Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

cforoe

Sitat fra: Spajderman på søndag 14. juli 2019, klokken 17:33
Hvor har dere dette med at det ikke blir taklast fra?
Se tabellen nederst på siden her: https://www.elbil24.no/tester/alt-om-den-forste-elektriske-virkelige-folkevogna-id3/71373857

Taklast: 0 kg. Så fremt Elbil24 har riktige opplysninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

Hvis det stemmer at det ikke er mulig å ha ski på taket blir vel neppe dette en ny norsk folkevogn. Så vidt jeg vet har VW ikke noen biler som man ikke kan montere takstativ på. Merkelig hvis den ny generasjon faktisk medfører et tilbakeskritt når det gjelder praktiske løsninger.

Spajderman

"Vi fikk på et tidlig tidspunkt høre at bilen også skulle bli godkjent for taklast, men siste informasjon forteller at dette ikke stemmer."

Fant dette sitatet i artikkelen. Om det stemmer blir det fort ikke så aktuelt å bytte ut Konaen med ID3. Hjelper lite med god bakseteplass om vi ikke får plass til baggasjen 😬

Cowboystrekk

Endte med å reservere en ID3. Det eneste negative er at den ikke kan dra vanlig henger, ski får vi festa på kroken bak, bruker det ikke så mye uansett så det går greit. Vurderte lenge en Model 3, men autopilot har vi null interesse av og med våre speks bikka den 410 000, regner med ID3 blir noe rimeligere enn det. Fungerende servicenettverk, servicesenter nær oss, bedre vinterrekkevidde enn 3 med varmepumpe, lite langturer så lever bra uten SC, vanlige dørhåndtak (elektriske dørhåndtak bak synes jeg er en katastrofe på 3 ved evt kollisjon), mer praktisk bagasjeromsutforming for våre behov gjorde at vi landa på ID3. Hengerfeste for henger hadde vært kjekt, men greier oss uten.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trond.m

Synd at de ikke engang godkjenner hengerfestet for redusert tilhengervekt. Har aldri hatt sansen for VW sine fester for takstativ. Hvorfor lager de ikke fester i taket så man unngår å skade tak eller gummilister slik BMW, Mercedes og flere andre ?

Gnist

I følge elbil24.no så er det ikke noe teknisk til hinder for å levere ID3 med hengerfeste.

Når VW likevel velger å ikke gjøre det så tenker jeg det både er et signal om at ID3 ikke er tenkt som en direkte konkurrent til Tesla M3 og for å bidra til å differensiere ID3 fra Crozz. Crozz får ganske sikkert både tilhengerfeste og mulighet for taklast. Crozz blir nok en direkte konkurrent til noen av Teslas modeller.

Jeg ville ikke bli overrasket om ID3 får hengerfeste i forbindelse med en modelloppgradering om 3-4-5 år.

Trond.m

Vel, jeg vet ikke hva fordelen skulle være med  å IKKE konkurrere med Norges mest solgte elbil. Det er vel heller det at de fortsatt ønsker at fossil-modellene  av eget merke fortsatt skal være salgbare hvis det ikke er tekniske grunner. Uansett vil vel en lav godkjent tilhengervekt være et fornuftig kompromiss.

Dom Toretto

Ser ikke at noen har nevnt Peugeot e-2008 som konkurrent. Kompakte suver selger jo temmelig bra her på berget, får grei rekkevidde, vesentlig større bagasjerom (434l) og på 4,3 meter litt større en dagens e-golf.

Jeg tror at dersom denne er priset fornuftig blir det "folkebilen" her til lands og ikke ID3. Hadde e-Nero hatt bra leveringskapasitet tror jeg den også ville konkurrert kraftig med ID3. Og den kommer før ID som er et vesentlig poeng. Dette er jo en bil som faktisk kan fungere som en familiebil (om man ikke skal frakte hund, to barnevogner og ei greten svigermor i tillegg)

Noen tanker på e-2008 vs ID3?

Cowboystrekk

Rekkevidda på 2008 blir vell ganske lik ID3 45kW pga værre aerodynamikk etc, prisen ikke så ulik. Hengerfeste blir et yrumfkort om det kommer eller ikke på 2008. Størrelsen innvendig blir nok noe lavere. Takrail får den vell. På flere områder vil nok 2008 være bedre enn ID3 45kW, men vil komme til kort på rekkevidde vs 58 og 77kW-utgavene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hansi

#39
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

batterimannen

Sitat fra: Hansi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:37
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?

Er fronten på Model 3 og Y så forskjellig?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Sitat fra: Hansi på tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:37
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?
jeg tviler på at en id.3 kan oppdateres på den fronten, da den mest sannsynlig bruker MobilEye EyeQ3 som bildegjenkjenning. Det er samme som 1.generasjon Tesla autopilot, den sitter i e-tron og mest sannsynlig I-pace. EyeQ4 er på vei men usikkert hvilken bil som får det først. Uansett kun Tesla som lover at dagens biler kan støtte mer avansert selvkjøring i fremtiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hansi

Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:45
jeg tviler på at en id.3 kan oppdateres på den fronten, da den mest sannsynlig bruker MobilEye EyeQ3 som bildegjenkjenning. Det er samme som 1.generasjon Tesla autopilot, den sitter i e-tron og mest sannsynlig I-pace. EyeQ4 er på vei men usikkert hvilken bil som får det først. Uansett kun Tesla som lover at dagens biler kan støtte mer avansert selvkjøring i fremtiden.
Takk, akkurat denne typen tilbakemelding jeg håpet på :)
Da blir det antageligvis ca. slik jeg antok og dessverre lite sannsynlig at ID.3 1st blir nivå 4 kapabel

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:54
Er fronten på Model 3 og Y så forskjellig?
Den er vel egentlig ikke det, men det kan jo hende hun venner seg til den med tiden eller at det går an å overbevise henne :P
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

navyelsen

Er egentlig ID.3 så rimelig som alle skal ha det til?
Startpris på under 330.000 blir sikkert 329.900 + metallic lakk + vinterhjul + lev. omkostninger etc. Plutselig koster den over 350.000.

Sett at dette er laveste utstyrsnivå og at det skiller 10-20.000 mellom hvert utstyrsnivå. Da ender vi fort på 380-400.000 inkludert vinterhjul.
I denne prisklassen konkurrerer den med både Leaf 62, Kia e-Niro og e-Soul, Tesla Model 3 og en del andre kommende biler.
Legg til at ID.3 har begrenset bagasjeplass, mangler krok og mulighet til taklast, så er jeg usikker på hvor konkurransedyktig den egentlig er. Jeg sitter med intrykk at den er litt overhypa.

Kia e-Niro med stort batteri starter i Tyskland på 33.000 EUR (uten tysk mva), noe som tilsvarer 326.000 kr.
Med lengre rekkevidde, større bagasjerom, taklast og krok for sykkelstativ tør jeg å påstå at dette fortsatt er et bedre kjøp enn ID.3. Hvis de bare hadde greid å levere...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Håvar

#44
"ID.3 1ST starter på under kr 330.000 levert Oslo". Vinterhjul kommer i tillegg på alle andre biler så vidt jeg vet også, så det er ikke noe poeng i å trekke inn disse for å sammenligne. Metallic kommer sikkert ekstra, som du sier, tipper det er rundt 5-7k.

1st edition er ikke laveste utstyrsnivå. Det er til å begynne med eneste utstyrsnivå. Senere kommer tre versjoner, "Standard", "Plus" og "Max". Hvordan 1st er sammenlignet med disse vet jeg ikke.

Edit: Kia e-Niro koster fra 377k i Norge (sikkert før lev.omk.?), hva den evt. koster i Tyskland ekskl. moms er jo ikke så interessant. Men er enig at det er mye bil for pengene, veldig synd Kia ikke leverer.

Edit 2: Det var heftig påslag fra BOS  :o Over 50 k mer enn i Tyskland
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA