerstid med Tesla X75D, som er en enda større bil. Så det er fint mulig. Klart, vinter og hengerkjøring drar snittet opp til omkring 220Wh/km i årssnitt.
Tittel: Sv: Mer informasjon og litt testing av noen journalister.
Skrevet av: lirekassamandag 16. september 2019, klokken 11:25
OPP MOT 500 km er jo rimelig upresist, men med 82 brutto batteri, indikerer vel det et omtrentlig forventet forbruk på 160 Wh/km.
Enig, hvilket høres svært urealistisk ut så lenge de har låst seg til 82kWh batteri... Fo å "synse" litt så kommer en såpass stor bil, med store felgdimmensjoner og totalvekt neppe ned under 200 Wh/km...

'OPP MOT 500 km'...de er jo fortsatt på konseptstadiet.

Den blir vel en uansett del mindre enn X og nærmere Y i størrelse, som estimeres til 540k rekkevidde i AWD. I.D. Neo LR estimeres til 550km.