Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

knegg

Ikke mulig å justere opp i bilen. Kabelen er 32a ja.
Dette har fungert før, bare i det siste det har startet å tulle.
2020 Model 3

Radial

Sitat fra: knegg på onsdag 05. august 2020, klokken 18:08
Ikke mulig å justere opp i bilen. Kabelen er 32a ja.
Dette har fungert før, bare i det siste det har startet å tulle.

Bilen får beskjed om at 3-fase 16A er maks (16/16).
Ligger en feil hos Easee da...prøve å sette den opp på nytt kanskje?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Asbjornel

Dette var godt nytt. Glad jeg kjøpte Ecolite back inn the days. Har ladet både Hyundai kona og Nissan leaf på 32A enfase, og fikk testet en tm3 her om dagen som fikk hele 11kW inn. Selv har jeg bare hatt bruk for 16A på hybriden til nå snart. Regner ikke med at en Zoe vil lade, men det kunne vært interessant å vite hva andre 3 fase biler får. Feks i3. Mulig de kun får de ca 8,5kW som er nevnt tidligere.

knegg

Sitat fra: Radial på onsdag 05. august 2020, klokken 19:19
Sitat fra: knegg på onsdag 05. august 2020, klokken 18:08
Ikke mulig å justere opp i bilen. Kabelen er 32a ja.
Dette har fungert før, bare i det siste det har startet å tulle.

Bilen får beskjed om at 3-fase 16A er maks (16/16).
Ligger en feil hos Easee da...prøve å sette den opp på nytt kanskje?

For å følge opp denne tråden igjen.
Det viser seg at der er Easse-boksen som blir overopphetet og struper ned ladingen av elbilen. Dette er veldig rart da den henger ute i regn og alt slags vær. Rundt 10 grader ute sist den gjorde det.

Etter at temperaturen synker igjen så slår den ikke tilbake på høyere fart og blir derfor stående på 16A. Må visst restarte ladeboksen igjen for å få tilbake 28A.
2020 Model 3

TKTS

Noen som har hørt noe fra Tesla om det vil komme en oppdatering på laderen som gjør at den kan lade 11 kw på 3 fas/230v?

Jeg kjøpte min bil for et år siden og har ladet på vanlig stikk kontakt frem til nå, hadde elektrikker i går som byttet alt av sikringer i sikringsskapet og la inn 3 fase til huset og ny 3 fas kabel til lader med 40a sikring (tror jeg det var). Ble jo så skuffa når jeg fant ut at Tesla wall connector ikke støttet mer en 7 kw 3*19a lading, men det er jo min feil. Var så opphengt i at laderen skulle ha den knappen for å løse ut laderen fra bilen at jeg ikke tenkte på om laderen støttet 3 fas på 230v it nett. Dipswitch står opp på 1-2 og 8 på vribryteren. Hadde jeg sjekket dette så hadde jeg nok kjøpt easee lader i stedet.

hemi

ladekonnektor med knapp er MAGISK, men man får det i 3 part type 2 kabler nå.

stefse

Sitat fra: Humlebakken på fredag 02. oktober 2020, klokken 09:35
Noen som har hørt noe fra Tesla om det vil komme en oppdatering på laderen som gjør at den kan lade 11 kw på 3 fas/230v?

Jeg kjøpte min bil for et år siden og har ladet på vanlig stikk kontakt frem til nå, hadde elektrikker i går som byttet alt av sikringer i sikringsskapet og la inn 3 fase til huset og ny 3 fas kabel til lader med 40a sikring (tror jeg det var). Ble jo så skuffa når jeg fant ut at Tesla wall connector ikke støttet mer en 7 kw 3*19a lading, men det er jo min feil. Var så opphengt i at laderen skulle ha den knappen for å løse ut laderen fra bilen at jeg ikke tenkte på om laderen støttet 3 fas på 230v it nett. Dipswitch står opp på 1-2 og 8 på vribryteren. Hadde jeg sjekket dette så hadde jeg nok kjøpt easee lader i stedet.
Dette er ikke et enormt problem i praksis, men noen ganger kunne det vært bra med 11kW. Vi får mase på Tesla alle sammen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

mabahj

Jeg har akkurat også oppdaget samme problemet, bilen nekter å lade på mer enn 19A. Model 3 med (nyinstallert) Tesla Wall Connector. IT-nett, 230V, 3 faser og 32A sikring og alt skal være i orden. Elektrikeren prøvde også hos meg med sin Model 3 og får samme beskjed på skjermen: "Maks 19A". (Rundt 47 km/t.)

Tesla sier det er en kjent bug de "jobber med", men de "vet ikke når den er fikset".

Det rare er at de sier at bug-en er i selve bilen, ikke laderen, så det er ikke noe poeng i å bytte til en annen lader. Stemmer det (med 230V IT-nett)? Og er det nå slik at ingen kan lade på mer enn 19A med Tesla Wall Charger og Model 3 (og 230V IT-nett)? Det høres litt rart ut.

ok67

Tesla Wall Connector vil ikkje la bile lade med meir en 19 A på trefase IT-nett. Det skal vist nok vere mogeleg å få meir ut av andre ladestasjonar. Har lest det på forumet tidlegare.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Dalingen92

Ingen problem å lade 11kw(28A) på model 3,jeg lader 28A på min Easee, Zaptec støtter vel også 11kw lading på IT.

Handyman

Sitat fra: mabahj på torsdag 15. oktober 2020, klokken 14:53
....Tesla sier det er en kjent bug de "jobber med", men de "vet ikke når den er fikset".

Det rare er at de sier at bug-en er i selve bilen, ikke laderen, så det er ikke noe poeng i å bytte til en annen lader. Stemmer det (med 230V IT-nett)? Og er det nå slik at ingen kan lade på mer enn 19A med Tesla Wall Charger og Model 3 (og 230V IT-nett)? Det høres litt rart ut.
TWC (Telsa Wall Connector) klarer dessverre ikke bedre enn dette.
Bugen de "jobber med" tror jeg ikke blir fikset i dagens versjon, jeg tror løsningen er neste generasjon TWC (gen 3) når den kommer for 3-fase en gang.
Men som det sies, så finnes det andre merker som klarer 11kW på 230V IT, og som er bedre en TWC på de fleste områder, men de mangler knappen på støpselet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dalingen92

For de som vil ha knappen på støpselet så finnes det løs type 2 kabel som har denne knappen

Sent fra min ASUS_I01WD via Tapatalk


hemi

jeg har 3 fas IT på 11KW med tesla ladeknapp, er must/magisk, lading på vnalig type 2 uten knapp er hat, men det er løst med 3 part kabel.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på fredag 16. oktober 2020, klokken 00:47
jeg har 3 fas IT på 11KW med tesla ladeknapp, er must/magisk, lading på vnalig type 2 uten knapp er hat, men det er løst med 3 part kabel.

Et must? Det blir nok veldig individuelt. Vi ser overhodet ikke behovet, løser bare ut kabelen med appen på vei til bilen. På vår Model X kan jeg bruke fob, men skulle heller ønske at den også hadde samme nøkkelsystem som Model 3, slik at vi kunne droppet fob og heller brukt mobil. Vi lader utelukkende med vanlige type 2 kabler hjemme, på begge bilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: hemi på fredag 16. oktober 2020, klokken 00:47
jeg har 3 fas IT på 11KW med tesla ladeknapp, er must/magisk, lading på vnalig type 2 uten knapp er hat, men det er løst med 3 part kabel.

Synd du har solgt TM3en da  :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA