Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Imagine

#855
+1
Det er særlig dette med forskjell i bilenes forbruksmåler som er interessant. Ikke minst teller Teslaer antall km litt fortere enn Audi E-tron. På 28 mil var forskjellen i vår test 3 km mellom Model S med 19 tom og E-tron med 20 tom.
Og det at en bil skal miste energi når den står stille er et snodig fenomen jeg ville likt dårlig. Hva om alle bensinbiler skulle lekke bensin når de stod stille?

AJ82

Skulle kanskje også vært testet klimaanlegg? Virker som det er forskjeller her. Kanskje klima må stå på 20 grader i Audi, mens 22 i en annen for å matche faktisk temperatur i bilen. Var vel snakk om at testen som Teslabjørn gjorde med Audi, Jaguar og Tesla så fremsto Audi som klart varmest i kupe, enda alle hadde klima på 22 grader.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

elektro

#857
Sitat fra: AJ82 på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:00
Skulle kanskje også vært testet klimaanlegg? Virker som det er forskjeller her. Kanskje klima må stå på 20 grader i Audi, mens 22 i en annen for å matche faktisk temperatur i bilen. Var vel snakk om at testen som Teslabjørn gjorde med Audi, Jaguar og Tesla så fremsto Audi som klart varmest i kupe, enda alle hadde klima på 22 grader.

A.J.

Enig, burde vært obligatorisk at hver bil blir utstyrt med et termometer i slike tester. Jeg opplever e-tron sitt klimaanlegg som veldig effektivt, sånn at ECO modusen som regel er tilstrekkelig.

(I Dagbladet+ sin test i 11 minus skriver de; "Audi e-tron var forøvrig den eneste bilen som leverte god og jevnt fordelt varme, med innstillingene satt på 22 grader, og med 2 x 5kW varmeelementer har de nok varmeresurser å ta av. Samtidig kommer ikke denne varmen av seg selv. Det er mulig varmeelementene er noen av syndebukkene for det relativt høye forbruket.")

Noe annet jeg lurer veldig på er om det går an å styre batterivarmen på noen måte. Har testet Range Mode, men annet enn at bilen blir veldig lite responsiv på gassen og det går an å kjøre i max 90 km/t (unntatt v. kick-down) vet jeg ikke om den skiller seg så veldig fra Efficiency Mode. Den skrur også av klima, men du kan skru AC på ECO ved å trykke på nedre skjerm.

Her er en som hevder at det er stor forskjell på forbruk i Sport og Drive, noe jeg tviler litt på. https://ev-01.com/2019/01/06/first-run-in-the-e-tron/ Det måtte i så fall være at ACC blir mer aggressiv, ellers skal det være mulig å kjøre ganske likt i de to modusene mht. forbruk. Men det er klart at man automatisk vil kjøre litt mer passivt i Drive. Ellers måtte det være det at Sport varmer opp batteriet til å yte max, men det høres litt søkt ut. Det er jo heller ikke snakk om Track Mode. Det kunne imidlertid vært fint for å oppnå god temp før lynlading, men det ville nok ført til at jeg unngikk Sport i det daglige. Som ville vært litt trist..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

Her fra en annen svensk test der e-tron faktisk fikk lavere forbruk enn Model X:
https://m.imgur.com/a/vBHbttO

gaustabl

Og så står det i også at teslaen både kjørte fortere og hadde mer varme på i kupeen. :) :)

JorEl

Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:49
Hemi og jeg har kjørt en uoffisiell motorveis-rekkeviddetest av E-tron vs Model 3 performance vs Model S 75 D.

Se link til tråden med beskrivelse:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.msg793262#msg793262
Her siterer jeg Crown;
Som admin og andre har påpekt utallige ganger, det er et eget underforum for slikt. "Test av elbiler
Tester av elbiler og diskusjon av en elbil opp mot en annen." Flytt diskusjonen dit.

( ;D)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

AJ82

Sitat fra: JorEl på onsdag 17. april 2019, klokken 16:51
Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:49
Hemi og jeg har kjørt en uoffisiell motorveis-rekkeviddetest av E-tron vs Model 3 performance vs Model S 75 D.

Se link til tråden med beskrivelse:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.msg793262#msg793262
Her siterer jeg Crown;
Som admin og andre har påpekt utallige ganger, det er et eget underforum for slikt. "Test av elbiler
Tester av elbiler og diskusjon av en elbil opp mot en annen." Flytt diskusjonen dit.

( ;D)

Er det ikke akkurat det han har gjort  ;)
Klikk på linken.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

My2cents

Noen som har testet forbruket med takboks på langtur? Kjørte selv 263km i min Tesla Model 3 fra Stavanger til Eidfjord (via Aksdal og Odda) i går med Thule Motion XXL takboks (600l) med 4 personer og vinter baggasje og fikk 159Wh/km i snitt. 11 grader ute, tørre veier, 42 psi i dekkene (18" med Hakka R3 piggfritt), klimaanlegget var på. Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)

ApeX

Blir meningsløst å sammenlikne forbruket til e-tron og Model 3.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Crown

Det må jo være mye bedre å sammenligne X med takboks.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

elektro

#865
Sitat fra: My2cents på onsdag 17. april 2019, klokken 21:25
Noen som har testet forbruket med takboks på langtur? Kjørte selv 263km i min Tesla Model 3 fra Stavanger til Eidfjord (via Aksdal og Odda) i går med Thule Motion XXL takboks (600l) med 4 personer og vinter baggasje og fikk 159Wh/km i snitt. 11 grader ute, tørre veier, 42 psi i dekkene (18" med Hakka R3 piggfritt), klimaanlegget var på. Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)

Hvorfor lurer du på det, egentlig? Jeg har en e-Golf som helt sikkert bruker rundt 130Wh/km i snitt på samme turen, uten takboks. (Snitthastighet er bare 55 km/t i følge Google.) Tipper den bruker ca. 150Wh/km med takboks. Interresant? ;)

Samme takboks har samme luftmotsand uansett hvilken bil den står på, men prosentvis blir merforbruket mindre på en større bil. Så kan det naturligvis være små forskjeller på hvordan boksen er festet, samt i hvilken grad den ødelegger luftstrømmen på bilen. Det viktigste er uansett hvor fort man kjører.

Misforstå meg rett, vil gjerne høre om noen erfaringer med takboks på e-tron. Andre, mindre biler, med annen karrisseriform og annet bruksområde, er ikke så interessant..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: My2cents på onsdag 17. april 2019, klokken 21:25
Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)
Er mer interessant å høre hvilket forbruk du får med tilhenger :-)

Imagine

#867
Sitat fra: TM på torsdag 18. april 2019, klokken 07:08
Sitat fra: My2cents på onsdag 17. april 2019, klokken 21:25
Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)
Er mer interessant å høre hvilket forbruk du får med tilhenger :-)

Svenske automotorsport har testet E-tron med henger: Campingvogn (fysj og fy) på 1210kg med 2,3 meter bredde og 7,06 meter lengde. Snittforbruk på 36,9. Rekkevidde drøyt 20 mil.
https://imma.gr/79575x59d1f
https://imma.gr/79576x20504

Og til My2Cents:
Model 3 er jo en veldig mye mindre bil enn E-tron så det er vanskelig å finne sammenligninger.
Eneste sammenligningen som finnes som jeg har sett mellom E-tron og Model 3 forbruksmessig er i svensk AMS og en test jeg linket til her. Så kan man trolig legge til ca 10% med takboks.
Et bilde fra testen som viser testrekkevidde og testforbruk for E-tron 346km/24,2 og samtidig Model 3 372km/19,1:

https://imma.gr/79574x0937d

Ytterligere diskusjon om sammenligning bør vel tas i denne tråden, slik moderator har sagt. Her finnes også en rekkeviddetest mellom E-tron og Model 3 gjort i privat regi av forumdeltakere:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.msg796826#new

My2cents

Jeg spør fordi vi hadde E-Tron bestilt som familiebil men fikk levert TM3 først som XC70 erstatteren. Så det var kun for å se hva vi ville hatt som forbruk om vi da hadde hatt E-Tron (som vi egentlig skulle hatt først). Ha en fin og elektrisk dag folkens - det kan lett gå godt og det er kanonbra at flere kjører elektrisk uansett merke :-)

Magnus Hansen

Det er vel logisk å anta at det ikke finnes elbiler som er mer effektive med skiboks enn andre. En gitt skiboks gir en gitt ekstra luftmotstand uansett. Men man skulle jo faktisk tro at en bil som Model 3 som har veldig lav luftmotstand ville få en prosentvis større økning i forbruk enn feks etron som har høyere luftmotstand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA