Feil og mangler på modell 3

Startet av hELgenen, søndag 24. februar 2019, klokken 22:49

« forrige - neste »

hemi

Dugg på lykter er dessverre kjempeproblem på disse nye fancy led lyktene uavhengig av produsent i norge, har det på de andre bilene mine også, og de er prisklasse mye dyrere enn tesla, skjer etter bilvask også, virker som de er laget for varmekabler og høy temp med lavt fuktighet i rommet.

intressant problemstilling ref PKK, men ofte står de jo parkert varmt før kontrollen så pleier gå?

Haggish

Mange sammenligner TM3 (og andre EV biler) med biler i samme prisklasse, men husk at produksjonskostnaden er ca den samme som biler i den doble prisklassen. Det er bare det at i Norge har vi så høye avgifter på fossil bilene, men ikke på EV biler. ;) eks. TM3 pris 500k må du sammenligne med en bil til ca 1 mill. (dette er grunnet il at EV sliter i land uten disse avgiftene, men seller godt her på berget ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

hELgenen

At kvaliteten på ymse deler på TM3 er på nivå med det verste man finner på biler i Europa uansett prisklasse er velkjent. Omfattende duggproblemer på lykter er ett område som Tesla sliter mer med enn andre. Panelgaps og lakk er et annet. MEN de leverer også egenskaper i en helt annen liga på andre områder. F.eks energi effektivitet ,infotainment,ytelse osv. En får dessverre ikke full pakke på alle områder ennå. Så enten må man svelge noen kameler,eller velge noe som passer egne preferanser bedre. Men akkurat på disse lyktene vet jeg at Tesla skifter dem gratis ved dugg på TMX,så jeg er ganske sikker på at de fikser det her også. Lykke til!

z4rd

Jeg hadde dugg på ene baklykta på min forrige bil (TMX). Dette ble oppdaget etter 1 uke av eierskapet (helt ny bil). Etter at denne ble byttet skjedde det aldri igjen, og jeg hadde bilen i 2,5 år. Er typisk produksjonsfeil eller noe rart ifm montering.
Men som nevnt, min 2020 TM3 LR har ikke vist antydninger til dugg og jeg har hatt denne fra januar 2020 frem til nå. Jeg ville ha reklamert og fått den erstattet. Hvis de er vanskelige på en SC, prøv en annen. Historisk sett så har det vist seg at de dessverre kan ha ulik tilnærming til samme problemstilling.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Ser dugg nå og da i lyktene på moderne biler, både rimeligere og dyrere. Virker som det er relativt utbredt og antakelig en konsekvens av at moderne lykter ikke avgir noe varme?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. desember 2020, klokken 20:39
Ser dugg nå og da i lyktene på moderne biler, både rimeligere og dyrere. Virker som det er relativt utbredt og antakelig en konsekvens av at moderne lykter ikke avgir noe varme?
Helt korrekt. Man kan sikre seg mot dugg, men da må det enten varme til, eller så må lykta være helt forseglet, og gjerne fylt med en gass som ikke kondenserer.
Dugg i LED-lykter er ikke et spesifikt Tesla-problem... det er et "LED-problem".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Min erfaring er at Tesla bytter lykter med dråper i, men ikke bare dugg.

Som mange andre påpeker er dette et LED problem, og mest utbredt i våre kalde fuktige klimasoner.

hemi

Mistenker at mange med model3, har kjørt eldre biler, uten LED før siden de blir såååå overasket

Skal ikke si det ikke er irriterende.

Counterpointer

Hvor dyrt hadde det vært å hatt noen varmetråder i lykteglassene slik at dugg kunne fjernes??

PS spør for en venn 🥸

hELgenen

Sitat fra: hemi på lørdag 12. desember 2020, klokken 22:57
Mistenker at mange med model3, har kjørt eldre biler, uten LED før siden de blir såååå overasket

Skal ikke si det ikke er irriterende.
Jeg har eid mange andre biler med LED. Aldri vært noe duggproblem. Første gang jeg så problemet var med en TMX. Den ble rettet. Servicebil kom hjem og skiftet. Flott service. Men dette er som nevnt et problem som kan oppstå med LED. MEN på alle som har fått byttet  har problemet blitt borte så vidt meg bekjent. Så jeg ville definitivt tatt kontakt med SC. Det kan trolig bare bli bedre.. 

trykkertor

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. desember 2020, klokken 00:12
Jeg har eid mange andre biler med LED. Aldri vært noe duggproblem.
Jeg også. Eid noen biler med LED-lykter, og dugg var ikke et problem der.
Har sågar skiftet til LED-lykter også på biler som hadde glødepærer. Selv LED-lyktene kjøpt fra Aliexpress og Ebay dugget ikke ned. Så det er mulig å lage LED-lykter som ikke dugger.
Men på vår Model 3 er det sorgens kapittel både i tåke og alle 4 baklyktene.

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. desember 2020, klokken 00:23
Sitat fra: hELgenen på søndag 13. desember 2020, klokken 00:12
Jeg har eid mange andre biler med LED. Aldri vært noe duggproblem.
Jeg også. Eid noen biler med LED-lykter, og dugg var ikke et problem der.
Har sågar skiftet til LED-lykter også på biler som hadde glødepærer. Selv LED-lyktene kjøpt fra Aliexpress og Ebay dugget ikke ned. Så det er mulig å lage LED-lykter som ikke dugger.
Men på vår Model 3 er det sorgens kapittel både i tåke og alle 4 baklyktene.
Samme her, kun eid tre biler med full LED, men dugg har ikke vært tema.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

jlan

Disse LED lyktene med tynne plastglass må ha en lufteåpning for å utligne lufttrykket. Så med varierende trykk og temperatur vil luft passere både ut og inn. Hvis en for eksempel kjører i vekslende høyde og temperatur i fuktig vær, så vil en få inn betydelig med fuktighet. Det kan hjelpe å la bilen stå en stund med de aktuelle lysene på (for eksempel bremselys og blinklys). Gjerne i tørt og kaldt vær.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trykkertor

Sitat fra: hemi på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:39
intressant problemstilling ref PKK, men ofte står de jo parkert varmt før kontrollen så pleier gå?
For mitt vedkommende er PKK som en frisør- eller tannlegetime. Booker tid, kommer til avtalt tid. 45 min senere er kontrollen gjennomført.
Ikke noe hall eller varme som fjerne dugg.
Dessuten må min bil stå leeeeeeenge, som i dager, inne og tørt hvis dette skal forsvinne.
Ser for meg at til pkk i mars 2023 når den skal inn, så får jeg mangellapp. Tar mangellapp med til Tesla. De sier det er innenfor Tesla-standard. Verksted sier det er utenfor pkk-standard. Jeg er klovnen i midten som må føne lyktene mine med en hårtørker før jeg skynder meg til neste pkk.
Skal jo ikke være slik.

hemi

Jeg tror dessverre du har mer rett enn vi kanskje vil inrømme der @trykkertor, men tenk neste pkk etter det, når bilen er 6 år, og har dugg...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA