Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Bjoris på fredag 12. april 2019, klokken 10:27

Tittel: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Bjorisfredag 12. april 2019, klokken 10:27
Har min 3 i bestilling nå og ser vel ikke det som særlig aktuelt å gå fra LR AWD til SR+ når prisforskjellen "bare" er 83.000. Hva tenker folket?

Jeg noterere meg følgende forskjeller:

Rekkevidde: 145 km lengre rekkevidde
Lading: Ukjent, antakelig ikke forskjell før v3 Superladere?
Utstyr: Premium stero vs Oppgradert (liten forskjell forstod jeg på en Youtube video)
Interiør ellers: Likt, men du har ikke live kart, Internett og spotify samt varme i baksete
Hjuldrift og 0-100: AWD vs RWD og 4,6 s vs 5,6 s, dårligere repsons på magnetmotoren i SR+ forstår jeg gir også andre effekter enn de målbare, følelsen av umiddelbar respons forsvinner, men motoren er mer effektiv og noen av lengre rekkevidde på LR går nok bort i kålen i praktisk bruk ser jeg for meg. Det blir nok mange rapporter om SR som bruker mye mindre enn LR fremover:). MEN AWD vs RWD er verd halve prisforskjellen alene syns jeg, og da er det for det første ikke noe alternativ siden SR+ ikke fås med AWD, men også for liten forskjell opp til å få med resten av fordelene.

Så konklusjonen er at jeg hadde gått for LR uansett om SR+ fantes med AWD, men om en har maks 400 og vil ha ny bil så god for SR+, sykt med elbil for pengene vs konkurrentene
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Softbluefredag 12. april 2019, klokken 10:38
Bestilte en SR+ nå, med midnight silver, svart inrtr, 19" sport felger og vinterdekk. Totalt 414.640,-. Leveringstid ikke oppgitt.
Jeg ser det heller slik, at den konkurrerer med Leaf 60, eller en 2014 modell S med bakhjulstrekk og er ikke så mye dyrere.
I forhold til en brukt modell S mener jeg en ny modell 3 med nybil garanti og nyere teknologi er bedre.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 12. april 2019, klokken 10:42
Man må jo selv vurdere og alle har forskjellig behov. Spesielt om den ekstra rekkevidden har noe praktisk betydning. Det samme med AWD. Kombinasjonen blir jo kunstig for folk med hytte på fjellet etc. For mange andre vil det ikke være verdt det
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Bjorisfredag 12. april 2019, klokken 11:18
Nei, det er selvsagt veldig individuelt, ifht 2. håndsverdi tenker jeg at LR/AWD vil holde seg veldig bra mot SR+, men det blir nok mindre forskjell en 80.000 når bilene har blitt eldre
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: daggadfredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Cowboystrekkfredag 12. april 2019, klokken 11:28
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Hvilke konkurrenter? ;) Den eneste reele konkurrenten i mine øyne er Kia eNiro som er umulig å bestille. Den har noen fordeler som vinterrekkevidde, billigere dekk og forsikring, bedre bagasjerom for våre behov, lettere med innlasting av barn i barneseter og bedre garanti, MEN den kan du ikke få med mindre du står på lista. Ytelser, rimeligere og sjeldnere service, kjøreglede, lademuligheter etc er den et stykke under på.

Leaf føler jeg ikke matcher da den er noe mindre enn eNiro, dårligere lademuligheter, har vesentlig dårligere rekkevidde både vinter og sommer og ikke noe bedre garanti samt alle de andre ulempene eNiro har sammenligna med 3.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: toppifredag 12. april 2019, klokken 12:29
Er dette det minste batteriet?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Morten M.fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: daggadfredag 12. april 2019, klokken 12:43
Leaf er jo pr i dag en viktig konkurrent. Jeg hadde aldri kjøpt en Leaf nå når denne kom.
Og jeg har Leaf..
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: larssrfredag 12. april 2019, klokken 12:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

Link til hvor dette påstås?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: jkirkebofredag 12. april 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

På SR+? I så fall sender jeg en mail og bestiller en ganske snart...

EDIT: Sendt mail til Skøyen og spurt om dette stemmer. Oppdaterer her nå jeg får svar.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Morten M.fredag 12. april 2019, klokken 12:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Morten M. på fredag 12. april 2019, klokken 12:30
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:22
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Tar man ut autopilot blir vel prisen da 352.000,-? Med tredjeparts vinterhjul kan du ha ferdig bil på veien til rundt 362.000,-.
Da får du riktignok ikke 4wd eller adaptiv cruise, men en sprek bil med ladenettverk, god plass og det meste av basisutstyret på plass. Risikerer ikke manglende varme i forseter eller mekaniske speil og seter.

Du kan ikke ta ut autopilot på noen model 3 nå. Det er et automatisk tilvalg.
Påstås at man kan bestille uten i butikk?

På SR+? I så fall sender jeg en mail og bestiller en ganske snart...

EDIT: Sendt mail til Skøyen og spurt om dette stemmer. Oppdaterer her nå jeg får svar.
Veldig bra.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: brekkeefredag 12. april 2019, klokken 12:55
La oss diskutere hva Delvis Premium betyr i SR+.
Konfigurator sier at
Alt interiør inkluderer, dvs mangler i SR+?

Farget glasstak med ultrafiolett og infrarød beskyttelse
Autodimmende, innfellbare, oppvarmede sidespeil
Musikk og media over Bluetooth®
Egendefinerte førerprofiler


Videre selv om SR+ er valgt så kommer det opp at interiør inkluderer:

12-veis justerbare, elektriske forseter med varme
Premium setemateriale og dekorlister
Oppgradert lyd – altoppslukende lyd
Standard kart og navigasjon
LED-tåkelys
Farget glasstak med ultrafiolett og infrarød beskyttelse
Autodimmende, innfellbare, oppvarmede sidespeil
Music and media over Bluetooth®
Egendefinerte førerprofiler
Midtkonsoll med lagringsplass, 4 USB-porter og dokking for 2 smarttelefoner

Leser jeg feil eller er konfiguratoren selvmotsigende? Står heller ingen plass jeg kan se at setevarme mangler (annet en i nettavis-artikler).
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: jkirkebofredag 12. april 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.

SR er uaktuell for vår del, da den har manuelle seter.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 12. april 2019, klokken 13:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.

SR er uaktuell for vår del, da den har manuelle seter.

Men har den det lenger? Ser det blir påstått at SR nå bare er SR+ med softwareredusert rekkevidde og uten AP.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amossfredag 12. april 2019, klokken 13:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:57
SR er uaktuell for vår del, da den har manuelle seter.

Nja, har den det?  I følge bloggposten:
Sitat
Model 3 Standard will now be a software-limited version of the Standard Plus

... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?


Sitat
Its range will be limited by 10%, and several features will be disabled via software (including our onboard music streaming service, navigation with live traffic visualization, and heated seats). Similar to other software-limited vehicles produced in the past, Standard customers will have the option to upgrade to a Standard Plus at any time. Similarly, anyone who has already bought Standard Plus and wants to convert to Standard is welcome to do so, and we will provide a refund for the difference in cost.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Pallesnekkernfredag 12. april 2019, klokken 13:13
Pluss-pakken er ihvertfall en veldig god deal i forhold til Standard range.  Der får man mye for pengene.

AWD er verd halve prisforskjellen. Jeg vil påstå at for de fleste så er rekkeviddeøkningen og ytelsesforbedringen stor nok til å forsvare resten av prisforskjellen.  Men begge er gode kjøp nå.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: navyelsenfredag 12. april 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.

Ifølge denne artikkelen på TU kan SR bestilles manuelt i fysisk butikk: https://www.tu.no/artikler/na-blir-tesla-model-3-billigere/462990 (https://www.tu.no/artikler/na-blir-tesla-model-3-billigere/462990)
Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.
Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: jkirkebofredag 12. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.

Ifølge denne artikkelen på TU kan SR bestilles manuelt i fysisk butikk. Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.

  • 10% lavere rekkevidde (software reduksjon)
  • manglende setevarme
  • manglenbde navigasjon
  • manglende støtte for musikkstrømming
Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?

Og så vidt jeg skjønner så har den AP. Ihvertfall i følge bloggposten.

Kona vil ha setevarme (klager nok som det er på at Model 3 ikke har rattvarme), navigasjon og strømming er også et must. 10% lavere rekkevidde er helt uproblematisk, trenger ikke så mye engang. Selv 300km WLTP hadde holdt lenge, selv til våre hytteturer på 283km, da vi alltid stopper for å handle og/eller spise.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: jkirkebofredag 12. april 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på fredag 12. april 2019, klokken 13:09
... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?

Ja, dessverre. Hadde gjerne betalt litt ekstra for å få stoffseter...
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Jejlfredag 12. april 2019, klokken 14:03
Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55




Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?

Jo da, vet om et par-tre som ønsker biler tilsvarende de hadde for 30-40 år tilbake uten f.eks abs-bremser og "stålbjelker" i dørene.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 12. april 2019, klokken 14:16
Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 14:18
Innebygde kart er Google maps med trafikkdata etc. Men egentlig samme for meg om kilden er mobil eller integrert så lenge alt funker bra og sømløst. En del biler krever jo kabel for carplay/Android auto. Det er håpløst.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: jkirkebofredag 12. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 12. april 2019, klokken 14:16
Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay

Jeg bruker den alltid i Teslaen. Er så enkel å bruke, og den gir meg avstand til målet, forventet ankomsttid, forventet gjenværende batteriprosent osv. Dessuten varmes batteriet om man navigerer til en SuperCharger. Mye av dette går ikke å få til med eksterne løsninger.

Navigasjonen i Leafen er derimot ubrukelig. Mulig det er samme dårlige greia i Golf?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 14:20
Godt poeng. Ja moderne navi må jo ha kontroll på forbruk og batteristatus ved ankomst.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Magnus Hansenfredag 12. april 2019, klokken 14:22
I tesla er jeg enig. Jeg har ikke vært borti andre bilmerker som har navigasjon som matcher Google maps
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 14:25
Vet kona og kollegene hennes hater navi i egolfen. Men ja takk begge deler. Så lenge den er trådløs skulle jeg gjerne hatt integrasjon mot Android auto også.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: brekkeefredag 12. april 2019, klokken 14:26
Får man setevarme og vanlig musikkstrømming via bluetooth med SR+?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Softbluefredag 12. april 2019, klokken 14:31
https://www.youtube.com/watch?v=7Yp_qb5G418 (https://www.youtube.com/watch?v=7Yp_qb5G418)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: brekkeefredag 12. april 2019, klokken 14:43
Takk!
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 12. april 2019, klokken 15:27
Fin video. Skinnseter, alcantara dørtrekk. Virker jo som en fantastisk god pakke for de som vil ha 2wd og lever fint uten hatch/kombikupe.

Når det gjelder 35.000USD modellen som flere etterlyser – den ble vel først nevnt som mål i 2013. Nå kjenner jeg ikke inflasjon i USA, men i Norge har det vel vært ca 15%. 35.000x1,15 blir faktisk ca 40.000USD. Nå var målet 35.000USD så det er jo et uttalt mål, men greit å ta innover seg at inflasjonen jobber mot prismålet. Batteriprisene og volum jobber for :)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amossfredag 12. april 2019, klokken 22:41
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 15:27
Når det gjelder 35.000USD modellen som flere etterlyser – den ble vel først nevnt som mål i 2013. Nå kjenner jeg ikke inflasjon i USA, men i Norge har det vel vært ca 15%. 35.000x1,15 blir faktisk ca 40.000USD. Nå var målet 35.000USD så det er jo et uttalt mål, men greit å ta innover seg at inflasjonen jobber mot prismålet. Batteriprisene og volum jobber for :)

Helt rett dette, men husk også at når beløpet ble nevnt så ble det presisert både at dette var uten evnt. "tax-credit" etc, samt at det var "inkludert inflasjon". Men greit nok, Elon så neppe for seg da at det skulle drøye helt til ut i 2019 før billig-modellen modellen skulle selges... Så vi får vel gi ham litt å gå på der.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Hyperstressfredag 12. april 2019, klokken 23:21
Ingen som har sjekket om det er mulig å bestille SR i Norge, og pris? En fordel med SR slik det er nå er jo at en kan lade 100% hver dag uten å ta livet av batteriet. (Siden det er SW begrenset SR+ batteri).
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: emuroffredag 12. april 2019, klokken 23:39
Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.

  • 10% lavere rekkevidde (software reduksjon)
  • manglende setevarme
  • manglenbde navigasjon
  • manglende støtte for musikkstrømming
Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?

Hva betyr manglende navigasjon? At det ikke er kart i det hele tatt?

For SR+ har vel ikke trafikkdata i sanntid?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: emuroffredag 12. april 2019, klokken 23:40
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 12. april 2019, klokken 14:16
Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay

Det er mye enklere og bedre å bruke navigasjon med trafikkdata rett i bilen. Så slipper man å fikle med mobil med knøttliten skjerm.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: LFCfredag 12. april 2019, klokken 23:42
Holder det med en litt mindre «signatur» i innleggene?

Hva er poenget med at man har eid/reservert/kansellert 8 biler i signaturfeltet??
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 13. april 2019, klokken 08:00
Sitat fra: LFC på fredag 12. april 2019, klokken 23:42
Holder det med en litt mindre «signatur» i innleggene?

Hva er poenget med at man har eid/reservert/kansellert 8 biler i signaturfeltet??
Utrolig rotete og mye skrift som er veldig uinteressant for andre.
Tips: bruker du appen Tapatalk så slipper du se signaturene (og får mørk bakgrunn)

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190413/be7b8a57034b40ed1e145d554872f2dc.jpg)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Counterpointerlørdag 13. april 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. april 2019, klokken 11:28
Sitat fra: daggad på fredag 12. april 2019, klokken 11:20
Denne bilen til 380000,- må da drepe en masse konkurrenter...??
Hvilke konkurrenter? ;) Den eneste reele konkurrenten i mine øyne er Kia eNiro som er umulig å bestille..
Nåja

Vil si at både Kona, Ampera-E, Bolt, Leaf 60 kWh og Soul 60 kWh også er i dette landet. E-Niro er ikke veldig tilgjengelig men er til salgs den også. Hadde besøk av en kompis som fikk sin i går.

«Snart» kommer Seat El-born, ID Neo, Peguot 208 electric, DS3 electric og «etterhvert» øko utgaven av Polestar 2.

Zoe med normal hurtiglading og CCS vil også kunne blande seg inn.

Dette var kun fra hukommelse, kan være flere.

Så finnes konkurranse nå og blir bare mer, så er lurt å komme med SR+ nå.
Jeg håpet egentlig at de kunne klart denne prisen med awd, men ser at det ville kanibalisert LR awd.
Tittel: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: turfsurflørdag 13. april 2019, klokken 08:23
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 08:13

Så finnes konkurranse nå og blir bare mer, så er lurt å komme med SR+ nå.
Konkurrenter er så mangt, det kommer helt an på hvilke krav man har.

Er det f.eks jeg skal ha en elbil til ca 400k eller mindre med over 300km WLTP blir det mange.

Om det er elektrisk sedan i mellomklassen med 400km WLTP til under 400k og mindre enn 6 sekunder 0-100 blir det veldig få.

For oss ble vurderingen bil nr 2 i premium segmentet med over 300km wltp som og er god bybil og gir ett problemfritt bilhold. Der tapte den mot i3.

Ellers er den godt priset, lav nok avstand opp til LR til at mange nok blir fristet til å ta steget opp, men rimelig nok til at mange nye kan vurdere den. Men de skulle gjerne hatt innstegsmodellen SR til 50k mindre og, samt AWD på denne.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Bjorislørdag 13. april 2019, klokken 11:06
Jeg syns også Tesla har gjort en bra jobb på prisingen her. SR+ åpnet "maks 400 markedet" som er MYE større en "maks 500" markedet samtidig tror jeg mange som er i "maks 500" eller mer syns det er verd pengene å legge på siste 83.000.

Jeg er iallefall happy og nesten glad SR+ ikke ble enda rimeligere da det jo er familie økonomien en skal forsvare med ting en ikke trenger, men har lyst på ;)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: olavxxxsøndag 14. april 2019, klokken 00:49
Synes den fikk bra pris, jeg valgte selv en makset 3P og har ikke angret en dag.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: emurofsøndag 14. april 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.

Ja, det betyr nok dessverre at du ikke får trafikkdata på SR+. Jeg er helt enig i at det er en stor mangel.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Magyartirsdag 23. april 2019, klokken 20:07
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Amoss på fredag 12. april 2019, klokken 13:09
... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?

Ja, dessverre. Hadde gjerne betalt litt ekstra for å få stoffseter...

Det er syntetisk skinn.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: krister461tirsdag 23. april 2019, klokken 20:46
De som vurderer SR+ vs LR AWD bør definitivt se på LR RWD. Den har alle fordelene til LR AWD minus firehjulsdrift, men med ekstra rekkevidde for kr 409 200. Må bestilles "off menu" fra en selger...
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: MooCowtirsdag 23. april 2019, klokken 21:23
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 20:46
De som vurderer SR+ vs LR AWD bør definitivt se på LR RWD. Den har alle fordelene til LR AWD minus firehjulsdrift, men med ekstra rekkevidde for kr 409 200. Må bestilles "off menu" fra en selger...

Om ein skal pirka litt så er det ein ting til, RWD har litt dårligare akselerasjon i forhold til AWD.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: krister461tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: magneticonsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Thomas Nordlionsdag 24. april 2019, klokken 21:35
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/ikke sleng på bilen
Nei.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: magneticonsdag 24. april 2019, klokken 21:37
åja. prøv å bruke håndbrekka alene i nedoverbakke på snøføre
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: krister461onsdag 24. april 2019, klokken 21:50
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:37
åja. prøv å bruke håndbrekka alene i nedoverbakke på snøføre
Nå er vi mange som har kjørt model S med bakhjulstrekk i noen år uten problemer. Er ingen grunn til at det skal være verre med model 3.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Wiblaonsdag 24. april 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Thomas Nordli på onsdag 24. april 2019, klokken 21:35
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/ikke sleng på bilen
Nei.

Det blir strupet, selv på AWD-bilene. Men at det fortsatt har en effekt: ja.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amossonsdag 24. april 2019, klokken 22:13
Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 21:50
Nå er vi mange som har kjørt model S med bakhjulstrekk i noen år uten problemer.

... og enkelte har meldt om problem med dette enkelte ganger under visse spesielle forhold.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: magneticonsdag 24. april 2019, klokken 22:15
på biler så får forhjula 70% bremsekraft. og 30 bak.
så da fordeler tesla awd 70% regenereging av strøm til frontmotor og 30 bak, for å skape samme stabilitet.
Når man ikke har el motor foran så så må bremsene ta seg av mangel på regenerering, for å skape samme stabilitet.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: krister461onsdag 24. april 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. april 2019, klokken 22:13
... og enkelte har meldt om problem med dette enkelte ganger under visse spesielle forhold.
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...
Tittel: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: mecanica vergaraonsdag 24. april 2019, klokken 22:19
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen
Den blir ikke strupt mye, men noe mer enn på en AWD. Baksiden kan være at du må skifte bremser på AWD da du ikke får varme i bremsene på vinteren. Dette dekkes da ikke på garanti. Men kan unngås ved regelmessig hard bremsing gjennom vinteren.

Jeg har bare 105 000km med RWD S og 35 000km med AWD X av erfaring siden 2014. Dette er min erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amossonsdag 24. april 2019, klokken 22:23
Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 22:16
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...

Joda, det er ikke det samme som å trekke i noe håndbrekk, men det er sammenlignbart - bremseeffekt kun på bakhjulene i begge tilfeller. Men ett potensiale for enda mer bremseeffekt på bakhjulene ved bruk av godt gammeldags håndbrekk.

Om Tesla har eller ikke har "strupt mye regenerering av strøm på glatta" har jeg ikke peiling på, og heller ikke uttalt meg om. Men ser at flere anbefaler å kjøre på "low" regenerering på glatta - spesielt for RWD biler. Og ja, fikk samme anbefaling av vedkommende jeg prøvekjørte Model 3 med.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Balrogonsdag 24. april 2019, klokken 22:59
Mine vurderinger som mangeårig elbilist:
Lang rekkevidde er utrolig viktig. Ikke primært på grunn av rekkevidden, men fordi det gir fleksibilitet i form av at bilen kan lades sjeldnere, og særlig om man ikke har tilgang til særlig strømstyrke. Med Model 3 LR med effektiv rekkevidde på 500km er lading ikke noen problemstilling. Leafen vi har er en helt grei bil med unntak av batteriet. Og bare glem "fremtidig batterioppgradering". Ingen tilbyr dette til noe i nærheten av overkommelige priser.

AWD vs RWD: Vår model S har kommet seg fram over alt, bare man unngår Pirelli vinterdekk. Med dem sto man fast både i snø og i gjørme. Likevel betaler jeg gladelig de ekstra tusenlappene for AWD, som gjør at man kan parkere som en idiot og komme seg lett ut likevel vinterstid og ikke bekymre seg om fremkommelighet annet enn på våt is. Regenerering vinterstid på vår Model S med bakhjulstrekk er satt på lavest mulig nivå for å unngå 360 graders ufrivillig sving når man slipper gassen. Har ikke testet dette på Model 3 med AWD. Men anbefaler lav regenerering vinterstid for å holde bremser frie for is.

Skinnseter er et must for alle med barn eller ikke gidder å bruke masse tid på vask og renhold av interiør.

Oppgradert lydanlegg trenger man ikke om man hører på radio. Som musikkinteressert er det nesten det viktigste i bilen og Spotify er helt fantastisk og kanskje det jeg liker best ved Tesla.

Min nytteopplevelse av autopilot er nå litt farget av at jeg fikk betale 40.000 kr for funksjonene som de som fikk bil levert uka etter fikk gratis.

Rangering av tilvalg i Model 3:

1: Batteristørrelse: gå for maks
2: Skikkelig lydanlegg med Spotify
3: Skinnseter
4: AWD (kjekt å ha en gang annethvert år, eller om du har hytte øverst på Glittertind)
5: Navigasjon (hvis du ikke gidder å bruke det du allerede har på telefonen)
6: TACC (adaptive cruise control, kjekt hvis du ikke gidder å bruke pedalene eller liker å kjøre med beina ut av vinduet)
7: Autosteer (kjekt å ha når du skal velge sang på Spotify)
999: Hva nå enn FSD eventuelt kanskje engang blir. Per i dag er navigasjon på autopilot, autoparkering og summon like nyttige som fjær i en hatt, bortsett fra at de ikke virker når man trenger dem. Navigasjon på autopilot hjelper deg av motorveien i en hastighet som får innvollene til å bytte plass mens pulsen din når uante høyder før du drar i det motvillige rattet og passasjerene spør om ikke de heller kan kjøre bilen. Autopark er ikke tilgjengelig i "trange" luker (Tesla + 1 meter) - nettopp der man skulle hatt det. Summon gjør at du når den gidder virke kan kjøre bilen laaaaangsomt absolutt rett fram eller rett tilbake hvis du står helt inntil bilen, med mindre det er trangt og du virkelig trenger funksjonen. (Nei entusiasmen for disse 3 "funksjonene" som jeg har betalt 40.000 ekstra for er ikke stor.)

Konklusjon STD+ eller LR AWD for 83.000 ekstra? Ingen tvil, velg LR AWD.

Ikke glem at alle batterier blir dårligere med tiden. Jo mindre kapasitet, desto fortere svekkes batteriet, ettersom man da oftere må være utenfor batteriets komfortsone som er 25-80%. Teslas batterier har vist seg å være av meget høy kvalitet.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: sylwestertorsdag 25. april 2019, klokken 02:45
Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen
Lurte på når denne ble dratt inn i diskusjonen. En annen ting er, hvis denne kun har en motor - betyr det at at denne og SR+ har billigere forsikring?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Handymantorsdag 25. april 2019, klokken 10:23
Sitat fra: Balrog på onsdag 24. april 2019, klokken 22:59
999: Navigasjon på autopilot hjelper deg av motorveien i en hastighet som får innvollene til å bytte plass ...... Autopark er ikke tilgjengelig i "trange" luker (Tesla + 1 meter) - nettopp der man skulle hatt det.
Jeg har EAP og er ikke imponert over hvordan det fungerer (Beta tatt i betraktning), men slik du beskriver det er helt annerledes enn mine erfaringer. Av motorvei der jeg bruker den så kjører den som en meget forsiktig bilist. og autopark syns jeg nå fungerer bra selv i trange båser den tidligere ikke engang identifiserte.
Min opplevelse er at EAP opptrer meget forskjellig i situasjoner som virker tilnærmet like for meg, men tydeligvis meget forskjellig for EAP.
Det skal bli mye bedre før jeg synes pengene var vel anvendt, men jeg ser forbedringer som gjør meg optimistisk.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: magnetictorsdag 25. april 2019, klokken 11:34
AWD blir vel avleggs snart.
Olje alderen er kun i startfasen, med oljesand utvinning
https://forskning.no/klima-ntb-olje-og-gass/forskere-klimautslipp-fra-oljesand-undervurderes/1329223
CO2-utslippene fra oljeutvinning fra oljesand i Canada er langt høyere enn det oljenæringen oppgir selv, ifølge forskere.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/04/25/195572595/regnskog-hogges-ned-i-hoyt-tempo
Enorme mengder tropisk skog ble ødelagt i fjor, ifølge forskere fra Global Forest Watch. Skogen forsvant i områder som til sammen er på størrelse med England.
Nye tall viser at til sammen 12 millioner hektar ble avskoget. Dette tilsvarer 30 fotballbaner som avskoges hvert eneste minutt.
https://forskning.no/klima-ntb/studie-viser-skremmende-rask-smelting-av-gronlandsisen/1328704
forskere beregnet issmeltingen på Grønland over tid. Isen forsvinner seks ganger raskere nå enn på 1980-tallet.
https://forskning.no/forurensning-klima-ntb/klimautslippene-steg-til-nytt-rekordniva-i-fjor/1317165
Klimaendringene antas derfor å bli mer omfattende de neste tiårene.

Join the winning team RWD  (vet ikke om jeg skal le eller grine.)
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: mecanica vergaratorsdag 25. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Amoss på onsdag 24. april 2019, klokken 22:23
Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 22:16
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...

Joda, det er ikke det samme som å trekke i noe håndbrekk, men det er sammenlignbart - bremseeffekt kun på bakhjulene i begge tilfeller. Men ett potensiale for enda mer bremseeffekt på bakhjulene ved bruk av godt gammeldags håndbrekk.

Om Tesla har eller ikke har "strupt mye regenerering av strøm på glatta" har jeg ikke peiling på, og heller ikke uttalt meg om. Men ser at flere anbefaler å kjøre på "low" regenerering på glatta - spesielt for RWD biler. Og ja, fikk samme anbefaling av vedkommende jeg prøvekjørte Model 3 med.
Jeg tror grunnen til anbefalingen er at bremsene skal bli brukt. Jeg kan ikke på noen måte kjenne meg igjen i at regenerering på vinteren med RWD har byd på utfordringer. Elektronikken er så presis i Tesla at den slipper regenereringen når nødvendig. Er det noen som kjenner noen som har hatt utfordring med dette? Jeg vet at en RWD ikke er så god som vår AWD. Men jeg var ekstremt fornøyd med vår RWD veteran S på vinteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amosstorsdag 25. april 2019, klokken 15:48
Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 25. april 2019, klokken 15:25
Jeg tror grunnen til anbefalingen er at bremsene skal bli brukt. Jeg kan ikke på noen måte kjenne meg igjen i at regenerering på vinteren med RWD har byd på utfordringer.

Første gang jeg så noen skrive noe om denne anbefalingen var her på dette forumet etter at ett forummedlem her hadde hatt en mindre hyggelig episode med en RWD Tesla på glattisen. Siden har flere også kommet frem til at denne anbefalingen også hadde andre positive effekter ved at bremsene ble brukt mer på vinterstid.

... og merk, jeg påstår på ingen måte at dette er noe alle opplever hele tiden. Dette er noe noen enkeltpersoner her har rapportert under visse spesielle situasjoner. Så det er på ingen måte noen motsetting at andre enkeltpersoner ikke har opplevd det samme.

Her er forøvrig den første rapporten om dette som jeg husker:
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. februar 2015, klokken 09:15
Etter et par veldig ubehagelige opplevelser hvor regen har medført sideveis kjøring har jeg øvd på å vippe spaken i "N" under kjøring, slik at jeg har den litt i ryggmargen. Og jeg har satt den til "low" under samboeren min sin profil.

Når det er så glatt at man bare sklir avgårde uansett hva man gjør gjør regen at man i tillegg risikerer å skli avgårde med rompa ut. Burde vært mulig å slå av på annet vis enn å sette bilen i N.

Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: MooCowtorsdag 25. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: krister461torsdag 25. april 2019, klokken 17:42
Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...
Jeg har sagt hva?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Måkemannentorsdag 25. april 2019, klokken 19:43
Sitat fra: emurof på søndag 14. april 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.

Ja, det betyr nok dessverre at du ikke får trafikkdata på SR+. Jeg er helt enig i at det er en stor mangel.
Får man i det minste pekt ut nærmeste supercharger?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: MooCowtorsdag 25. april 2019, klokken 20:30
Sitat fra: krister461 på torsdag 25. april 2019, klokken 17:42
Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...
Jeg har sagt hva?

At AWD berre er raskare enn RWD på grunn av grep, og ikkje på grunn av to motorar.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: knut3448fredag 26. april 2019, klokken 11:19
Mer effekt er nok en viktig grunn til at LR AWD er raskere enn LR RWD. 283 vs 367 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3#Specifications
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Amossfredag 26. april 2019, klokken 13:22
Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 20:30
At AWD berre er raskare enn RWD på grunn av grep, og ikkje på grunn av to motorar.

Om du leser hva han svarte på så ser du at svaret hans ikke betydde det du tror det betydde.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: JuDgEfredag 26. april 2019, klokken 21:12
Jeg er i tenkeboksen på 3 av M3 alternativene men sliter med å velge.
a) SR+ (RWD)
b) SR+ LR (RWD)
c) LR (AWD)

Velger jeg a) blir det en "ribbet" til 402.000 inkl 18" AERO vinterhjul. Dette er hva du må betale for en Kona eller i3S.
Ser for meg at denne vil være den som holder seg best i pris (minst prosentvis tap), i teorien. Så spørs det hva det norske markedet tenker. For de som skal ha bil nr. 2 må jo alt. a) være et klart valg.

Jeg kommer til å vurdere MY når den er tilgjengelig om tidligst 2 år.
Derfor er argumentene til valg a) der.

Alternativ b) er selvsagt interessant men det halverer omtrent differansen mellom SR+ og LR (AWD). Så jeg tenker at en da strengt tatt bør gå for alt. c).

Gir alt. b) kurant 2. håndsverdi eller er alt. c) like "smart"?

Ser en for seg et lenger eierskap mener jeg alt. c) er det riktige, men om en skifter etter 2 år, kanskje er alt. a) det smarteste?

Vedr. den enkleste SR+ så er "+" ganske vesentlig. Det er som beskrevet av TS ikke all verdens forskjell.
Jeg har sett SR+ med google maps (satelittbilder) og de har alle høyttalerne som de med fullt premium interiør har, foruten sub. Den mangler fysisk. Men flere av de er deaktivert så det har strengt tatt ingen betydning om de er der eller ikke.
Etter en del tråling av forum har jeg inntrykk av at forskjellen i lyd her er klart mindre enn i Model S (lydstudio vs. ultra).
Jeg venter på svar fra Tesla Norge på om Spotify etc. kun er snakk om abonnement og at det kan tegnes umiddelbart for en SR+ (1 år inkludert på premium interiør). Og da har jeg faktisk snakket med de på tlf. Ikke enkelt disse dager ;)
Basis AP har jo de funksjoner en egentlig ønsker og en bekjent med M3 og full AP sier det for øyeblikket har svært begrenset nytte.

Leveringstiden for øyeblikket er omtrent den samme uansett hvilken en velger.
Såfremt en ikke vil ha hvite seter...
Og krefter har jo en i massevis selv med SR+.

Så når det kommer til selve rekkevidden så snakker vi altså om reelt ca. 370-380km med SR+ (under optimale forhold).
Det er vel litt bedre enn en 5 år gammel Model S.

Vi kjører sjelden lengre turer, kun 2-3 ganger pr. år.
Men T/R svigers er akkurat 200km og dette gjøres hele året. Vil jo anta at selv på de hardeste vinterdagene så skal dette holde fint?

T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.



Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: Bjorislørdag 27. april 2019, klokken 08:02
Sitat fra: JuDgE på fredag 26. april 2019, klokken 21:12
Jeg er i tenkeboksen på 3 av M3 alternativene men sliter med å velge.
a) SR+ (RWD)
b) SR+ LR (RWD)
c) LR (AWD)

Velger jeg a) blir det en "ribbet" til 402.000 inkl 18" AERO vinterhjul. Dette er hva du må betale for en Kona eller i3S.
Ser for meg at denne vil være den som holder seg best i pris (minst prosentvis tap), i teorien. Så spørs det hva det norske markedet tenker. For de som skal ha bil nr. 2 må jo alt. a) være et klart valg.

Jeg kommer til å vurdere MY når den er tilgjengelig om tidligst 2 år.
Derfor er argumentene til valg a) der.

Alternativ b) er selvsagt interessant men det halverer omtrent differansen mellom SR+ og LR (AWD). Så jeg tenker at en da strengt tatt bør gå for alt. c).

Gir alt. b) kurant 2. håndsverdi eller er alt. c) like "smart"?

Ser en for seg et lenger eierskap mener jeg alt. c) er det riktige, men om en skifter etter 2 år, kanskje er alt. a) det smarteste?

Vedr. den enkleste SR+ så er "+" ganske vesentlig. Det er som beskrevet av TS ikke all verdens forskjell.
Jeg har sett SR+ med google maps (satelittbilder) og de har alle høyttalerne som de med fullt premium interiør har, foruten sub. Den mangler fysisk. Men flere av de er deaktivert så det har strengt tatt ingen betydning om de er der eller ikke.
Etter en del tråling av forum har jeg inntrykk av at forskjellen i lyd her er klart mindre enn i Model S (lydstudio vs. ultra).
Jeg venter på svar fra Tesla Norge på om Spotify etc. kun er snakk om abonnement og at det kan tegnes umiddelbart for en SR+ (1 år inkludert på premium interiør). Og da har jeg faktisk snakket med de på tlf. Ikke enkelt disse dager ;)
Basis AP har jo de funksjoner en egentlig ønsker og en bekjent med M3 og full AP sier det for øyeblikket har svært begrenset nytte.

Leveringstiden for øyeblikket er omtrent den samme uansett hvilken en velger.
Såfremt en ikke vil ha hvite seter...
Og krefter har jo en i massevis selv med SR+.

Så når det kommer til selve rekkevidden så snakker vi altså om reelt ca. 370-380km med SR+ (under optimale forhold).
Det er vel litt bedre enn en 5 år gammel Model S.

Vi kjører sjelden lengre turer, kun 2-3 ganger pr. år.
Men T/R svigers er akkurat 200km og dette gjøres hele året. Vil jo anta at selv på de hardeste vinterdagene så skal dette holde fint?

T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.

Jeg er i samme båt som deg, tenker å bytte til Y når den er klar. Valgt LR AWD nå, jeg tror ikke verdifallet i kroner blir så mye større på den en SR+. Du får mye ekstra for disse 83.000. Fremover blir det nok større knapphet på lading enn vi har vært vant med også. Jeg har alltid ment at rekkevidde er litt oppskrytt, men til denne ekstra prisen syns jeg det var en no brainer, men SR+ er jo også en flott bil, så tror ikke du gjør mye feil ved å velge den heller. Jeg ser for meg at jeg får mye glede av LR også de to årene vi eier den. Skal feks ril Spania nå i sommer og antakelig til Nord-Norge neste år og da kan rekkevidden komme godt med, men vi har kjørt med X60 til Kroatia også uten noen problem så, ja...
Tittel: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: turfsurflørdag 27. april 2019, klokken 09:13
Sitat fra: JuDgE på fredag 26. april 2019, klokken 21:12
T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.
Jeg tror LR vil klare vinterhytta på vinteren og, gitt at det ikke er opp ett høyt fjell på slutten.

Ellers synes jeg AWD er såpass komfort i hverdagen vinterstid at det er verdt hver en krone, og på en såpass sprek bil som Model 3 er det kjekt å ha om sommeren og.

Alt kommer an på bruk.

Kjører du aldri på glatte veier, og kjører rolig trenger du ikke AWD.

Trenger du sjelden rekkevidde og kjører lite i året så trenger du ikke LR. Men husk at LR gir mere enn bare rekkevidde på langtur, du vil og ha ett batteri som slites mye mindre over tid.

Med unntak for at man bor på sørvestlandet og sjelden beveger seg vekk derifra, så er AWD ett stort pluss på denne typen bil (høy ytelse, relativt tung og lav). For meg faller LR mellom to stoler, lenger syd i Europa er den mere forståelig. Jeg anbefaler AWD, du taper jo heller ikke hele prisforskjellen på sikt.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: olavxxxlørdag 27. april 2019, klokken 20:52
Min tanke:
Hvis man vurderer en bedre Tesla og den er innenfor hva man er villig til å betale enten i form av verditap, lån eller andre månedlige kostnader, ville jeg personlig kjøpt den med mer rekkevidde og/eller bedre ytelse.

Jeg klarte meg fint med X75D, så 3 Performance er jo SYKT mye bedre på rekkevidde, ytelse, veigrep, bremsing, ladehastighet osv. Men jeg hadde fint klart meg med X75D også, men det er noe med det å vite at man har så utrolig mye mer kapasitet enn man trenger. Det gjør jo at det er aldri noe "stress", jeg har ikke en gang vist til damen hvordan man lader bilen, siden vi aldri trenger å lade utenom nattlig lading.

SR+ vil jo være ca som en X75D tror jeg, det er mer enn nok for de fleste og den er nok rask nok for de fleste, men man mister da også spotify, må koble seg på WiFI for updates og navigasjonen får ikke sanntidsinfo, ikke setevarmere bak, dårligere stereo osv.

Så har man da LR RWD, den gir jo veldig bra rekkevidde til angivelig 42.000 lavere enn LR AWD, men man mister litt grep og aks. Men det er jo ikke alle som trenger AWD eller aksen.

Men jeg personlig ville helst ha P og jeg ville nok fremdeles valgt P i dag.
Men står det mellom SR+ og LR RWD og LR AWD, ville jeg vurdert hva som er viktigst:
* Forskjell i mnd-sum
* Forskjell i rekkevidde + ladehastighet (særlig på Superlader V3)
* Forskjell i aks/ytelse
* Hifi, Oppdateringer via mobilnett, setevarmere bak osv.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: JuDgEsøndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Jeg kjøper alle argumenter for LR AWD men det er dette som er «stridens kjerne», at jeg skal velge den som taper seg minst i pris.
LR AWD til 500k har kanskje ingen konkurrenter, og da er kjøpergruppen de som betaler relativt mye og en relativt liten bil.
SR+ derimot treffer Leaf-gruppen mtp pris. Og Leaf vs M3 må jo soleklart gå i M3's favør.
Derfor tror jeg at ej kan ha en SR+ i 2 år  med svært gunstig verditap.
83k er jo ikke mye når en ser på hva en får, absolutt. Likevel tror jeg at de 83k gjør at den treffer en mye større kjøpergruppe om 2 år.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: bjornskjsøndag 28. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: olavxxxsøndag 28. april 2019, klokken 22:55
Sitat fra: bjornskj på søndag 28. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?
Kanskje, kanskje ikke.
En fordel er hvis prisene går opp (som de har gjort en gang allerede på FSD), vil man gå glipp av den prisen man hadde ved bestillingen. Med Model Y i motsetning til Model 3, har man mulighet for å konfiguere bilen, det betyr da at man har et "tilbud", men på Model 3 var det mer en intensjonsavtale om kjøp.

OM det har mye å si på leveransetid er vanskelig å si, man må nok forvente de først leverer ut P og LR, særlig hvis momsen kommer snikende rett etter Y blir lansert, da vil de nok selge mest av de dyreste først og så trickle down. Denne formen for segmentering blir enda viktigere når det er moms på vei for elbiler ila et par år.
Tittel: Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
Skrevet av: JuDgEmandag 29. april 2019, klokken 09:18
Sitat fra: bjornskj på søndag 28. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?

Ja hvorfor ikke?
Det er jo strengt tatt bare en reservasjon.
Slik det ser ut er MY et bedre valg mtp plass.



Sent from my iPhone using Tapatalk