Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!  (Lest 42199 ganger)

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #90 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 08:19 »
På samme måte som Tesla sin TWC. Då "burde" dei også fungere likt.
Kan det vere individuelle forskjellar på bilane? der dette fungerer på enkelte, men ikkje på andre?
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

thasle

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #91 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 09:16 »
Tilbake til tråden:
TWC har en strømføler  på lederne som går til ladekabelen, se vedlegg. Denne vil kunne føre til utkobling hvis strømstyrken overstiger innstilt verdi.  Man skulle tro at den ville akseptere 32A hvis TWC er innstilt på det, men det kan se ut til at den gir seg over 19A, som er verdien den sender til bilen når dip-switch2 er stilt opp (Tesla mode). For å oppnå 11 kW på 230V må strømstyrken opp i 28A. På 400V vil strømstyrken være 16A, hvilket er innenfor.

Det virker som om det er TWC som kobler ut, og gir feilmelding (5 røde blink - Over Current Protection). Ikke umulig at TWC beregner akkumulert strømstyrke over alle faser, som er 32A (19 * 1,73), og kobler ut over det. Kan stemme med at bilen først viser 32A (enfas), for så å skifte til 19A (3-fas).

Så lenge denne begrensingen ligger i TWC, går det nok ikke å lade med mer enn 7kW. Ecolite har sannsynligvis ikke denne begrensningen, og bilen (og sikringen) aksepterer høyere strømstyrker.

For de som sliter med å få 7kW, vil jeg anbefale å teste på en offentlig ladestolpe (11 eller 22 kW, 400V), og sjekke effekten der, skal være 11 kW hvis alt er i orden.
« Siste redigering: Fredag 22. Mars 2019, klokken 15:56 av thasle »
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Heimdal-eGolf

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 75
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #92 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 09:53 »
Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13973
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #93 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 12:54 »
På samme måte som Tesla sin TWC. Då "burde" dei også fungere likt.
Kan det vere individuelle forskjellar på bilane? der dette fungerer på enkelte, men ikkje på andre?

Det tviler jeg på. Hittil har det fungert på 100% av EcoLite+Model 3, og på 0% av TWC+Model 3. Sample size begynner å bli signifikant nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Langangen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 95
    • Vis profil
    • Nettsiden til min Model 3
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #94 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 15:10 »
Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?

Vis bilen viser 3 faser og 18-19A, er ikke det 11Kw da?
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6944
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #95 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 15:51 »
Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?

Vis bilen viser 3 faser og 18-19A, er ikke det 11Kw da?
16A på TN-nett er 11kW. På IT-nett er 19A * 230V * 1,73 = ~7,5kW.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Frode Stenstrøm

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
    • ProsessPilotene AS
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #96 på: Fredag 22. Mars 2019, klokken 18:18 »
Elektrikkeren har kablet 40 amp 3fas kabel til garasjen i dag. Nå venter jeg bare på eassee ladeboks. Skulle kunne gi 11 kw :)


Frode Stenstrøm
Mvh
Frode Stenstrøm

Magne Fagereng

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #97 på: ſøndag 31. Mars 2019, klokken 08:53 »
Tilbake til tråden:
TWC har en strømføler  på lederne som går til ladekabelen, se vedlegg. Denne vil kunne føre til utkobling hvis strømstyrken overstiger innstilt verdi.  Man skulle tro at den ville akseptere 32A hvis TWC er innstilt på det, men det kan se ut til at den gir seg over 19A, som er verdien den sender til bilen når dip-switch2 er stilt opp (Tesla mode). For å oppnå 11 kW på 230V må strømstyrken opp i 28A. På 400V vil strømstyrken være 16A, hvilket er innenfor.

Det virker som om det er TWC som kobler ut, og gir feilmelding (5 røde blink - Over Current Protection). Ikke umulig at TWC beregner akkumulert strømstyrke over alle faser, som er 32A (19 * 1,73), og kobler ut over det. Kan stemme med at bilen først viser 32A (enfas), for så å skifte til 19A (3-fas).

Så lenge denne begrensingen ligger i TWC, går det nok ikke å lade med mer enn 7kW. Ecolite har sannsynligvis ikke denne begrensningen, og bilen (og sikringen) aksepterer høyere strømstyrker.

For de som sliter med å få 7kW, vil jeg anbefale å teste på en offentlig ladestolpe (11 eller 22 kW, 400V), og sjekke effekten der, skal være 11 kW hvis alt er i orden.

Sett dipswitsh 2 i nedre pos så kan du sette lade strøm til 20A i bilen. Noe høyere enn det vil det du beskriver inntreffe

thasle

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #98 på: Mandag 01. April 2019, klokken 09:54 »
Sett dipswitsh 2 i nedre pos så kan du sette lade strøm til 20A i bilen. Noe høyere enn det vil det du beskriver inntreffe

Ikke noe poeng, kun 5% økt effekt - i beste fall.  Jeg testet det, og det fungerte ikke for meg, se mitt innlegg 20. mars.  YMMV.

Dessuten vil TWC koble ut med feilmelding, hvis man glemmer å stille strømstyrke i bilen.

Har skrevet til Tesla om feilberegning av ladestrøm i TWC. Håper de klarer å rette opp.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

ok67

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #99 på: Mandag 01. April 2019, klokken 11:53 »
Kan softwaren i TWC oppdaterast? i tilfelle Tesla har eller kjem med ei løysing.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1215
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #100 på: Mandag 01. April 2019, klokken 14:08 »
Kan softwaren i TWC oppdaterast? i tilfelle Tesla har eller kjem med ei løysing.
Ja. TWC snakker med bilene via CAN-bus. Så Tesla kan oppdatere firmware i disse via bilene hvis de ønsker/trenger. Samme ble gjort med UMC her tidligere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2626
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #101 på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 20:50 »
Måtte teste 230V lading med UMC gen 1 med rødt adapter ;-)
Laget en overgang fra 3x16A CEE 230V til 3x16A Rød 400V.  R-->N, S-->L1, T-->L2. Jord til Jord. (ja, jeg er elektrofagmann)
Plugget UMCen inn og bilen rapporterer 3 fase 16A 6kW(38km/h) på 229V.
Ingen feilmeldinger....supert!
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #102 på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 21:06 »
Har du ikke en pinne for lite der? Er dette en type kobling som egentlig ikke er helt etter boka og bør kobles ned etter at du har avsluttet eksperimentet? ;)

(kunne funnet på det samme selv, jeg er ikke-praktiserende elektroingeniør ;) )
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2626
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #103 på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 21:14 »
Har du ikke en pinne for lite der? Er dette en type kobling som egentlig ikke er helt etter boka og bør kobles ned etter at du har avsluttet eksperimentet? ;)

(kunne funnet på det samme selv, jeg er ikke-praktiserende elektroingeniør ;) )
L3 er ikke i bruk i rød kontakt, så dette uttaket kan ikke brukes til annet utstyr enn lading av TM3. Merking skal på plass.
Og helt klart, koblingen er nok ikke iht noen standarder ;) men det utgjør ingen fare etter mine vurderinger.
Jordfeilbryter er montert, og kursen er riktig sikret.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #104 på: Tirsdag 02. April 2019, klokken 21:43 »
Dessuten ser det ut som du plasserer den ene faselederen på N, er det et 'virker på Tesla'-triks? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.