Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

daktari

Den store konkurrenten er vel Leaf og dernest e-2008. Det er kampanje også på Leaf e+ nå, så den kommer billigere ut med mer utstyr - men er jo eldre bil med tregere lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 11:28
Den store konkurrenten er vel Leaf og dernest e-2008. Det er kampanje også på Leaf e+ nå, så den kommer billigere ut med mer utstyr - men er jo eldre bil med tregere lading.

Uten å ha prøvekjørt begge så vil jeg tro at ID3 har både mer dynamikk og bedre komfort. Jeg må si at jeg syns ID3 ser meget kul og futuristisk ut. På et helt annet nivå enn andre kompaktbiler. Men det er selvsagt subjektivt. Den har også noen gode kvaliteter som ekstremt liten svingradius, noe som mange setter pris på.

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. juni 2020, klokken 12:02
Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 11:28
Den store konkurrenten er vel Leaf og dernest e-2008. Det er kampanje også på Leaf e+ nå, så den kommer billigere ut med mer utstyr - men er jo eldre bil med tregere lading.

Uten å ha prøvekjørt begge så vil jeg tro at ID3 har både mer dynamikk og bedre komfort. Jeg må si at jeg syns ID3 ser meget kul og futuristisk ut. På et helt annet nivå enn andre kompaktbiler. Men det er selvsagt subjektivt. Den har også noen gode kvaliteter som ekstremt liten svingradius, noe som mange setter pris på.
har ikke kjørt noen av disse, så min spekulasjon er tvert om: Peugeot er best å kjøre, sporty, komfy og mest luksuriøs, id3 er spartansk og støyete, mens Leaf er sedat.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ChrHS

Leaf er hovedkonkurrent slik eg ser det. E-2008 har minst 100km for lav rekkevidde for min del.

daktari

I motor sin test gikk Leaf 64 396 km mens e-208 gikk 346. Hvor langt forventer vi egentlig at ID3 med 58 kWh går? 40-50 km lenger enn Peugeot?
E-golf gikk 259.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonnyjb

Alle bilene i testen til Motor gikk jo lenger enn WLTP-rekkevidden, ser ingen grunn til at ikke ID.3 også vil gjøre det med tilsvarende kjøreforhold. Om jeg skal gjette vil jeg si ca 450 km.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

daktari

Sitat fra: jonnyjb på mandag 22. juni 2020, klokken 22:09
Alle bilene i testen til Motor gikk jo lenger enn WLTP-rekkevidden, ser ingen grunn til at ikke ID.3 også vil gjøre det med tilsvarende kjøreforhold. Om jeg skal gjette vil jeg si ca 450 km.
450 km fra 58 kWh (netto) betyr 1,28 kWh/mil. Det er sparsomt, Ioniq-nivå. Blir spennende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 23:07
Sitat fra: jonnyjb på mandag 22. juni 2020, klokken 22:09
Alle bilene i testen til Motor gikk jo lenger enn WLTP-rekkevidden, ser ingen grunn til at ikke ID.3 også vil gjøre det med tilsvarende kjøreforhold. Om jeg skal gjette vil jeg si ca 450 km.
450 km fra 58 kWh (netto) betyr 1,28 kWh/mil. Det er sparsomt, Ioniq-nivå. Blir spennende.

Oppgitt forbruk er vel lavere enn e-golf.
Oppgitt City WLTP er 585 km.

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. juni 2020, klokken 23:19
Oppgitt forbruk er vel lavere enn e-golf.
Oppgitt City WLTP er 585 km.
City WLTP er vel helt uinteressant når du ikke bruker det på de andre i sammenligningen.

Da kan en jo dra frem at Bjørn Nyland kjørte 679 km med Ampera-E i Danmark, noe den naturlig nok ikke klarte i NAF sin test.

Forøvrig burde sikkert ID3 også overgått WLTP som alle de andre i testen, spørsmålet er hvor mye eller lite.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 23. juni 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. juni 2020, klokken 23:19
Oppgitt forbruk er vel lavere enn e-golf.
Oppgitt City WLTP er 585 km.
City WLTP er vel helt uinteressant når du ikke bruker det på de andre i sammenligningen.

Det var en digresjon. Og eller en praktisk informasjon.
Men jeg kjører litt e-golf innimellom og syns den er veldig gjerrig. På milde sommerkvelder kan man komme under 100wh/km på småkjøring i nærområdet. At ID3 skal være dårligere på effektivitet enn e-golf har jeg lite tro på. Jeg tipper en Pro S med 77kwh hadde fulgt TMS LR til døra i Motors siste test.

Magnus Hansen

#86
ID.3 med største batteri kan teoretisk sett følge Model s lr til døra hvis den er like effektiv som Kona. Men det blir spekulativt og lukter litt ønsketenkning.

Counterpointer

«The proof is in the eating of the pudding»

Er nok enig med Magnus Time will show.

ChrHS


OlaM

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. juni 2020, klokken 12:02
Den har også noen gode kvaliteter som ekstremt liten svingradius, noe som mange setter pris på.

Inkludert meg! Jeg må si jeg synes layouten av bilen er ekstremt vellykket. Bakhjulsdrift med trommelbrems er vinn-vinn for vedlikehold, mindre bevegelse i drivleddet som forlenger levetiden og tromler som vil bli ekstremt lite brukt uten å ruste. Og i tillegg har mangel på fremhjulsdrift gitt muligheten for større svingutslag og ikke minst kortere snute, som begge trekker i veldig positiv retning med tanke på parkeringshus, byer, o.l. Frunk klarer jeg meg fint uten, spesielt når plassen ikke er sløst bort. Den unødvendig lange snuten til Leaf blir jo enda mer komisk i sammenligning.

Men hvis man vil bruke den som feriemaskin blir det jo vanskelig å komme utenom sammenligning med Model 3 når den med lengst rekkevidde antagelig blir ganske dyr. Om den har akkurat lik rekkevidde eller ei har ikke så mye å si når Teslaen har et så vanvittig mye bedre ladenettverk. Hvis den er 20-30 000 billigere så vil det jo gjøre litt mindre vondt å betale blodpris på Ionity eller Fastned på Europaferie. Og rekkevidde på godt over 400 km er jo uansett plenty til å planlegge seg rundt sånne mareritt som fire timer ladekø på Brokelandsheia i fellesferien.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA