Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

Joltus


telcontar

https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-nissan-leaf-klarer-ikke-a-lynlade/3423839108.html

Folk som har kjøpt den nye modellen til Nissan Leaf er da altså prisgitt ladeoperatørenes investeringsvilje for å få utnyttet ladeteknologien i bilen. Og når Nissan er den eneste produsenten som holder fast ved Chademo i det europeiske markedet, kan det hende Leaf-eiere må se langt etter lynlading, sier Sødal.

hemi

Nå skriver straks ole irgenes sinna innlegg mot deg på ca 100 avsnitt :p

Men ja leaf er trist akterutseilt, de var tidlig ute og flinke, men har falt helt av, ikke bare på batteriteknologi, lading, kjøling, men også bil tekniske ting som ratt, seter osv.

telcontar

Sitat fra: hemi på mandag 02. september 2019, klokken 14:57
Nå skriver straks ole irgenes sinna innlegg mot deg på ca 100 avsnitt :p

Men ja leaf er trist akterutseilt, de var tidlig ute og flinke, men har falt helt av, ikke bare på batteriteknologi, lading, kjøling, men også bil tekniske ting som ratt, seter osv.

Den ser jeg frem til  :D

hemi

hele saken om feil på ladere og ymse er også egentlig en ikkesak da bilen rapidgater uansett, og 100KW er en utopi ;)

EV-FTW


https://youtu.be/guEyn0va_cE

Som vi ser, bilen er ubrukelig på langtur. Så skal en på ferie, og tenker å kjøre lange strekk, da fungerer denne bilen dårlig.
Som Tesla Bjørn sier, skal en først ha Leaf, kjøp heller en brukt 40 kWt. Den går litt kortere, men er mye billigere.
62 utgaven er for dyr.

Han skulle prøve samme test nå med Ioniq 28 kWt, og jeg er sikker på at den klarer 1000 km på kortere tid enn Leaf 62 kWt!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Tror også 28 ioniq slår 62 leaf. leaf 24 slo jo 42.

Eu liker jo regulere sære ting, men de burde faktisk sørge for at produsentene har ordentlig BMS, da både med varme og kjøling av batteri aktivt slik at batteriet lader mer optimalt, dette sikrer også at levetiden blir lengre på batteriet, og igjen bedre for miljøet. De fleste bilene med optimal batteritemp bruker også mindre strøm i vårt klima.

Rosstopher

Det spørs jo hvilke behov man har. Dersom du jevnlig skal kjøre 1000 km så raskt som mulig så er nok ikke Leaf bilen for deg.

Min 61 år gamle mor skal ha elbil nå. Hun kjører noe småkjøring, kjører 26 mil t/r for å besøke oss, og kjører noen ganger i året langtur, hvor hun kjører 30 mil, stopper og spiser middag, og så kjører 20 mil til. Jeg anbefalte Leaf 62 kWh til henne, og mener fortsatt at det er den beste elbilen på markedet i dag for hennes behov.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. september 2019, klokken 21:49
Det spørs jo hvilke behov man har. Dersom du jevnlig skal kjøre 1000 km så raskt som mulig så er nok ikke Leaf bilen for deg.

Min 61 år gamle mor skal ha elbil nå. Hun kjører noe småkjøring, kjører 26 mil t/r for å besøke oss, og kjører noen ganger i året langtur, hvor hun kjører 30 mil, stopper og spiser middag, og så kjører 20 mil til. Jeg anbefalte Leaf 62 kWh til henne, og mener fortsatt at det er den beste elbilen på markedet i dag for hennes behov.


Folk har forskjellige behov og forskjellige meninger.
Personlig, som mange andre mener jeg Leaf 62 er for dyr. Mener at Ioniq er er en vel så bra bil, og en sparer mye penger. Og nå kommer den nye, som også er langt billigere enn Leafen.

Min far på litt over 70 valgte Hyundai Kona. Trenger ikke bagasjeplassen til Leaf, og er strålende fornøyd. God rekkevidde, og billigere enn Leaf. Den er høyere  også, setter seg rett inn, noe som er bra for de eldre.

Leaf er en grei bil, men den er for dyr. Den er gammel, er bare litt kosmetisk pyntet i forhold de eldre Leafene.
Leaf hadde en fordel med å ha billige elbiler. Lå godt under eGolf i pris.

Nå er det snudd på hodet. Snart kommer ID3, til under 330 000! For en langt bedre og mer moderne bil.

Nei, her må Nissan gjøre noe, og det går da ut over de som har kjøpt Leaf 62, da de står i fare for at bilen synker kraftig i verdi over natten.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Rosstopher

Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 22:15Min far på litt over 70 valgte Hyundai Kona. Trenger ikke bagasjeplassen til Leaf, og er strålende fornøyd. God rekkevidde, og billigere enn Leaf. Den er høyere  også, setter seg rett inn, noe som er bra for de eldre.

Ja, jeg var også inne på Kona. Jeg må rette uttalelsen min til at Leaf er den beste bilen på markedet som hun kan få i år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hemi

Så målgruppen for leaf 62 er de som er såpass gamle at tid ikke er så viktig lenger, eller de som ikke bryr seg om penger eller bil? :p

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. september 2019, klokken 22:23
Sitat fra: Øyst1 på mandag 02. september 2019, klokken 22:15Min far på litt over 70 valgte Hyundai Kona. Trenger ikke bagasjeplassen til Leaf, og er strålende fornøyd. God rekkevidde, og billigere enn Leaf. Den er høyere  også, setter seg rett inn, noe som er bra for de eldre.

Ja, jeg var også inne på Kona. Jeg må rette uttalelsen min til at Leaf er den beste bilen på markedet som hun kan få i år.
E-Niro og E-Soul er vel også gode alternativer for din mor, men de utgår vel på grunn av manglende leveringsvilje.


Rosstopher

Sitat fra: hemi på mandag 02. september 2019, klokken 22:50
Så målgruppen for leaf 62 er de som er såpass gamle at tid ikke er så viktig lenger, eller de som ikke bryr seg om penger eller bil? :p

Vi må huske at folk flest ikke er elbilnerder. Folk flest er ikke interessert i hvor mange kW man lader med, eller hvilken bil som er raskest å kjøre 1000 km. Folk flest vil ha en bil som gjør at de ikke trenger å endre kjøremønsteret sitt for mye, og at de ikke trenger å bruke så mye ekstra tid.

Jeg går utifra at mange kjører strekninger som Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger og Oslo-Stockholm. Alle disse er strekninger på ca. 50 mil. Jeg går også utifra at mange gjerne stopper underveis og tar seg én skikkelig pause på disse turene. Med en Leaf kan man kjøre halve turen eller 2/3 av turen, stoppe og spise litt, og kjøre resten av turen. Med en Ioniq kan turen potensielt gå raskere, men man blir tvunget til å stoppe to ganger på ganske spesifikke steder, eller kjøre økonomisk og til veldig lav SOC for å klare å lade 1 gang. Jeg trur at folk flest ville ha vært mer fornøyd med en Leaf på en slik tur, da det oppleves som mer fleksibelt på tross av lengre ladetid.

Så har vi avstander som Oslo-Kristiansand og Oslo-Gøteborg som man fint kan klare med en Leaf, mens man i en Ioniq må stoppe og lade underveis.

Leser man kommentarer fra fossilbilister i kommentarfelt o.l. så er noen av de store ankepunktene mot elbiler at man ikke selv kan velge når og hvor man må stoppe, og at man må stoppe ofte å lade. Dersom dette er kriteriene, er Leaf en bedre bil enn Ioniq. Så kan vi som har litt mer teknisk interesse kjøre Ioniq og kose oss med å prøve å lade under optimale forhold og prøve å få høyest mulig ladefart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Leser man kommentarer fra fossilbilister i kommentarfelt o.l. så er noen av de store ankepunktene mot elbiler at man ikke selv kan velge når og hvor man må stoppe, og at man må stoppe ofte å lade. Dersom dette er kriteriene, er Leaf en bedre bil enn Ioniq. Så kan vi som har litt mer teknisk interesse kjøre Ioniq og kose oss med å prøve å lade under optimale forhold og prøve å få høyest mulig ladefart.
[/quote]

Jeg er forsåvidt enig i alt du sier, og det er absolutt greit å stoppe minst mulig for å lade. Å kunne kjøre fra Stavanger til Kristiansand , eller Kristiansand til Oslo uten å stoppe er en fordel.

Men, kjørte der en del i sommer, og var sjeleglad for jeg hadde bil med CCS lader. Jeg kunne da stoppe på Ionity sine ladere. Der var det ikke kø, og ladet hurtig. Mens på Fortum og Grønn Kontakt sine ladere var det lange køer. Ja, faktisk var det 5 biler i ladekø, fordelt på 2 ladere den ene plassen.
Det sier seg selv da at Leaf, når den må stoppe på langtur, har en særdeles stor ulempe med Chademo. Både i form av ladekø, og hastighet på lading.

Da ender et stopp fort opp å ta 1,5 til 2 timer! Da lader jeg heller en gang ekstra med en Ioniq, uten ladekø!
Ionity sine ladere ligger særdeles strategisk til nå mellom Dal og Stavanger.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA