Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Chimp

Enig, den er litt lite luftig. Tror det er en del av det sportslige uttrykket. Vil si det er en mye bedre komplett bil enn MAX grunnet AWD. Men, den passer ikke noe særlig til en familie, fin for 2 pers + passasjer nå og da.
Det samme tenker jeg igrunn om id3, men mulig jeg har blitt for kravstor med årene. I gamle dager funket det jo uten problem med Golf på vei til fjells og full bil.

navyelsen

Sitat fra: Chimp på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:04
I gamle dager funket det jo uten problem med Golf på vei til fjells og full bil.

Men sannsynligvis med en del last på taket, og kanskje campingvogn bak?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Spajderman

Var på Møller på Forus i dag og så på bilen. Må si at jeg ble veldig positivt overrasket over setene og sittestillingen i bilen. Hadde den hatt mulighet for taklast hadde det antageligvis blitt en ID3, selv om det er mye hardplast i interiøret. Nå ender vi nok opp med Polestar 2, selv om den ender opp med å bli en god del dyrere...

ihaal

Hvis ID3 hadde kommet greit utstyrt til under 330 000 kunne den vært aktuell, men når prisen i praksis blir nord for 350 000 hvis man ønsker f.eks. ryggekamera er det veldig vanskelig å se hvorfor man f.eks. skal velge denne foran en Tesla SR+ eller en Polestar 2.  :-\
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Trond.m

Sitat fra: ihaal på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:25
Hvis ID3 hadde kommet greit utstyrt til under 330 000 kunne den vært aktuell, men når prisen i praksis blir nord for 350 000 hvis man ønsker f.eks. ryggekamera er det veldig vanskelig å se hvorfor man f.eks. skal velge denne foran en Tesla SR+ eller en Polestar 2.  :-\
Tja...det er jo fortsatt 150.000 opp til en Polestar 2, så de er jo ikke sammenliknbare.
Mange vil nok oppfatte VW som et tryggere valg med hensyn på service og annenhåndsverdi. Det gjør de nok rett i.

ihaal

Vanskelig å si før man har sett hva pakkene koster, men max-versjonen ender vel fort opp nord for 400 000, og da er man over en Tesla Model 3 sr+ og ikke så utrolig langt unna en Polestar 2. Plus-utgaven (hvis vi antar en pris på 350 000 kr) er farlig nærme en Tesla model 3 sr+ til 385 000 og da skal man vel sette en rimelig stor premium på kjøre Volkswagen for at Model 3 ikke fremstår som et bedre kjøp?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Bzzlink

Nå som prisene på ID3 er klare hva tenker folk i forhold til konkurrentene?

Dersom man vil ha ryggekamera og parkeringssensorer foran, så blir prisen 405.000,- etter hva jeg forstår?

Prisindikasjoner ID.3 1ST:
ID.3 1ST: under kr. 355.000*
ID.3 1ST Plus: under kr. 405.000*
ID.3 1ST Max: under kr. 455.000*

Kommer du til å konvertere reservasjonen til kontrakt når de åpner for det 17 juni?

daktari

Størrelsesmessig,  hvor stor forskjell på denne og e-2008?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonnyjb

#68
Du kan sammenligne størrelse på ulike bilmodeller her: https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php

Slik det ser ut er ID.3 like høy, 4 cm kortere og nesten 18(!) cm smalere (med speil) (ca 1 cm bredere uten) enn Peugeot e-2008. ID.3 har 385 liter bagasjerom mens e-2008 har 434 liter.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Mr Beach

Bestilte e2008 som i topputstyrt versjon er 100 000 billigere enn Max... Litt mer krefter, rekkevidde og småsnacks er ikke verdt så mye. E2008 er, i tillegg til pris, bedre på bagasjeplass, design innvendig og utvendig, seter++
Tesla Model3 SR+ 2021 - Hentes 22.06.21
Peugeot e2008 2020. Til salgs
Toyota Prius 2016 - solgt
VW Golf variant TSI 2015 - Leaset
BMW 320d touring 2012 - Leaset
MB E200d 2010 - solgt
BMW 318d touring 2008 - solgt
Audi A2 tdi 2003 - solgt
VW Golf GTI 1998 - solgt

jonnyjb

e-2008 har stått veldig høyt på lista mi lenge, men valget falt likevel på ID.3 (rimeligste utgave) til slutt. Rekkevidde, motorkraft, OTA-oppdateringer, rattvarme(!) og forhåpentlig noe bedre effektivitet er noen av argumentene mine. I tillegg er det (foreløpig) ikke mulig å få e-2008 med 3-faselader, jeg har ikke lyst til å kjøpe ny elbil uten dette. Betyr dobbelt ladehastighet for min del (kan ikke ha kraftigere sikring enn 25A for veggladeboks).
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Bzzlink

Mustang Mach-e seiler opp som en konkurrent i samme prisleie. 422000,- er billigste, med teknopakke havner den på 450000,- og er minst like bra utstyrt som ID3. Er det noen grunn til å ikke velge den over ID3?

Ser ut som den kommer på markedet samtidig som ID3 kommer ferdig med appconnect og OTA

OleBrummen


Hadde mye heller tatt en mach-e enn en ID3. Jeg lurer spesielt hvorfor jeg heller bør gå for ID3 enn Tesla mod 3? Slik jeg ser det har de priset seg litt av markedet nå.

ChrHS

Hei, ny her, då eg vurderar å konvertere til elbil. Eg forstår litt argumenta som går på "plus" og "max"-utgaven. Men om ein faktisk ser på innstegsmodellen som er prisa til 350.000kr. Så meiner eg den står seg godt mot feks leaf/ampera.

Forstår ikkje heilt kvifor ein gløymer den minste utgaven og så meiner ein bil til 469.000 er omtrent like dyr. Eg er einig i at ryggekamera burde vore mogleg å få til ein fornuftig pris, men eg kan leve uten og då vil eg sei 350k er ein levelig sum.

Men! Meir interessant for meg er kva leasingprisen er. Eg har ikkje fått tilgang for å bestille enda pga kønummeret mitt. Nokon som veit korleis den er prisa der? Eg ser det er veldig gunstige leasingtilbud på v60t6 hybrid for tida, men tvungen start på bensinmotoren vinterstid blir dealbreaker der for meg. Det burde vore unødvendig.

Stikkkontakt

#74
Sitat fra: ChrHS på søndag 21. juni 2020, klokken 20:37

Men! Meir interessant for meg er kva leasingprisen er. Eg har ikkje fått tilgang for å bestille enda pga kønummeret mitt
https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/volkswagen-id3-1st/

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2736444006625604&id=1438804693056215

Jeg syns dette er konkurransedyktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA