Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

EV-FTW

Slik ståa er nå, hvor ID3 har fått pris og det er mulig å bestille, er det kun de som MÅ ha bil i dag som bør kjøpe Leaf.
De som klarer å vente noen måneder til, vil få en langt bedre bil, til en rimeligere penge. Og de som ikke klarte å vente, og kjøpte Leaf, må bare godta at den kommer til å synke dramatisk i pris det neste året.

Så får det være opp til hver enkelt.


Ang. konge bil å kjøre distanse med, så ble jeg senest i går minnet på hvorfor jeg ikke klarer å kjøre langt med Leaf 40. Midtkonsollen gjør kneet gnager inntil konsollen, armlenet har ikke støtte, enda mindre enn før grunnet innsvinget det, og jeg finner ikke noe god sittestilling.

Faktisk var jeg glad når jeg fikk tilbake min Leaf 30.
Det var en flunk ny Leaf 40 jeg hadde når min var på service. Greit sprek, og stillegående, men som sagt, finner ikke noe god sittestilling i den. Men der er folk forskjellige.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Ja det har eg heldigvis ikke noe trøbbel med. Var noe spent på den biten når vi fikk prøve den skikkelig første gang.

Zero-talent

Voldsomt til krisemaksimering... Skulle tro leaf var en boble fra 73...

Jeg er helt med på mye av kritikken om chademo, manglende kjøling og utdatert app/software ift en del andre. Men jeg har også fått prøve både Niro og kona, og er ikke overvettes imponert over plast og byggekvalitet og seter der heller. Er noe med alle biler tror jeg... Man må sette seg litt in i ting og kjøpe det som passer. Jeg er fornøyd med min 40kwh til vår bruk. Jobbpendling og en veldig sjelden tur på hytta eller til sørlandet (20 mil). Men hadde jeg jevnlig kjørt 50-60 mil ville jeg selvfølgelig måttet se til tesla, som jeg uansett ikke har råd til.

62-leaf faller så klart i pris om konkurransen blir sånn at nissan ikke får solgt biler, det er jo bare en god ting...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

trondhla

Den lokale Nissanforhandleren hadde en 40kWh bil inne som var priset til 291 000 og den var akkurat satt ned i pris. Nå når WV ID3 kommer ut med salgspris kr 330 000 og 420 km rekkevidde mot Leaf 62 kWh rekkevidde på 385 km så vil jeg ikke et øyeblikk tvile på at pris på Leaf 62 kWh vil bli maksimalt 330 000 og 250 000 for 40 kWh- vinterdekk inklusiv.
Så får vi håpe for Nissan's skyld batterileverandøren kvikkest mulig kommer ut med neste generasjon batterier. Jeg ser de prater om ca 600 km rekkevidde for kommende Nissan/Infiniti biler.

Marius Kotsbak

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 04. september 2019, klokken 20:26
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 04. september 2019, klokken 20:14
Sitat fra: Crown på onsdag 04. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!

Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.

Gitt at man liker hyppige stopp og at ladestasjonene ligger tett nok, også om vinteren.

Om det er om å gjøre å komme fort frem, så betyr det lite om det er flere ladestopp og vinter, da Leaf også går kortere om vinteren og da må lade oftere og vil da koke fortere og bruke lang tid på lading.

Ioniq er en fantastisk bil med tanke på pris og egenskaper.
Leaf 62 er en skivebom!

Selvfølgelig betyr rekkevidden om vinteren noe. Om den med 80% batteri er kortere enn distansen mellom ladestasjone på ruta di så blir det jo enten å stå og lade tregt evt. finne en stikkontakt underveis og lade enda tregere for å komme frem.

Husk at tråden her dreier seg om 62 kWh og ikke 40 kWh-utgaven. Førstnevnte har mye lengre rekkevidde enn Ioniq, selv om sistnevnte ikke har det.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Sitat fra: Crown på onsdag 04. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!
Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.
Den nye Ionig med 38 kWh batteri egner seg ikke. Blir slått av både 40 og 62 kWh Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på torsdag 19. september 2019, klokken 16:32
Sitat fra: Crown på onsdag 04. september 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 19:48
Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!
Godt over tre timer kortere tid faktisk. Kombinasjonen jevnt høyere ladeeffekt, mye lavere forbruk og ikke rapidgate gjør jo at Ioniq egner seg svært godt som langturbil.
Den nye Ionig med 38 kWh batteri egner seg ikke. Blir slått av både 40 og 62 kWh Leaf.

Jepp, det er helt sant. Der har Hyundai bommet like mye som Nissan. Heldigvis er det mulig å kjøpe vanlig Ioniq brukt, og da til en vesentlig rimeligere pris enn den nye.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

psyfoon

Når jeg leser disse innleggene her og særlig mtp forventet ekstremt høyt verditap, da er jeg veldig glad at jeg nylig valgte å lease 62kwh Leaf istedenfor å kjøpe. Så slipper jeg iallefall å bekymre meg for verditapet  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

EV-FTW

https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Ja, mangel på justeringer av ratt er noe styr, og det korte armlenet er fryktelig dårlig. Infotainment systemet er tungvindt og tregt. Ja, den varsler fotobokser men han glemte å ta med at kartverket er håpløst lite oppdatert!
Det piper alle veier i den bilen, i tide og utide.

Den er lite effektiv, noe Leaf egentlig alltid har slitt med.
Den er fryktelig dyr.
Sist men ikke minst, den bruker Chademo, og klarer ikke lade i nærheten av hva den egentlig skal kunne.

Det er altså to elbiler på markedet nå, hvor produsentene har bommet en del. Det er denne Leafen og nye Ioniq, som også sliter med ladingen!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

telcontar

Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. september 2019, klokken 07:48
https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Ja, mangel på justeringer av ratt er noe styr, og det korte armlenet er fryktelig dårlig. Infotainment systemet er tungvindt og tregt. Ja, den varsler fotobokser men han glemte å ta med at kartverket er håpløst lite oppdatert!
Det piper alle veier i den bilen, i tide og utide.

Den er lite effektiv, noe Leaf egentlig alltid har slitt med.
Den er fryktelig dyr.
Sist men ikke minst, den bruker Chademo, og klarer ikke lade i nærheten av hva den egentlig skal kunne.

Det er altså to elbiler på markedet nå, hvor produsentene har bommet en del. Det er denne Leafen og nye Ioniq, som også sliter med ladingen!

Du glemte en ting til:

Det fortsatt den gamle Leaf'en under, med nytt skall.

hemi

Og har da alle feilene som også var der på forrige... men veldig rart nissan ikke fikser de.

Bra noen endelig påpeker det under test.

Daniel_0007

Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. september 2019, klokken 07:48
https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Ja, mangel på justeringer av ratt er noe styr, og det korte armlenet er fryktelig dårlig. Infotainment systemet er tungvindt og tregt. Ja, den varsler fotobokser men han glemte å ta med at kartverket er håpløst lite oppdatert!
Det piper alle veier i den bilen, i tide og utide.

Den er lite effektiv, noe Leaf egentlig alltid har slitt med.
Den er fryktelig dyr.
Sist men ikke minst, den bruker Chademo, og klarer ikke lade i nærheten av hva den egentlig skal kunne.

Det er altså to elbiler på markedet nå, hvor produsentene har bommet en del. Det er denne Leafen og nye Ioniq, som også sliter med ladingen!


Mens zoe gjør alt riktig og får fortjent terningkast 5 av din side  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

Marius Kotsbak

Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. september 2019, klokken 07:48
https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Ja, mangel på justeringer av ratt er noe styr, og det korte armlenet er fryktelig dårlig. Infotainment systemet er tungvindt og tregt. Ja, den varsler fotobokser men han glemte å ta med at kartverket er håpløst lite oppdatert!
Det piper alle veier i den bilen, i tide og utide.

Den er lite effektiv, noe Leaf egentlig alltid har slitt med.
Den er fryktelig dyr.
Sist men ikke minst, den bruker Chademo, og klarer ikke lade i nærheten av hva den egentlig skal kunne.

Det er altså to elbiler på markedet nå, hvor produsentene har bommet en del. Det er denne Leafen og nye Ioniq, som også sliter med ladingen!

Useriøs test. Sammenligner den med biler som skal komme en eller annen gang neste år til ukjent pris og biler som er nesten umulig å få tak i (eNiro og Kona) og påpeker at den ikke har like lang rekkevidde som wltp undet alle forhold, samt at mangler ved ladestasjonene gjør at den ikke lader like fort som lovet. Eneste som manglet var å klage på rapidgate.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Hehe, ventet på det. Testen var helt grei den. En ærlig journalist som påpekte akkurat de tingene som er feil med Leaf.
Og ID3 har en startpris på under 330 000 kr, det er fastsatt. Og allerede der har den utstyr Leaf ikke har, videre kan den lade på et utbygget nettverk leaf ikke kan bruke. Og så glemte jeg. Den KAN faktisk regulere ratt i alle retninger, og den har gode armlener, og kan vedde katten min på at den også har er infotainment system som faktisk virker greit, og kartverk som ikke er fra nitten pil og bue!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Greit å nevne teleskopratt, men ID3 har jo baggasjerom på størrelse med eGolf, så ikke helt sammenliknbar og leveringstida kan bli ca.et år. Man kan ikke sammenligne pris nå med prisene om et år heller.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA