Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

navyelsen

#45
Sitat fra: Håvar på onsdag 11. september 2019, klokken 11:20
"ID.3 1ST starter på under kr 330.000 levert Oslo". Vinterhjul kommer i tillegg på alle andre biler så vidt jeg vet også, så det er ikke noe poeng i å trekke inn disse for å sammenligne. Metallic kommer sikkert ekstra, som du sier, tipper det er rundt 5-7k.

1st edition er ikke laveste utstyrsnivå. Det er til å begynne med eneste utstyrsnivå. Senere kommer tre versjoner, "Standard", "Plus" og "Max". Hvordan 1st er sammenlignet med disse vet jeg ikke.

Edit: Kia e-Niro koster fra 377k i Norge (sikkert før lev.omk.?), hva den evt. koster i Tyskland ekskl. moms er jo ikke så interessant. Men er enig at det er mye bil for pengene, veldig synd Kia ikke leverer.

Edit 2: Det var heftig påslag fra BOS  :o Over 50 k mer enn i Tyskland

Ikke slik jeg har tolket det, ikke bland utstyrsnivå med batteristørrelse...
1st edition kommer i tre utstyrsnivå (standard, plus og max) med pris fra (under) 330.000. Da er det naturlig at dette gjelder standardutgaven. Hvis vi holder dekk og metallic utenfor tipper jeg pris på PLUS rundt 350k og at MAX-utgaven kosterrundt 370k. Da er vi fortsatt i samme prisklasse som fullutstyrt Soul, Niro og Leaf, eller TM3 SR+.

Det som derimot kommer senere er andre batteripakker. 1st har den mellomste, og det vil komme en mindre og en større batteripakke på et senere tidspunkt.

Grunnen til at e-Niro er priset såpass høyt i Norge er at BOS valgte å bare ta inn biler med høyeste utstyrsnivå, og det skiller rundt 3000 EUR mellom hvert utstyrsnivå. Det er også derfor jeg nevnte Tyskland, for de har alle tre utstyrsnivåene tilgjengelig. Faktum er at e-Niro med stort batteri (39k€) faktisk er billigere enn ID.3 (40k€). Niro er en mye mer praktisk bil i mine øyne!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Håvar

Aha, da tror jeg at jeg har misforstått. Trodde det skulle komme tre utgaver etter at 1st var solgt ut.

Da er jeg enig med deg, ID.3 får nok priser nært bilen du nevner.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

NecessarySmile

Sitat fra: navyelsen på onsdag 11. september 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Håvar på onsdag 11. september 2019, klokken 11:20
"ID.3 1ST starter på under kr 330.000 levert Oslo". Vinterhjul kommer i tillegg på alle andre biler så vidt jeg vet også, så det er ikke noe poeng i å trekke inn disse for å sammenligne. Metallic kommer sikkert ekstra, som du sier, tipper det er rundt 5-7k.

1st edition er ikke laveste utstyrsnivå. Det er til å begynne med eneste utstyrsnivå. Senere kommer tre versjoner, "Standard", "Plus" og "Max". Hvordan 1st er sammenlignet med disse vet jeg ikke.

Edit: Kia e-Niro koster fra 377k i Norge (sikkert før lev.omk.?), hva den evt. koster i Tyskland ekskl. moms er jo ikke så interessant. Men er enig at det er mye bil for pengene, veldig synd Kia ikke leverer.

Edit 2: Det var heftig påslag fra BOS  :o Over 50 k mer enn i Tyskland

Ikke slik jeg har tolket det, ikke bland utstyrsnivå med batteristørrelse...
1st edition kommer i tre utstyrsnivå (standard, plus og max) med pris fra (under) 330.000. Da er det naturlig at dette gjelder standardutgaven. Hvis vi holder dekk og metallic utenfor tipper jeg pris på PLUS rundt 350k og at MAX-utgaven kosterrundt 370k. Da er vi fortsatt i samme prisklasse som fullutstyrt Soul, Niro og Leaf, eller TM3 SR+.

Det som derimot kommer senere er andre batteripakker. 1st har den mellomste, og det vil komme en mindre og en større batteripakke på et senere tidspunkt.

Grunnen til at e-Niro er priset såpass høyt i Norge er at BOS valgte å bare ta inn biler med høyeste utstyrsnivå, og det skiller rundt 3000 EUR mellom hvert utstyrsnivå. Det er også derfor jeg nevnte Tyskland, for de har alle tre utstyrsnivåene tilgjengelig. Faktum er at e-Niro med stort batteri (39k€) faktisk er billigere enn ID.3 (40k€). Niro er en mye mer praktisk bil i mine øyne!

Jeg snakket litt med representantene for VW når ID.3 ble vist frem i kamuflert utgave på Aker brygge, og de hadde fått indikert ca. 40-50.000 per «nivå» - og anslo en pris på 420.000 for Max-utgaven. Håper de tar i for å ikke skuffe noen i etterkant, men allikevel. Blir en ganske stiv pris sammenlignet med f.eks. e-Niro.

navyelsen

det hørtes ut som i overkant mye i mellomlegg.
Er du sikker på at du eller de ikke hadde misforstått, og at det skulle skille 40-50k mellom batteristørrelsene?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Jeg har hørt ca 400.000 for toppspesifisert utgave med 420 km WLTP. Noe høyere pris enn det tviler jeg på.  Det blir uansett spekulasjoner, for det er nok ikke bestemt. Møller har vist tegn på litt mer aggressiv prising i forhold til konkurrentene, ref. e-tron 50.

NecessarySmile

Sitat fra: navyelsen på onsdag 11. september 2019, klokken 18:09
det hørtes ut som i overkant mye i mellomlegg.
Er du sikker på at du eller de ikke hadde misforstått, og at det skulle skille 40-50k mellom batteristørrelsene?

Ganske sikker på at jeg ikke misforsto - det sto til og med skrevet på kortene hun leste fra når hun fortalte hva de ulike pakkene inneholdt. Hvorvidt personen som lagde disse kortene misforsto noe eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om.

Men som sagt.. Håper jo det havner noe lavere. Ser ut som om vi blir «tvunget» til å velge Max-utgaven (vil ha seter med elektrisk justering), og jeg er ikke særlig villig til å gi mer enn 400.000 for den.

PREB

Er det noen som vet om bilen får OTA-oppdateringer?

Trond.m

Merket meg at bilen som ble vist hos Møller Asker og Bærum ikke hadde hengerfeste for sykkel. Jeg trodde det var standard for å kompensere for manglende taklast, men forhandleren kunne ikke si noe om det. Uten dette blir det kansellering, så dette og prisen på pakkene bør de snart komme med.

Elmo

Sitat fra: TM på lørdag 19. oktober 2019, klokken 07:02
Merket meg at bilen som ble vist hos Møller Asker og Bærum ikke hadde hengerfeste for sykkel. Jeg trodde det var standard for å kompensere for manglende taklast, men forhandleren kunne ikke si noe om det.
Jeg var også der (Auto E18), og en av selgerene sa til meg at den kommer med hengerfeste for sykkel, men spesiell (firkantet??) "kule" så det ikke skal være mulig å koble på en henger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cowboystrekk

Fikk beskjed om at de trolig droppa sykkelfeste i Norge pga skiltreglene våre. Vi kansellerte. Likte mye med bilen, men hengerfeste/sykkelkrok og takrails trakk det lengste strået.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

navyelsen

Er fortsatt ikke overbevist av ID3, spesielt når det spekuleres i priser på godt over 400.000 for max.
Skjønner ikke hvorfor denne skal være så revolusjonerende, verken på pris eller utstyr?

Sammenligner vi f.eks. med e-Niro kommer denne bedre ut på alle punkter. E-Niro har lengre rekkevidde, større bagasjerom, og kan ha både taklast og bagasjekrok. Prisen er heller ikke ulik, hvis vi ser på lavere utstyrsnivå.
I Norge valgte importør å bare ta inn topputstyrt utgave som "first edition", men i f.eks. Tyskland selges bilen med lavere utstyrstyrsnivå. Startpris for 64 kWh batteri i Tyskland, etter at VAT er trukket fra er 335.000 på grunnmodellen, omtrent det samme som ID.3. Topputstyrt e-Niro koster i dag rundt 380.000 fra norsk forhandler, mens det ryktes at ID.3 kan bli så dyr som 430.000...

Det eneste kortet som VW har igjen er leveringstid. Kia sliter visstnok med batterimangel og høy etterspørsel. Hvis VW kan levere store kvantum hurtig, er dette eneste fordelen jeg kan se at de har. ID.3 er foruten dette såpass mangelfull at jeg ikke skjønner hvordan den skal gjøre nytten som en familiebil...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

DagfinnN

Enig med sistnevnte. Men golf og VW har av en eller merkelig en fantastisk kjøpeskare i Norge. Det + påstått evne til å levere er nok helt avgjørende.
Jeg har aldri likt golf, men kona og en datter gjør det. Vi er forskjellige.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

e-Stig

Sitat fra: DagfinnN på mandag 21. oktober 2019, klokken 09:59en fantastisk kjøpeskare i Norge

Jeg tror at en viktig suksessfaktor er at Volkswagen har klart å legge seg midt inni mellom alle andre bilmerker. Kjører du en Golf så blir du ikke automatisk stemplet som lusekjører eller råkjører. Da vi kjøpte e-Golf var det nettopp for å ikke skille seg ut i trafikken. Ved første øyekast ser du ikke forskjell på en fossilbil og en elbil. Nå har jeg pendlet over 20 000 km med e-Golfen siden august i fjor og jeg er mer fornøyd med valget enn noen gang.

Må innrømme at jeg har lest "alt" om både ID.3 og konkurrenten TM3. Hvis vi skal kjøpe en elbil som alle vet er elbil så er det etter hvert mange å velge mellom. Jeg har også vært og sett på TM3 ved flere anledninger, men alle problemene det skrives om her på elbilforum har vaksinert meg mot å kontakte forhandler for å få tilbud. Akkurat nå ser det faktisk ut som Tesla er i ferd med å havne bakerst både med tanke på kvalitet og teknologi som ikke fungerer (vindusviskere, langlys, cruisekontroll, skiltgjenkjenning, lakk, rust, lekkasje, etc.).

Selv om prisene på ID.3 ikke er imponerende lave er jeg overbevist om at alt annet (kvalitet, serviceapparat, teknologi, levetid, kjørekomfort) er minst like bra som konkurrentene. Det tror jeg veldig mange VW-kjøpere er enig med meg i, og hvis det stemmer er det verdt mye for både Volkswagen og kundene!
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Chimp

Hvis man vurderer MAX-utgaven er det vel nærliggende og også vurdere polestar 2 til 469 000 kr, og dermed få med AWD, samt mulighet for taklast og hengerfeste.
Ganske mye inkludert i standardutgaven til 469 000 kroner, og der snakker vi også et merke som går for å være premium på kjøreopplevelse og interiør.
Bare et tips :)

Gnist

Aporpos Polestar 2 vs. ID3.

Jeg prøvesatt nettopp Polestar 2 og opplevde det som om plass i kabinen er mindre enn i ID3.

Klart mindre plass til føttene for baksetepassasjerer. Diger tunnel som deler gulvet mellom baksetene. Lavere takhøyde i baksetet enn i ID3.

Fremme er det en stor midtkonsoll som tar opp mye plass. Jeg følte jeg så noe dårligere ut fremover fra førersetet i Polestar 2 enn i ID3.

Polestar 2 er sexy å se på, men tenker at for lite av bilens grunnflate er del av kabinen.

Glasstaket i Polestar 2 ser svært flott ut når man sitter i baksetet. Ser på en helt annen måte bra ut enn tilsvarende på ID3.

Føler at setene i Polestar 2 er bedre enn i ID3.

Så er det jo selvsagt mye teknisk ved Polestar 2 som er av en helt annen klasse enn ID3 1st: Maks hastighet, akselerasjon, batteristørrelse og antagelig mye mer.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA