Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Motorwatt

I denne tråden tar vi opp tema om hvilken konkurranse ID.3 har, og vil få, med andre elbiler. Fint om vi tar dette her, slik at vi slipper avsporinger i andre tråder.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

batterimannen

Jeg ville sagt Seat el-Born er den største konkurrenten, men de har samme eier. Tesla model Y er nok en konkurrent, men den kommer vel en del senere på veien.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

AJ82

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:31
Jeg ville sagt Seat el-Born er den største konkurrenten, men de har samme eier. Tesla model Y er nok en konkurrent, men den kommer vel en del senere på veien.

Model Y blir nok mer en konkurrent til Cross, men en rimeligere utgave av Model 3 (skal vel komme etterhvert) blir nok en konkurrent.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Counterpointer

Det spørs jo veldig om Neo får awd eller ikke. Det er svært spesielt å sammenligne biler med og uten awd.

Får toppmodellen awd (som jeg håper) så er det egentlig kun Model 3 dual motor som er reell konkurent.

Motorwatt

SitatPrisen på ID3 med det minste batteriet får vi ikke vite før om et par år. Lanseringsutgaven har den mellomste batteristørrelsen. Det største batteriet kommer sent i 2020 sammen med mulighet for AWD og det minste batteriet tidligst i 2021. Sier i hvert fall ryktene.

Da stoler vi på ryktene...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

SitatDa er prisen på Tesla Model 3 Standard Range klar, 367.000 kroner med en rekkevidde på 415 km. Jeg tror dessverre at ID Neo med den mellomste batteripakken ikke vil havne noe særlig under det i pris når man justerer for utstyr.

Husk at Autopilot TM3 med metallic-lakk og Autopilot koster ca. 415.000.-.

Vi vet lite om hva VW vil levere av autonome systemer, og til hvilken pris. så her er det vanskelig å avstemme forventninger. Men jeg er overbevist om at VW inderlig vel vet hva TM3 og andre konkurrenter koster, og at de nok sjeler til dette når prisen settes.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på fredag 12. april 2019, klokken 12:37
SitatDa er prisen på Tesla Model 3 Standard Range klar, 367.000 kroner med en rekkevidde på 415 km. Jeg tror dessverre at ID Neo med den mellomste batteripakken ikke vil havne noe særlig under det i pris når man justerer for utstyr.

Husk at Autopilot TM3 med metallic-lakk og Autopilot koster ca. 415.000.-.
Autopilot er vel inkludert i grunnprisen?

Om både pris og AP er viktig ville jeg gått for en midnight silver og kjøpt tredeparts vinterhjul til 10.000,-. Totalsum ca 395.000,-
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Plym

Denne artikkelen fra Teknisk Ukeblad omhandler ikke ID Neo, men mener den er relevant for denne tråden likevel, siden den viser konkurransen i prissegmentet til Neo. Journalisten har gjort en god jobb i å prøve så langt det går å sammenligne likt mot likt, og er tydelig på eventuelle feilkilder. Syns grafen med pris per kilometer rekkevidde var gøy. Dersom man legger til grunn at konkurrentene tar 800-900 kroner per kilometer kapasitet, så er det kanskje realistisk at ID med det mellomstore batteriet havner på rundt 350.000 kroner. (Oversikten viser for øvrig også med all tydelighet hvorfor mange sliter med å få solgt sin brukte e-Golf, men den diskusjonen hører hjemme i en annen tråd)

https://www.tu.no/artikler/sa-billig-er-nye-model-3-sammenlignet-med-konkurrentene/462998

daktari

I artikkelen til tek.no kommer frem noe jeg synes var overraskende.
-Kun 30.000 biler første året, levering først fra medio 2020.
-Ikke SOTA, men oppgradering på verksted, kanskje noe må betales for, ukjent tidsplan
-Ikke Henger
- første 30.000 biler til €40.000 betyr antagelig mer enn 370.000,-
-selvkjøring nivå 3, men ikke med det første og ukjent tid
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MagJ

Fra: https://www.seat.no/biler/elbil/el-born
"Elbilen har en energitett batteripakke og en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standard. el-Born vil kunne lade batteriet fra 0 til 80% på kun 47 minutter (støtter 100 kW DC hurtiglading). Med en effekt på opptil 204 hk (150 kW), nås 100 km/t etter 7,5 sekunder, så elbilen vil være dynamisk og sportslig, slik man forventer av en SEAT. Toppfarten er 160 km/t."

Regner med det vil bli noe av det samme for ID.3 1ST.

FreT

Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:31
- første 30.000 biler til €40.000 betyr antagelig mer enn 370.000,-

Tyskerne betaler vel 19% MVA på elbiler?
Så regner du de €40.000 om til NOK'er uten MVA er du nede på 330.000.

chargedup

Sitat fra: FreT på fredag 10. mai 2019, klokken 10:08
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:31
- første 30.000 biler til €40.000 betyr antagelig mer enn 370.000,-

Tyskerne betaler vel 19% MVA på elbiler?
Så regner du de €40.000 om til NOK'er uten MVA er du nede på 330.000.
Det stemmer FreT. Men så leste jeg i en artikkel at Møller var ute og advarte mot å se direkte på den tyske prisen fordi utstyret var forskjellig. Direkte quote "Volkswagen sier at ID.3 1st Special Edition vil koste «under 40 000 euro» i Tyskland ved lansering – før den tyske miljøbonusen. Tyskland har imidlertid 19 prosent moms på biler, så vi snakker trolig om et sted mellom 340 000 og 380 000 kroner i Norge. De norske bilene vil imidlertid få utstyr som de tyske bilene ikke får, presiserer importør Møller, så vi får ta et lite forbehold om det."
Møller skal vel ha et påslag på 10-20% av bilens pris i forhold til Tyskland fordi Norge trenger dobbelt så stort varmeapparat (ref Audi Tyskland ink 5 års garanti vs Møllers E-tron priser) ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Sitat fra: FreT på fredag 10. mai 2019, klokken 10:08
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:31
- første 30.000 biler til €40.000 betyr antagelig mer enn 370.000,-

Tyskerne betaler vel 19% MVA på elbiler?
Så regner du de €40.000 om til NOK'er uten MVA er du nede på 330.000.
Du kan jo håpe at Møller gir oss lik pris som i Tyskland uten "Norgespåslaget", slik de ikke gjør med alle andre biler som e-tron, e-golf og vanlig ICE...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

advale

Havner den på 370 000-området så blir det langt ifra noe bestselger i Norge.

E-golf selger bra, men tidligere ventetid på 1-1,5 år ble plutselig til salgsrabatter på noen få uker. Så ting skifter fort i elbil-verden. Forundrer meg ikke om de prøver å melke markedet i Norge med nærmere 400 000 for panorama tak-versjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA