Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?

Startet av Bjoris, fredag 12. april 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

olavxxx

Min tanke:
Hvis man vurderer en bedre Tesla og den er innenfor hva man er villig til å betale enten i form av verditap, lån eller andre månedlige kostnader, ville jeg personlig kjøpt den med mer rekkevidde og/eller bedre ytelse.

Jeg klarte meg fint med X75D, så 3 Performance er jo SYKT mye bedre på rekkevidde, ytelse, veigrep, bremsing, ladehastighet osv. Men jeg hadde fint klart meg med X75D også, men det er noe med det å vite at man har så utrolig mye mer kapasitet enn man trenger. Det gjør jo at det er aldri noe "stress", jeg har ikke en gang vist til damen hvordan man lader bilen, siden vi aldri trenger å lade utenom nattlig lading.

SR+ vil jo være ca som en X75D tror jeg, det er mer enn nok for de fleste og den er nok rask nok for de fleste, men man mister da også spotify, må koble seg på WiFI for updates og navigasjonen får ikke sanntidsinfo, ikke setevarmere bak, dårligere stereo osv.

Så har man da LR RWD, den gir jo veldig bra rekkevidde til angivelig 42.000 lavere enn LR AWD, men man mister litt grep og aks. Men det er jo ikke alle som trenger AWD eller aksen.

Men jeg personlig ville helst ha P og jeg ville nok fremdeles valgt P i dag.
Men står det mellom SR+ og LR RWD og LR AWD, ville jeg vurdert hva som er viktigst:
* Forskjell i mnd-sum
* Forskjell i rekkevidde + ladehastighet (særlig på Superlader V3)
* Forskjell i aks/ytelse
* Hifi, Oppdateringer via mobilnett, setevarmere bak osv.

JuDgE

Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Jeg kjøper alle argumenter for LR AWD men det er dette som er «stridens kjerne», at jeg skal velge den som taper seg minst i pris.
LR AWD til 500k har kanskje ingen konkurrenter, og da er kjøpergruppen de som betaler relativt mye og en relativt liten bil.
SR+ derimot treffer Leaf-gruppen mtp pris. Og Leaf vs M3 må jo soleklart gå i M3's favør.
Derfor tror jeg at ej kan ha en SR+ i 2 år  med svært gunstig verditap.
83k er jo ikke mye når en ser på hva en får, absolutt. Likevel tror jeg at de 83k gjør at den treffer en mye større kjøpergruppe om 2 år.



Sent from my iPhone using Tapatalk

bjornskj

Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?

olavxxx

Sitat fra: bjornskj på søndag 28. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?
Kanskje, kanskje ikke.
En fordel er hvis prisene går opp (som de har gjort en gang allerede på FSD), vil man gå glipp av den prisen man hadde ved bestillingen. Med Model Y i motsetning til Model 3, har man mulighet for å konfiguere bilen, det betyr da at man har et "tilbud", men på Model 3 var det mer en intensjonsavtale om kjøp.

OM det har mye å si på leveransetid er vanskelig å si, man må nok forvente de først leverer ut P og LR, særlig hvis momsen kommer snikende rett etter Y blir lansert, da vil de nok selge mest av de dyreste først og så trickle down. Denne formen for segmentering blir enda viktigere når det er moms på vei for elbiler ila et par år.

JuDgE

Sitat fra: bjornskj på søndag 28. april 2019, klokken 22:35
Sitat fra: JuDgE på søndag 28. april 2019, klokken 21:52
Takk for bra innspill.
Jeg bestiller en Y med en gang og planen er at den skal vi eie litt lenger.
Er det i det hele tatt noe poeng i å bestille en MY i dag?

Ja hvorfor ikke?
Det er jo strengt tatt bare en reservasjon.
Slik det ser ut er MY et bedre valg mtp plass.



Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA