Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: jlan på søndag 13. desember 2020, klokken 18:17
Disse LED lyktene med tynne plastglass må ha en lufteåpning for å utligne lufttrykket. Så med varierende trykk og temperatur vil luft passere både ut og inn. Hvis en for eksempel kjører i vekslende høyde og temperatur i fuktig vær, så vil en få inn betydelig med fuktighet. Det kan hjelpe å la bilen stå en stund med de aktuelle lysene på (for eksempel bremselys og blinklys). Gjerne i tørt og kaldt vær.
Igjen, flere av oss har hatt biler og diverse ledlykter hvor dette ikke var/er et problem.
Det er jo nøyaktig samme høydeforskjeller, lufttrykk, temperaturer og luftfuktigheter vi har kjørt problemfritt med. Så igjen, det bør være mulig for Tesla også.

Øyvind.h

Og igjen - dette forekommer på mange biler, både billigere og dyre. Og i sterkt økende grad på moderne biler med lav varmeutvikling.

Osram forsøker å beskrive fenomenet her:
https://www.carlightblog.com/2018/10/23/condensation-in-your-headlights-is-nothing-to-worry-about/

Her er en annen artikkel som omhandler et annet merke. Beskrives som svært vanlig.
https://www.tv2.no/a/9652838/
Benny mener rett nok det er reklamasjon om det oppstår utenom bilvask, men bilvask er ikke eneste situasjon hvor det kan oppstå kondensering på innsiden av en lykt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: jlan på søndag 13. desember 2020, klokken 18:17
Disse LED lyktene med tynne plastglass må ha en lufteåpning for å utligne lufttrykket. Så med varierende trykk og temperatur vil luft passere både ut og inn. Hvis en for eksempel kjører i vekslende høyde og temperatur i fuktig vær, så vil en få inn betydelig med fuktighet. Det kan hjelpe å la bilen stå en stund med de aktuelle lysene på (for eksempel bremselys og blinklys). Gjerne i tørt og kaldt vær.

Kunne man ikke hatt en gummimebran isteden? Som kunne bøye seg utover eller innover avhengig av om det var overtrykk eller undertrykk? Da kunne lyktene vært helt forseglet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. desember 2020, klokken 18:56
Sitat fra: hemi på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:39
intressant problemstilling ref PKK, men ofte står de jo parkert varmt før kontrollen så pleier gå?
For mitt vedkommende er PKK som en frisør- eller tannlegetime. Booker tid, kommer til avtalt tid. 45 min senere er kontrollen gjennomført.
Ikke noe hall eller varme som fjerne dugg.
Dessuten må min bil stå leeeeeeenge, som i dager, inne og tørt hvis dette skal forsvinne.
Ser for meg at til pkk i mars 2023 når den skal inn, så får jeg mangellapp. Tar mangellapp med til Tesla. De sier det er innenfor Tesla-standard. Verksted sier det er utenfor pkk-standard. Jeg er klovnen i midten som må føne lyktene mine med en hårtørker før jeg skynder meg til neste pkk.
Skal jo ikke være slik.

Du trenger ikke å føne, bruk en arbeidslampe på stativ isteden ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:42
Sitat fra: trykkertor på søndag 13. desember 2020, klokken 18:56
Sitat fra: hemi på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:39
intressant problemstilling ref PKK, men ofte står de jo parkert varmt før kontrollen så pleier gå?
For mitt vedkommende er PKK som en frisør- eller tannlegetime. Booker tid, kommer til avtalt tid. 45 min senere er kontrollen gjennomført.
Ikke noe hall eller varme som fjerne dugg.
Dessuten må min bil stå leeeeeeenge, som i dager, inne og tørt hvis dette skal forsvinne.
Ser for meg at til pkk i mars 2023 når den skal inn, så får jeg mangellapp. Tar mangellapp med til Tesla. De sier det er innenfor Tesla-standard. Verksted sier det er utenfor pkk-standard. Jeg er klovnen i midten som må føne lyktene mine med en hårtørker før jeg skynder meg til neste pkk.
Skal jo ikke være slik.

Du trenger ikke å føne, bruk en arbeidslampe på stativ isteden ;)
Ikke bruk LED arbeidslampe da

jlan

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. desember 2020, klokken 19:18
Igjen, flere av oss har hatt biler og diverse ledlykter hvor dette ikke var/er et problem.
Det er jo nøyaktig samme høydeforskjeller, lufttrykk, temperaturer og luftfuktigheter vi har kjørt problemfritt med. Så igjen, det bør være mulig for Tesla også.
Ja selvfølgelig er det mulig. Dette utgåtte patentet lister en god del muligheter. https://patents.google.com/patent/JP4261191B2/en
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Hvis en tar et Google søk på kondens i lykter. Så kommer alle typer merker opp.

Såvidt jeg kan se er bildetreffene på topp diverse bilmerker.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:41
Kunne man ikke hatt en gummimebran isteden? Som kunne bøye seg utover eller innover avhengig av om det var overtrykk eller undertrykk? Da kunne lyktene vært helt forseglet.
Det ser for meg ut som en god løsning, men jeg finner ikke noe slikt beskrevet for luftfylte lykter. Det brukes endel i væskefylte undervannsløsninger.

Det som ser ut til å komme fra bl.a. Audi er løsninger hvor hele lykteglasset er en OLED skjerm. Det gir jo endel muligheter. Skrive meldinger til bilen bak ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på mandag 14. desember 2020, klokken 08:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2020, klokken 21:41
Det ser for meg ut som en god løsning, men jeg finner ikke noe slikt beskrevet for luftfylte lykter. Det brukes endel i væskefylte undervannsløsninger.

Det som ser ut til å komme fra bl.a. Audi er løsninger hvor hele lykteglasset er en OLED skjerm. Det gir jo endel muligheter. Skrive meldinger til bilen bak ?

Enig at gummilist høres ut som en enkel, billig og trolig bedre fungerende løsning enn ingenting.
Bare sende tipset til Elon.

OLED skjerm høres i dag ut som en ekstrem unødvendig dyr løsning - men prisen på dette synker vel fort også - så kanskje........

Ellers så synes jeg LED lysene som TM3 leveres ut med er latterlige dårlige. Nesten så jeg ville kalle det en mangel på norske veier. Men det kommer vel snart nye...........

adriantr

Da har jeg hentet ut min LR i dag. For en fantastisk bil å kjøre!

Den ble levert ut med feiljustert bakluke som skraper bort i metallet på den ene siden, som skal utbedres av Tesla. Jeg har forøvrig et annet spørsmål:
- Den ene høyttaleren til venstre for førerens hode lager heftige skurrelyder ved høyere volum. Noen som har opplevd liknende?

apehest

Henta i dag. Høyttalere er bra. Paneler er greie. Bulk i venstre bakdør.
Ellers fornøyd, men surt å ikke kunne levere til foliering på mange uker.

jorgenask

Sitat fra: apehest på mandag 14. desember 2020, klokken 16:50

Kan jo foliere alt utenom den døren :P

apehest

Sitat fra: jorgenask på mandag 14. desember 2020, klokken 16:53

Haha ja det hadde kona satt pris på😅😅

jorgenask

Sitat fra: apehest på mandag 14. desember 2020, klokken 16:55
Sitat fra: jorgenask på mandag 14. desember 2020, klokken 16:53

Haha ja det hadde kona satt pris på😅😅

Så har du det motsatte problemet som jeg har. Leverte bilen til foliering kun timer etter jeg hentet den ut på Lillestrøm.
Så nå er jeg en meget utålmodig sjel som gleder seg til fredag/lørdag når den er ferdig :D

apehest

Jo forresten, 834-VIN og gamle lykter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA