Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

tss_trd

Som sagt, så får model S 32A. Vribryteren i TWCen står på 8, altså 32A. Elektrikeren var litt kranglete siden hovedsikringen bare er på 3x50A, men gikk til slutt med på det. 7kW holder lenge, men synes det er rart strømstyrken er begrenset i model 3.

Merker stor forskjell i temperatur på sikringer og kabler i skapet når model S har stått noen timer med 32A. Når model 3 lader er det knapt nok litt lunk..

S4e

Sitat fra: tss_trd på lørdag 09. mars 2019, klokken 11:34
Som sagt, så får model S 32A. Vribryteren i TWCen står på 8, altså 32A. Elektrikeren var litt kranglete siden hovedsikringen bare er på 3x50A, men gikk til slutt med på det. 7kW holder lenge, men synes det er rart strømstyrken er begrenset i model 3.

Merker stor forskjell i temperatur på sikringer og kabler i skapet når model S har stått noen timer med 32A. Når model 3 lader er det knapt nok litt lunk..

Kanskje TM3 er smart og merker at anlegget ditt ikke tåler maks uttak? Litt lunk høres riktigog fornuftig ut...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jlan

Sitat fra: tss_trd på lørdag 09. mars 2019, klokken 09:50
På min TWC 230V trefase IT 32A får jeg maks 7,2 kW på model 3en. Det ser riktignok ut til at den klarer å utnytte alle fasene, men bilen tillater meg ikke å justere strømmen til mer enn 19A. Model S lader på ca 8,4kW - 32A og med display error. Det viser 22kW.

Ikke at det er et stort problem, men 11 kW på trefase 230V får jeg ikke fra TWC.
18/19A er ikke et tilfeldig tall, det flere som har rapportert det. Og det passer med 32A/sqrt(3). Har du sjekket at det er 18A på alle tre faseledere ?

Kan det være en bug som er rettet i nyere SW?

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jig

Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.

Tom

Alle har vel smart måler i sikringskapet nå,enkelt å lese av hvor mange KW laderen trekker der..

Elbil-66

Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan det være at laderen på Tesla Model 3 merker et unormalt spenningsfall på lading på 28A, og den derfor reduserer ladestrømmen for å være på den sikre side.

Wibla

Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?
2018 Tesla Model S 75D

jlan

Sitat fra: Tom på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:34
Alle har vel smart måler i sikringskapet nå,enkelt å lese av hvor mange KW laderen trekker der..
En kan også lese av spenning på hver fase og strøm på hver leder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magne Fagereng

Dipswitch 2 skal stå i nedre posisjon på TWC for å oppnå 32 A 3fas på IT anlegg.

Hyperstress

Sitat fra: Magne Fagereng på søndag 10. mars 2019, klokken 07:23
Dipswitch 2 skal stå i nedre posisjon på TWC for å oppnå 32 A 3fas på IT anlegg.
Hvorfor det? Iht twc video så skal den alltid stå i øvre posisjon..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Magne Fagereng

Har ikke svar på hvorfor men testa og det fungerer.

I øvre pos får du 18A maks og nedre får du 32A maks. Dette gjelder for model 3 og IT strøm. Testet også nedre pos på model S og funger som før (2,5 fas8,3kw)

Men av en merkelig grunn kutter TWC ut ved høyere A enn 20 så hadde vært spennende om andre her kunne fått testa det.

Får nå 20A 8kw 48km/t på P3D

Kolbu

#41
Jeg får 32A uansett posisjon på dipswitch 2.
230v «3fas» koblet L1 L2 og N i TWC.
Ingen 3-fas hos meg så vidt jeg kan forstå.
I allefall ingen tretall på lademeny i bil.
Får 7kw maks

Trultefan

Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Elbil-66

#43
Sitat fra: Trultefan på søndag 10. mars 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

Hvilken ladeboks bruker du? Bruker du også Ecolite?
Min ladeboks er selvlaget, for og kunne koble den til mitt styresystem i smarthuset. Kan da effektstyre ladingen etter forbruk i resten av huset m.m. Ladekontrollen i ladeboksen er fra Viridian.
Den lader 11kW på IT-nett uten problem til min TM3.
Har arbeidet flere år som elektriker. Arbeider fortiden som ing. elkraftteknologi.

Trultefan

#44
Da kan det se ut til at TWC ikke greier 11kw på 230 3fas, men kun Viridian Ecolite. Inntil videre. @Elbil-66 bruker jo "innmaten" fra denne
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA