Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig ladehastighet etter bytte av battericelle?

Startet av kvakke, onsdag 01. mai 2024, klokken 09:57

« forrige - neste »

kvakke

Jeg vet at dette er et evig spurt emne og at ladehastighet påvirkes av temperatur, batteriprosent osv, men jeg må nesten spørre:

Hvilken hastighet opplever dere på lading i disse dager med 10-16 grader i lufta og lading når batteriet har mer enn 20% strøm?

Jeg opplever ca 30-40kwh uavhengig av ladeleverandør, batteriprosent og temperatur, også etter å ha kjørt et godt stykke i 110km/t.  Den hastigheten hadde jeg også i vinter, så skulle tro den gikk litt opp nå som det blir varmere?

Jeg husker ikke hvilken hastighet jeg hadde på denne tiden ifjor men er sikker på den var høyere.

Jeg har måttet bytte samme battericelle to ganger, en gang i høst og på nytt i vinter.

Kan det tenkes at det er noe tull med den som påvirker ladefart men ikke oppdages som feil av bilen?

Roy Aasen

Bare å få sjekket. Det er garantert noe feil med lader i bilen eventuelt batteriet selv.
(Kan være ladestyringen (BMS) som slått seg vrang?)

Hvis du har det store batteriet da skal bilen kunne lade med maks 125kw. (2021 model).
Som du beskriver det så passer ladehastigheten din bedre til et kalt batteri i 15 minusgrader enn til de vårlige temperaturer som vi har nå.

20% batteri og 15° burde vel gi minst 80kw.

kvakke

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 01. mai 2024, klokken 10:29Bare å få sjekket. Det er garantert noe feil med lader i bilen eventuelt batteriet selv.
(Kan være ladestyringen (BMS) som slått seg vrang?)

Hvis du har det store batteriet da skal bilen kunne lade med maks 125kw. (2021 model).
Som du beskriver det så passer ladehastigheten din bedre til et kalt batteri i 15 minusgrader enn til de vårlige temperaturer som vi har nå.

20% batteri og 15° burde vel gi minst 80kw.

Da blir det nok en tur på verksted da. Men greit å få det fikset før sommerens bilturer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA