Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?

Startet av Bjoris, fredag 12. april 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

Bjoris

Har min 3 i bestilling nå og ser vel ikke det som særlig aktuelt å gå fra LR AWD til SR+ når prisforskjellen "bare" er 83.000. Hva tenker folket?

Jeg noterere meg følgende forskjeller:

Rekkevidde: 145 km lengre rekkevidde
Lading: Ukjent, antakelig ikke forskjell før v3 Superladere?
Utstyr: Premium stero vs Oppgradert (liten forskjell forstod jeg på en Youtube video)
Interiør ellers: Likt, men du har ikke live kart, Internett og spotify samt varme i baksete
Hjuldrift og 0-100: AWD vs RWD og 4,6 s vs 5,6 s, dårligere repsons på magnetmotoren i SR+ forstår jeg gir også andre effekter enn de målbare, følelsen av umiddelbar respons forsvinner, men motoren er mer effektiv og noen av lengre rekkevidde på LR går nok bort i kålen i praktisk bruk ser jeg for meg. Det blir nok mange rapporter om SR som bruker mye mindre enn LR fremover:). MEN AWD vs RWD er verd halve prisforskjellen alene syns jeg, og da er det for det første ikke noe alternativ siden SR+ ikke fås med AWD, men også for liten forskjell opp til å få med resten av fordelene.

Så konklusjonen er at jeg hadde gått for LR uansett om SR+ fantes med AWD, men om en har maks 400 og vil ha ny bil så god for SR+, sykt med elbil for pengene vs konkurrentene

Softblue

#1
Bestilte en SR+ nå, med midnight silver, svart inrtr, 19" sport felger og vinterdekk. Totalt 414.640,-. Leveringstid ikke oppgitt.
Jeg ser det heller slik, at den konkurrerer med Leaf 60, eller en 2014 modell S med bakhjulstrekk og er ikke så mye dyrere.
I forhold til en brukt modell S mener jeg en ny modell 3 med nybil garanti og nyere teknologi er bedre.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Magnus Hansen

Man må jo selv vurdere og alle har forskjellig behov. Spesielt om den ekstra rekkevidden har noe praktisk betydning. Det samme med AWD. Kombinasjonen blir jo kunstig for folk med hytte på fjellet etc. For mange andre vil det ikke være verdt det

Bjoris

Nei, det er selvsagt veldig individuelt, ifht 2. håndsverdi tenker jeg at LR/AWD vil holde seg veldig bra mot SR+, men det blir nok mindre forskjell en 80.000 når bilene har blitt eldre

daggad

Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Cowboystrekk

Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Hvilke konkurrenter? ;) Den eneste reele konkurrenten i mine øyne er Kia eNiro som er umulig å bestille. Den har noen fordeler som vinterrekkevidde, billigere dekk og forsikring, bedre bagasjerom for våre behov, lettere med innlasting av barn i barneseter og bedre garanti, MEN den kan du ikke få med mindre du står på lista. Ytelser, rimeligere og sjeldnere service, kjøreglede, lademuligheter etc er den et stykke under på.

Leaf føler jeg ikke matcher da den er noe mindre enn eNiro, dårligere lademuligheter, har vesentlig dårligere rekkevidde både vinter og sommer og ikke noe bedre garanti samt alle de andre ulempene eNiro har sammenligna med 3.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Morten M.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Øyvind.h

Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

Leaf er jo pr i dag en viktig konkurrent. Jeg hadde aldri kjøpt en Leaf nå når denne kom.
Og jeg har Leaf..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

larssr

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

Link til hvor dette påstås?

jkirkebo

#12
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

På SR+? I så fall sender jeg en mail og bestiller en ganske snart...

EDIT: Sendt mail til Skøyen og spurt om dette stemmer. Oppdaterer her nå jeg får svar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Morten M.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

På SR+? I så fall sender jeg en mail og bestiller en ganske snart...

EDIT: Sendt mail til Skøyen og spurt om dette stemmer. Oppdaterer her nå jeg får svar.
Veldig bra.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Øyvind.h

https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA