Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?

Startet av Bjoris, fredag 12. april 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.

Ja, det betyr nok dessverre at du ikke får trafikkdata på SR+. Jeg er helt enig i at det er en stor mangel.

Magyar

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på fredag 12. april 2019, klokken 13:09
... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?

Ja, dessverre. Hadde gjerne betalt litt ekstra for å få stoffseter...

Det er syntetisk skinn.

krister461

De som vurderer SR+ vs LR AWD bør definitivt se på LR RWD. Den har alle fordelene til LR AWD minus firehjulsdrift, men med ekstra rekkevidde for kr 409 200. Må bestilles "off menu" fra en selger...

MooCow

Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 20:46
De som vurderer SR+ vs LR AWD bør definitivt se på LR RWD. Den har alle fordelene til LR AWD minus firehjulsdrift, men med ekstra rekkevidde for kr 409 200. Må bestilles "off menu" fra en selger...

Om ein skal pirka litt så er det ein ting til, RWD har litt dårligare akselerasjon i forhold til AWD.

krister461

Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

magnetic

#50
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen

Thomas Nordli

Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/ikke sleng på bilen
Nei.

magnetic

åja. prøv å bruke håndbrekka alene i nedoverbakke på snøføre

krister461

Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:37
åja. prøv å bruke håndbrekka alene i nedoverbakke på snøføre
Nå er vi mange som har kjørt model S med bakhjulstrekk i noen år uten problemer. Er ingen grunn til at det skal være verre med model 3.

Wibla

Sitat fra: Thomas Nordli på onsdag 24. april 2019, klokken 21:35
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/ikke sleng på bilen
Nei.

Det blir strupet, selv på AWD-bilene. Men at det fortsatt har en effekt: ja.
2018 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 21:50
Nå er vi mange som har kjørt model S med bakhjulstrekk i noen år uten problemer.

... og enkelte har meldt om problem med dette enkelte ganger under visse spesielle forhold.
Model S 85D

magnetic

på biler så får forhjula 70% bremsekraft. og 30 bak.
så da fordeler tesla awd 70% regenereging av strøm til frontmotor og 30 bak, for å skape samme stabilitet.
Når man ikke har el motor foran så så må bremsene ta seg av mangel på regenerering, for å skape samme stabilitet.

krister461

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. april 2019, klokken 22:13
... og enkelte har meldt om problem med dette enkelte ganger under visse spesielle forhold.
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...

mecanica vergara

Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen
Den blir ikke strupt mye, men noe mer enn på en AWD. Baksiden kan være at du må skifte bremser på AWD da du ikke får varme i bremsene på vinteren. Dette dekkes da ikke på garanti. Men kan unngås ved regelmessig hard bremsing gjennom vinteren.

Jeg har bare 105 000km med RWD S og 35 000km med AWD X av erfaring siden 2014. Dette er min erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 22:16
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...

Joda, det er ikke det samme som å trekke i noe håndbrekk, men det er sammenlignbart - bremseeffekt kun på bakhjulene i begge tilfeller. Men ett potensiale for enda mer bremseeffekt på bakhjulene ved bruk av godt gammeldags håndbrekk.

Om Tesla har eller ikke har "strupt mye regenerering av strøm på glatta" har jeg ikke peiling på, og heller ikke uttalt meg om. Men ser at flere anbefaler å kjøre på "low" regenerering på glatta - spesielt for RWD biler. Og ja, fikk samme anbefaling av vedkommende jeg prøvekjørte Model 3 med.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA