Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kartoppdatering?

Startet av PerWei, mandag 15. april 2024, klokken 08:46

« forrige - neste »

PerWei

Har lastet ned nyeste kartoppdateringen for ID.3 fra VW som er 27.11.2023 versjon, pakket ut og lastet på 256GB USB-C minnepinne som beskrevet på denne linken.

Jeg har ID Software 3.2 og navigasjonsbase 21.7. Likevel klager den og sier "Dessverre er ingen avspillbare filer tilgjengelige" og jeg kan ikke se at det settes igang noe oppdatering.

Noen som har fått dette til å funke?

igniztion

Har aldri prøvd å installere den manuelt fra USB, men da mine bil sluttet å oppdatere kart automatisk ble jeg tipset om å resette infotainment til fabrikksinnstillinger. Etter det har det virket fint i 2 år - får kartoppdatering ca hver måned.

Selvsagt litt knot å stille inn ting på nytt, men det tok maks 20 min.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

PerWei

Hvor mye må legges inn på nytt?

gte-bjørn

Jeg aner ikke når jeg får oppdateringer, kan ikke se at jeg får melding om det noe sted. Men jeg vet at det skjer, for mellom 23. og 26. desember dukket Nydalsbrua i Trondheim opp (den åpnet 16. oktober). Men hvor mye er faktisk oppdatert? I manualen står det noe om at den oppdaterer områder du kjører ofte, eller noe slikt. Hvis jeg kjører inn i et område der bilen aldri har vært (f.eks. alt nord for Steinkjer), vil jeg da fortsatt ha gamle kart en god stund?

Bråthen

For å se kartversjonen trykker du Bil->innstillinger->systeminformasjon. Da står det navigasjonsdata eller noe sånt og f.eks 24.02 som betyr 2024, måned 2.
Er kartversjonen eldre enn 3mnd må du stille systemet tilbake til fabrikksinnstillinger igjen for å på nytt motta oppdateringer.

gte-bjørn

Men hvis den laster ned fra aktuelle områder etter behov så vil det jo ikke være én bestemt versjon. Sist jeg lastet ned Europa-kart til min Golf i juli '21 så var filen på 15 Gb, tviler på om bilen vil laste ned noe så stort over 4G.

PerWei

Kjørte systemet tilbake til fabrikksinnstilling fredag 19. Passerte ett punkt jeg vet er feil på lørdag formiddag, et punkt som burde vært oppdatert for lenge siden, men da var det fortsatt feil. Passerte igjen på søndag ettermiddag og det var ikke skjedd noe mere. Kartet sender meg på en gammel vei tvers gjennom en rundkjøring. Metoden med å laste ned kart på minnepinne funker fortsatt ikke.

Må man ha aktivert en rute for at oppdateringer skal funke?

daktari

Kanskje det er lurt ja? Du ser kartversjonen du har installert i systeminfo.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA