Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelige Leasingpriser Leaf 62kwh

Startet av psyfoon, torsdag 09. januar 2020, klokken 21:39

« forrige - neste »

psyfoon

Leasingpris gjenspeiler vel nybilpris, enig?

Vi leaset vår helt nye Leaf 62kwh n-connecta fra desember 2019. Prisen på selve bilen var da 368.000kr inkl. skvettlapper og noe annet småtteri.
Leasingen vi betaler er følgende:
Innskudd: 69.000kr.
Mnd leie: 3217kr
Kjørelengde tot. 3 år: 45.000km
Totalpris 3år: 185.000 kr eller 4,10kr/km

Nå har jeg jo fått med meg at prisen på 62kwh også har gått betraktelig ned og tenkte at det vil jo da også leasingprisene gjøre.

Etter en kjapp runde på finn.no finner jeg følgende tilbud hos Birger N.Haug, annonse lagt ut i går 8.januar og gjelder n-connecta 62kwh:
Kjøp av bil: 313.850kr, altså 54.000kr mindre enn prisen da vi tok ut vår bil.
Leasing av samme bil med «kampanjerente»
Innskudd: 67.900kr
Mnd leie: 2.990kr
Kjørelengde tot. 3 år: 36.000km
Totalpris 3år: 175.000kr eller 4,88kr / km

Er det bare jeg som synes at det er rart at bilprisen har gått ned men leasingpris på kampanje har steget??
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Oddaa

Restverdien er satt ned enda mer enn nedgangen i nybilprisen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

I mine øyne er prisene på privatleasing av biler for tiden helt uinterresante hvilket skyldes restverdien som settes på bilene. Til en sammenligning leaset jeg privat en Toyota i 2010, en bil til listepris på rundt 350.000, og betalte innskudd på 50.000 og månedlig leie på 1.890 i tre år og med 12.000 km i året.

Joda, ble et betydelig tap for Toyota (Finans), men det er en annen historie.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

psyfoon

Skjønner hva du mener, men som du sier gjenspeiler det jo også restverdiene. Jeg har som sagt leaset en 62kWh som hadde en prislapp på 368.000kr. På 3år og 45.000km vil denne koste meg 184.000kr tot. i verditap. Dette er akkurat 50% av restverdien.

Sånn som prisutviklingen har vært på ny Leaf 62kWh hittil så har nyprisen allerede falt i pris med ca.54.000kr. Den vil sannsynligvis falle enda mer i løpet av de neste 3 årene og kombinert med alle nyere og mer moderne modeller som nå kommer på markedet den nærmeste fremtid så betviler jeg ikke at om Leaf 62kWh fortsatt er i salg om 3 år vil den ligge på ned mot 250-260.000kr ny, dvs rundt 100.000 i rent verdifall. Derfor vil jeg anta at om man har kjøpt eller leaset en 62kWh så vil ikke totalregnskapet på 3år avvike nevneverdig.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

arthur

Sitat fra: psyfoon på fredag 10. januar 2020, klokken 19:49
Derfor vil jeg anta at om man har kjøpt eller leaset en 62kWh så vil ikke totalregnskapet på 3år avvike nevneverdig.

Som et veddemål eller en kikk i krystallkulen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Marius Kotsbak

Leasing på elbil er meningsløst. Ta heller et lån og selg bilen etterpå. Nå blir det vel kanskje også moms oppå leasingsleia om et år, eller har de garantert samme beløp om det skjer så kan jo det forklare ting?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

psyfoon

Sitat fra: arthur på fredag 10. januar 2020, klokken 20:09
Sitat fra: psyfoon på fredag 10. januar 2020, klokken 19:49
Derfor vil jeg anta at om man har kjøpt eller leaset en 62kWh så vil ikke totalregnskapet på 3år avvike nevneverdig.

Som et veddemål eller en kikk i krystallkulen?

En kombinasjon kanskje? 😊 Uansett så kan ingen spå verdifall. Med leasing har man iallefall et fast beløp å forhold seg til og det gir jo forutsigbarhet. For min del så synes jeg det å selge en eldre fossilbil og bruke dette på startleie og samtidig betale 3200kr/mnd for forutsigbart og rimelig bilhold som familiens nr.1 bil er en god deal. Vi var i den situasjon at vi nettopp har bygd nytt hus og var belånt mer enn nok så å kjøpe var ikke rt alternativ. Var stuck med en eldre fossilbil som dro reparasjon og vedlikeholdsutgifter som en gal og kom oss aldri ajour.

Om vi tjener eller taper 10-20.000 med leasing vs eie betyr ikke så mye på 3 år, men det blir spennende å se. Uansett så har jeg fått en bedre leasingavtale på min 62kWh enn som tilbys i dag, på tross av at kjøpsprisen på bilen har sunket med 50.000kr+
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 10. januar 2020, klokken 21:59
Leasing på elbil er meningsløst. Ta heller et lån og selg bilen etterpå. Nå blir det vel kanskje også moms oppå leasingsleia om et år, eller har de garantert samme beløp om det skjer så kan jo det forklare ting?

Som skrevet i innlegget over var ikke kjøp et alternativ for oss på daværende tidspunkt. Leasingavtale er tegnet og den er uten mva i vår leasingperiode, dette gjelder det samme som om du kjøper en bil på tidspunkt uten mva, man blir ikke krevd det i ettettid.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Tiger123

#8
Forskjellen ligger jo i at du kjører 45` og dagens tilbud er 36`.

Hadde dagens tilbud vært 12`, hadde prisforskjellen pr km vært ennå større.

Hadde dagens tilbud vært 45`, så hadde prisforskjellen pr km vært mindre, antagelig noe i "dagens tilbud"s favør.

Så det er regnemåten din som utgjør "feilen". Tenk hvor rimelig ditt tilbud hadde vært om du kjørte det dobbelte.

Jeg tror du har gjort rett valg når det gjelder leasing/kjøp av denne bilen. Ikke lenge siden, i august 2018 kjøpte jeg ny Leaf 40kW til 333 000, solgte den i mars 2019 for 275 000.. Nå koster den..? 200 000? Det går fort nedover med prisene når utviklingen går fort fremover.


arthur

Sitat fra: psyfoon på lørdag 11. januar 2020, klokken 02:58
Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 10. januar 2020, klokken 21:59
Leasing på elbil er meningsløst. Ta heller et lån og selg bilen etterpå. Nå blir det vel kanskje også moms oppå leasingsleia om et år, eller har de garantert samme beløp om det skjer så kan jo det forklare ting?

Som skrevet i innlegget over var ikke kjøp et alternativ for oss på daværende tidspunkt. Leasingavtale er tegnet og den er uten mva i vår leasingperiode, dette gjelder det samme som om du kjøper en bil på tidspunkt uten mva, man blir ikke krevd det i ettettid.

Hvis myndighetene innfører moms på leasing så vil jeg nok tro at du også må betale det, eller har du en avtale hvor du slipper den usikkerheten? Skeptisk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Marius Kotsbak

Jeg er også skeptisk til det. Kanskje man kan kjøpe den ut og dermed unngå det.

Vel, billån får man jo fra 0% egenkapital, men mulig det blir dyrere om fossilbilen var verdt mindre enn 35% av elbilen? Kredittsjekken blir omtrent den samme uansett.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

arthur

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 19. januar 2020, klokken 11:19
Jeg er også skeptisk til det. Kanskje man kan kjøpe den ut og dermed unngå det.

Kanskje, men bør da være en mulighet i forhold til hva som avtales i leasingkontrakten hvilket ikke er noen selvfølge eller automatikk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA