Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?

Startet av Bjoris, fredag 12. april 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

brekkee

La oss diskutere hva Delvis Premium betyr i SR+.
Konfigurator sier at
Alt interiør inkluderer, dvs mangler i SR+?

Farget glasstak med ultrafiolett og infrarød beskyttelse
Autodimmende, innfellbare, oppvarmede sidespeil
Musikk og media over Bluetooth®
Egendefinerte førerprofiler

Videre selv om SR+ er valgt så kommer det opp at interiør inkluderer:

12-veis justerbare, elektriske forseter med varme
Premium setemateriale og dekorlister
Oppgradert lyd – altoppslukende lyd
Standard kart og navigasjon
LED-tåkelys
Farget glasstak med ultrafiolett og infrarød beskyttelse
Autodimmende, innfellbare, oppvarmede sidespeil
Music and media over Bluetooth®
Egendefinerte førerprofiler
Midtkonsoll med lagringsplass, 4 USB-porter og dokking for 2 smarttelefoner

Leser jeg feil eller er konfiguratoren selvmotsigende? Står heller ingen plass jeg kan se at setevarme mangler (annet en i nettavis-artikler).

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 12:55
https://www.tesla.com/no_NO/blog/update-our-vehicle-lineup?redirect=no

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.
Men da blir det antakelig billigere enn 350.000,- som jeg estimerte.

SR er uaktuell for vår del, da den har manuelle seter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Magnus Hansen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:57

Ser det er litt uklart. Det står at man kan bestille SR manuelt. Men ikke tydelig om dette også gjelder Norge? I så fall bør man få bilen uten AP og med litt lavere rekkevidde enn SR+, til en vesentlig lavere pris.

Men har den det lenger? Ser det blir påstått at SR nå bare er SR+ med softwareredusert rekkevidde og uten AP.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 12:57

Nja, har den det?  I følge bloggposten:
Sitat
Model 3 Standard will now be a software-limited version of the Standard Plus

... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?

Sitat
Its range will be limited by 10%, and several features will be disabled via software (including our onboard music streaming service, navigation with live traffic visualization, and heated seats). Similar to other software-limited vehicles produced in the past, Standard customers will have the option to upgrade to a Standard Plus at any time. Similarly, anyone who has already bought Standard Plus and wants to convert to Standard is welcome to do so, and we will provide a refund for the difference in cost.
Model S 85D

Pallesnekkern

Pluss-pakken er ihvertfall en veldig god deal i forhold til Standard range.  Der får man mye for pengene.

AWD er verd halve prisforskjellen. Jeg vil påstå at for de fleste så er rekkeviddeøkningen og ytelsesforbedringen stor nok til å forsvare resten av prisforskjellen.  Men begge er gode kjøp nå.

navyelsen

Ifølge denne artikkelen på TU kan SR bestilles manuelt i fysisk butikk: https://www.tu.no/artikler/na-blir-tesla-model-3-billigere/462990
Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.

• 10% lavere rekkevidde (software reduksjon)
  • manglende setevarme
  • manglenbde navigasjon
  • manglende støtte for musikkstrømming
Det finnes vel ingen som bestiller bil uten navigasjon og bluetooth i 2019?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

jkirkebo

Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16

Ifølge denne artikkelen på TU kan SR bestilles manuelt i fysisk butikk. Men med en del begrensninger som sannsynligvis gjør den uaktuell for de fleste. Og umulig å bli kvitt i bruktmarkedet, f.eks.

• 10% lavere rekkevidde (software reduksjon)
  • manglende setevarme
  • manglenbde navigasjon
  • manglende støtte for musikkstrømming

Og så vidt jeg skjønner så har den AP. Ihvertfall i følge bloggposten.

Kona vil ha setevarme (klager nok som det er på at Model 3 ikke har rattvarme), navigasjon og strømming er også et must. 10% lavere rekkevidde er helt uproblematisk, trenger ikke så mye engang. Selv 300km WLTP hadde holdt lenge, selv til våre hytteturer på 283km, da vi alltid stopper for å handle og/eller spise.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 12. april 2019, klokken 13:09
... og Standard Plus har elektrisk justerbare seter.  En annen ting er at SR+ heller ikke har stoffseter. Betyr dette ta stoffseter ikke lengre er mulig å få levert?

Ja, dessverre. Hadde gjerne betalt litt ekstra for å få stoffseter...

Jejl

Sitat fra: navyelsen på fredag 12. april 2019, klokken 13:16

Jo da, vet om et par-tre som ønsker biler tilsvarende de hadde for 30-40 år tilbake uten f.eks abs-bremser og "stålbjelker" i dørene.

Magnus Hansen

Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay

Øyvind.h

Innebygde kart er Google maps med trafikkdata etc. Men egentlig samme for meg om kilden er mobil eller integrert så lenge alt funker bra og sømløst. En del biler krever jo kabel for carplay/Android auto. Det er håpløst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 12. april 2019, klokken 14:16
Trodde det var «ingen» som brydde seg om innebygd navigasjon lenger. Fremdeles ikke brukt innebygd navigasjon i to år gammel golf. Bruker Google Maps via CarPlay

Jeg bruker den alltid i Teslaen. Er så enkel å bruke, og den gir meg avstand til målet, forventet ankomsttid, forventet gjenværende batteriprosent osv. Dessuten varmes batteriet om man navigerer til en SuperCharger. Mye av dette går ikke å få til med eksterne løsninger.

Navigasjonen i Leafen er derimot ubrukelig. Mulig det er samme dårlige greia i Golf?

Øyvind.h

Godt poeng. Ja moderne navi må jo ha kontroll på forbruk og batteristatus ved ankomst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

I tesla er jeg enig. Jeg har ikke vært borti andre bilmerker som har navigasjon som matcher Google maps

Øyvind.h

Vet kona og kollegene hennes hater navi i egolfen. Men ja takk begge deler. Så lenge den er trådløs skulle jeg gjerne hatt integrasjon mot Android auto også.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA