Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: litium på onsdag 04. september 2019, klokken 07:47
Til info - jeg har en Easee-boks som klarer å lade bilen med 11 kW/28A. Men også den har en tens til å stoppe på 19A når den setter igang lading. Den blir stående er litt, og noen ganger går den automatisk videre til 28 A, mens andre ganger må jeg selv justere opp strømmen manuelt.

Har forøvrig hatt litt problemer med installasjonen (litt off-topic ift dette kanskje, men takknemlig for tips)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48108.0

Ecolite har ikke dette problemet. Alltid gitt 28A uten problemer.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

RuneW

Sitat fra: S4e på onsdag 04. september 2019, klokken 11:46
Sitat fra: litium på onsdag 04. september 2019, klokken 07:47
Til info - jeg har en Easee-boks som klarer å lade bilen med 11 kW/28A. Men også den har en tens til å stoppe på 19A når den setter igang lading. Den blir stående er litt, og noen ganger går den automatisk videre til 28 A, mens andre ganger må jeg selv justere opp strømmen manuelt.

Har forøvrig hatt litt problemer med installasjonen (litt off-topic ift dette kanskje, men takknemlig for tips)
https://elbilforum.no/index.php?topic=48108.0

Ecolite har ikke dette problemet. Alltid gitt 28A uten problemer.

Samme med min Easeee-boks. Null problemer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BDA1

Sitat fra: litium på onsdag 04. september 2019, klokken 07:47
Til info - jeg har en Easee-boks som klarer å lade bilen med 11 kW/28A. Men også den har en tens til å stoppe på 19A når den setter igang lading. Den blir stående er litt, og noen ganger går den automatisk videre til 28 A, mens andre ganger må jeg selv justere opp strømmen manuelt.

Hadde dette problemet en periode (i juli), men nå er alt bra igjen. Vet ikke om dette har noe å gjøre med SW-oppdatering eller annet dessverre. Legger merke til at den går opp til 19A, står der i ca 10 sek før den går opp til 28A.

ganton

Sitat fra: meiniac på onsdag 04. september 2019, klokken 09:42
Sitat fra: LitenKuling på tirsdag 03. september 2019, klokken 17:42
Sitat fra: meiniac på tirsdag 03. september 2019, klokken 17:05
Svar fra Tesla:
This issue is under investigation by an escalated technicians team
Hehe så bra👍😁 Når fikk du dette svaret?
Postet svaret med en gang jeg fikk det
Mener å ha lest dette "svaret" fra Tesla også tidligere, men kan vi tolke det som en bekreftelse da på at det kan løses og vil løses? Tenkte å få bestemt meg på ny lader før telen kommer😉
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LitenKuling

#274

Sitat fra: ganton på onsdag 04. september 2019, klokken 09:42
men kan vi tolke det som en bekreftelse da på at det kan løses og vil løses?
Vi får håpe og tro som andre skriver her😁 Det er på det nivå... Det har gått mange måneder allerede uten at noe skjer. Hvis det er en enkel software bug som er mulig å løse OTA er det i alle fall ikke noe som blir prioritert, men jeg håper jo selvfølgelig. Hva tror du selv?
TM3 LR AWD

litium

Sitat fra: BDA1 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:09
Hadde dette problemet en periode (i juli), men nå er alt bra igjen. Vet ikke om dette har noe å gjøre med SW-oppdatering eller annet dessverre. Legger merke til at den går opp til 19A, står der i ca 10 sek før den går opp til 28A.

Sitat fra: RuneW på onsdag 04. september 2019, klokken 12:07
Samme med min Easeee-boks. Null problemer.

BDA1/RuneW

Hva slags anlegg har dere (TT/IT/TN?) og hvor mange A er sikringene?

mortbort

Jeg er får melding om "charge speed reduced, unplug and try again" eller "low quality grid detected" når jeg forvarmer bilen med ladekabel i. Dette kan også skje hvis jeg f.eks henter noe i bilen, og varming av bil starter med ladekabel i. I disse tilfellene skrur ladestrømmen seg ned, og jeg må skru opp strømmen manuelt neste gang. Easee har sjekket og sier at bilen trekker jevnt på 2 faser, og noe annerledes på den siste fasen.

Ingen problemer med vanlig lading, 11kw og jevn lading på 3 faser.

Noen andre med samme opplevelse?

sjokomelk

Sitat fra: mortbort på tirsdag 10. september 2019, klokken 21:01
Jeg er får melding om "charge speed reduced, unplug and try again" eller "low quality grid detected" når jeg forvarmer bilen med ladekabel i. Dette kan også skje hvis jeg f.eks henter noe i bilen, og varming av bil starter med ladekabel i. I disse tilfellene skrur ladestrømmen seg ned, og jeg må skru opp strømmen manuelt neste gang. Easee har sjekket og sier at bilen trekker jevnt på 2 faser, og noe annerledes på den siste fasen.
Feilmeldingene gir deg svaret. Bilen sier at den ikke liker strømnettet. Dvs. at spenningsfallet blir for høyt når den trekker maks strøm, og da mistenker den at noe er galt et sted. F.eks. underdimensjonerte kabler eller dårlig kontakt. Har du f.eks. 230V uten belastning, og så ramler den ned til 200V under full belastning tyder et på at noe ikke er helt OK, og bilen gjør det den kan for å unngå at noe tar fyr et sted.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

Sitat fra: litium på søndag 08. september 2019, klokken 15:48
BDA1/RuneW

Hva slags anlegg har dere (TT/IT/TN?) og hvor mange A er sikringene?

Jeg mener jeg har IT nett og 32A sikring til garasjekursen og 28A (?) sikring til Easeee-boksen. Lader som regel på 6kW, men har også prøvd 11kW uten noen problemer.

Eneste er at jeg i det siste har fått melding på app rett etter ladingen har startet om at den er avbrutt, men det har den ikke. Ladingen går sin gang til jeg har oppnådd ønsket % på batteriet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Joakim Wærp

Finnes det egentlig noe reelt alternativ til Easee, om man vil ha appstyrt styring av switching mellom 3fas kun til tesla, og andre på 1 fas? Fikk gode nyheter av elektrikeren i dag i forhold til inntaksstrøm (må kun betale for økning, pluss sikring, tjohoo!), så virker som jeg ikke trenger å bytte kabel for å øke fra 50amper til 63 amper inntak til huset, så da blir det 11KW lading til TM3 når den ankommer, tenkte jeg. Elektrikeren hadde dog hørt litt varierende erfaringer med Easee "det er mange som spør om de fortiden".

Andre alternativer?

Forholdsvis lite elektriker, så beklager på forhånd om detaljer er litt lite nøyaktige.
Skoda Citigo ambition - Ventepølse
___________________________________________
Hyundai Ioniq 5 - innsendt ønske om Project 45 reservasjon - Avventer
TM3 LR hvit med sort interiør bestilt 28.07.19 - Solgt august 2020

BDA1


litium

Takk. Da ser det ut som oppsettet er som mitt, har også 32A. En elektriker jeg snakket med mente det burde være 40A sikring.

jkirkebo

Sitat fra: litium på torsdag 12. september 2019, klokken 11:58
Takk. Da ser det ut som oppsettet er som mitt, har også 32A. En elektriker jeg snakket med mente det burde være 40A sikring.

40A sikring er en fordel på 32A lading siden en del sikringer sliter med merkelast over tid. Mhp. 230V 3-fase lading av Model 3 skal det normalt ikke være nødvendig siden den kun trekker 28A fra strømnettet i 230V 3-fase modus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ganton

Sitat fra: Joakim Wærp på onsdag 11. september 2019, klokken 21:52
Finnes det egentlig noe reelt alternativ til Easee, om man vil ha appstyrt styring av switching mellom 3fas kun til tesla, og andre på 1 fas? Fikk gode nyheter av elektrikeren i dag i forhold til inntaksstrøm (må kun betale for økning, pluss sikring, tjohoo!), så virker som jeg ikke trenger å bytte kabel for å øke fra 50amper til 63 amper inntak til huset, så da blir det 11KW lading til TM3 når den ankommer, tenkte jeg. Elektrikeren hadde dog hørt litt varierende erfaringer med Easee "det er mange som spør om de fortiden".

Andre alternativer?

Forholdsvis lite elektriker, så beklager på forhånd om detaljer er litt lite nøyaktige.
Ser folk har nevnt Easee, Ecolite, Elvi og Zaptec (får "TM3 11kW" støtte denne høsten) i tillegg til TWC (får 11kW støtte "en-eller-annen-gang..." ).
Vil ikke en ladeboks automatisk switch'e hvis man skulle finne på å koble til en bil med 1-fas laser (som f.eks. i3) ? Eller må man uansett inn og endre på DIP-brytere eller app ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

geear

Bilen trekker bare strøm på de lederne den kan ta imot på. Trenger ikke endre noe på ladeboksene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA