Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW ID.3 vs. konkurrerende biler

Startet av Motorwatt, mandag 08. april 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Gnist

Innlegg fra tråden om neste generasjon Renault Zoe https://elbilforum.no/index.php?topic=45234.0

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 27. mai 2019, klokken 19:07
Ifølge denne artikkelen så vil den nye Zoe komme i september. Den vil få et batteri på maks 61 kWh og en rekkevidde på 450 km (WLTP).  Hurtiglading på opptil 100 kW - dette er jo superladefart.  :)

https://www.linternaute.com/auto/citadine/1442309-renault-zoe-la-nouvelle-zoe-se-prepare-quelle-autonomie-infos/

Da blir det jo spennende å se hva prisen blir.

Dersom neste generasjon Zoe får 450 km WLTP og CCS 100 kW og blir værende i prisklassen rundt 250.000 så tenker jeg den vil være en sterk konkurrent mot ID.3 for mange som kan klare seg med en litt mindre bil.

Noe som taler for Zoe over ID.3 er at Zoe er en videreutvikling av en eksisterende kjent modell. Renault vil antagelig med større trygghet enn VW kunne si når bilen blir tilgjengelig og vi som kunder kjenner bilen fra tidligere.

elektromobil

@batterimannen Jeg håper det kommer noen forskjell i pris.

Trond.m

@gnist. Forskjellen på nye Zoe og ID.3 blir nok like stor som forskjellen mellom Zoe og e-Golf i dag. Zoe er en billig bil og føles billig. e-Golf føles som en premium bil.

Gnist

Sitat fra: TM på tirsdag 09. juli 2019, klokken 20:20
@gnist. Forskjellen på nye Zoe og ID.3 blir nok like stor som forskjellen mellom Zoe og e-Golf i dag. Zoe er en billig bil og føles billig. e-Golf føles som en premium bil.

Jeg tror ID3 vil føles billigere enn e-Golf. Se på interiøret som ble vist i den siste videoen fra elbil24.no med armstøtter som tatt fra en VW varebil.

Vi skal visstnok få vite mer om interiøret i morgen.

VW har et mål om å selge store volumer av ID3 i Europa. Da må prisen ned i forhold til e-Golf. VW har garantert designet ID3 slik at de kan produsere og selge den vesentlig rimeligere enn e-Golfen. Det kommer til å synes.

I image tror jeg ID3 vil konkurrere mer med Zoe enn med Tesla M3.


Trond.m

Ja, her har vi forskjellig oppfatning og det er greit. ID.3 vil få mulighet for taklast, fest for sykkel og en kupé som ikke skal være så mye mindre enn i Passat. Det vil skille den vesentlig fra Zoe som forøvrig også sliter med omdømmet i Norge. Når det gjelder interiøret i ID.3 så er vel ikke dette ferdig utviklet ennå, så litt for tidlig å dømme det ned.

LFC

Feil. Ingen taklast på ID 3, så da kan man bare glemme skiboks, men man kan sikkert feste skiene på tilhengerfestet som tåler 75kg.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Counterpointer

Sitat fra: Gnist på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:34
VW har et mål om å selge store volumer av ID3 i Europa. Da må prisen ned i forhold til e-Golf. VW har garantert designet ID3 slik at de kan produsere og selge den vesentlig rimeligere enn e-Golfen. Det kommer til å synes.

I image tror jeg ID3 vil konkurrere mer med Zoe enn med Tesla M3.
Dette tror jeg er en riktig analyse.

Cowboystrekk

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juli 2019, klokken 00:12
Sitat fra: Gnist på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:34
VW har et mål om å selge store volumer av ID3 i Europa. Da må prisen ned i forhold til e-Golf. VW har garantert designet ID3 slik at de kan produsere og selge den vesentlig rimeligere enn e-Golfen. Det kommer til å synes.

I image tror jeg ID3 vil konkurrere mer med Zoe enn med Tesla M3.
Dette tror jeg er en riktig analyse.
Samtidig som ID3 er på størrelse med TM3 innvendig og kan huse barnefamilier, Zoe er ikke helt der.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 13. juli 2019, klokken 10:04
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 10. juli 2019, klokken 00:12
Sitat fra: Gnist på tirsdag 09. juli 2019, klokken 21:34
VW har et mål om å selge store volumer av ID3 i Europa. Da må prisen ned i forhold til e-Golf. VW har garantert designet ID3 slik at de kan produsere og selge den vesentlig rimeligere enn e-Golfen. Det kommer til å synes.

I image tror jeg ID3 vil konkurrere mer med Zoe enn med Tesla M3.
Dette tror jeg er en riktig analyse.
Samtidig som ID3 er på størrelse med TM3 innvendig og kan huse barnefamilier, Zoe er ikke helt der.
Greit argument, men her er det snakk om image og at en hatch (Zoe) er mer naturlig å sammenligne med enn sedan (TM3).

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. juli 2019, klokken 08:33
Greit argument, men her er det snakk om image og at en hatch (Zoe) er mer naturlig å sammenligne med enn sedan (TM3).
Men nå er vel Zoe i minibil segmentet (samme som eUP og i3), mens ID.3 er litt større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. juli 2019, klokken 08:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. juli 2019, klokken 08:33
Greit argument, men her er det snakk om image og at en hatch (Zoe) er mer naturlig å sammenligne med enn sedan (TM3).
Men nå er vel Zoe i minibil segmentet (samme som eUP og i3), mens ID.3 er litt større.
Zoe er fem seter og har litt bagasjeplass så når den får enda større batteri og hurtiglading, samt lav pris, så blir det en bedre match enn i3 og E-Up. E-Up er jo virkelig liten.....

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. juli 2019, klokken 08:54
Zoe er fem seter og har litt bagasjeplass så når den får enda større batteri og hurtiglading, samt lav pris, så blir det en bedre match enn i3 og E-Up. E-Up er jo virkelig liten.....
Zoe er nok litt midt imellom disse, men tradisjonelt kan vel vw ta seg litt bedre betalt for sammenlignbare biler fra Renault. Når den i tillegg er ett hakk større, så bør Zoe ligge klart lavere i pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: LFC på tirsdag 09. juli 2019, klokken 23:22
Feil. Ingen taklast på ID 3, så da kan man bare glemme skiboks, men man kan sikkert feste skiene på tilhengerfestet som tåler 75kg.
Det er jo litt trist for en bil som dette, hvis plassen i kupeen er så god som vw hevder. God plass til fire men lite bagasjerom gjør det jo vanskelig for en familie på fire. Med takboks kunne det gått fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. juli 2019, klokken 09:04
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. juli 2019, klokken 08:54
Zoe er fem seter og har litt bagasjeplass så når den får enda større batteri og hurtiglading, samt lav pris, så blir det en bedre match enn i3 og E-Up. E-Up er jo virkelig liten.....
Zoe er nok litt midt imellom disse, men tradisjonelt kan vel vw ta seg litt bedre betalt for sammenlignbare biler fra Renault. Når den i tillegg er ett hakk større, så bør Zoe ligge klart lavere i pris.
Det tror jeg den kommer til å gjøre også. Zoe er antatt å bli liggende i det prisleiet den har nå og ID 3 havner et godt stykke over.

Det blir kompromisser uansett hva en sammenligner med.

Seat El-born er jo den som ligner mest

Spajderman

Hvor har dere dette med at det ikke blir taklast fra?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA