Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 25. september 2019, klokken 15:05
Greit å nevne teleskopratt, men ID3 har jo baggasjerom på størrelse med eGolf, så ikke helt sammenliknbar og leveringstida kan bli ca.et år. Man kan ikke sammenligne pris nå med prisene om et år heller.

ID3 er i samme klasse som Leaf, så klart den kan sammenlignes. Den har litt mindre bagasjerom enn Leaf, men større plass i baksetet.
Ang leveringstid så vil det vise seg.
Prisene vil også være avhengig av utstyrsnivå og størrelse på batteri.
Nå er det det mellomste batteriet de leverer først, så får vi se hva de andre to alternativene vil legge seg på.

Derimot er jeg temmelig sikker på at Leaf 62 ikke koster det samme neste sommer som den gjør i dag. Den kommer til å gå godt ned i pris.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 25. september 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Marius Kotsbak på onsdag 25. september 2019, klokken 15:05
Greit å nevne teleskopratt, men ID3 har jo baggasjerom på størrelse med eGolf, så ikke helt sammenliknbar og leveringstida kan bli ca.et år. Man kan ikke sammenligne pris nå med prisene om et år heller.

ID3 er i samme klasse som Leaf, så klart den kan sammenlignes. Den har litt mindre bagasjerom enn Leaf, men større plass i baksetet.
Ang leveringstid så vil det vise seg.
Prisene vil også være avhengig av utstyrsnivå og størrelse på batteri.
Nå er det det mellomste batteriet de leverer først, så får vi se hva de andre to alternativene vil legge seg på.

Derimot er jeg temmelig sikker på at Leaf 62 ikke koster det samme neste sommer som den gjør i dag. Den kommer til å gå godt ned i pris.

Enig i den vurderingen, men skal man gjøre en test så må man sammenligne likt, på samme leveringstidspunkt. Da blir det å sammenligne e+ med TM3 SR+ og Ampera e og evt prisene på Finn for de andre. Man får e+ på Finn omtrent til kostpris på Finn, så man trenger ikke å se til neste år for å sammenligne med ID3.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Ole Irgens

#152
Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. september 2019, klokken 07:48
https://www.dinside.no/motor/holder-ikke-hva-den-lover/71607745

Jeg vet mange her inne vil gå bananas og motsi denne testen, men jeg mener at , endelig en journalist som er ærlig ang den bilen!

Dette er jo velkjent for oss som har en nyere Leaf og som har fulgt diskusjonene her på forumet. Det jeg ikke skjønner er at du og andre er i stand til å hisse seg opp over dette. Jada, Leafen har sine svakheter. Men kanskje er Leafens styrker fullt i stand til å oppveie svakhetene. For eksempel at man får en solid og velbygd bil med nesten ingen feil, og et solid verksteds- og serviceapparat gjennom Nissan? Jeg satt i lunsjen i dag med en kollega som kjøpte en ny Tesla model X som han omsider har fått hevet kjøpet på, fordi den har lekket gjennom måkevingedørene helt siden han fikk den. Andre Tesla-eiere har fortalt liknende historier. Det hjelper ikke med et godt infotainment-system når bilen ikke kan brukes.

Jeg kjører helt fint, også på langtur, i vår 2018-Leaf. Jeg er 191 høy. Etter at Apple CarPlay kom med ny versjon er egentlig ikke infotainment-systemet i bilen så viktig lenger, og DAB-radioen har jeg aldri hatt noen problemer med. Og ærlig talt - er det noen som bruker de innebygde GPS-systemene i bilene mer? Litt piping her og der gjør meg ingenting, det skyldes stort sett at bilen har gjort noe som den vil ha oppmerksomhet rundt.

Jeg prøver ikke å etterrasjonalisere et bilkjøp - vi er på vår andre Leaf, og da vi kjøpte den i fjor sommer var det få andre  elbiler som hadde bedre kost/nytte-forhold enn Leafen. Når vi skal bytte bil igjen om et par års tid, ser verden helt sikkert annerledes ut, og da må vi se om vi skal gå for Leaf nr 3 eller om noen av konkurrentene kan levere.

Siden det er så mye snakk om ID.3 her, minner jeg om at den ikke kan leveres før om et år. Den vil selvsagt bli en konkurrent til Leaf, akkurat som eGolfen er det i dag. Det er spennende at den leveres på ny plattform - Leafen er jo på innsiden mye den samme bilen som da den ble lansert i 2010. Jeg vil tro at Nissan, som verdens største produsent av elbiler, har planene klare for en helt ny Leaf som kan ta opp konkurransen med både ID.3 og Tesla Model 3 - og om de ikke har en ny modell klar til jeg selv skal skifte, finnes det andre og gode alternativer. Dersom jeg da forlater Nissan, skal jeg sende varme tanker til både forhandler og bil som har gitt oss gode og problemfrie kjøreopplevelser siden 2016, da vi kjøpte den første Leafen.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

EV-FTW

Enkelt og greit fordi Leafen er overpriset, og det er noe folk bør få vite om nå, da de risikerer et greit verditap om de kjøper nå.

Bilen er driftssikker, så absolutt. Er den billigste bilen jeg har hatt, som nå er kjørt snart 86 000 kilometer fra ny. Jeg har vært greit fornøyd med service hos forhandler også, selv om ikke alle er like enige i det.

Men, jeg mener at dette ikke er nok til å kunne forsvare prisen på denne bilen, og at det er viktig at det negative også kommer frem.
Da kan folk ta en nøye vurdering, basert på positive og negative punkt.

Velger en fortsatt å kjøpe etter det, så helt greit, da har man tatt et bevisst valg, og slipper å føle seg lurt i ettertid.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Ligger jo en leaf tilsalgs her på forumet, ny ikke hentet ut med rabatt... den blir ikke solgt.... så en brukt er neppe lettere ;)

Marius Kotsbak

Man velger bevisst å betale overpris til Nissan i stedet for en privatperson på Finn eller få lang ventetid eller må kjøpe en dyrere bil (feks en TM3 betabil). Denne besparelsen av tid og kanskje også sparte kostnader betaler man for og de som selger på Finn kan ikke regne med å få overpris etter Nissan har tatt såpass mye.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Tenker denne testen er ganske beskrivende!

https://www.motor.no/tester/biltester/nissan-leaf-62-kwt-2018/

Nissan må ta grep, prisen må ned. Synd for de som har valgt å betale overpris for dette produktet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

psyfoon

Slik er det og slik blir det nok fremover. Elbilmarkedet er i stor utvikling og de aller fleste modeller synker i pris når de begynner å bli utdaterte og noe nytt kommer. Dette tror jeg er vanskelig å unngå. Uansett hvor lenge man sitter på gjerdet og vurderer tror jeg dette er relevant.

Ellers så MÅ man jo ikke velge Tekna på ny Leaf 62kWh hvis man ikke har bruk for det lille av utstyr som er ekstra på den kontra N-Connecta.

Journalisten i Motors artikkel skriver det er vanskelig å forsvare 40.000kr i høyere pris opp i mot Peugeot e2008 og kommende VW ID. Jeg synes det et vanskeligere å forsvare 40.000kr økt pris fra N-Connecta til Tekna på Leaf 62.
Journalisten skriver også at Leaf har bedre plassforhold enn de ovennevnte men at dette er vanskelig å forsvare 40.000kr i økt pris. Er det?? For vår del var dette helt avgjørende for at vi valgte Leaf da vi MÅ ha denne plassen for at vår elbil skal fungere som en fullverdig bil for familien.

I tillegg måtte vi ha bil NÅ og da var ikke Peugeot og ID tilgjengelig og man vet heller ikke leveringstid 100% sikkert. Leaf 62 er nå tilgjengelig med kort leveringstid. Dette bør også være en fordel.

Angående plassering av ladekabler så har jeg ingen problem med dette på min Leaf; det er 2 innhuk med lommet på hver side av bagasjerommet hvor hver kabel passet helt utmerket.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Zero-talent

Nå kommer jo også ID3 i tre utstyrsversjoner, også 1st edition. De fleste vil gå opp minst ett nivå, og vipps så er prisen den samme eller høyere enn Leaf. Inntil Kia e-niro kommer i salg er leaf fortsatt min foretrukne neste bil.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

EV-FTW

Sitat fra: Zero-talent på mandag 23. desember 2019, klokken 13:02
Nå kommer jo også ID3 i tre utstyrsversjoner, også 1st edition. De fleste vil gå opp minst ett nivå, og vipps så er prisen den samme eller høyere enn Leaf. Inntil Kia e-niro kommer i salg er leaf fortsatt min foretrukne neste bil.

Som testen sier, Leaf begynner å bli gammel og utdatert. ID3 eller forsåvidt E-2008 er jo som natt og dag i forhold. Design, utstyr osv.
Leaf har 2 ting med seg, god plass og kjent kvalitet. Men, som salget viser er ikke det nok, og de kommer til å gjøre noe med prisen, garantert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus


navyelsen

Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. desember 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Zero-talent på mandag 23. desember 2019, klokken 13:02
Nå kommer jo også ID3 i tre utstyrsversjoner, også 1st edition. De fleste vil gå opp minst ett nivå, og vipps så er prisen den samme eller høyere enn Leaf. Inntil Kia e-niro kommer i salg er leaf fortsatt min foretrukne neste bil.

Som testen sier, Leaf begynner å bli gammel og utdatert. ID3 eller forsåvidt E-2008 er jo som natt og dag i forhold. Design, utstyr osv.
Leaf har 2 ting med seg, god plass og kjent kvalitet. Men, som salget viser er ikke det nok, og de kommer til å gjøre noe med prisen, garantert.

e2008 blir nok litt rimeligere, men har også mye kortere rekkevidde enn Leaf 62.

ID3 har lengre rekkevidde, men tilsvarende utstyrt ID3 Plus blir nok minst like dyr som Leaf62 n-connecta. og har mindre bagsjerom og mangler taklast
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Mateusz

Nissan senket priser i går. Særlig på 62 kwt versionen:

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

40 kWt fra 239 900 kr og 62 kWt fra 309 900 kr
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Joltus


EV-FTW

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA