Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

hemi

Er en grunn til at det ligger sånn oi shit skal fra trondheim til oslo med leaf 40... hva gjør jeg tråder på forumet her, det er ikke fordi det er 1-2 korte ladestopp...

De fleste driter i de tekniske finessene, men de blir jo like fullt eid av de når de prøver lade, så blir vi andre i køen bak videre påvirket.

Kjørte Ørsta oslo i helgen, bilen stod stille i under 10 minutter totalt på turen. (fossil, orka ikke ladinga)

Til københavn nå sist var det kun de kunstige innførte ladepausene som ble lagt inn, den ene med litt isstopp, de andre bare kjedet vi oss, og det var jo "klasseledende tesla model 3" selv der er det imho ikke godt nok enda heller, på lading var vi iaf heldigvis aldri under 115KW, 20-25 mil ladestopp er for min smak for kort. For å visualisere det, i høy fart går det strøm si vi snitter 130kmh på GPS mellom ladingene, for å trefffe da det faktisk er ganske langt også mellom tesla ladere blir det ikke helt tomt, og da du ikke vil sløse tid dropper du det når ladehastighet faller, i 130kmh er ikke 20 mil veldig mange minutter i bilen.

Når jeg har tysklandsturer med venner og nedover i europa tar jeg fossilbil er det kun stop når tankene er tomme si hver 60-65 liter ca, dette er også ganske hyppig, men en overaskende grei frekvens for å strekke beina.

Argumentet for å stoppe når man selv vil er gyldig! jeg er lei av å måtte stoppe og ta matpause på drittsjappe fordi det er lader der.


Jeg skjønner poenget ditt og hva du vil frem til, men rekkevidden må komme opp på bensin/dieselbil nivå før argumentet er gyldig.

Jeg tror ikke noe på at leaf 62 klarer oslo gøteborg i venstre fil og normal fart, her må man sinkekjøre, på min leaf 40 var speedoen så feilkalibrert at det skjedde automatisk, 8kmh feil allerede i 110 .... :(
Til gøteborg nå lå vi på GPS ca 15-20-25 over fartsgrensen jevnt og fulgte trafikken i venstre fil, selv med tesla spiser det helt hinsides med strøm.

Kjørte jo over 10000 med leafen før jeg solgte den, men på motorvei da var det aldri mulig å ligge over 100 på GPS om du skulle langt. stortsett ble det å finne lastebil som kjørte sakte, så gjemme seg der.

Crown

Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!

Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Marius Kotsbak

Sitat fra: Crown på onsdag 04. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!

Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.

Gitt at man liker hyppige stopp og at ladestasjonene ligger tett nok, også om vinteren.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 04. september 2019, klokken 20:14
Sitat fra: Crown på onsdag 04. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!

Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.

Gitt at man liker hyppige stopp og at ladestasjonene ligger tett nok, også om vinteren.

Om det er om å gjøre å komme fort frem, så betyr det lite om det er flere ladestopp og vinter, da Leaf også går kortere om vinteren og da må lade oftere og vil da koke fortere og bruke lang tid på lading.

Ioniq er en fantastisk bil med tanke på pris og egenskaper.
Leaf 62 er en skivebom!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Ole Irgens

Sitat fra: hemi på mandag 02. september 2019, klokken 14:57
Nå skriver straks ole irgenes sinna innlegg mot deg på ca 100 avsnitt :p

Men ja leaf er trist akterutseilt, de var tidlig ute og flinke, men har falt helt av, ikke bare på batteriteknologi, lading, kjøling, men også bil tekniske ting som ratt, seter osv.

Nah. Livet er for kort ;) Vi har kjørt 17.000 km med Leafen vår (40 kwh) på et år, og rapidgate har vi ikke merket noe til, fordi den ikke brukes på langkjøring, bort sett fra en og annen tur Bergen-Ustaoset, som går fint på én lading.

Jeg forstår at rapidgate er en issue dersom man har Leaf som eneste bil og skal bruke den mye til langkjøring. Det er irriterende at Nissan ikke har lagt inn bedre BMS i bilen, men de vil helt sikkert bli straffet av markedet på et tidspunkt. Er 62 kwh-modellen for dyr? Det kan godt hende, men for meg er det helt uinteressant akkurat nå. For oss er 40 kwh-modellen knallgod value for money, en godt sammenskrudd og driftssikker bil som er god å kjøre, selv for en person på 1,91 (meg).

Jeg er ikke gift med Nissan eller Leaf. Vår neste bil kan like gjerne bli en Tesla, men som ansatt i et forsikringsselskap vet jeg at skadefrekvens og snittskadepris på Tesla er høy, slik at man blir straffet med dyr premie. I tillegg er det lange ventetider på verksted. Men kanskje dette er bedre når vi skal bytte om et år eller to, vi får se.

Jeg skjønner ellers ikke at folk gidder å hisse seg så voldsomt opp. Vi er i et fritt marked, og alle kan ta godt kvalifiserte beslutninger om biljøp basert på tilgjengelige spesifikasjoner og prøvekjøring. Mener man seg lurt av forhandler, må man reklamere. Har man lurt seg selv, er det bare å bite det i seg.

Mvh

Ole Irgens



Nissan Leaf 2018 N-Connecta

EV-FTW

Mennesker er sosiale vesen, som liker og trenger å snakke sammen.
Med andre ord er det helt naturlig at det på er slikt fora blir delt både positive og negative tanker og opplevelser.
Dersom andre ikke orker å lese det, så er det bare å hoppe glatt forbi.

Derimot tenker jeg også at det er viktig at de negative så vel som de positive sidene kommer frem.
For folk, slik som meg, som har elbil som eneste bil. Så er vi avhengige av en bil som gjør jobben i alle situasjoner. Og når lading og ladeløsning er et stort issue på Leaf, så må det komme frem.

Ang pris, mener jeg det også må komme frem, den den er overpriset.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Alle sider må frem.

Det eg sliter litt med å forstå er behovet for å få frem hvor rett man har. Noen her på forumet virker mest opptatt av å fortelle folk at bilen de har kjøpt suger og at de har gjort et bomkjøp. Og Gud forby hvis du kjøper 62 versjonen. Da er man hvertfall på tur.....

Da sitter jo vi andre som har en 40 kwh og som skal på det vi kaller langtur med den, knappe 400km, og ikke helt forstår problemet. Selvsagt er man dum eller uheldig om man kjøper en leaf 40kwh og skal bruke denne til 600km hver dag..... Men for andre er den super. Hverken gammeldags, overpriset eller noe som helst.

Min til 277000 har vært verdt hver en krone. For langturene er begrenset av ting som ingen av de andre bilene bortsett fra millionbilene kunne hjulpet meg med allikevel.

Så hvorfor da kjøre en aggressiv tone i hver eneste tråd det sverting ser ut til å være viktigste ting. Hvertfall ikke objektiv informasjon? Bare fordi man solgte en bil man ikke var fornøyd med og det er veldig viktig å få bekreftet at man gjorde det riktig?

Vel. Det gjorde man. Men det blir ikke riktig for alle andre av den grunn......

Sånn til topic: eg syns nye leaf var for dyr. Derfor ble ikke den kjøpt. Men den selger jo..... Så tydeligvis ikke alt for dyr.

EV-FTW

Leaf 40 gjør jobben for mange, og har en ok pris. Og det er vel også det store spørsmålet folk bør stille seg. Trenger jeg å betale så mye ekstra, for en bil som gir såpass lite fordeler i forhold til Leaf 40?

At folk er negative til prisen på Leaf 62 tenker jeg er helt greit. Sammenligner en med andre biler, og spes med dem som kommer, er den virkelig overpriset.
Og en reagerer ekstra når Nissan alltid har gått for å være det billige men bra alternativet. Alternativet som ikke er så spennende, men gjør jobben.

Når de nå priser seg så høyt, har en helt andre forventninger til produktet!
Videre er det utrolig negativt for de som kjøper den å måtte risikere at om 6 mnd. synker prisen betraktelig, da Nissan innser at de ikke klarer å ta kampen mot VW og event. andre merker.

Bare se til diskusjonene rundt at eGolf nå er på kampanje, hvor bilen med mye utstyr koster 299 000. Og folk kjøpte samme bil for noen måneder siden for 360 000. Ok, de burde visst det kom en ny bil fra VW, men sitter likevel med skjegget i postkassen.
Det samme er det stor fare for vil skje med dem som kjøper Leaf 62, nettopp grunnet Nissan sin grådige prispolitikk på den bilen! 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

De priser seg høyt nå.

Tipper prisen går kraftig ned etterhvert.

Fikk som en kuriositet 30000 i rabatt på tekna via mail nettopp. Uten å ha bedt om det.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på torsdag 05. september 2019, klokken 11:54
De priser seg høyt nå.

Tipper prisen går kraftig ned etterhvert.

Fikk som en kuriositet 30000 i rabatt på tekna via mail nettopp. Uten å ha bedt om det.

Og akkurat slike «tilbud» er et tegn på at noe er i ferd med å skje med prisene, både på 40 og 62 Leaf.

Klart det blir vanskelig å forsvare prisen på en Leaf når konkurrenter nå kommer på løpende bånd, med samme rekkevidde, men til rimeligere priser.
Helt nye biler er det også, ikke en facelift som bygger på en gammel  platform , og benytter seg av mange av de samme delene som eldre Leafer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Og da ser du bare på pris og rekkevidde.

Om folk ser nærmere på modellene og oppdager rapidgate og i tilegg ræva lading, ratt og seter,.. yeah :)

Alt over 10 mil med 110 sone er jo langtur for leaf 40.

Joltus


daktari

Se på kritikken mer som en skuffelse over at en ellers meget god bil mangler helt grunnleggende egenskaper for en del folk.

Bruker man Leaf som bybil er den sikkert topp 3, men som langturbil langt ned på lista dessverre, kanskje i bunn. Til prisen kunne man kanskje også forventet vannkjølt batteri dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2019, klokken 17:03
Se på kritikken mer som en skuffelse over at en ellers meget god bil mangler helt grunnleggende egenskaper for en del folk.

Bruker man Leaf som bybil er den sikkert topp 3, men som langturbil langt ned på lista dessverre, kanskje i bunn. Til prisen kunne man kanskje også forventet vannkjølt batteri dessverre.

Det kommer jo an på hva man definerer som langtur. Min søster har kjøpt en, de kjører mye til hytta som er ca. 20-21 mil unna. Lengre kjører de knapt noensinne. Da passer en Leaf 62kWh ganske bra tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Hatt bilen et år nå. Skal kjøre 400km om 14 dager. En lading, og muligens en bitte liten skvett.

Lengste turen by far.

Hadde eg hatt 62kWh hadde det vært en konge bil å kjøre den distansen. Men det finnes også bedre alternativer. Bare synd at de bråker, er mindre, er umulige å få tak i og koster vel så mye. Eller er tesla model 3.

Det er noe med alle biler. Leaf er ganske sikkert priset deretter. Og kommer til å senke prisene når de blir møtt med konkurranse. Men folk kan ikke vente på ID3. De som skal ha bil i dag må betale det markedet krevet.

Så der er ståa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA